"85% מהדירות בחריש - עבור חילונים ודתיים לאומיים, העתיד נקבע"

כך אמרו ב'חריש הירוקה' לאחר שחתמה על הסכם אופציה עם אשדר עבור 490 יח"ד ב-70 מיליון שקל
לירן סהר | (14)

חברת הנדל"ן אשדר, מקבוצת אשטרום, הודיעה היום (ג') כי חתמה עם קבוצת 'חריש הירוקה' על הסכם אופציה המאפשר לו לרכוש את מלוא הזכויות וההתחייבויות שבידי אשדר בנוגע לקרקע ביישוב חריש תמורת כ-70 מיליון שקל. מימוש האופציה על ידי הרוכש עשוי להניב לאשדר ברבעון השלישי של 2013 רווח של כ-32 מיליון שקל. האופציה ניתנת לסיחור לצדדים אחרים.

האופציה שניתנה במסגרת ההסכם היא עד ליום 30.6.13, ושולם תמורתה לאשדר סכום של כ-1 מיליון שקל. האופציה ניתנת להארכה ב-30 יום נוספים תמורת כ-740 אלף שקל נוספים.

אשדר רכשה את הזכויות בחריש להקמת 490 יחידות דיור לאחר שזכתה במכרז שקיים משרד הבינוי והשיכון בחודש ינואר האחרון. את העסקה ליוו מטעם אשדר עורכי הדין רונן מאור ושרה קיסטר, ממשרד מ. פירון ושות .

בשלב הראשון יוקמו בישוב 4,638 יחידות דיור במחיר שנע בין 600 ל-700 אלף שקל עבור דירת 4 חדרים בשטח של כ-105 מ"ר. בעתיד צפוי הישוב לכלול כ-25 אלף יחידות דיור.

זהו הפרויקט השני אותו מנהלים 'חריש הירוקה' ומנהל מגורים בחריש. הפרויקט הראשון ('נאות חריש') שווק כבר במלואו ויכיל, לאחר אישור השבס, כ-700 יח"ד דיור. הפרויקט הנוכחי יכיל לאחר אישור השבס קרוב ל-600 יח"ד נוספות, מה שהופך את חריש הירוקה ומנהל מגורים למנהלים של עמותות רכישה של כ-1300 יח"ד בחריש. מ'חריש הירוקה' נמסר כי מרבית האוכלוסיה הרוכשת דירות במתחמים אלו הם זוגות צעירים, חילונים ברובם.

חמי בר-אור, 'חריש הירוקה' "העסקה עם אשדר היא עסקה שוברת שוויון מבחינתנו והיא מכריעה את עתיד חריש לכיוון ברור העיר תהיה פתוחה לכל. היא תהיה ברובה המוחלט חילונית ודתית לאומית. לאחר העסקה עם אשדר ניתן לומר באופן ברור אנחנו מחזיקים היום בנתח הגדול ביותר בעיר. ביחד עם 'באמונה' (עמותה דתית לאומית) מדובר כבר על למעלה מ-2,000 יח"ד מתוך 4000 שמיועדות לציבור הכללי. ביחד עם הקבלנים, שמחזיקים קרוב ל-1600 יח"ד נוספות, אנו מדברים כבר על למעלה מ-85% מיחידות הדיור בעיר המיועדות לציבור הכללי."

