מרצדס לוח שעונים
צילום: יצרן
היום לפני...

מיזוג הענק בתעשיית הרכב יוצא לדרך ומה קרה היום לפני 35 שנה

היסטוריה כלכלית - "מה קרה היום לפני..." - מדור מיוחד שמוקדש לאירועים המרכזיים בכלכלה ובשווקים בישראל ובעולם. והיום - על ההתרחשויות הבולטות ב-12 בנובמבר

עמית בר |

12 בנובמבר 2020 - סוני מחזקת אחיזה בשוק הקונסולות עם השקת PlayStation 5

ב-12 בנובמבר 2020 השיקה סוני את הקונסולה פלייסטיישן 5, הדור החמישי של סדרת המשחקים שיצאה לעולם ב-1994. ההשקה התקיימה בשווקים מרכזיים, בהם ארה"ב, יפן, קנדה ואוסטרליה, כשלאחר מכן התרחבה ההפצה לאירופה. סוני סימנה את ההשקה כאבן דרך באסטרטגיה הגלובלית שלה להעמקת הנוכחות בתחום הבידור הדיגיטלי.

הקונסולה הגיעה בשתי גרסאות - גרסה רגילה עם כונן בלו־ריי במחיר 499 דולר, וגרסה דיגיטלית בלבד במחיר של 399 דולר. בין החידושים הבולטים: כונן SSD מהיר במיוחד, מעבד גרפי מבית AMD, תמיכה ב־Ray Tracing, תמונה ברזולוציה של עד 4K, והפעלה בקצבי תצוגה של עד 120 פריימים לשנייה. לצידה הושק בקר חדש, DualSense, עם חיישנים מתקדמים וקישוריות משופרת.

כבר מהיום הראשון נרשמה דרישה עצומה לקונסולה, שהובילה למחסור עולמי מתמשך. אתרי קמעונאות דיווחו על מכירה תוך דקות, כאשר מחירי מכירה חוזרת ברשתות הגיעו לכ-1,000 דולר ואף יותר. בתוך שנה אחת נמכרו מעל 13 מיליון יחידות, ועד סוף 2024 חצו המכירות את רף 75 מיליון. סוני הובילה את השוק בפער משמעותי, במיוחד בארה"ב, אירופה ויפן.

המהלך לווה גם באסטרטגיה דיגיטלית: סוני שדרגה את חנות PlayStation Store, הרחיבה את שירות המנויים PlayStation Plus והוסיפה קטלוג משחקים מותאם לדור החדש. הקונסולה הפכה לא רק למכשיר משחקים, אלא לפלטפורמת בידור כוללת עם גישה לשירותי סטרימינג, תוכן אינטראקטיבי ואפליקציות וידאו.

מבחינת תחרות, פלייסטיישן 5 התמודדה עם Xbox Series X ו-Series S של מיקרוסופט, שהושקו במקביל, ועם קונסולות נינטנדו Switch. נכון לשנת 2025, פלייסטיישן מחזיקה בנתח שוק עולמי של כ־45%, נינטנדו בכ־27%, ומיקרוסופט בכ־23%.

12 בנובמבר 2011 - ברלוסקוני מתפטר אחרי אישור תוכנית הצנע שדרש האיחוד האירופי לאיטליה

ב-12 בנובמבר 2011 התפטר סילביו ברלוסקוני מתפקידו כראש ממשלת איטליה, לאחר שהפרלמנט אישר את תוכנית הצנע שנדרשה על ידי מוסדות האיחוד האירופי והבנק המרכזי. המהלך סימן את שיאו של אחד המשברים הקשים שידעה הכלכלה האיטלקית מאז מלחמת העולם השנייה והיווה נקודת מפנה במשבר החוב האירופי.

המשק האיטלקי סבל באותה תקופה מחוב ציבורי בגובה כ־120% מהתוצר, תשואות אג"ח שעקפו את רף ה־7%, והאטה מתמשכת בצמיחה. גורמים בינלאומיים הביעו חשש מהתפשטות המשבר, והבנק המרכזי האירופי החל לרכוש אג"ח ממשלתיות כדי לייצב את השוק. הלחץ הכלכלי הגיע לשיאו, כשהמשקיעים החלו לחשוש מחדלות פירעון פוטנציאלית.

קיראו עוד ב"היום לפני"


ברלוסקוני
סילביו ברלוסקוני, לשעבר ראש ממשלת איטליה - קרדיט: Getty images Israel


תוכנית הצנע כללה צעדים דרסטיים - העלאת גיל הפרישה, קיצוץ בשכר העובדים הציבוריים, צמצום תשלומי הפנסיה, והכבדת נטל המסים. ההצבעה בפרלמנט לוותה בהפגנות סוערות, זעם ציבורי וחוסר יציבות בתוך הקואליציה השלטת. דקות לאחר אישור התוכנית, ברלוסקוני הגיש את התפטרותו.

נשיא איטליה מינה את מריו מונטי, כלכלן ידוע ונציב אירופי לשעבר, להקים ממשלת טכנוקרטים זמנית. מונטי קיבל סמכויות נרחבות לגבש תקציב, לייצב את השווקים, ולשקם את אמון המשקיעים, תוך תיאום הדוק עם בריסל ופרנקפורט.

