כל הסיבות שהופכות את תמ"א 38 לטרנד הנדל"ני הבא

אודי קושל, אנליסט נדל"ן וחוב במגדל שוקי הון, כותב על האפשרויות שתחום הנדל"ן מציע, על קבוצות הרכישה שהוא שהוא מכיל ובעיקר על החלומות שהוא מאפשר
אודי קושל | (12)

איך שלא נסתכל על זה, ענף הנדל"ן הוא ענף של טרנדים. האפשרות לרכוש, במינוף גבוה, חלום שאם יתגשם יניב רווחים עצומים על ההשקעה, הביאה לכך שכסף רב זורם לענף בכל פעם שעולה על הפרק טרנד חדש. די אם אזכיר חלק קטן מהטרנדים של השנים האחרונות: הנהירה למזרח אירופה, רכישות הבתים בארה"ב וההשתתפות בקבוצות רכישה כדי להבהיר את הנקודה.

בימים אלה מתפתח לו הטרנד הבא בענף: תמ"א 38. תוכנית מתאר ארצית שהעבירה ממשלת ישראל כבר ב-2005 לחיזוק מבנים קיימים בפני רעידות אדמה תמורת מתן זכויות בנייה והקלות במיסוי. התוכנית, שעד כה סבלה מדימוי מסורבל ומחבלי לידה קשים קיבלה לפתע משנה מרץ והאטרקטיביות שלה עלתה באופן ניכר. השינוי ארע בשל מאפייני התקופה הנוכחית אשר מזמנת לכל הקבוצות הפועלות בענף דילמות משלהן, כאשר תמ"א 38 יכולה להיות תשובה לכולן.

היזמים

עבור היזמים, שאלת קיומה של בועת המחירים והסיכון המימוני בהקמת פרויקטים בתקופה של העלאות ריבית הופכת לדילמה של ממש. במבחן סיכון/סיכוי עלה משמעותית היחס בין הסבירות שרמת המחירים תרד לעומת הסבירות שרמת המחירים תעלה ולכן עלה משמעותית הסיכון להפסדים.

פרויקט שהוקם במסגרת התמ"א ממתן את הסיכון, הואיל והעסקה עם בעלי הדירות במבנה הינה במתכונת של קומבינציה; קבלת זכויות בנייה כנגד חיזוק המבנה ושיפור הקיים, היזם נהנה מהעדר עלויות רכישת קרקע. בנוסף, הוא חוסך חלק ניכר מעלויות מימון וזמן המתנה לתחילת ההקמה קצר משמעותית. כל פרויקט כולל תוספת דירות מצומצמת לכן, פיזור רב של פרויקטים מקטין את הסיכון הכולל כאשר אחוזי הרווח בכול פרויקט גבוהים.

בעלי דירות

בשל האירועים האחרונים בעולם והעלייה הדרמטית במודעות לנזקי רעידת אדמה עלה גם מפלס החששות של בעלי הדירות לגורל ביתם במקרה של אזעקת אמת. מבחינתם, ההצטרפות לפרויקט התמ"א פירושה שובה של תחושת הביטחון, כתוצאה מחיים במבנה מוגן ויש גם בונוס: שיפור ברמת החיים בשל שיפוץ והרחבת המבנה שכוללת לרוב: תוספת חדר, מרפסת, התקנת מעלית, שיפוץ חיצוני, שיפוץ חדר המדרגות, החלפת תשתיות ועוד.

הקונים הפוטנציאליים

עבור הקונים הפוטנציאליים שמתחבטים בשאלת עיתוי קניית הדירה, מדובר בתוכנית שממתנת את הסיכון הנובע מהאיתנות הפיננסית של היזם, מקצרת את זמן ההמתנה להשלמת בניית הדירה ובסופו של דבר היא נמסרת ממוגנת ובטוחה יותר.

עד כה, קצב קבלת היתרי הבניה בהתאם לתמ"א 38 היה נמוך מאוד וכאמור, חבלי הלידה של הפרויקט היו קשים ולא בכדי. התוכנית יצאה לפועל אבל לא הוקצה כוח אדם יעודי לטיפול וקידום הנושא בועדות התכנון.

בנוסף, ייזום וקידום הפרויקטים בוצע באמצעות חברות נישה קטנות שקמו אד- הוק ללא מוניטין או ניסיון בתחום ולא על ידי "אריות" הענף. כמובן, מקומה של המנטליות הישראלית לא נפקד, שהרי ידוע ש"כל ישראל חברים" וכל אחד רוצה לראות מה השכן מקבל לפני שהוא מתחייב למשהו כך שנושא סכסוכי השכנים מנע אחוז היענות גבוה.