תגובות לכתבה(14):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 10.
    600 דירות במיליון אחד יוצא 1666 שקל לדירה לפני מענק 100 (ל"ת)
    יוני 07/05/2013 19:48
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    מעל שנה דמגוגיה להרצת פראייר=בועה בפיצוץ=סוף הניצול!!!! (ל"ת)
    נדלן=בלוף שיווקי 07/05/2013 17:40
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    שוקו 07/05/2013 16:21
    הגב לתגובה זו
    תחליפו את המילים חרדים ביהודים ואנחנו באירופה של המאה ה18 נו טוב לא נורא בסך הכל מדובר בחרדים
  • 7.
    אחד שמבין 07/05/2013 14:38
    הגב לתגובה זו
    ויהיו שם הרבה חיכוכים שיורידו את מחירי הדירות לשפל
  • רוכש 11/09/2013 14:28
    הגב לתגובה זו
    כמי שרכש ומשתתף בנסים של הרוכשים אני נדהם מחדש מהשטיות שאנשים פולטים פה . האמת היא שכמויות האנשים האיכותיים (דתיים וחילונים ) היא גבוהה ביותר .- בהרבה יותר ממקומות אחרים .
  • אחד שמבין? מקסימום אחד שמבלבל את המוח (ל"ת)
    אור 07/05/2013 19:13
    הגב לתגובה זו
  • אפל 07/05/2013 18:02
    הגב לתגובה זו
    עוד שלושה שבועות לערך אמורים להתכנס כל הקבלנים למען שיווק הדירות לכלל הציבור בישראל. חריש יושבת על מחלף כביש 6 ובעתיד תוואי רכבת העמקים אמור לעבור דרכה. בבד-בד פיתוח מטרופולין פרדס חנה-כרכור-בינימינה-חדרה יביא לחיזוק האזור ופיתוח מקומות תעסוקה לצד אוכלוסיה איכותית. בעוד כ 10 שנים אמורים להתווסף למדינת ישראל 3,000,000 אנשים! עד אז, חריש לא תיהיה פריפרייה אלא נחשבת מרכז הארץ. אני חושב שמן הראוי לנצל את המחירים ההזויים הקיימים היום בחריש לצורך השקעה או רכישה למגורים. כמובן שיש לציין שהאוכלוסיה בעמותות היא אוכלוסיה מאוד איכותית, צעירה ומשכילה. בהצלחה
  • מטרופולין חדרה? חחח. מה עישנת? (ל"ת)
    אתה מדבר מאינטרס 12/05/2013 03:34
  • 6.
    עיר של 85% נורמלים היא עיר עם עתיד שיהיה בהצלחה (ל"ת)
    אנונימי 07/05/2013 14:10
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    אנונימי 07/05/2013 13:35
    הגב לתגובה זו
    צבועים נמאסתם.
  • 4.
    איך אפשרו את הספסרות הזו? 32 מיליון סיבוב על קרקע מדינה (ל"ת)
    אבי 07/05/2013 13:28
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    אנונימי 07/05/2013 13:22
    הגב לתגובה זו
    שלומיאלים רפי שכל..... דיור בר השגה ????
  • 2.
    אהרון 07/05/2013 13:07
    הגב לתגובה זו
    פקידות מושחתת ורגולטור רדום מאפשרת ספקולציה בקרקעות של המדינה המעודדת עליית מחירים איפה בנט כך אתה רוצה להוריד את מחירי הדירות ?
  • 1.
    אי 07/05/2013 12:22
    הגב לתגובה זו
    וזה כמו שנאמר לא צריך להיות דתי בשביל להיות תחמן והמסקנה לא להכנע לפופוליזם ולמכור אדמות מדינה בגרושים
הטבה של חצי מיליון שקל. קרדיט: רשתות חברתיותהטבה של חצי מיליון שקל. קרדיט: רשתות חברתיות

הקבלנים בלחץ: אזורים נותנת לרוכשי הדירות הנחה של 500,000 שקל בלי לקרוא לזה הנחה

הלוואה של מיליון שקל ל-10 שנים ללא ריבית והצמדה מגלמת חיסכון שנתי של כ-55-60 אלף שקל, בעשור זה כ-500 אלף שקל. מהלכי מימון יצירתיים של יזמים משנים את שוק המבצעים, מורידים את המחירים בפועל באופן דרמטי. 

