זה נגמר: החברה לישראל מדווחת, "בטר פלייס תגיש בהקדם בקשה לפירוק"

החברה לישראל דיווחה לבורסה כי לא תשקיע יותר בבטר פלייס, המיזם הולך לפירוק. הפסדי בטר פלייס מאז הקמתה - 812 מיליון דולר
יוסי פינק | (10)

אחרי הדיווח בסוף השבוע ב-CNN, הבוקר מגיע הדיווח הרשמי. החברה לישראל הוציאה לפני דקות אחדות דיווח מיידי לבורסה בת"א לפיו "בטר פלייס תגיש בהקדם לבית המשפט בקשה לפירוקה."

בדיווח שהוציאה החברה לישראל נכתב כך: "דירקטוריון החברה החליט הבוקר, בהמשך להחלטת ועדת הביקורת מיום 19 במאי 2013, שלא להשתתף בסבב השקעה שהציעה בטר פלייס למשקיעים. כפי שנמסר לחברה, מכיוון שלא נמצאו משקיעים הנכונים להשתתף בסכום משמעותי בסבב השקעה נוסף בבטר פלייס".

מאז הוקמה בטר פלייס החברה הפסידה 812 מיליון דולר, כאשר מרבית ההפסד נרשם בשנה האחרונה - 454 מיליון דולר. ההערכות הן שבכדי להגיע לאיזון תפעולי החברה זקוקה להשקעה של עוד כחצי מיליארד דולר.

החברה לישראל שבשליטת עידן עופר היא המחזיקה הגדולה במניות בטר פלייס עם כ-29% מהון, כך שחלקה בהפסדי החברה עולים על 235 מיליון דולר. גם לעידן עופר עצמו ישנה אחזקה מהותית בחברה באמצעות חברות פרטיות שבשליטתו. בנוסף השקיעו בבטר פלייס מאז שהוקם המיזם ב-2007 גם גופים בנקאיים שונים ובהם בנק HSBC ומורגן סטנלי וגם לענקית האמריקנית, GE יש החזקות במיזם הכושל.

דירקטוריון בטר פלייס מסר כי "זהו יום עצוב מאוד בו מאמצינו לממש חזון אוניברסאלי אשר שאף לנתק את התלות באנרגיה המזהמת לא צלח. את החזון הוביל שי אגסי בדרך ארוכה ורצופת אתגרים יחד עם משקיעים ושותפים אשר הפכו את חזונו למעשה של ממש. לצערנו, הדרך למימושו של החזון הייתה קשה ומורכבת ונתקלה במכשולים רבים. לא לכולם יכולנו, את חלקם הטכני עברנו בהצלחה ובחלקים אחרים לא עלה בידינו למרות המאמץ והמשאבים הכבירים שהושקעו".

לפני פחות מחודש עוד נעשו מאמצים מכיוונה של בטר פלייס לחדור לשוק הישראלי כשהחברה הודיעה כי התעשייה האווירית חתמה על הסכם ליסינג עם חברת "אלדן" ועם חברת "בטר פלייס", במסגרתו תפעיל צי מכוניות חשמליות. הצי, המונה כמה עשרות רכבים מסוג רנו פלואנס Z.E.

יניב פגוט, האסטרטג הראשי של קבוצת איילון אמר הבוקר: "בטר פלייס הייתה חזון ציוני, עסקי ואמיתי - שהתנפץ. ניתן לסכם את פשיטת הרגל בטר פלייס במילה אחת - חבל". פגוט משווה את הנסיגה מפרויקט המכונית החשמלית לנסיגה מפרויקט הלביא. "אז היה זה מטוס כחול- לבן שפיתוחו נגנז ואילו כיום זו מכונית חשמלית בהובלה ישראלית אשר גורלה נחרץ".