המציאות הזו צפויה להשתנות בעתיד הקרוב. ראשית, כאמור, חלה עליה דרמטית במודעות הציבור לסכנת הממשיות של רעידת אדמה, בעקבות זאת חלה עלייה משמעותית בהתעניינות של בתים משותפים ובביקוש ליזום פרויקטים.

הרשויות המקומיות לא ירצו להיראות כמי שמעכבות את התוכניות ומסכנות את הציבור, לכן, השלב הבא הוא הקצאת כוח אדם ספציפי לנושא, מה שיקצר משמעותית את זמן ההמתנה להיתרי הבניה. קיצור הזמן הנדרש להקמת הפרויקט יגדיל אף יותר את רווחיות היזמים בתחום. חברות ציבוריות גדולות אשר ימהרו לפעול יוכלו לכבוש נתח נכבד מהפעילות בעיקר בהעדר גופים "ממותגים" בתחום.

הודעתה של דניה סיבוס בשבוע שעבר היא רק הסנונית המבשרת ולדעתי נראה בקרוב הודעות נוספות מטעם חברות נדל"ן ציבוריות, בעיקר כאלה בעלות זרוע קבלנית, על הקמתה של זרוע פעילות חדשה עבור תמ"א 38.

בשלב הבא ולאור המודעות הגוברת בקרב הציבור והרשויות, סביר כי נראה שינוי חקיקה כך שהתנאים להקמת פרויקטים כאלו גם בפריפריה ייצרו כדאיות כלכלית (כיום הכדאיות הכלכלית נפגעת בשל שווי הקרקע הנמוך שם). כל אלו חוברים יחד ליצירת הטרנד הנדל"ני הבא: תמ"א 38.

הכותב, אנליסט נדל"ן וחוב במגדל שוקי הון

***אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. החברה ו/או הכותבים מחזיקים ו/או עלולים להחזיק חלק מן הניירות המוזכרים לעיל.

