בלי חשבון: רכבי ליסינג נוסעים 120% יותר קילומטרז' מפרטיים
עם ישראל נסע מעט פחות בשנת 2012 לעומת שנת 2011, כך עולה מהנתונים שפרסמה היום לראשונה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. ב-2012 הסתכמה הנסועה של כלי רכב המנועיים בכ-50 מיליארד קילומטר, ירידה של 1.7% לעומת 2011.
ירידה זו הנה תוצאה של ירידה של 5.6% בנסועה השנתית הממוצעת לכלי רכב יחד עם עלייה של 4.1% במ צ ב ה של כלי הרכב לעומת שנה קודמת. אולם, בבדיקת השינויים שחלו מאז שנת 2000, נמצא כי הצפיפות בכבישים ממשיכה לגדול: קצב הגידול בנסועה השנתית ובמצבת כלי הרכב גדולים מקצב הגידול באורך הדרכים ובשטחם. בשנת 2012 נרשמה ירידה קלה בסך הנסועה השנתית.
שטח הכבישים גדל ב-32%
זאת ועוד, יחסית לשנת 2000, הנסועה השנתית גדלה ב-36% ומצבת כלי הרכב גדלה ב-51%. שטח הכבישים גדל ב-32%, ואורך הכבישים גדל ב-14%.
מהנתונים עולה כי ככל שכלי הרכב חדשים יותר, כך הנסועה השנתית הממוצעת שלהם גבוהה יותר. הנסועה השנתית הממוצעת של כלי רכב הולכת ופוחתת ככל ששנת העלייה לכביש מוקדמת יותר. לדוגמה: כלי רכב פרטיים בקבוצת גיל 2-0 נסעו בשנת 2012, 23 אלף ק"מ בממוצע, לעומת 16.8 אלף ק"מ בלבד בקבוצת גיל 6-3. הנסועה השנתית הממוצעת הולכת ופוחתת עד ל-2.1 אלף ק"מ בלבד לכלי רכב פרטיים בני למעלה מ- 30 שנה.
עוד עולה מהנתונים כי לכלי רכב פרטיים מחברת החכרה (ליסינג) נסועה שנתית ממוצעת גבוהה יותר. הנסועה השנתית הממוצעת של כלי רכב פרטי מחברת החכרה (ליסינג) בשנת 2012 היא 31.4 אלף ק"מ, לעומת 30.1 אלף ק"מ לרכב פרטי בהשכרה או תיור, 27.8 אלף ק"מ לרכב פרטי בבעלות חברה ורק -14.3 אלף ק"מ בלבד לרכב פרטי בבעלות פרטית.
- טלקאר נכנסת לתחום הליסינג לפרטיים
- נהג בלי ביטוח - וזוכה בתביעה שבה הואשם בתאונה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
רכבי סולר וגז נוסעים יותר מבנזין
בשנת 2012, כ- 80 אלף כלי רכב פרטיים המונעים בסולר או בגז נסעו בממוצע כ- 24 אלף ק"מ בשנה כל אחד, לעומת כ- 16 אלף ק"מ שנסע בממוצע רכב פרטי הממונע בבנזין.
מהנתונים עולה כי ככל שנפח המנוע של האופנוע גדול יותר, כך הנסועה השנתית הממוצעת שלו גבוהה יותר. הנסועה השנתית הממוצעת של אופנוע בעל נפח מנוע 401 סמ"ק ומעלה הסתכמה בשנת 2012 ב-7.8 אלף ק"מ, לעומת 6.2 אלף ק"מ בלבד לאופנוע בעל נפח מנוע של עד 125 סמ"ק. יצוין כי אופנוע בעל נפח מנוע של עד 50 סמ"ק נסע 3.6 אלף ק"מ בממוצע בלבד.
- 5.איחטיאנדר 10/11/2013 17:09הגב לתגובה זונפלאות הסטטיסטיקה.
- 4.תומר 10/11/2013 14:11הגב לתגובה זותגידו -ביזפורטל- זה רציני?? הרי ברור שבעלי רכב ליסינג נוסעים יותר כי הם משלמים תשלום קבוע כל חודש עבור הרכב והדלק ולכן הם מנצלים כמה שיותר את הרכב חברה (נוסע לאילת ברוורס:) ).
