השיא בת"א ממשיך להישבר: המעו"ף בעמדה לפריצת ה-1,300 נק'; כיל זינקה 4.1%

מדד המעו"ף הוסיף 0.8%. כיל סגרה בשיא של שנתיים לאחר שהודיעה על רכישת יצרנית דשנים. אפריקה עלתה 3%, כור 5%. מודיעין איבדה 3.6%

בורסת תל אביב חתמה את יום המסחר השלישי לשבוע זה בעליות שערים נאות, כאשר בסופו ניצב מדד המעו"ף במרחק של פחות מ-5 נקודות, כ-0.4%, מהרף הפסיכולוגי של 1,300 נקודות. עליות החוזים בוול סטריט לאורך היום תמכו במגמה החיובית בבורסה המקומית.

עם סגירת המסחר, מדד המעו"ף עלה ב-0.82% לרמה של 1,295 נקודות. מדד ת"א 75 הוסיף 0.65% ומניות הבנקים טיפסו ב-0ץ93%. מחזור המסחר הסתכם ב-2.014 מיליארד שקל.

את מירב תשומת הלב היום במסחר קיבלה מניית כיל, עם טיפוס של 4.1% במחזור הגדול בבורסה. החברה הודיעה הבוקר על רכישת יצרנית דשנים מיוחדים בארה"ב תמורת סכום של 270 מיליון דולר. המניה סגרה את המסחר בשיא של כשנתיים.

עוד בלטו היום: מניית דיסקונט המשיכה היום להתחזק והוסיפה 2.8% לאחר הנפקת הזכויות אתמול. מניית אפריקה הוסיפה היום 3%, כור הוסיפה 5.4% ודלק נדלן זינקה ב-9.2%. מנגד, שותפות מודיעין יהש איבדה 3.6% ושותפות רציו יהש ירדה 0.6%.

המסחר בעולם

עם סגירת המסחר בתל אביב, בורסות וול סטריט פתחו את המסחר בעליות שערים של עד 1%. בבורסות אירופה נרשמו עליות שערים. מדד הדאקס עלה ב-1.14%, הפוטסי בבריטניה התחזק ב-1.24%, ובפריז מדד הקאק זינק ב-2.18%.

בבורסות אסיה ננעל הבוקר המסחר במגמה מעורבת עם נטייה לעליות שערים. בורסת אוסטרליה טיפסה ב-0.8% ברקע להחלטת הבנק המרכזי להותיר את הריבית במדינה על כנה ברמה של 4.75% בהתאם לציפיות.

יתר הבורסות ננעלו במגמה מעורבות עם נטייה לעליות. בעוד שבבורסת יפן נרשמו ירידות שערים קלות, בהונג קונג, סין וקוריאה המדדים המובילים חתמו בעליות. לכתבה המלאה: סקירת אסיה

אמש חתמו בורסות ארה"ב את המסחר בצורה הפכפכה. האירועים באירופה ממשיכים לזרוע חשש והמשקיעים לתמיכה נוספת בשווקים לאחר שיו"ר ה'פד', בן ברננקי אמר כי יתכן ותוכנית ההקלה הכמותית תורחב מעבר לרמה ההתחלתית. בסגירת המסחר, מדד הדאו ג'ונס ירד 0.17%, מדד הנאסד"ק הוסיף 0.13% ומדד ה-S&P 500 השיל 0.13%. בשעה זו, החוזים העתידיים עולים בשיעור של 0.2%. לסקירת וול סטריט מאתמול

מניות במרכז

חברת כיל פותחת את הארנק ורוכשת פעילות של דשנים מיוחדים אמריקנית תמורת 270 מיליון דולר. כיל תרכוש מחברת Scotts Miracle-Gro את פעילות יחידת הדשנים המיוחדים. העסקה תיעשה במזומן, צפויה להיסגר ברבעון הראשון של 2011. לכתבה המלאה: כיל מתרחבת

בנק דיסקונט השלים אתמול הנפקת מניות מהציבור בהיקף של 263 מיליון שקל. ההנפקה בוצעה במחיר של 7.76 למניה, נמוך בשבריר אחוז מתחת למחיר השוק. ההנפקה הנוכחית מצטרפת להנפקת זכויות בהיקף של 200 מיליון שקל אשר במסגרתו מבקש הבנק לחזק את בסיס ההון שלו כדי לעמוד בתקנות המפקח על הבנקים.

