הטיפ הטכני - ממוצעים נעים

אייל גורביץ, המנתח הטכני של Bizportal, מציג את חישבותם של הממוצעים במימדי הזמן השונים
אייל גורביץ | (5)

פינה חדשה עולה לאוויר, הטיפ הטכני. בפינה זו בכוונתי להציג כלים טכניים ושיטות מסחר בתורה מתומצתת וקצרה, ולשפוך אור על השימושים הכלליים ועד אלו שדווקא אינם מקובלים אך יעילים להפליא.

לא אחת אני נשאל אודות אורכי הממוצעים הנעים בהם יש לעשות שימוש בממדי זמן שונים. מהו הממוצע האידיאלי וכיצד לעשות בו שימוש? ישנם כמה כללים בסיסיים:

1. ככל שממד הזמן יורד, הממוצע הנע יתארך. אני עושה שימוש בגרף חודשי בצמד ממוצעים נעים באורך של 5/13. בגרף שבועי, 10/20 ובגרף יומי ומטה 20/40. הסיבה לעלייה בממד הזמן נובעת מהצורך לסנן רעשים.

2. אין לשנות את הממוצעים שנבחרו. המספרים אינם קדושים וכל אחד יכול לבחור את הצמד המתאים לו. יחד עם זאת, לאחר הבחירה יש להישאר לאורך זמן עם הצמד הנבחר. תפקידם של הממוצעים הנעים הוא לספק בסיס להשוואה וליצור מסגרת אחידה לקבלת החלטות, שינויים יפגמו במידת היעילות שלהם.

3. מה לבדוק? שימוש במספר ממוצעים נעים באותו ממד זמן מחייב לתת משקל גבוה יותר לממוצע הארוך. הדבר החשוב ביותר הוא השיפוע. מטרתו היא לסייע בהבנת המגמה והמומנטום הקיים. שנית יש לבחון את סידורם של הממוצעים נעים, מי מעל מי ומה המשמעות לגבי כיוונה של המגמה?

5. יש לבחון את המרחק ביניהם בתקופות מגמתיות. מרחק אחיד או גדל מעיד על מומנטום הולך ונצבר ומכאן על עוצמתה של המגמה.

*כל הזכויות שמורות. אין לשכפל, להעתיק, לתרגם, לצלם, להקליט או להעביר בכל צורה שהיא כל חלק מן החומר אלא באישור מפורש בכתב מן המחבר.

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    שמעון 13/12/2011 09:34
    הגב לתגובה זו
    אני מעדיף להשתמש בממוצעים נעים. 20 ,50 ,200 על הדיילי. כי כולם מסתכלים עליהם. ואני מעדיףלהיות אם כולם. לא פעם בימים האחרונים שהשוק הגיע לממוצע נע 200 .126.60 .לקחתי את ה-spy לשורט. והצלחתי. אתמול ה-spy יירד ממוצע נע 20 . 123.72. ויצאתי מהשורט שהייתי בשוק מיום שישי. והתהפכתי על השוק ללונג. ב-123.25. סגירה של השוק מתחת לממוצע נע 20 .123.72 והשוק ייפול עד ממוצע נע 50 122.20.
  • IM we write with ain not Alef (ל"ת)
    KONY LEMEL 15/12/2011 22:18
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    דב אליעזר 13/12/2011 08:03
    הגב לתגובה זו
    שלום אייל אני קורה קבוע של סקירותך ואני מאוד מעריך את הזכות של הניתוח וההסבר המפורט מכל הכוונים אני מודה לך ישר כוח ושתמשיך לענג אותנו בסקירותךדב
  • 2.
    משיח בן מצליח 12/12/2011 18:01
    הגב לתגובה זו
    ציפיתי לקצת יותר " בשר"
  • 1.
    דובי 12/12/2011 10:52
    הגב לתגובה זו
    תודה רבה אייל, אני עוקב כל העת אחר סקירותך והכלים השונים בהם אתה משתמש פשוט תענוג לראות את המקצועיות והניתוחים המעמיקים. יישר כח
מילואימניקים
צילום: דובר צה"ל

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה

האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם

רן קידר |
נושאים בכתבה פנסיה תקציבית

הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות. 

בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם. 

 

קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה

בדיקת ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל


באוצר מתכננים  לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי.  אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.

רכבת ישראל
צילום: צילום מסך אתר רכבת ישראל

רכבת ישראל בדרך להפרטה: האם 5,000 עובדים בסכנה?

באוצר טוענים שהרכבת לא יעילה - היקף העובדים שלה מופרז ודורשים להפריט חלק משמעותי מהפעילות עד 2029

אדיר בן עמי |
משרד האוצר מנסה להעביר במסגרת התקציב הפרטה של רכבת ישראל - העברת כל שירותי ההפעלה והתחזוקה של רכבת ישראל לזכיינים פרטיים עד סוף שנת 2029. המהלך, שמטרתו לשפר את איכות השירות ולהתמודד עם משבר האמון הציבורי ברכבת, מסמן שינוי מהותי באופן ניהול אחד מנכסי התשתית החשובים במדינה, והלא יעילים שבהם.  

הנתונים שמציגה התכנית הכלכלית מציירים תמונה עגומה של מצב הרכבת. מאז 2019, מספר הנוסעים ברכבת לא עלה כלל, וזאת למרות השקעה נוספת של כ-2 מיליארד שקלים בסובסידיה הממשלתית. במקביל, החברה הממשלתית הגדילה משמעותית את מצבת כוח האדם שלה, כשכיום מועסקים בה למעלה מ-5,000 עובדים - גידול שלא תאם כלל את הגידול בפעילות.

המצב החמיר לאחרונה עם ריבוי אירועי בטיחות, תקלות חמורות ושיבושים בתנועת הרכבות, שהביאו לירידה חדה באמון הציבור ובאיכות השירות. העיכובים החוזרים ונשנים בפרויקטי תשתית רק הוסיפו שמן למדורה, וחיזקו את התחושה שהמודל הנוכחי של ניהול הרכבת מיצה את עצמו.

על פי התכנית המוצעת, רכבת ישראל תמשיך להתקיים כחברה ממשלתית, אך תפקידיה ישתנו מן היסוד. במקום להפעיל ולתחזק את הרכבות בעצמה, החברה תתמקד בתכנון, ניהול, פיקוח ובקרה. היא תישאר אחראית על קביעת התכנית התפעולית, ניהול זמני המסילה, והתקשרות עם הזכיינים הפרטיים שיבצעו את העבודה בפועל.

המודל המוצע דומה למודלים מוצלחים אחרים בתחבורה הציבורית הישראלית. הרכבת הקלה בירושלים ובגוש דן מופעלות כבר היום על ידי זכיינים פרטיים, וכך גם מערך האוטובוסים הציבוריים. ההצלחה היחסית של מודלים אלה מספקת תקווה שגם ברכבת הכבדה ניתן יהיה להשיג שיפור משמעותי באיכות השירות. מעבר לכך, הגוף הגדול והשמן הזה יהפוך להיות יעיל, ויעבוד לפי "חוקי הכלכלה" - למטרת רווח. 

התכנית מגדירה לוח זמנים ברור ומדורג להעברת הפעילות. עד סוף 2029, כלל שירותי ההפעלה והתחזוקה יועברו לזכיין אחד או יותר. הממשלה תוכל למכרז את פעילות החטיבות השונות - נוסעים, מטענים, תחזוקת ציוד נייד ותחזוקת תשתיות - יחד או בנפרד, בהתאם לצרכים ולהיערכות.