סאקסו בנק: "שוקי המניות בעולם צפויים לעלות בכ-10% בשנת 2014"
כלכלני הבנק האירופי, Saxo Bank, פירסמו היום את התחזית שלהם לרבעון הראשון של 2014בה כתבו כי "2014 מבשרת על תחילת סופו של המשבר הגלובלי, שוקי המניות בעולם ימשיכו לעלות ויוסיפו כ-10% לערכם בשנה הקרובה והדולר יתחזק מול היורו ומטבעות מרכזיים אחרים".
ב-Saxo Bank מעריכים כי הכלכלה הגלובלית תצמח בשנת 2014 ב-2.8%, שיפור לעומת קצב צמיחה שנתי של 2% ב-2013. את השיפור בקצב הצמיחה העולמי תוביל ארה"ב, שתהנה מצמיחה של כ-3%, כשהאלמנטים המשפיעים ביותר על הצמיחה יהיו הצריכה הפרטית והשקעות פרטיות. מדיניות צמצום תוכנית הרכישות של הפדרל ריזרב תימשך ככל שהכלכלה האמריקאית תוסיף להתחזק, מה שעשוי להוביל לסיום תוכנית הרכישות במחצית השנייה של 2014.
עוד מעריכים בבנק "כי הכלכלה האירופית נמצאת במסלול הבראה וצפויה לחזור לשיעור צמיחה חיובי של 0.8% ב-2014, אבל התחזית לגרמניה, ובמיוחד לצרפת, עגומה. אחרי שתי שנות ירידה באינפלציה בגוש היורו, לא צפוי השנה שינוי מגמה משמעותי בזירת המחירים והטענה כי על הבנק האירופי לצאת בתוכנית הקלה כמותית משלו נותרת בעינה."
מי שצפויה להעיק על הצמיחה העולמית ב-2014 היא אסיה, שתהפוך לנקודת החולשה של הכלכלה העולמית ב-2014, לאחר שבשנים האחרונות היתה זו שבזכותה הכלכלה העולמית שמרה על רמות צמיחה סבירות. רמת ההשקעות באיזור עומדת על 43% מהתמ"ג בלבד ושיעור הצמיחה ירד לכ-6% בלבד. החלק הקל של סבב הצמיחה באיזור חלף עבר לו, והממשלות של חלק מהמדינות המתפתחות אף פועלות באופן אקטיבי כדי להוריד את קצב הצמיחה של כלכלותיהן. זה אינו בהכרח דבר רע עבור אסיה, שחייבת "לקרר" את הכלכלה שלה ולבחון מחדש את המודלים הכלכליים שלה."
סטין ג'קובסן, הכלכלן הראשי של Saxo Bank , אמר: "החדשות הטובות הן שזוהי תחילת הסוף של המשבר הנוכחי. 2014 ו-2015 יבשרו על מעבר ממדיניות ההקלה הכמותית ו'הכסף הקל' לצמיחה איכותית יותר ויש לקוות שגם יביאו עמן מנדט לשינוי אמיתי. העולם יצא מאיזון עד כדי כך שהדברים יכולים רק להשתפר מנקודה זו ואילך".
ומה צפוי בשוק המניות? הבנק צופה עלייה של 10% בשוקי המניות הגלובליים ב-2014. "אל תשימו לב למי שאומרים שיש בועה בשוקי המניות. אם אתם רוצים להפיק את המירב מתיק הנכסים שלכם ב-2014, הסיכון האמיתי מבחינתכם הוא לא להיות מושקעים מספיק בנכסי סיכון", אומר פיטר גרנרי, אסטרטג המניות הראשי של Saxo Bank.
סאקסו בנק (Saxo Bank) הוא בנק אירופי המתמחה בהשקעות ובמסחר באמצעות האינטרנט. קבוצת סקסו בנק נוסדה ב-1992 ופועלת ממטה בקופנהגן, עם סניפים ב-25 מדינות באירופה, אסיה, המזרח התיכון, אמריקה הלטינית, אפריקה ואוסטרליה. סקסו בנק הוא בנק דני בעל רשיון בנקאי מהאיחוד האירופי וכפוף לרגולציה של האיחוד.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