חברת אנלייט אנרגיה זכתה במכרז של עיריית קרית ים להקמת 10 תחנות סולאריות על גגות של מבני ציבור. החברה תשכור את שטחי הגגות מהעירייה וצופה לקבל הכנסות של מיליון שקל בשנה ממכירת חשמל לחברת חשמל. לכתבה בהרחבה

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מילואימניקים
צילום: דובר צה"ל

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה

האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם

רן קידר |
נושאים בכתבה פנסיה תקציבית

הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות. 

בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם. 

 

קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה

בדיקת ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל


באוצר מתכננים  לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי.  אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.

רכבת ישראל
צילום: צילום מסך אתר רכבת ישראל

רכבת ישראל בדרך להפרטה: האם 5,000 עובדים בסכנה?

באוצר טוענים שהרכבת לא יעילה - היקף העובדים שלה מופרז ודורשים להפריט חלק משמעותי מהפעילות עד 2029

אדיר בן עמי |
משרד האוצר מנסה להעביר במסגרת התקציב הפרטה של רכבת ישראל - העברת כל שירותי ההפעלה והתחזוקה של רכבת ישראל לזכיינים פרטיים עד סוף שנת 2029. המהלך, שמטרתו לשפר את איכות השירות ולהתמודד עם משבר האמון הציבורי ברכבת, מסמן שינוי מהותי באופן ניהול אחד מנכסי התשתית החשובים במדינה, והלא יעילים שבהם.  

הנתונים שמציגה התכנית הכלכלית מציירים תמונה עגומה של מצב הרכבת. מאז 2019, מספר הנוסעים ברכבת לא עלה כלל, וזאת למרות השקעה נוספת של כ-2 מיליארד שקלים בסובסידיה הממשלתית. במקביל, החברה הממשלתית הגדילה משמעותית את מצבת כוח האדם שלה, כשכיום מועסקים בה למעלה מ-5,000 עובדים - גידול שלא תאם כלל את הגידול בפעילות.

המצב החמיר לאחרונה עם ריבוי אירועי בטיחות, תקלות חמורות ושיבושים בתנועת הרכבות, שהביאו לירידה חדה באמון הציבור ובאיכות השירות. העיכובים החוזרים ונשנים בפרויקטי תשתית רק הוסיפו שמן למדורה, וחיזקו את התחושה שהמודל הנוכחי של ניהול הרכבת מיצה את עצמו.

על פי התכנית המוצעת, רכבת ישראל תמשיך להתקיים כחברה ממשלתית, אך תפקידיה ישתנו מן היסוד. במקום להפעיל ולתחזק את הרכבות בעצמה, החברה תתמקד בתכנון, ניהול, פיקוח ובקרה. היא תישאר אחראית על קביעת התכנית התפעולית, ניהול זמני המסילה, והתקשרות עם הזכיינים הפרטיים שיבצעו את העבודה בפועל.

המודל המוצע דומה למודלים מוצלחים אחרים בתחבורה הציבורית הישראלית. הרכבת הקלה בירושלים ובגוש דן מופעלות כבר היום על ידי זכיינים פרטיים, וכך גם מערך האוטובוסים הציבוריים. ההצלחה היחסית של מודלים אלה מספקת תקווה שגם ברכבת הכבדה ניתן יהיה להשיג שיפור משמעותי באיכות השירות. מעבר לכך, הגוף הגדול והשמן הזה יהפוך להיות יעיל, ויעבוד לפי "חוקי הכלכלה" - למטרת רווח. 

התכנית מגדירה לוח זמנים ברור ומדורג להעברת הפעילות. עד סוף 2029, כלל שירותי ההפעלה והתחזוקה יועברו לזכיין אחד או יותר. הממשלה תוכל למכרז את פעילות החטיבות השונות - נוסעים, מטענים, תחזוקת ציוד נייד ותחזוקת תשתיות - יחד או בנפרד, בהתאם לצרכים ולהיערכות.