צלי אהרון |

הקבלנים מתגלים כיצירתיים מאוד בכל הקשור למכירת דירות. היה 80/20, היה גם 90/10 זה עדיין קיים, אבל בנק ישראל הגביל את העסקאות האלו של שלם 10% עכשיו ו90% במסירה. אבל אל תדאגו - הקבלנים יצירתיים וראה שלאחרונה המבצעים כבר הגיעו לרף חדש - ועדיין, כל זה קורה בלי שאף אחד יקרא לזה בטעות "הנחה". או "ירידת מחיר". לקבלנים חשוב לבלבל את "האויב". הם לא מוכנים לקרוא לזה הנחה, הם רוצים שמחיר המחירון לא יירד - ככה הלמ"ס לא יתמחר את הירידה הזו וככה המחירים לא ירדו. זה עובר בין הקבלים באופן גורף, סוג של יד נעלמה עוברת בינהם ומיישרת אותם לכלל הזה - "אל תורידו מחיר. תתנו מבצע, הנחה, אבל בלי להוריד מחיר מחירון".

זה עובד. המחירים על פי הלמ"ס ירדו ב-2% בלבד, בפועל הם ירדו בין 5% ל-10%. 

בפועל ההטבות שמקבלים רוכשי דירות גדלו משמעותית. מה שנחשב בעבר למבצע נקודתי הפך לכלי תמחור מרכזי במכירות של הקבלנים, שבו הם מעניקים לקונים ערך כספי גבוה - לעיתים מאות אלפי שקלים. התוצאה היא “הנחות” שעומדות נכון לעת עתה בדרישות של הבנקים שהם אלו שאמורים לאשר הנחות לציבור (כשהם מאשרים הלוואה על פי טופס 4 הם מורים לקבלן שלא לעשות הנחות ללא אישורם). חשוב לציין - בפועל ההטבות מצמצמות את עלות הרכישה בצורה מהותית, בחישוב שערכנו ההנחה מגלמת כ-10% מערך הדירה שנכללת בהטבות השונות בממוצע.

הדוגמה הבולטת ביותר מגיעה כאמור מחברת אזורים אזורים 1.26%  , שהשיקה מהלך שבו הרוכש מקבל הלוואה של מיליון שקל ל-10 שנים, ללא ריבית, ללא הצמדה וללא החזר שוטף. המשמעות הכלכלית יחסית פשוטה: אם רוכש רגיל היה נוטל מיליון שקל מהבנק, הוא היה משלם ריבית של אזור ה-55-60 אלף שקל בשנה. על פני עשור. גם לאחר היוון של התזרים לערך נוכחי היום, מדובר בהטבה שמצטברת לכ-500 אלף שקל. מדובר למעשה במבצע שמגלם חצי מיליון שקל הנחה בפועל, רק בלי להשתמש במילים “הנחה” או “ירידת מחיר”. המחיר הרשמי נשאר קבוע, אבל עלות הרכישה האמיתית יורדת דרמטית.

כדי להבין את הסיבה לכך, ואת הגורמים לעובדה שהקבלנים יעשו הכל כדי לא לפגוע במחיר הרשמי, אפשר להכנס לכאן - מחירי הדירות יורדים, אבל לא מספיק; הציבור הוא זה שממשיך לממן את בעלי האינטרסים. באופן כללי - נראה שלא משנה עד כמה המכירות ייפגעו עבור הקבלנים והיזמים, הם פשוט לא יכולים להרשות לעצמם להוריד מחיר באופן רשמי, הסיבה האינטואיטיבית והברורה מכל היא הפחד מכדור שלג, דרך אגב: הם גם עושים את זה בשלל צורות. כך למשל כתבנו על ויסות מחירי הדירות: הקבלנים בונים לאט וההיצע יצטמצם - כאן - מדובר על שיטה נוספת של הקבלנים ליצור שליטה במלאי הקיים כדי לא לגרום להצפה גדולה יותר כבר ממה שקיים כרגע. מלאי אדיר של מעל ל-82 אלף דירות כבר צף, ונראה שבשנתיים- שלוש האחרונים המזל כבר לא מאיר פנים עבור היזמים  - והוא גם לא נראה באופק.