- 3.טלטל 10/11/2013 14:08הגב לתגובה זוויש לבטל הליסינג בכלל והעומס על הכבישים כמובן ירד משמעותית
- 2.אחרי כל העלאות המיסים,ליסינג משתלם רק למי שנוסע הרבה (ל"ת)קושי לפענח נתונים 10/11/2013 13:28הגב לתגובה זו
- 1.ני 10/11/2013 13:14הגב לתגובה זורוב רכבי הליסינג משמשים לעבודה וכבר כאן הוכפל הקילומטראז לעומת רכב שאינו משמש לעבודה. לא קשור לבלי חשבון, למרות שיש גם ביזבוז ברכבי ליסינג.

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה
האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם
הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות.
בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם.
קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה
בדיקת
ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל
- כמה עולה רובה סער? ואיך העלייה בתקציב הביטחון תשפיע על כולנו?
- התוכנית הצודקת של האוצר - פגיעה בפנסיה התקציבית; ההפרשה החודשית תגדל מ-2% ל-7%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
באוצר מתכננים לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי. אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.
רכבת ישראל בדרך להפרטה: האם 5,000 עובדים בסכנה?
באוצר טוענים שהרכבת לא יעילה - היקף העובדים שלה מופרז ודורשים להפריט חלק משמעותי מהפעילות עד 2029
הנתונים שמציגה התכנית הכלכלית מציירים תמונה עגומה של מצב הרכבת. מאז 2019, מספר הנוסעים ברכבת לא עלה כלל, וזאת למרות השקעה נוספת של כ-2 מיליארד שקלים בסובסידיה הממשלתית. במקביל, החברה הממשלתית הגדילה משמעותית את מצבת כוח האדם שלה, כשכיום מועסקים בה למעלה מ-5,000 עובדים - גידול שלא תאם כלל את הגידול בפעילות.
המצב החמיר לאחרונה עם ריבוי אירועי בטיחות, תקלות חמורות ושיבושים בתנועת הרכבות, שהביאו לירידה חדה באמון הציבור ובאיכות השירות. העיכובים החוזרים ונשנים בפרויקטי תשתית רק הוסיפו שמן למדורה, וחיזקו את התחושה שהמודל הנוכחי של ניהול הרכבת מיצה את עצמו.
על פי התכנית המוצעת, רכבת ישראל תמשיך להתקיים כחברה ממשלתית, אך תפקידיה ישתנו מן היסוד. במקום להפעיל ולתחזק את הרכבות בעצמה, החברה תתמקד בתכנון, ניהול, פיקוח ובקרה. היא תישאר אחראית על קביעת התכנית התפעולית, ניהול זמני המסילה, והתקשרות עם הזכיינים הפרטיים שיבצעו את העבודה בפועל.
המודל המוצע דומה למודלים מוצלחים אחרים בתחבורה הציבורית הישראלית. הרכבת הקלה בירושלים ובגוש דן מופעלות כבר היום על ידי זכיינים פרטיים, וכך גם מערך האוטובוסים הציבוריים. ההצלחה היחסית של מודלים אלה מספקת תקווה שגם ברכבת הכבדה ניתן יהיה להשיג שיפור משמעותי באיכות השירות. מעבר לכך, הגוף הגדול והשמן הזה יהפוך להיות יעיל, ויעבוד לפי "חוקי הכלכלה" - למטרת רווח.
- טראמפ בישראל: צפי לעומסים גדולים בירושלים; הרכבות יתוגברו
- תנועת הרכבות - חזרה לשגרה; תחנת השלום חוזרת לפעילות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
התכנית מגדירה לוח זמנים ברור ומדורג להעברת הפעילות. עד סוף 2029, כלל שירותי ההפעלה והתחזוקה יועברו לזכיין אחד או יותר. הממשלה תוכל למכרז את פעילות החטיבות השונות - נוסעים, מטענים, תחזוקת ציוד נייד ותחזוקת תשתיות - יחד או בנפרד, בהתאם לצרכים ולהיערכות.