תגובות לכתבה(12):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 9.
    יורם מראשון 13/04/2011 01:45
    הגב לתגובה זו
    תמ" א 38 מחייבת בניה מסיבית היוצרת שלד בניין מחוזק לבניין, שיפוץ מערכות המים והביוב הרקובות, בניית מעלית, הוסםת ממ" דים, מרפסות ושיפוץ מעטפת הבניין כולו לכל המתענינים בהריסה ובניה מחדש של הבניין .... מה שקרוי בעברית תמ" א 38 / 2 התוכנית חוסלה ע" י רשות המיסים שקבעה שלצרכי מיסוי מדובר בעסקת קומבינציה ...
  • 8.
    שרון 29/03/2011 10:17
    הגב לתגובה זו
    רק פינוי בינוי! יש לי דירה במרכז תל אביב שלא משנה כמה יחזקו אותה רעידת אדמה הכי קטנה וכל הבניין נמעך ולא משנה כמה יצפו אותו בבטון. כזורקים אגרטל על הרצפה הוא נשבר, גם אם הוא עטוף בפח... ועוד לחשוב שעל הגג הוסיפו טונות של בטון!! שלכל הפחות מפחיתות משמעותית את החיזוק שנוצר אם לא מבטלות אותו כליל. אבל ליזמים זה פגז. משקיעים מיליון וחצי שקל או שניים ומקבלים 4 פנטהאוזים... רק פינוי בינוי!!
  • 7.
    אמיר 29/03/2011 09:56
    הגב לתגובה זו
    ברור שליזמים התכנית טובה. אבל יותר ויותר מומחים (לאחרונה גם מומחי מכון התקנים) קובעים כי תוספת הקומות תסכן את יציבות המבנים במקרה של רעידת אדמה. כפי שמציין למשל המהנדס הראשי של עיריית ת" א: בשום מקום בעולם אין דבר כזה. תוספת של עוד מאתיים טון על הגג רק תמוטט אותו.
  • 6.
    אליהו 28/03/2011 16:50
    הגב לתגובה זו
    זה בדיוק מה ששלטון ההון חושב ולכן הטרנד יהיה רק במרכז הארץ או יותר נכון במדינת ת" א גוש דן... דווקא איפה שהחיזוקים הכי חשובים (אזור בית שאן, צפת וכו' ) אף יזם לא יגיע כי שווי הקרקע נמוך.. אם הממשלה חכמה היא צריכה להוסיף עוד כמה קומות לכל מיזם תמא38 ולגבות על זה מס גבוה, כזה שבכל זאת ייהיה שווה ליזמים לבנות במדינת ת" א, ובכסף מהמס הזה לחזק מבנים בשאר המדינה. נכון להיום אין שום כדאיות כלכלית לחזק בפריפריה, שם הכח צריך.
  • 5.
    צרור בעיות - ראה בפנ 28/03/2011 13:16
    הגב לתגובה זו
    יש לי נסיון כדייר בפרוייקטים האלו, עבדתי עם מספר יזמים וביקרתי בעירייה (ת" א). ההזדמנות המעניינת היא תמא38- גרסא2 (פינוי בינוי אבל בלי תבע חדשה ובניין תמורת בניין ללא מגדלים). אך אליה וקוץ בה - למרות ההתלהבות של עיריית ת" א מגרסא2 (הם מכשילים את תמא38 הוותיקה) אין מספיק זכויות בנייה להתניע את הפרוייקט, הפרוייקט רווחי אבל תמא38 - גרסא2 יותר רווחי באחוזים והיזמים שרובם חאפרים שנמשכים לתחום בגלל הרווחים המהירים לא רוצים לשמוע על גרסא2. (יותר כאב ראש).
  • הסוחר המתמיד 28/03/2011 14:01
    הגב לתגובה זו
    ראשית, האנליסט בכתבה אומר שאחת הבעיות שהכשילו את הפרוייקט עד כה היה שלא היו " אריות" מהענף שלקחו את זה על עצמם אלא כול מיני יזמים חאפרים כפי שאתה קורא להם והוא אומר שבשלו התנאים (להלן דניה סיבוס) שזה יקרה. דבר שני, אם תוכל להרחיב למה גרסה 2 זה יותר כאב ראש?
  • 4.
    עבאס 28/03/2011 03:44
    הגב לתגובה זו
    במבחן הרעשים שהלוואי ולא יבואו יפלו עם תמ" א ובלעדיו.בתים ישנים ורקובים שכמו הגפרורים" רגלי הבניין" כך גם מעטפת הבטון וכל השלד.האם מישהוא חושב באמת שעיבוי הרגליים " גפרורי" וקצת בטון חיצוני עם תוספת של טונות לגג ישנו המאזן לטובה.. יש רק מרויח אחד והוא היזם שמקבל פלטפורמה לפנטהאוזים כמעט בחינם.לרוכשי הפנטהאוזים,אתם רוכשים בית על משענת קנה רצוץ...
  • צבי 28/03/2011 16:10
    הגב לתגובה זו
    בים הבלבול.
  • 3.
    רן 28/03/2011 00:21
    הגב לתגובה זו
    התמ" א 38 ?
  • גגגג 28/03/2011 09:20
    הגב לתגובה זו
    כתבה מעניינת מאוד
  • 2.
    ל-1 27/03/2011 19:47
    הגב לתגובה זו
    עם כל הכבוד, מספיק עם האופורטיוניסטים שרוצים לעשות קופה. פרויקטי תמא צריכים חברות רציניות ולא ברופרים.
  • 1.
    אא 27/03/2011 18:54
    הגב לתגובה זו
    לביצוע פרוייקט תמא?
בית ספר
צילום: Pixbay

בשורה למורים - כל מורה יקבל בממוצע 14 אלף שקל; על הפשרה בין המדינה לקרנות ההשתלמות של המורים

עודפים שהצטברו בקרן ההשתלמות של המורים ינותבו להשקעה בתשתיות חינוך ובתי ספר ותשלומים למורים העמיתים בקרן (וגם ליורשיהם) 

הדס ברטל |

למי שייך הכסף? בקרנות ההשתלמות של המורים הצטברו סכומי עתק שהיו מעבר להפרשות השוטפות למורים. המורים אמרו "זה שלנו". המדינה אמרה - "זה שלנו". נקבעה פשרה. המורים יקבלו בממוצע כ-14 אלף שקל.  

ההסכם הזה נחתם לאחר הליך משפטי ממושך, והוא נוגע לחלוקת העודף הכספי שנצבר בקרנות ההשתלמות של הסתדרות המורים. המתווה גובש בשיתוף עם החשב הכללי, הלשכה המשפטית והממונה על השכר במשרד האוצר, פרקליטות המדינה- היחידה לאכיפה אזרחית ופרקליטות מחוז תל-אביב, רשות שוק ההון, הסתדרות המורים והקרנות, והובא לאישור בית הדין האזורי לעבודה בת"א-יפו.