תגובות לכתבה(10):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 9.
    איתי 26/05/2013 19:24
    הגב לתגובה זו
    זו הייתה מגלמוניה והחזון, עד עתה, לא הגיוני. העתיד לא נמצא בהחלפת סוללות ללא שום דבר יצירתי או IP אמיתי. יש קוסם אחד והרבה פריארים בסיפור הזה. רק תקראו את כל הביקורות שנמתחו על אגסי והחברה שלו בשלוש השנים האחרונות כדי שתפסיקו לגלגל עיניים.
  • 8.
    ישראל 26/05/2013 11:29
    הגב לתגובה זו
    הבנתי שהמיזם נכשל.
  • 7.
    ששימעון פרס יודה בטעות על תמיכתו (ל"ת)
    תעלה הימים 26/05/2013 11:17
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    שלמה 26/05/2013 11:13
    הגב לתגובה זו
    הגיע הזמן שבארץ יבינו שלא כולם מטומטמים כל הזמן.אם היו מפתחים עם אנשים שאכפת להם מהעבודה ולא לחיות על כסף של אחרים ןלקבוע מחיר תחרותי גם למכונית וגם לטעינה ןלא לכבול אף אחד ולא לכסות הכל מיד היה נוצר שוק אבל כרגע לא בבית ספרנו.לאט לאט לא במהירותץ
  • 5.
    אזרח 26/05/2013 10:43
    הגב לתגובה זו
    וריווחי ולאחר היתבססות בתוך הערים היה נכון לעבור לרכבים גדולים לשימוש בין הערים סוף מעשה במחשבה תחילה
  • 4.
    סופה של הירידה בחברה לישראל,התחלת עליות,מחיקת שורטיסטים (ל"ת)
    שוקי 26/05/2013 10:01
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    אחד שפוטר משם. 26/05/2013 09:33
    הגב לתגובה זו
    כואב הלב, עבדתי במיזם הזה עד לפני חצי שונה (פוטרתי). יש שם את מיטב המהנדסים בשוק.היה להנהלה את כל הכסף שבעולם אבל ניהול כושל הפיל את החברה. חבל מאוד, שוק האנרגיה הירוקה הולך 10 שנים לאחור.
  • cucu 26/05/2013 10:05
    הגב לתגובה זו
    מכוניות חשמליות הם העתיד, החברה הזו פשוט הקדימה את זמנה.
  • 2.
    כרמילידה 26/05/2013 09:19
    הגב לתגובה זו
    וממשיכים למשוך משכורות של מליונים כל חודש.
  • 1.
    בשביל מה לשלם אותו דבר על חשמלי כמו על בנזין . (ל"ת)
    בא 26/05/2013 09:15
    הגב לתגובה זו
הבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניגהבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניג
סקירה

הבורסה ננעלה באדום: ת"א ביטוח איבד 6.9%, הבנקים 4.5% - איי.סי.אל זינקה 4.8%

הבורסה ננעלה בירידות חזקות, כשהבנקים וחברות הביטוח בירידות חדות, לאור איומי שר האוצר, סמוטריץ', על הכפלת המיסוי על הבנקים במידה ויגלגלו את המיסוי לצרכנים; סאמיט ירדה לאור ירידת שווי נכסים בניו יורק, ובמקביל הגישה הצעה לרכישת פורטפוליו של דה זראסאי, טורבוג'ן זינקה לאחר איזכור השם רפאל; ומי חברת האנרגיה המתחדשת שהורידה תחזיות ונפלה? 

מערכת ביזפורטל |

הבורסה ננעלה ביום אדום במיוחד, והפיננסים משכו את מדדי הדגל למטה, כשמספר גופים ירדו במהלך המסחר בשיעור דו-ספרתי, כולל הראל, מנורה, מזרחי ודיסקונט, אך לקראת הנעילה הירידות התמתנו מעט.  

 דווקא בכזה יום מעניין לראות את המניות שבכל זאת מצליחות לטפס.  ארן ארן 15.25%  מזנקת דו-ספרתית, ארן היא חברת מו"פ קטנה, היא מספקת שירותי פיתוח הנדסי לחברות בתעשיות שונות (רפואה, ביטחון, מים, פלסטיק), וגם משקיעה בסטארט-אפים, היא הודיעה על קבלת שתי הזמנות, האחת מחברה בטחונית ישראלית והשניה מחברה בטחונית בינלאומית לייצור מוצרים לשוק הבטחוני, בהיקף כולל של כ- 18.45 מיליון שקל, בנוסף להזמנה נוספת של כ-3 מיליון שקל.  בהזמנות ארן כותבת שנכללת גם הזמנה לייצור מוצר שנבחר על ידי הלקוח כפתרון ייחודי בתחום מערכות אוויריות בלתי מאוישות (רחפנים).

סאמיט סאמיט -4.78%   הגישה הצעה לרכישת פורטפוליו נכסי דיור להשכרה של חברת דה זראסאי גרופ בניו־יורק, בהיקף של כ־450 מיליון דולר, והצעתה נבחרה כהצעה המובילה במסגרת הליך מכירה פומבית המתנהל כחלק מהליכי חדלות פירעון של דה זראסאי מול הבנק המממן. במקביל, עדכנה סאמיט על אינדיקציה לירידת שווי של 65-70 מיליון דולר בנכסי הדיור הקיימים שלה בניו־יורק, נתון שממחיש את הלחץ המתמשך בשוק המגורים האמריקאי.

