הערב זה קורה: אובמה ימנה את יאלן ליו"ר ה'פד' - השווקים חוגגים

הכלכלנית היהודיה זוכה לשבחים מקיר אל קיר בקרב העמיתים, "קשה לדמיין בחירה ראויה יותר מכוח האינטיליגנציה, הטמפרמנט, שיקול הדעת וההבנה"
נושאים בכתבה אובמה

נשיא ארה"ב ברק אובמה ימנה הערב (20:00 שעון ישראל) את הכלכלנית ג'נט יאלן לתפקיד יו"ר הפדרל ריזרב - ככל הנראה התפקיד החשוב והמשפיע ביותר על כלכלת העולם. יאלן בת ה-67, תחליף את בן ברננקי, ותיכנס לנעליו ב-1 בפברואר.

מרבית המשקיעים מביעים היום שביעות רצון ממינויה של יאלן מאחר והיא נחשבת למי שתמשיך את המדיניות המרחיבה והמשחררת של בן ברננקי.

התוכנית הזו נתנה לכלכלה האמריקאית תקווה בשיאו של המשבר שנראה כרגע קרוב יותר לסיומו עם סימנים של צמיחה איטית.

יו"ר ועדת הבנקאות בסנאט, טים ג'ונסון, בירך על מינויה הצפוי של יאלן כשאמר, "יש לה ניסיון עשיר שאין שני לו. צריך להודות לבן ברננקי שהצליח לנווט את הספינה באחת התקופות הסוערות ביותר שעברו על הכלכלה שלנו." בתגובה למינוי הצפוי, מאותתים החוזים העתידיים בוול סטריט על עליות שערים של עד 0.3%. זאת לאחר הירידה היומית החדה ביותר שנרשמה בוול סטריט מאז חודש אוגוסט.

יאלן הייתה הבחירה הפופולארית בסקרים שנערכו ע"י בלומברג בקרב כלכלנים למינוי וזכתה לגיבוי של 20 מחברי הוועדה הבנקאית של הסנאט שנשלטת ע"י הדמוקרטים. כסגניתו של ברננקי תמכה יאלן בתוכנית רכישות האג"ח חסרת התקדים, ששחרה כסף בהיקפים עצומים לשוק - אחד הגורמים החשובים בהערבת הכלכלה האמריקנית לצמיחה מתונה לאחר תקופה קשה בה נכנס המשק הגדול בעולם למיתון.

סגן יו"ר הפד לשעבר, פרופ' אלן בלינדר מאונ' פרינסטון החמיא לילן בגדול "קשה לדמיין בחירה ראויה יותר מכוחה של אינטיליגנציה, טמטרמנט, שיקול דעת והבנה עמוקה."

פרופ' ילן הנה בוגרת אוניברסיטת ייל היוקרתית ולמדה תחת מי שקיבלו מאוחר יותר פרס נובל לכלכלה, ג'יימס טובין וג'וזף שטיגליץ. את דרכה לצמרת הפדרל ריזרב החלה ב-1976 לאחר שלא הצליחה לקבל קביעות באונ' הרווארד. היא עברה לוושינגטון וקבלה תפקיד של כלכלנית בחטיבה הבינ"ל של ה'פד', שם פגשה את בעלה, ג'ורג' אקרלוף שעובד בקרן המטבע הבינ"ל.

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    שמעון ישראלי 09/10/2013 13:13
    הגב לתגובה זו
    היא תנהל מדיניות מצוינת לאמריקאים. יש לה המון ניסיון והלואי ולנו היה נגיד כמוה.
  • 1.
    קובי 09/10/2013 13:04
    הגב לתגובה זו
    סבתא שמנהלת את ארה"ב... לפיד, תלמד שבוחרים מישהו עם רקע בתפקיד ולא חוסר ניסיון כמוך!!!
  • גדי אוסקוצקי 09/10/2013 19:30
    הגב לתגובה זו
    נכון. צריך מישהו נורמלי.הכל יותר גרוע מאז שהממשלה הזאת בשלטון. תכל'ס, לא פתרו שום דבר. אני אוכל את עצמי בגלל הלפיד הזה. יאללה, האמריקאים יותר חכמים מאיתנו. צריך לעשות מחאה כמו לפני שנתיים בכיכר רבין!!
  • תום 10/10/2013 11:35
    ומה ייצא מזה?
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

