כלכלנים: "הצמיחה בסין מיוחסת בעיקר להטבות ממשלה, הכל זמני"

הכלכלה השנייה בגודלה בעולם דיווחה היום על נתוני מאקרו מצויינים, כעת כלכלנים בעולם מותחים ביקרות וקובעים: "על תצפו שהצמיחה תימשך"
דניאל קביליו |

למרות הדיווחים הסיניים כי התמ"ג במדינה עלה ב-7.9% ביחס לרבעון ה-4 בשנה שעברה (עלייה המצביעה על התאוששות בכלכלה השנייה בעולם) אנליסטים מעלים ספק רב בפעילות הכלכלית במדינה. על פי העיתונות בארה"ב, הצמיחה, אשר מבוססת בעקרה על תמריצים מהממשלה, לא תוכל להמשיך לנצח ותעצר לקראת המחצית השנייה של שנת 2013.

קסיאנפנג רן, כלכלנית בכירה ב-IHS ציינה כי "לא ראינו יותר מידי צמיחה אורגנית בסין, במיוחד בכל הקשור בביקושים מחוץ לגבולות המדינה. הצמיחה מיוחסת בעיקר לתמריצים אשר מוענקים לעסקים ופחות מהשקעות פרטיות". הכלכלנית הוסיפה כי "ההתאושוות שכולם מדברים עליה נראית לי מעט חלשה. מסלול ההתאוששות הוא שטוח אשר משקף את הבור העמוק שהם נפלו אליו".

רן ציינה את האמור בהתבסס על המענק של 150 מיליארד דולר אשר העונק בחודש ספטמבר האחרון לענף הבנייה. ההשקה של פרוייקטים חדשים במדינה תלויה מאוד ביכולת המדינה לממן אותם. כמו כן, הבנק המרכזי בסין החל להגביל את מימון הממשלה וזאת לאחר המימון האדיר אשר הוענק לממשל ב-2012. על פי הבנקים אשר מגבים את הבנק המרכזי בסין וחברות סליקה רבות, הנפקת אגרות החוב הממשלתיות בסין עלו לרמה של 102 מיליארד דולר בשנה שעברה, עלייה של 148% ביחס לשנה הקודמת.

סטפן שוורץ, כלכלן בכיר לענייני אסיה ב-BBVA Research מסכים כי עקב התמריצים, הצמיחה תגיע לשיא במחצית הראשונה של 2013, אולם יש מספר גורמים אשר מונעים את המשך הענקת התמריצים. "הרשויות עומדות על קו דק והם לא רוצים להעניק עידוד יתר לכלכלה מכיוון שהדבר יכול לגרום לאינפלציה, בהמשך השנה."

עוד חושב שוורץ כי הממשל בסין חושש מאוד מבועת נכסים בתחום הנדל"ן ומהמימון החוץ בנקאי אשר המתוגמלים לוקחים מכיוון שלא עומדים בקריטריונים להלוואות מטעם הבנקים. על פי מחקר של BBVA "בנקאות הצללים" מתרחבת במדינה דבר שיוצר חחשות מרובים בקרב הממשל הסיני.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

פורטוגל
צילום: יחצ

השקעה בחו"ל: חמישה יעדים לרכישת דירה – עד מיליון שקל

בדיקה מקיפה: חמישה יעדי השקעה אטרקטיביים באירופה והסביבה שעדיין אפשריים עם תקציב ישראלי ממוצע

ענת גלעד |
נושאים בכתבה דירה להשקעה

רכישת דירה בישראל הפכה לאתגר כלכלי עבור רבים, ולעיתים אף לחלום שהולך ומתרחק. וכאשר המחירים ממשיכים לנסוק, משקיעים רבים מחפשים אלטרנטיבות מעבר לים, במדינות שבהן סכום של כמיליון שקל (כ-230,000 יורו או 250,000 דולר נכון לדצמבר 2025) עדיין מאפשר רכישת נכס שלם ואף מניב.

בכתבה זו נסקור חמישה יעדים פופולריים בקרב משקיעים ישראלים: טביליסי (גאורגיה), אתונה (יוון), ליברפול (בריטניה), ליסבון (פורטוגל) וסופיה (בולגריה). נבחן את יתרונותיהם וחסרונותיהם, כולל נתוני מחירים, תשואות שכירות ממוצעות, שכר מקומי ואיכות החיים הכללית, כדי לספק תמונה מלאה עבור המשקיע הפוטנציאלי.

יוצאים לדרך: דרכון אירופי לא יזיק

לפני שנצלול לפרטי היעדים, חשוב להבין שבעלות על דרכון אירופי משנה את כללי המשחק. עבור ישראלים רבים המחזיקים בדרכון כזה (בעיקר פורטוגלי, רומני, פולני או גרמני), ההשקעה הופכת לפשוטה יותר מבחינה בירוקרטית ומיסויית. אזרחי האיחוד האירופי יכולים בדרך כלל לרכוש נכסים ללא הגבלות מיוחדות, ליהנות מחופש תנועה ומגורים, ולעיתים אף לזכות בהטבות מס מקומיות.

במדינות כמו יוון ופורטוגל, משקיעים ללא דרכון אירופי עשויים להיות זכאים לתוכניות "ויזת זהב",  המעניקות אישור שהייה בתמורה להשקעה בסכום מסוים - אך מי שמחזיק כבר בדרכון חוסך את התהליך המורכב הזה.

טביליסי, גאורגיה: עיר מתפתחת עם תשואות שיא

בירת גאורגיה הפכה בשנים האחרונות למוקד משיכה למשקיעים המחפשים הזדמנויות בשווקים מתפתחים. העיר העתיקה והיפה, עם המרחצאות הטרמליים והתרבות הים תיכונית-מזרח אירופית שובת הלב, מציעה שילוב של מחירים נמוכים ואפשרויות לתשואה גבוהה.