טורבוג'ן טורבוג'ן 9.25%    זינקה היום אחרי שהודיעה על התקשרות עם רפאל כדי להשתמש במיקרו-טורבינה שעליה יש לרפאל קניין רוחני בשביל לעשות פיילוט עם חברה בטחונית, רפאל תקבל תמלוגים של 10% מההכנסות של הפרויקט. מכל ההודעה הזאת נראה שטורבוג'ן בעיקר משתמשת, לכאורה, בשם של רפאל כדי לקבל קרדיביליות מול מערכת הביטחון וגם השוק, נזכיר כי טורבוג'ן הודיעה שהיא בדרך לנאסד"ק: טורבוג’ן הגישה תשקיף ל-SEC

ג'ין טכנולוגיות 6.41%   דיווחה שנבחרה כספק יחיד לאספקת תשתית GenAI ארגונית לאחד משלושת גופי הבריאות הגדולים בישראל - לביזפורטל נודע שמדובר בקופת חולים מכבי. ההתקשרות המתוכננת היא לשלוש שנים וכוללת רישיון שימוש בפלטפורמה של החברה לצד שירותי פיתוח, התאמה, הטמעה וליווי מקצועי. נכון לעכשיו אין הזמנת עבודה מחייבת והמהלך כפוף לאישורים פנימיים אצל מכבי - ג׳ין טכנולוגיות תטמיע AI בקופ"ח גדולה - במי מדובר?



עמירם לוין
צילום: פייסבוק, על פי סעיף 27

מיליארד שקל בייבי - עמירם לוין בתשואה חלומית

פי 1,200 - עמירם לוין, אלוף במיל מלמד את כולנו שהשקעות זה כמובן גם - מזל, אבל גם הרבה שכל-ידע

רן קידר |

800 אלף שקל של השקעה הפכו בעת שנקסט ויז'ן הונפקה ל-31 מיליון שקל. זה היה לפני 4 שנים, מאז האלוף עמירם לוין מימש מספר פעמים וירד מרף הדיווח של ה-5%, אבל לביזפורטל נודע שהוא עדיין מחזיק במניות החברה. אם לוין לא היה מממש הוא היה מחזיק כיום מניות ב-1 מיליארד שקל. אבל לוין מימש ובצדק - אף אחד לא יכול היה לדעת שזו השקעה שתניב פי 1,200! ופי 40 מאז שהיא החלה להיסחר. 


על פי ההערכות ובהסתמך על מכירות שכן דווחו, לוין נפגש עם כ-250 מיליון שקל במזומן והוא עדיין מחזיק בכמות מניות משמעותית, - לאחר שהמניה עלתה פי ארבע בשנה האחרונה - בלכל הפחות 400 מיליון שקל. בסך הכל מדובר על 650 מיליון שקל, וזו הערכה שמרנית.  בפעם הקודמת שניסינו לשאול את לוין על ההשקעה הוא אמר - "בטח שאני מחזיק, אבל זו השקעה פרטית ואני לא מדווח".  




עמירם לוין מלווה את החברה מההתחלה. המייסדים היו צריכים דמות מוכרת, דומיננטית, פותחת דלתות ולוין הצטרף. הוא האמין בחברה, השקיע בה, והצליח. ההצלחה של נקסט ויז'ן היא הרבה מזל. לוין הרוויח תשואה של כ-120,000%, זה מזל, אבל לא רק. זו ידיעה, זה ניסיון, זה הרבה שכל. שכל של בניית הדברים הנכונים, הסתכלות מאוד ממוקדת על מה שטוב לחברה ולא מקלישאה, בניית חברה אמיתית והבנה שוטפת של צרכי השוק במטרה לספק את המוצרים הטובים והנכונים לצבאות ולמשתמשים. 

אם תרצו - היה אולי הרבה מזל, אבל המזל הולך עם הטובים - נקסט ויז'ן היא חברה אמיתית ולוין זיהה את האנשים וההנהלה ואת המוצר ועזר להביא אותו למקומות הגבוהים. עכשיו הוא מחוץ לחברה, אין לו תפקיד רשמי, אך הוא עדיין מאמין בחברה ומשקיע בה.