ביטקוין ירידות
צילום: רוי שיינמן

איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו

המודל שאפשר למשקיעים מוסדיים להיחשף למטבעות דיגיטליים דרך מניות חברות האוצר מתגלה כפגיע במיוחד, כשהביטקוין יורד ב־15%, מניות החברות קורסות פי שניים ויותר, ובוול-סטריט מזהירים: הפרמיה המנופחת גובה את המחיר

אדיר בן עמי |

ההשקעה שנחשבה לפופולרית ביותר השנה בקרב משקיעי הקריפטו - רכישת מניות של חברות שמחזיקות במטבעות דיגיטליים כנכס מרכזי - נקלעה לתקופה קשה. מחירי הביטקוין והאתריום ירדו, ומניות אותן חברות נסוגו אף בשיעורים חדים יותר. מיקרוסטרטג'י MicroStrategy Inc 1.99%  , שמוכרת כיום בשם סטרטג'י, הייתה החלוצה במודל הזה בהובלת מייקל סיילור. החברה, שהחלה כחברת תוכנה קטנה, הפכה לאחת המחזיקות הגדולות בביטקוין. בשיאה ביולי שוויה עמד על כ־128 מיליארד דולר, וכעת הוא ירד לכ־70 מיליארד.


הרעיון מאחורי חברות האוצר היה לאפשר למשקיעים מוסדיים, שלא יכלו לרכוש קריפטו ישירות, דרך עקיפה להשקעה במטבעות דיגיטליים. המשקיעים קנו מניות של חברות שהחזיקו ביטקוין או אתריום עבורם, מה שנחשב פתרון נוח למגבלות רגולציה. אלא שהמודל הזה יצר בעיה מובנית: מניות החברות נסחרו בפרמיה גבוהה ביחס לשווי האמיתי של המטבעות שברשותן. ברנט דונלי, נשיא ספקטרה מרקטס, הסביר כי “משקיעים שילמו שני דולר על כל דולר של ביטקוין שהחברות החזיקו בפועל”.


נקודת המפנה הגיעה ב־10 באוקטובר, כשנשיא ארה״ב דונלד טראמפ הכריז על הטלת מכסים חדשים על סין. ההודעה גרמה לגל מכירות בשווקים, והקריפטו הצטרף לירידות. השבתת הממשל הפדרלי וחוסר הוודאות סביב מדיניות הריבית של הבנק המרכזי הגבירו את הלחץ. 


 כשהנכס הבסיסי יורד, המניה יורדת יותר

מחיר הביטקוין ירד בכ־15% בחודש האחרון, אך מניית סטרטג'י איבדה 26%. הירידה החדה משקפת את האופי הממונף של החברות הללו: כשהנכס הבסיסי יורד, המניה מגיבה בעוצמה גדולה יותר. פיטר ת'יל, משקיע הון סיכון בולט, נמנה עם התומכים הבולטים בתחום חברות האוצר הקריפטו והשקיע במספר חברות מהתחום. BitMine Immersion Technologies, אחת החברות הגדולות בתחום האת'ריום שנתמכת על ידי ת'יל, איבדה יותר מ-30% מערכה בחודש האחרון. גם ETHZilla, שהחלה כחברת ביוטכנולוגיה והפכה לאוצר את'ריום בהשתתפותו של ת'יל כמשקיע, ירדה ב-23% באותה תקופה.


מתיו טאטל, שמנהל קרן סל שמטרתה להכפיל את תשואת סטרטג'י, חווה ירידות חדות עוד יותר, כאשר קרן MSTU שלו נפלה בכ־50%. לדבריו, “חברות אוצר דיגיטליות הן למעשה גרסה ממונפת של נכסי הקריפטו, ולכן כשהשוק יורד, זה הגיוני שהן יפלו מהר יותר.” מאט קול, מנכ"ל חברת Strive, אמר כי רבות מהחברות “תקועות”. Strive רכשה ביטקוין במחיר הגבוה בכ־10% ממחירו הנוכחי, ומנייתה ירדה ב־28%. עם זאת, קול ציין כי החברה ערוכה להתמודד עם התנודתיות בזכות גיוס הון באמצעות מניות ולא באמצעות חוב.