5% תשואה על ההון העצמי

אזורים לא לבד, והמהלך שלה מצטרף לשורה של פתרונות דומים מצד יזמים אחרים, שמזהים קהל קונים שמחפש ודאות ומימון נוח יותר, ולאו דווקא ירידת מחיר רשמית. כך למשל, יובלים סיטי-בוי מציעה לרוכשי דירות בתל אביב תשואה שנתית  של 5% על ההון העצמי מהרגע שבו נחתם חוזה ועד האכלוס. ההטבה הזו הופכת את המקדמה, שבדרך כלל “שוכבת” ללא רווח - לנכס שמניב החזר שנתי קבוע שגדול מפיקדון בנקאי בכ-2%. עבור רוכשים שמחזיקים הון עצמי גבוה, הצבירה יכולה להגיע לעשרות ואף מאות אלפי שקלים בתקופת הבנייה, בהתאם לגובה המקדמה והזמן שנותר עד למסירה.

מטרו
צילום: מטרו

חברות התשתיות עומדות להסתער - מכרזי ענק של 65 מיליארד שקל על המטרו

הפרויקט שאמור לשנות את פני התחבורה בגוש דן: כל הפרטים על מכרז המטרו הגדול בישראל

רן קידר |
נושאים בכתבה מטרו

מכרז ענק בהיקף של 65 מיליארד שקל יוצא לדרך כחלק מפרויקט המטרו. הפרויקט שעליו מדווח מתמקד בשלב א' של רשת המטרו באזור מטרופולין גוש דן, מערכת שנועדה להוות נדבך משמעותי במערכת התחבורה הציבורית במרכז הארץ. הרשת כוללת שלושה קווים תת-קרקעיים, קו M1, קו M2 וקו M3, אשר בתכנון יהיו באורך כולל של כ-150 ק"מ ויכללו כ-109 תחנות.

הרשת מיועדת לשרת כ-24 רשויות מקומיות באזור גוש דן והסביבה, במטרה להפוך את התחבורה הציבורית למתחרה אמיתית של הרכב הפרטי. הפרויקט נחשב לעצום בהיקפו עם עלות כוללת מוערכת של מעל ל-150 מיליארד שקלים. השלב הנוכחי כולל הקמה של כ-78 ק"מ של מנהרות כפולות ו-59 תחנות תת-קרקעיות, במסגרת מיזם בהיקף של כ-65 מיליארד שקלים. מדובר בבוננזה ענקית לחברות התשתיות שלמעשה הצמיחה שלהן בהכנסות כמעט מובטחת. 

חברת נת"ע פתחה הליך מיון מוקדם עבור חבילות העבודה הראשונות במיזם. במסגרת זו ייבחרו הקבוצות והחברות שיוזמנו להתמודד במכרזים הבאים. הצעד הזה מאפשר סינון ראשוני של שחקנים לפי קריטריונים כמו ניסיון בהקמת מנהרות ומתחמי תחנות, יכולת כלכלית, ניהול סיכונים ועמידה בדרישות בטיחות ותשתית.


השקעות ענק בתשתיות

במקביל, כבר פורסמו מכרזים בהיקפים של מיליארדי שקלים, כולל מכרז שיפוץ של כ-27,000 דירות הנמצאות בקרבת תוואי המטרו כדי למזער את ההפרעה לתושבים. הוועדה המנהלת של הפרויקט אישרה ביוני 2022 את פרסום המכרז לניהול ותכנון הקווים.

מדובר באתגר הנדסי אדיר של הקמת מאות קילומטרים של תשתית תת-קרקעית בתוך סביבת מטרופולין פעילה וצפופה. חפירת המנהרות הכפולות משלבת טכנולוגיות קידוח מתקדמות, חפירות שטח פתוח ותיאום מורכב עם מערכות קיימות של מים, ביוב, חשמל ותקשורת. התחנות התת-קרקעיות החדשניות תפעלנה כמרחבי תחבורה המקשרים לתחבורה הציבורית הקיימת, כולל אוטובוסים, רכבת קלה ורכבת ישראל, תוך חיבור למרכזי מגורים ותעסוקה.