חדשות רעות: אובמה דחה אתמול את הצעת הפשרה, האם השוק יכנס לסחרור?

ביום ה' הקרוב יפקע הדד-ליין לעניין תקרת החוב. מנכ"ל ג'י.פי מורגן: "ארוע דיפולט יפגע בכלכלה בצורה שאין באפשרותנו להבין כרגע"
יעל גרונטמן | (7)

פתרון סאגת תקרת החוב בארה"ב הולך ומסתבך: אתמול דחה הבית הלבן הצעת פשרה שהוגשה על ידי השמרנים, לחדש את פעילות הממשל ולהעלות את תקרת החוב באופן זמני. הנשיא אובמה העדיף שלא לקבל את הצעתה של הסנאטורית הרפובליקנית, סוזאן קולינס ממיין, אשר צברה מומנטום בימים האחרונים.

במקום זאת, החליט הבית הלבן לעשות תפנית ולנסות להגיע לעסקה ארוכת טווח עם הרפובליקנים שבסנאט, במסגרתה הדיון הבא על תקרת החוב יהיה רק בשנת 2015. אולם בהצבעה בסנאט על עניין זה כשלו הדמוקרטים - והצדדים נמצאים לעת עתה במבוי סתום.

צריך להגיד שבבורסה בת"א לא ממש מתרגשים מכך, שכן מדד המעו"ף פתח חזק את שבוע המסחר עם עליות של עד 0.55%. ועדיין, אחרי עלייה של 3.1% בנאסד"ק ביומיים האחרונים - אולי בכל זאת הפתיחה בת"א היא מתונה באופן יחסי.

המפנה המפתיע בעלילה מעלה את השאלה האם ניתן יהיה בכלל להגיע להסכם בין הצדדים לפני ה-17 באוקטובר. בעוד 4 ימים יחול היום האחרון בו יגיע האוצר האמריקני למצב שאינו יכול ללוות עוד כספים, כאשר חובותיה של ארה"ב יגיעו ל-16.7 טריליון דולר (הרמה בה ניצבת כיום תקרת החוב) וארה"ב עלולה לראשונה בהיסטוריה להגיע למצב של חדלות פירעון.

ביום שישי האחרון עוד נרשם ראלי מרשים בוול סטריט, לאחר שדווח כי דובר בית הנבחרים, ג'ון ביינר, הרפובליקני הסכים לדחות את הדד-ליין בעניין תקרת החוב עד ל-22 בנובמבר, ובמהלך החודש הקרוב לדון מול הנשיא אובמה על הקיצוצים שדורשים הרפובליקנים ברפורמת הבריאות של הנשיא. כאמור, ביום שבת כבר דווח כי הנשיא אובמה דחה את ההצעה.

ביינר אמר לעמיתיו הרפובליקנים אתמול כי אובמה דחה את הצעתו האחרונה בעניין התקציב. בית הנבחרים לא שקל עדיין את עניין החקיקה להעלאת תקרת החוב והוא לא אמור להתכנס ולהצביע שוב לפחות עד ה-14 באוקטובר בערב.

מנהיגי הרפובליקנים המשתייכים ל-GOP (התא השמרני יותר במפלגה הרפובליקנית המזוהה עם 'מסיבת התה' ההיסטורית) אשר שולטים כיום בבית הנבחרים, הודיעו לחברי המפלגה שהם יכולים ללכת הביתה לסופ"ש ארוך לאחר ישיבה נדירה שהתרחשה בבוקר יום שבת. זאת לאחר שהשיחות מול הבית הלבן - הופסקו.

"אנו נעשה כל שביכולתנו על מנת להבהיר את הנקודה כי הלכנו למו"מ והוא (הנשיא) לא קיבל אף הצעה", אמר דארל איסה, הרפובליקני מקליפורניה שעומד בראש הוועדה לפיקוח על בית הנבחרים.

לעומתו אמר הסנאטור הדמוקרטי של ניו יורק, צ'ארלס שומר, "זה משחק באש. אנחנו לא יודעים מתי השווקים יגיבו לכך. אני חושש שכבר ביום שני, כשהשווקים האמריקנים ייפתחו, שוק המניות יירד והתשואות יעלו". (נציין כי ביום שני הקרוב יחול בארה"ב יום קולומבוס במסגרתו יפתח המסחר בשוק המניות, אך שוק האג"ח יהיה סגור).

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    עדי 13/10/2013 18:59
    הגב לתגובה זו
    בנות כולנו נהיה עם תמי שמקווה ששבעלה חי למרות חוסר המידע כולנו מתאחדים סביב רון
  • 5.
    אומבה יכול להפעיל סעיף בחוק ולעקוף את הקונגרס . (ל"ת)
    בא 13/10/2013 13:37
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    רמי 13/10/2013 12:24
    הגב לתגובה זו
    התם רואים שהמוסדיים נגד המשקיע הקטן? יש למישהו הסבר הגיוני למה הבורסה יורדת? תבינו זה מדינה שמנוהלת על ידי אשכנזים? מי שראה התמאול פגוש את העיתנות יבוא יום והם לא יהו בשלטון הגנבים הכי גדולים זה הם
  • 3.
    זיפו 13/10/2013 10:56
    הגב לתגובה זו
    בדרך כלל המוסדיים מתכננים את מהלכיהם כך שבמספרים עגולים תתחלנה מימושים. רבותי זה קרה לפני שנתיים ב-1000 נקודות , שער שבו בעיצומו של הראלי , החל לפתע גל מכירות פתאומי וחזק במיוחד וזה קרה ב-1300 בפעם הקודמת. מעניין אם גם הפעם המוסדיים הכינו גל מימושים לשער 1300 . נחיה ונראה
  • פששששש בינתיים כנראה צדקתי (ל"ת)
    זיפו 13/10/2013 12:24
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    רפי 13/10/2013 10:27
    הגב לתגובה זו
    נו באמת ארהב תישאר סגורה , תיקרת החוב לא תעלה וארהב תפשוט את הרגל. נו באמת ? על מי אתם עובדים ? כותרת הפחדה טיפוסית של ביזפורטל. מי שמאמין לשטויות האלה שיקנה פוטים ויראה אותם נמחקים בתוך שעות
  • 1.
    קישקוש בקרוב הכל יטופל (ל"ת)
    גיא 13/10/2013 10:14
    הגב לתגובה זו
TV

האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?

מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
יוסי פינק |
נושאים בכתבה אלון מאסק
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר. בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן. לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה. כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח. כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות. המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל. לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם. מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת. מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב. כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00. נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר. הנה הריאיון המלא: