מניות ירוקות, אג"ח אדום: "אפריל-מאי יהיו חודשים מסוכנים בתחום האג"ח"

כך אומר היום ל-Bizportal מיכה צ'רניאק מלהבה. התל בונד 40 צונח 0.54% בעוד המעו"ף עולה 0.7% לשיא כל הזמנים. "המצב כרגע פשוט צועק הצילו"
יונתן גורודישר |

בעוד שמדדי המניות רושמים היום עליות ומדד המעו"ף מציג שיאים חדשים, מדדי התל בונד בולטים על המסכים בצבעם האדום. לאחר הראלי בשנה החולפת שהמשיך אף בחודשים הראשונים של 2010, יתכן והחגיגה בשוק האג"ח לקראת סיומה, או לפחות לקראת הפוגה.

לאחר שרשמו עליות של מעל ל-5% בפחות מארבעת החודשים של שנת 2010, בעשרת ימי המסחר האחרונים המדדים שינו כיוון, כאשר ללא המסחר היום איבדו שלושת המדדים כ-1%. נציין כי במסחר היום רושמים המדדים ירידה של כ-0.4% בממוצע.

הירידות במדדי האג"ח מגיעים לאחר ראלי שהחל ב-2009 ונמשך גם בשנת 2010, אשר הביא לירידה חדה בתשואות לרמה נמוכה אף יותר מאשר נרשמה ערב המשבר. לשם המחשה, במהלך השנה שעברה מדדי התל בונד 20, 40 ו-60 החזירו תשואות של 21.4%, 44.2% ו-30.6%.

ברקע לידיעות נרשמת ירידה בהיקף גיוסי הקרנות. לפי נתונים אחרונים שפרסם בית ההשקעות מיטב עולה בסוף חודש מרץ גייסו קרנות האג"ח הקונצרני כ-115 מיליון שקל ליום, קצב הגיוס הנמוך ביותר מזה חודשיים.

הירידות האחרונות באג"ח הן תוצאה של שילוב של מספר גורמים בשוק, כך לפי מיכה צ'רניאק, מנכ"ל להבה בית השקעות. "הירידה באג"ח האמריקני משפיעה מאוד", אמר בשיחה עם Bizportal.

התשואות על אג"ח האוצר האמריקני ל-10 שנים הגיעו לכמעט 4%, זאת בעוד שבארץ נסחרות אגרות החוב הממשלתיות לתקופת זמן דומה בתשואה של 4.98%. "הפער עם אגרות החוב בארה"ב יחד עם הפער שבין מדדי התל בונד - זה מצב שצועק הצילו", הוסיף.

צ'רניאק אף ציין את העלאת הריבית האחרונה על ידי בנק ישראל כגורם נוסף המרחף ברקע למסחר. "החלטת הריבית הפתיעה בעיקר בארץ, כאשר הציפיות היו להעלאת ריבית בחודש הבא", אמר.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ביטוח לאומי תעסוקה אבטלה
צילום: תמר מצפי

ביטוח לאומי: מאות אלפי זכאים יקבלו עד 1,200 ש"ח בחשבון

מענק חימום לקראת החורף בסכום של 600 עד 1,200 שקל לזכאים; למי מגיע ואיך לבקש מענק כזה?

רן קידר |
נושאים בכתבה ביטוח לאומי מענק

המדינה תעביר מענקי סיוע לחימום - רובם ישולמו אוטומטית לחשבון הבנק של הזכאים. המוסד לביטוח לאומי בשיתוף משרד הרווחה יתחיל בימים הקרובים להעביר מענקי חימום לאזרחים הזכאים לכך, לקראת עונת החורף הקרבה.

מענק חד פעמי להקלה בחשבונות החימום

מדובר בתשלום חד פעמי, שמיועד להקל על ההוצאה של משקי בית מוחלשים בחשבונות החימום - בין אם מדובר בחשמל, גז, דלק או אמצעים אחרים. המענקים נעים בטווח של 600 עד 1,200 שקלים למשפחה, בהתאם לקריטריוני הזכאות. סכומים גבוהים יותר יועברו לקבוצות אוכלוסייה מסוימות, כמו קשישים או ניצולי שואה. לפי נתוני ביטוח לאומי, המענק הסטנדרטי לשנת 2025 עומד על 649 שקלים - סכום שנקבע בהתאם למנגנון חישוב שנתי המשלב עדכון קצבאות והוצאות אנרגיה ממוצעות.

מי זכאי למענק ומתי ייכנס הכסף?

ברוב המקרים, הזכאים לא יצטרכו להגיש בקשה - המענק יוזרם באופן אוטומטי לחשבונם, לפי נתוני הזכאות שכבר קיימים בביטוח הלאומי. ההעברות צפויות להתבצע כבר בימים הקרובים, חלק מהתשלומים יוקדם למועד שלפני 28 באוקטובר - תאריך תשלום הקצבאות החודשי.

בין מקבלי המענק נמצאים:

  • מקבלי קצבת אזרח ותיק עם תוספת השלמת הכנסה
  • מקבלי קצבאות נכות וסיעוד
  • זכאים לקצבת שאירים שהגיעו לגיל פרישה
  • חיילים משוחררים ונפגעי פעולות איבה
  • ניצולי שואה
  • משפחות עם ילדים בהכנסה נמוכה

בנוסף, מי שקיבל גמלת אזרח ותיק מיוחדת או תוספת בגין השלמת הכנסה באחד מהחודשים האחרונים - יזכה אף הוא לקבלת המענק.

מטוס אל על
צילום: דוברות אל על

מחירי הטיסה לפריז ועל העתיד של אל על

אל על מורידה מחירים ועדיין יקרה יחסית לאחרות; לכמה ירדו הרווחים של ענקית התעופה? 

רן קידר |
נושאים בכתבה אל על

מחירי הטיסות בירידה. החזרה של חברות תעופה מייצרת תחרות והמחירים בירידה (טיסה לארה"ב ב-700 דולר: התעופה הבינלאומית חוזרת ומחירי הכרטיסים בנפילה). אל על שהיתה מונופול בתקופת המלחמה מיישרת קו ומורידה מחירים, אם כי היא עדיין מעל החברות האחרות. זה היה גם לפני המלחמה, השאלה אם הציבור יבחר בה. חלק גדול מהציבור ממורמר ומחפש סוג של "נקמה" באל על על המחירים הגבוהים. 

אל על הורידה את המחיר לניו יורק לחודשים הקרובים ל-1,040 דולר, ירידה של כ-50%. אפשר להשיג בזול יותר במקומות אחרים. גם הטיסות לאירופה ירדו - טיסה לפריז ב-530 דולר, גם כאן ירידה דרמטית של כ-40% ועדיים יקר לעומת אחרות. עם זאת, צריך לזכור שבאל על מקבלים במחיר אפשרות לכבודה וזה לא נמצא בחברות הלואו קוסט. בפועל, ההפרשים  נמוכים יותר. 

אל על צפויה להיפגע מסיום המלחמה, אבל צריך לזכור שהציבור למרות הכעס-מרמור על המחירים מבין שזו חברת התעופה ש"לקחה" סיכון" והיתה מוכנה לטוס ישראל ולישראל בשעה שכולם עזבו. זה גם מה שיקרה בפעם הבאה, ומכיוון שעדיין קיים חשש מביטול טיסות, נראה שאל על תמלא את מלאי המושבים שלה די מהר, לפחות בחודשים הקרובים, אם כי כאמור במחירים נמוכים יותר. 


אם לוקחים בחשבון ירידת מחירים דרמטית, ירידה בהיקף הטיסות בשל התחרות, מקבלים תוצאות משמעותית פחות טובות לאל על בהמשך. אל על לפני המלחמה היתה בקצב רווחים של קרוב ל-100 מיליון  דולר בשנה, המלחמה הביאה אותה לרווחים של 400-500 מיליון בשנה, והחזרה לשגרה, תוריד אותה למטה, אבל זה צפוי להיות משמעותית מעל 100 מיליון דולר. מחירי הטיסות בהגדרה עולים במקביל להיצע קטן של מושבים. ה-100 מיליון של לפני שנתיים שהוא המייצג, מגיע ל-150-180 מיליון. בדרך אל על הוסיפה לעצמה הון של מיליארד דולר, ולכן כשמסתכלים על השווי היום לעומת השווי לפני המלחמה, צריך לזכור שחלק גדול מעליית השווי מוסבר דרך הרווחים. כשמורידים אותם, מקבלים עליית ערך פחות דרמטית.