בשנת  2022 הוגשה על ידי פרקליטות המדינה תביעה נגד קרנות ההשתלמות של הסתדרות המורים במסגרתה נדרשו הקרנות להשיב סך של כ-2 מיליארד שקל לקופה הציבורית. בזמנו האשים משרד האוצר כי קרנות ההשתלמות של המורים "התעשרו שלא כדין על חשבון הציבור." התביעה הזו הגיעה לאחר שהקרנות צברו 3 מיליארד שקלים משנת 1955 שנחשבים עודפים כאשר ההסתדרות תכננה לחלקו ל-165 אלף מורים בסכום של 12 אלף שקלים. כעת הגיעו הצדדים להסדר פשרה שבמסגרתו יועברו למדינה 1.05 מיליארד שקל בגין רכישת זכויות העבר, אשר ישמשו בין היתר לשיקום מערכת החינוך באזורים שנפגעו במלחמת "חרבות ברזל", וכן לקיום הכשרות ופעולות אחרות לצורך שיפור מעמדם של עובדי ההוראה. סכום של כ-2.25 מיליארד שקל יחולק ל-165 אלף עמיתי הקרנות הזכאים וליורשיהם. כמו כן, יחלו הקרנות לרכוש זכויות פנסיה תקציבית לעובדי הוראה היוצאים לשבתון החל משנת הלימודים תשפ״ג (2022-2023) ואילך.


קריאה מעניינת: השכר האמיתי של המורים בישראל: לא נמוך כמו שנדמה לכם

חלוקת הכספים תיעשה באופן ממוכן לחשבונות העמיתים או באמצעי תשלום דיגיטליים, בהתאם לנהלים שאושרו על ידי רשות שוק ההון.  במקביל, הוחלט לשמור על כרית ביטחון אקטוארית של 4% לפחות, לטובת יציבות הקרנות ורווחת העמיתים בעתיד. 

שר האוצר בצלאל סמוטריץ
צילום: לע"מ/יוסי זמיר

הפתעה חיובית באוצר: גביית המסים צפויה לשבור שיא עם 520 מיליארד שקל, הגירעון יהיה נמוך מהצפוי

לביזפורטל נודע כי באוצר מעריכים שתקבולי המסים יהיו כ-520 מיליארד שקל, הרבה מעל התקציב שעמד על 493 מיליארד שקל; תחזית הגירעון - 5.2% כשבפועל על רקע נתוני אוקטובר, יש הערכה שזה יסתיים בפחות 

מנדי הניג |

נתוני הגבייה לאוקטובר 2025 מספקים בשורה - גביית המסים ממשיכה לשבור שיאים ועומדת על 432.3 מיליארד שקל בעשרת החודשים הראשונים של השנה - עלייה מרשימה של 15.3% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. לביזפורטל נודע כי בהערכות פנימיות מצפים לכ-520 מיליארד שקל של הכנסות מסים ואף מעבר לכך עד סוף השנה. הרבה מעבר לתקציב המקורי שהיה על 493 מיליארד שקל. הסיבה היא גבייה טובה ומואצת, מלחמה בהון השחור (לרבות פרויקט והטמעת "חשבוניות ישראל") וכן תשלומי מס מוגברים בעקבות חוק הרווחים הראויים לחלוקה. הגידול כתוצאה מהחוק שדוחף בעצם לחלק דיבידנד ולשלם עליהם מס יימשך עד סוף השנה.   

ביצועי שיא למרות האתגרים

הנתונים החיוביים  בשורת ההכנסות ממסים בולטים במיוחד על רקע המלחמה המתמשכת. בחודש אוקטובר לבדו נגבו 40.7 מיליארד שקל ממסים, עלייה ריאלית של 5% שמעידה על חוסן מרשים. המסים הישירים זינקו ב-8% במצטבר מתחילת השנה, כשהניכויים משכר עלו ב-13%, סימן ברור לשוק עבודה חזק ויציב. במקביל, גביית המסים משוק ההון זינקה ב-62% באוקטובר, והגיעה ל-1.4 מיליארד שקל.

המסים העקיפים, שעלו ב-3% במצטבר, מראים על המשך צריכה פרטית יציבה. הגביה ממע"מ באוקטובר עלתה ב-10%, מה שמעיד על פעילות עסקית ערה. גם הגביה מבלו דלק רשמה עלייה של 10%, המשקפת חזרה לשגרה בפעילות הכלכלית.

למעשה, מירידה בקצב שנתי של 8% בגביית המסים שנרשמה מאמצע 2022 ועד סוף 2023, עלתה הגבייה מתחילת 2024 לקצב של 11%. זה שינוי מגמה שמעיד על התאוששות מהירה של המשק והסתגלות מוצלחת למציאות המלחמה.

סך ההכנסות הממשלתיות מכל המקורות הגיע ל-457.5 מיליארד שקל בעשרת החודשים - עלייה של 14.8% שעולה על כל התחזיות המוקדמות. הביצועים החזקים האלה הם שמאפשרים לממשלה לממן את הוצאות המלחמה תוך שמירה על יציבות פיסקלית.

הגירעון - נמוך מהצפוי