הכוח עובר לרוכשי הדירות: קבלנים יפצו בגין איחור מסירה ויתקנו גם אחרי 20 שנה
הכנסת קיבלה היום (ד') את התיקון לחוק המכר דירות, שמשמעותו מספר בשורות צרכניות חשובות לטובת ציבור רוכשי הדירות, ביניהן הטלת נטל ההוכחה על ליקויים יסודיים במבנה על הקבלנים למשך 20 שנה, פיצוי קבוע מראש על איחור במסירת הדירה לרוכשים וחובה לרישום דירה בטאבו תוך מועדים הקבועים בחוק.
לפי התיקון, אמת המידה הרלבנטית לאחריות המוכר תהיה מעתה משך הזמן שחלף מעת מסירת הדירה ולא זהות הקונה. האחריות היא לדירה, דהיינו, גם אם רוכש הדירה מכר אותה לרוכש אחר - למשך כל תקופת הבדק. תקופת הבדק נעה בין שנה ל-7 שנים בהתאם לקבוע לחוק. כך למשל תקופת הבדק לכשלים ונזילות במערכות הצנרת והביוב עומדת על 4 שנים מיום מסירת הדירה, תקופת הבדק על התנתקות או התפוררות של חיפויי הבניין- 7 שנים, לליקויים בריצוף, מסגרות ונגרות שנתיים ולסדקים- 5 שנים. לרוכש הדירה תינתן אפשרות לתקן בעצמו ליקויים, על חשבון המוכר, במקרה בו לא עלה בידי המוכר לתקן את אותם ליקויים במשך שנתיים, או במשך זמן סביר כאשר מדובר בתיקון דחוף.
זאת ועוד, תוגבל התקופה שבה אחראי המוכר ביחס לאי-התאמה יסודית בדירה, כך שב-20 השנים שממועד העמדת הדירה לרשות הקונה, יהיה המוכר אחראי זולת אם הוכיח כי הקונה גרם לאי-ההתאמה היסודית, ואילו רק לאחר תקופה זו יהיה על הקונה להוכיח כי המוכר אחראי להתגלותה של אי-התאמה יסודית.
עוד נקבע בתיקון כי איחור במסירת הדירה שיעלה על שישים ימים מהמועד המוסכם יזכה את הקונה, ללא הוכחת נזק, בפיצוי, החל מתחילת תקופת האיחור כלומר, מהיום הראשון לאיחור. המוכר יצטרך לממן שכר דירה לרוכש בסכום השווה לחודש וחצי של שכר דירה לדירה דומה באזור, החל מהיום הקבוע בחוזה למסירת הדירה ועד למסירת הדירה בפועל.
החוק מוסיף הוראה המחייבת מוכר דירה לנקוט בכל האמצעים לרישום פרצלציה (איחוד וחלוקה) בהקדם האפשרי, והקובעת תקופות נקובות לרישום זכויות: שנה לרישום בית משותף ושישה חודשים לרישום זכויות המשתכן. כך מבטיחים את זכויות רוכש דירה, בשיפור ניכר מהמקובל היום. במידה ולא יעמוד בתקופות הקבועות בחוק, יחויב המוכר בקנס הקבוע בחוק.
- 3.רוברטו 30/03/2011 16:38הגב לתגובה זוממתי תקף החוק? האם חל מעכשיו והלאה או גם על כאלה שרכשו לפני שנתיים ועדיין לא קבלו את הדירה?
- 2.קנס ממש מגוחך, יהיה שווה להם לשלם קנס (ל"ת)אייל 30/03/2011 16:22הגב לתגובה זו
- 1.ירון 30/03/2011 16:16הגב לתגובה זוממתי התיקון תקף?
משקיע סוחר בקריפטו (רשתות)העלימו רווחי קריפטו בעשרות מיליונים - כך חוקרי רשות המסים תפסו אותם
תושב חולון, תושב באר שבע ותושב נצרת נחקרו בחשד להעלמת הכנסות מקריפטו בסך עשרות מיליוני שקלים
במסגרת מבצע חקירות כלל ארצי: תושב נצרת, תושב באר שבע ותושב חולון נחקרו בחשד להעלמת הכנסות מקריפטו בסך עשרות מיליוני שקלים. לא ברור איך אנשים חושבים שרשות המס לא תעלה עליהם. בסוף יש עקבות דיגיטליות ועקבות בכלל ששמים את כל המעלימים בסיכון גדול. השיטה הבסיסית היא מודיעין מהשטח והלשנות. השיטה השנייה היא מעקב דיגיטלי. רשות המסים מתקדמת טכנולוגית וחוקרים שלה יכולים לעלות על כתובות IP מישראל שמשתתפים ונמצאים בפלטפורמות דיגיטליות.
החוקרים גם נמצאים בפורומים, ברשתות ומזהים גורמים חשודים ואז מרחיבים את החקירה גם במישורים נוספים. חוץ מזה, בסוף אנשים רוצים להשתמש בכסף שהרוויחו. זה מחלחל לחשבון הבנק, זה נמשך דרך כרטיסי אשראי, יש סימנים.
יש עוד הרבה דרכי פעולה, כשהיום מדווחת רשות המסים כי במסגרת החקירה התגלה כי לחשוד ששמו איגור שרגורודסקי, תושב חולון, שנחקר על ידי פקיד שומה חקירות מרכז יש דירות ונכסים שלא מוסברים דרך השכר השוטף שלו. מחומר החקירה עולה חשד כי לפיו הוא פעל בזירות מסחר למטבעות וירטואליים בחו"ל בהיקפים גבוהים בשנים 2020 - 2024 ולא דיווח לרשויות המס. כמו כן עולה חשד כי הוא לא דיווח על הכנסות שהיו לו מחברות בחו"ל ובסך הכל התחמק מדיווח על הכנסות בסך עשרות מיליוני שקלים.
שרגורודסקי שגר בחולון מחזיק מספר דירות בבעלותו, ששוויין עולה פי כמה וכמה על פוטנציאל הנכסים שלו בהינתן הכנסותיו המדוחות. נבדק חשד לעבירות על חוק איסור הלבנת הון, בכך שרשם נכס שבו עשה שימוש בעלים על שם אדם אחר. הוא חשוד שהרוויח עשרות מיליונים בקריפטו בלי לדווח לרשות המס.
- טלפון של חשוד יישאר בידי החוקרים לעוד 180 יום
- החשד: העלמת הכנסות משיפוצים ובנייה בסכום של כ-1.5 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7

העלאות הארנונה ב-2026: האם גם לכם הארנונה תעלה?
המדינה מאשרת חריגות נקודתיות בתל אביב, ירושלים ורחובות, ודוחה מהלכים רחבים יותר. מאחורי המספרים עומד מנגנון עדכון חדש שמחזק רשויות חלשות ומצמצם מרווח תמרון לאחרות
הארנונה לשנת 2026 עולה כמעט בכל הארץ כבר בנקודת הפתיחה. העדכון האוטומטי עומד על 1.626%, והוא נגזר משילוב של ממוצע מדד המחירים לצרכן ומדד השכר במגזר הציבורי. מעבר לזה, משרדי הפנים והאוצר מסכמים בחודשים האחרונים רשימה של אישורים חריגים לרשויות שביקשו לעלות מעל האוטומטי, לצד שורת דחיות שמורידות מהשולחן דרישות משמעותיות.
לתוך המערכת הזו נכנסות
השנה 108 בקשות חריגות שהוגשו מ-96 רשויות. הרוב המוחלט מתמקד בהעלאות, ובמספרים מדובר על 95 בקשות שמכוונות לעלייה. בסך הכול זו תוספת הכנסות מוערכת של כ-250 מיליון שקל, כאשר כ-45-50 מיליון שקל מתוכה צפויים להגיע מהמגזר העסקי. זה כסף שנכנס לקופת הרשות, ולא מעט
ממנו מתגלגל אחר כך גם למחירים של שירותים ומוצרים.
מנגנון העלאה חדש שמציב תקרה ומסננת
השינוי המרכזי הוא לא רק באישור או דחייה של בקשות נקודתיות, אלא במנגנון שמגדיר מי בכלל נכנס למסלול החריג. הכללים מאפשרים העלאה רוחבית של עד 5% מעבר לעדכון האוטומטי, אבל רק לרשות שמציגה צורך פיננסי מוצדק. אחד הסמנים שנכנסו לשיח הוא יחס חובות שעולה על 30% מההכנסות, כמדד שמאותת על לחץ תקציבי.
התוצאה בשטח היא מדיניות הדוקה יותר. פחות מסלולים “יצירתיים”, יותר דרישה להצדקה מסודרת, והרבה פחות מרחב לרשויות שמבקשות לתקן עיוותים היסטוריים בלי להציג מצב תקציבי חריג או תוכנית התייעלות ברורה.
במקביל, במקומות שבהם יש תוכניות הבראה או אזורים חדשים שנכנסים למערך חיוב, המדינה מוכנה לאשר מהלכים רחבים יותר.
- מס חדש: הארנונה עלולה לזנק ב-10% ומעלה ב-2026
- תושבי ירושלים יקבלו החזר ארנונה של אלפי שקלים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
רמת גן נשארת בלי האישור שבנתה עליו, דחייה שפוגעת בתקציב
ברמת גן מתקבלת דוגמה בולטת לקו המחמיר. העירייה ביקשה העלאה של 7.5% בארנונה העסקית באזור הבורסה. הטענה המרכזית היא עיוות תעריפים שנשאר מהעבר, כשאזור שהיה מזוהה יותר עם תעשייה ותשתיות הפך למרכז עסקי עמוס משרדים, בנקים וחברות טכנולוגיה, אבל התעריפים לא התיישרו בהתאם. מבחינת העירייה, זה מצב שבו עסקים גדולים משלמים לעיתים פחות מחנויות קטנות, למרות פערים ברמת ההכנסות ובשימוש בנכס.
