הצד השני של המתרס פרופסור יווני: עלינו לפשוט את הרגל לאלתר; "ברור שלא נוכל להחזיר חובות"

המדדים הגלובליים מתקשים לפרוץ ללא חבילת החילוץ השנייה. הפרופסור: עוד חבילת חילוץ היא פשוט "לזרוק כסף טוב אחרי כסף רע"
ג'וש דוקרקר | (7)

המשקיעים בבורסות בעולם עדיין מחכים להתפתחויות ביוון. בזירת המטבעות האירו דווקא מתחזק מול הדולר בשל התקוות להצלת הממשלה להגיע להסכמות שיעניקו לה את חבילת החילוץ.

בניגוד לתקוות המשקיעים כי יוון אכן תקבל חבילת חילוץ ותמנע מפשיטת רגל, נראה כי היוונים כלל אינם מעוניינים בכך. יאניס וארופאקיס, פרופסור לכלכלה באוניברסיטה הלאומית של אתונה אמר היום בראיון לרשת CNBC כי על יוון "פשוט לפשוט את הרגל".

"החילוץ הוא לא התשובה לשום דבר, לא ליוון, לא לגוש האירו ולא לעולם", הסביר את עמדתו שעל פי מראות המפגינים ברחובות מקובלת גם בציבור היווני, "על יוון לפשוט את הרגל לאלתר וללא דיבורים על לעזוב את גוש האירו".

את טיעוניו הוא מחזק על ידי ניסיון העבר. חבילת החילוץ הראשונה שניתנה ליוון ב-2010 לא סיפקה את הנזילות שקיוו לה באירופה. מכאן מסיק יאניס שצריך להפסיק את הנסיונות "לזרוק כסף טוב אחרי כסף רע", דבר שרק מביא לניפוח הגרעון ו"הרס את הכלכלה" ועתה אפילו לא ניתן לייצר הכנסות על מנת לשלם את החובות שנותרו.

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    קליפ 08/02/2012 20:34
    הגב לתגובה זו
    תשובה דורש עוד 250 מיליון דולר בדיבידנד. למה שהיווני התמים ישלם? התקשורת מצחקקת...סה" כ פן,צמוצ,קוקו...למי איכפת מהתרמית?
  • 4.
    אבי 08/02/2012 18:13
    הגב לתגובה זו
    נתחיל לשמוע: פורטוגל, ספרד ואיטליה
  • כולם צודקים 08/02/2012 18:55
    הגב לתגובה זו
    צודק וגם הפרופסור צודק רוצים פורטוגל אף פעם לא הייתי שם לפחות תנו לשמוע שהיא בצרות
  • 3.
    פפנדראוס 08/02/2012 18:05
    הגב לתגובה זו
    שילכו כבר לעזאזל העצלנים האלה, שהרסו את הבורסות בעולם. שיפשטו את הרגל וגם את התחת. נמאס מהם. מה שהם יודעים זה לכייף לשתות אוזו, לנגן בבוזוקי ועוד. הגיע הזמן שיענשו על כל מה שהם עשו - לא מגיע להם אירו אחד אפילו. זה הסוף שלהם!!!!!
  • השוטר שקורא 09/02/2012 13:14
    הגב לתגובה זו
    בבוזוקי. מה רע? מה המרדף הזה אחרי עוד ועוד כסף?
  • 2.
    פושט רגל... 08/02/2012 18:05
    הגב לתגובה זו
    שמנסיון העבר לא פותרים מצב כזה על ידי עוד ועוד הלוואות.... הרי הצד השני של ההלוואה הוא החוב שעם כל הלוואה מתנפח... יוון צריכה חד משמעית לפשוט רגל ורק לאחר מכן כשיהיה קצת בלגן זה יסתדר. כל שקל שינתן ליוון יהיה ביזבוז ועדיף לקחת את ה130 מיליארד יורו האילה למקומות אחרים ולא לעם שחייב לעבור מהפכה אמיתית לפני קבלת ההטבה הזו....
  • 1.
    אורן 08/02/2012 17:52
    הגב לתגובה זו
    זה כמו שאנחנו והמצרים נחלוק אותו מטבע, זה אבסורד
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אסיה בורסות (גרוק)אסיה בורסות (גרוק)

השוורים חוזרים: אסיה והחוזים בוול סטריט בעליות

השווקים באסיה פתחו את השבוע בעליות, בהובלת דרום קוריאה ויפן, על רקע התאוששות במניות הטכנולוגיה ונתוני אינפלציה מעודדים מסין; במקביל, החוזים בוול סטריט מטפסים לאחר דיווח על פריצת דרך במגעים בסנאט לסיום ההשבתה הממשלתית, ובשוק הקריפטו נרשמות עליות כשהביטקוין חוזר מעל 105 אלף דולר

תמיר חכמוף |

המסחר באסיה נפתח הבוקר במגמה חיובית, עם התאוששות רחבה במניות הטכנולוגיה לאחר שבוע תנודתי במיוחד שבו נרשמו ירידות חדות סביב חששות מהערכת יתר במניות הבינה המלאכותית. המשקיעים מגיבים גם לנתוני האינפלציה שפורסמו בסין בסוף השבוע, שהפתיעו כלפי מעלה והעידו על התחלה של יציבות מחודשת בביקושים המקומיים, אם כי ההאטה בענפי הייצור והנדל״ן ממשיכה להעיב. ברקע, בשווקים גוברת האופטימיות לסיום השבתת הממשל האמריקאי, לאחר דיווחים על התקדמות משמעותית במגעים בין המפלגות בוושינגטון.

המסחר באסיה

בדרום קוריאה, מדד קוספי מזנק בכ-3.4% ומוביל את העליות באסיה, לאחר מימושים חדים בשבוע שעבר. מניות הבנקים וחברות הביטוח מושכות את השוק מעלה, לצד התאוששות חדה במניות הטכנולוגיה: סמסונג אלקטרוניקס עולה בכ-2.6% ו-SK הייניקס מזנקת ביותר מ-5%. גם החברות SK Inc ו-GS Holdings בולטות בעליות של כ-10% ו-11% בהתאמה, על רקע שיפור בתיאבון הסיכון של המשקיעים.

ביפן, מדד ניקיי 225 מוסיף 1.3% והמדד הרחב טופיקס עולה בכ-0.6%, בהובלת מניות השבבים ואחרי פרסום פרוטוקולי הבנק המרכזי (BOJ), שמהם עלה כי "התנאים להעלאת ריבית נוספת כמעט והבשילו". עם זאת, חברי הבנק הדגישו כי יש לבחון עד כמה האינפלציה הבסיסית אכן מבוססת כדי למנוע הידוק מוקדם מדי. תשואת האג"ח ל-10 שנים עלתה לשיא של החודש האחרון, כ-1.7%.

בסין, מדד שנחאי כמעט ללא שינוי ומדד CSI 300 יורד קלות ובהונג קונג, מדד האנג סנג מתחזק בכ-0.9%, בהובלת מניות טכנולוגיה מקומיות שהתאוששו לאחר הירידות האחרונות.

באוסטרליה, מדד ASX 200 עולה ב-0.7% בהובלת מניות הפיננסים, ובראשן בנק ANZ שמטפס כמעט 2% לאחר שהודיע על צעדי התייעלות נוספים.