נייר מפחיד: סוסייטה ג'נרל רואים קריסה של 15% בשוק המניות - ואז 'תרדמת'

מחלקת המחקר של ענקית הבנקאות הצרפתית שחררה תחזית שמחוץ לקונצנזוס. מתי תחל הנפילה ולאן מומלץ להעביר את הכסף?

בסוסייטה ג'נרל, ענקית הבנקאות הצרפתית, ממש לא מיישרים קו עם האופטימיות שאופפת את השווקים בימים אלה. לפי סקר שערך בלומברג בקרב אסטרטגים - מרבית הכלכלנים חוזים שה-S&P 500 יגיע עד סוף 2014 לאזור ה-1,900 נקודות, כלומר עלייה נאה של 13% ממחיר הסגירה אמש (1,676 נק'). בסוסייטה ג'נרל "קצת" פחות אופטימיים.

בדו"ח חדש שהופק ע"י צוות הערכת הנכסים של סוסייסה ג'נרל, נכתב כי שוק המניות צפוי לראות טלטלה במהלך הרבעון הראשון של 2014, אז צפוי שוק המניות לחטוף תיקון מטה של 15% התאוששות קלה ומשם תרדמת של שנים.

מנהל הנכסים של סוסייטה ג'נרל, אלן בוקובזה, חושב שהיד הקלה של ה'פד' באשר להדפסת כסף וכן בעיות בתפקוד השוטף של וושינגטון יגרמו לשוק המניות האמריקני להתנוון, "מבחינה אסטרטגית, אנו ממליצים למשקיעים לעבור למניות גוש האירו ויפן, שבהן המדיניות הכלכלית היא הרבה יותר ברורה, המדיניות המוניטרית משחררת ורמת המחירים נמוכה."

איך יתנהג מדד ה-S&P 500 מהיום ועד סוף השנה הבאה?

בפירוט הדו"ח מצייר בוקובזה את הפירוט הבא: "בשל המשך הזרמת הכספים של ה'פד' עד סוף השנה המדד ישמור בערך על רמתו הנוכחית ויסיים את 2013 ברמת ה-1,600 נק'. אח"כ, בתחילת 2014 ייערך שוב ה-FOMC ובו יוכרז על צמצום חד יותר של תוכנית רכישת האג"ח בכ-15-20 מיליארד דולר (לעומת הערכות הנוכחיות שמדברות על צמצום של 10 מיליארד דולר בלבד)."

"ברגע שהשוק יתחיל לתמחר את צמצום הרכישות נראה ירידה במדד עד לרמת 1,450 נק' - נפילה של 15% לעומת רמת השיא הנוכחית. " בוקובזה מזכיר כי לאחר הפסקת תוכנית QE1 ה-S&P 500 הגיב במימושים של 16% ולאחר הפסקת QE2 נרשמה ירידה של 17%.

"לאחר המימושים החדים נראה תיקון מסויים בשוק ברבעון השני של השנה שיגיע לכ-7% כשהצמיחה תחזור לתת את הטון. מכאן המדד ימשיך בעלייה מתונה ויסיים את השנה ברמה הוא נמצא היום באזור ה-1,600 נק'."

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 8.
    פירסמתי שתי תגובות בעניין הכתבה שמשום מה צונזרו!? (ל"ת)
    רוני 08/10/2013 13:26
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    אנונימי 08/10/2013 12:54
    הגב לתגובה זו
    והיפנים לא מדפיסים כסף ? והכלכלה שם ממש משגשגת? מדובר באוכלוסיה מזדקנת וכלכלה מקרטעת שגם האולימפידה לא תעזור ללא אפקטים כלכלים מלאכותיים. ונ.ב איך אפשר לחזור ירידה של 15 אחוז ואח"כ תיקון של 7 והתמתנות איך?
  • 6.
    חיים 08/10/2013 12:30
    הגב לתגובה זו
    חושב שהכתבה הייתה מגמתית ולא צודקת לדעתי המניה שווה לפחות עוד 20%
  • 5.
    קרול 08/10/2013 12:27
    הגב לתגובה זו
    חושב לקנות מניות ב ז ן
  • 4.
    חימון 08/10/2013 12:24
    הגב לתגובה זו
    חושב לקנות מנייות בזן והרבה , המחיר מצדיק !!!
  • 3.
    מורנו יצחק 08/10/2013 12:14
    הגב לתגובה זו
    אני חושב שפרופסור מורן צודק !!! עכשו , המחיר מצדיק לקנות מניות בזן
  • 2.
    עודד 08/10/2013 12:14
    הגב לתגובה זו
    תפסיקו למכור אבטחות "פונזי" על שוק שעולה לנצח.
  • 1.
    פאטמה הקוראת בקפה 08/10/2013 11:16
    הגב לתגובה זו
    מה נותר לנו לעשות? לצחוק! לגזור! ולשמור!
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיותאלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיות

להיט האנימציה של נטפליקס שובר שיאים

"KPop Demon Hunters" הפך לסרט המצליח ביותר בתולדות נטפליקס, עם מאות מיליוני צפיות, להיטי מוזיקה והיסטריה ברשתות והוא בדרך להיות היקום הקולנועי הראשון של החברה; למה המרצ'נדייז מתעכב? ומה גרם לסוני למכור את הזכויות?

רן קידר |
נושאים בכתבה נטפליקס סוני

נטפליקס Netflix, Inc 0.61%   רגילה להפתיע את הוליווד, אבל הפעם גם החברה בעצמה הופתעה מההצלחה. סרט האנימציה “KPop Demon Hunters”, שעלה לשירות הסטרימינג בקיץ האחרון, הפך תוך שבועות לא רק לשובר צפיות אלא גם לתופעה תרבותית עולמית: סיפור על שלוש כוכבות קיי-פופ (מוזיקת פופ קוריאנית) שנלחמות בשדים הפך לשיחת היום ברשתות, לפסקול השנה ולמכונת כסף חדשה עבור נטפליקס, ואולי, לראשונה בתולדותיה, גם לבסיס ליקום קולנועי עצמאי בבעלותה.

על פי נתוני החברה, הסרט נצפה כבר ביותר מ-325 מיליון פעמים, והיה בראש טבלת הצפיות העולמית במשך יותר מארבעה חודשים ברציפות. ארבעה שירים מתוך פס הקול: Golden, Your Idol, Soda Pop ו-How It’s Done, נכנסו יחד לעשיריית הבילבורד, הישג חסר תקדים עבור סרט אנימציה, ובטח כזה שאינו מבית דיסני או פיקסאר. הקונספט, ששילב אסתטיקה קוריאנית, אנרגיה של קיי-פופ ועלילה פמיניסטית, כבש גם את הקהל הצעיר וגם את המבוגרים שנכנעו לוויב הויראלי.

איפה המרצ'נדייז? 

אך דווקא בשיא ההצלחה, מעריצים רבים, ובעיקר הורים שמנסים להשיג מתנות לחגים, מגלים כי צעצועים ובובות של הדמויות האהובות לא קיימים עדיין בשוק. לפי הדיווחים, רוב המוצרים, כלומר בובות ודמויות, צעצועים רכים וערכות משחק, לא יהיו זמינים לפני הרבעון הראשון או השני של 2026, כמעט שנה לאחר שהסרט יצא.

הסיבה? אף אחד לא צפה את גודל ההיסטריה. נטפליקס אמנם הציגה את הסרט בפני קמעונאים וחברות צעצועים כבר בשלב מוקדם, אך אלה גילו ספקנות כלפי סרט אנימציה מקורי ללא מותג קיים מאחוריו. אחרי כישלונות קודמים בז’אנר, כמו "אלמנטלי" (Elemental) של פיקסאר ו-"סיפור הברווזים" (Migration) של יוניברסל, הרשתות לא מיהרו להזמין מוצרים למדפים. רק אחרי שהסרט שבר שיאי צפייה ומכר מיליוני עותקים של פס הקול, ההצלחה חילחלה גם לתעשיית הצעצועים.

במהלך חסר תקדים, שתי ענקיות התחום, מאטל Mattel, Inc 0.32%   (יצרנית ברבי) והאזברו Hasbro Inc.  (המוכרת ממותגים כמו הרובוטריקים ומיי ליטל פוני) חתמו על הסכם משותף להחזיק בזיכיון הייצור: מאטל תפתח את קו הבובות, הדמויות והמשחקים, ואילו האסברו תטפל בצעצועים הרכים ובמרצ’נדייז הנלווה. “זה הפרויקט שהוקם במהירות הגבוהה ביותר בתולדות מאטל”, אמר סגן נשיא לשיתופי פעולה בידוריים בחברה. לדבריו, הביקוש העצום גרם לצוותים “לעבוד סביב השעון” כדי להוציא את המוצרים עד תחילת השנה הבאה.