האירוע כולו הדגיש את הפגיעות של כלכלות דרום אירופה, ואת התלות ההולכת וגוברת של מדינות גוש האירו בניהול מרכזי של מדיניות פיסקלית. איטליה הפכה לדוגמה בולטת למאבק בין ריבונות כלכלית לבין הצורך בעמידה בתקנים משותפים של הגוש.

12 בנובמבר 1994 - ענקיות הרכב דיימלר־בנץ וקרייזלר מתמזגות

ב-12 בנובמבר 1994 הוכרז מיזוג בין יצרנית הרכב הגרמנית דיימלר-בנץ לבין קרייזלר האמריקאית, בהיקף של כ-36 מיליארד דולר. ההסכם הוצג כ"מיזוג בין שווים", אך בפועל הייתה זו רכישה של קרייזלר על ידי דיימלר, שמרכזה בשטוטגרט. המהלך עורר עניין עולמי, והוצג כבסיס ליצירת יצרנית רכב עולמית חדשה, דיימלר-קרייזלר.

החברות טענו כי שילוב משאבים יאפשר פיתוח רכבים חדשניים, חיסכון של מיליארדי דולרים בתפעול, והרחבת הנוכחות הגלובלית. מרצדס תמשיך לפעול כמותג פרימיום, קרייזלר כמותג עממי, תוך שיתוף פלטפורמות, רכיבים ומחקר טכנולוגי. מיזוג מערכות הרכש, הייצור והשירותים נחשב לאתגר תפעולי ראשון במעלה.

בהנהלה המאוחדת ניסו לחבר בין סגנונות ניהול שונים - הגרמני המסודר והאמריקאי הדינמי - אך התברר במהרה כי הפערים עמוקים. קרייזלר התקשתה לעמוד בתחרות מצד יצרנים יפניים וקוריאניים, רווחיותה נפגעה, ודיימלר החלה לספוג הפסדים בצפון אמריקה.

המתחים התרבותיים הפכו לבעיה ניהולית של ממש. עובדים בשני הצדדים דיווחו על קשיים בתיאום, הבדלי גישות, קונפליקטים בין אגפי הפיתוח ושחיקה באמון. בתוך פחות מעשור, המיזוג נתפס ככישלון: ב-2007 מכרה דיימלר 80% מקרייזלר לקרן Cerberus תמורת פחות מ-7 מיליארד דולר.

למרות הכוונות, המיזוג הפך לדוגמה קלאסית לכישלונן של עסקאות חוצות-תרבות בתעשייה מורכבת. דיימלר עצמה שינתה לאחר מכן את שמה חזרה לדיימלר AG, ומיקדה את עצמה מחדש בשוק הפרימיום, בעוד קרייזלר עברה לידי פיאט האיטלקית ונבלעה לבסוף בקבוצת סטלנטיס.

12 בנובמבר 1990 - צעד גדול לאינטרנט: טים ברנרס-לי מציע להקים את ה-World Wide Web

ב-12 בנובמבר 1990 פרסם טים ברנרס-לי, מדען מחשבים שעבד אז במאיץ החלקיקים CERN, את ההצעה הפורמלית להקמת רשת שיתוף מידע פתוחה, ה־World Wide Web. ההצעה כללה עקרונות טכניים בסיסיים: פרוטוקול HTTP, שפת סימון HTML, ודפדפן פשוט להצגת מסמכים מקושרים.

הצורך שעמד בבסיס ההצעה היה ארגוני: חיבור בין מוסדות מחקר ומדענים שזקוקים לגישה למסמכים מרובים, ממקורות נפרדים. ברנרס-לי הציע להשתמש בקישורים (Hypertext) כדרך לדלג בין מסמכים, מה שהפך לימים לעיקרון הבסיסי של הגלישה ברשת.

השרת הראשון פעל על מחשב NeXT, והפיתוח התבצע בצוות קטן שכלל גם את רוברט קאיליו. תוך חודשים אחדים כבר הוקם דף אינטרנט ראשון, ונבנה אבטיפוס של דפדפן בסיסי. גרסה מוקדמת של הרשת נמסרה לשימוש חופשי, מה שאיפשר את התפשטותה ברחבי האקדמיה ומשם אל הציבור הרחב.

בניגוד למיזמים אחרים, ברנרס-לי לא ניסה לרשום פטנט או לקבוע זכויות שימוש. הגישה הפתוחה אפשרה למפתחים ואקדמאים לאמץ את המערכת ולבנות עליה שירותים. ב-1993 כבר פעלו עשרות שרתים, וב-1994 הוקמה חברת נטסקייפ והושק הדפדפן המסחרי הראשון.

התוצאה הייתה מהפכה גלובלית: האינטרנט הפך מתשתית טכנית לרשת פתוחה, נגישה ומסחרית. ה-Web הפך לבסיס לתעשיות שלמות, מחברות תוכנה ומסחר מקוון, דרך פרסום דיגיטלי, ועד לשירותים רפואיים, פיננסיים ותחבורתיים. זה היה הרגע שבו הכלכלה עברה לעידן מבוסס מידע.



הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
טויוטה
צילום: אתר טויוטה
היום לפני...

ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה

היסטוריה כלכלית - "מה קרה היום לפני..." - מדור מיוחד שמוקדש לאירועים המרכזיים בכלכלה ובשווקים בישראל ובעולם. והיום - על ההתרחשויות הבולטות ב-22 בדצמבר



עמית בר |
נושאים בכתבה טויוטה כלכלת סין

22 בדצמבר 2018 - הממשל הפדרלי בארה"ב נכנס לאחת ההשבתות הארוכות בתולדות המדינה

ב-22 בדצמבר 2018 נכנסה לתוקף אחת מהשבתות הממשל הפדרלי הארוכות והמשמעותיות בתולדות ארה"ב. הסיבה המרכזית להשבתה הייתה כישלון בהעברת תקציב פדרלי לשנת 2019, בשל מחלוקת חריפה בין ממשל טראמפ ובין הרוב הדמוקרטי בבית הנבחרים סביב דרישת הנשיא להקצות 5.7 מיליארד דולר למימון הקמת חומת גבול עם מקסיקו.
היעדר הסכמה בין הצדדים הוביל להשבתה חלקית של הממשלה, שגרמה להשבתת פעולתם של תשעה משרדי ממשלה פדרליים, בהם מחלקות התחבורה, החקלאות, הפנים, והביטחון הלאומי. 

כ-800 אלף עובדי ממשל הושפעו באופן ישיר, מתוכם כ-380 אלף נשלחו לחופשה כפויה ללא תשלום, והיתר המשיכו בעבודתם אך ללא שכר עד תום ההשבתה. השירותים הציבוריים נפגעו: פארקים לאומיים נסגרו, שירותי תעופה פעלו תחת מחסור בכוח אדם, הליכי רישוי והנפקת מסמכים נעצרו, והיו עיכובים בתשלומים לקבלנים וספקים. גם עסקים פרטיים באזורים תלויי ממשל נפגעו כתוצאה מירידה בצריכה.

ההשלכות הכלכליות היו נרחבות. לפי נתוני לשכת התקציב של הקונגרס האמריקאי, ההשבתה הובילה לנזק ישיר של כ-11 מיליארד דולר, מהם כ-3 מיליארד שלא שוקמו גם לאחר סיומה. ההשבתה הסתיימה ב-25 בינואר 2019, לאחר 35 ימים, והיא נחשבת להשבתה השנייה באורכה בהיסטוריה של ארה"ב (קודמת לה ההשבתה שהסתיימה ב-12 בנובמבר 2025 לאחר 43 ימים). במקביל, בתקופה זו חלה ירידה במדדים המובילים בוול סטריט, לרבות הדאו ג'ונס, שצנח בכ-15% מהשיא שרשם באוקטובר, על רקע החשש מהשלכות התקציב והאטה עולמית.

22 בדצמבר 2008 - טויוטה מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מאז 1938

22 בדצמבר 2008 היה יום סמלי להיקף המשבר הפיננסי העולמי, כאשר ענקית הרכב היפנית טויוטה הודיעה כי היא צפויה לסיים את שנת הכספים 2008 עם הפסד תפעולי של כ-150 מיליארד ין, שהם כ-1.7 מיליארד דולר, ההפסד התפעולי הראשון שלה מזה שבעה עשורים, מאז הקמתה.

ההודעה התקבלה כהפתעה בשוק הרכב, שכן טויוטה נחשבה עד אז ליצרנית הרכב הרווחית בעולם, עם רווח תפעולי שנתי ממוצע של כ-2-3 מיליארד דולר בשנים שלפני המשבר. אך המשבר הפיננסי העולמי, שפרץ בעוצמה בספטמבר אותה שנה בעקבות קריסת בנק ההשקעות ליהמן ברדרס, גרם לירידה חדה בביקושים לרכב, בעיקר בצפון אמריקה ובאירופה, שהן השווקים המרכזיים של החברה.

לצד האטת הביקושים, טויוטה התמודדה גם עם התחזקות משמעותית של הין היפני מול הדולר והאירו, מה שפגע ברווחיות הייצוא וייקר את עלות הייצור. החברה עדכנה את תחזיות המכירה לשנת 2009 וצפתה מכירות של פחות מ-9 מיליון כלי רכב, לעומת כ-9.66 מיליון ב-2007.

בתגובה למשבר, טויוטה הודיעה על שורת צעדי התייעלות, כולל הקפאת פרויקטים להקמת מפעלים חדשים, הפחתת ייצור במפעלים קיימים, פיטורים של עובדים זמניים וקיצוץ השקעות הון. היא אף השעתה את תוכניות ההתרחבות בשוק האמריקאי. ההפסד התפעולי הפך לסמל של עומק המשבר בתעשיית הרכב הגלובלית, שבאותם חודשים סבלה מקריסה של ג'נרל מוטורס, חבילות חילוץ לפורד ולקרייזלר, וצניחה של עשרות אחוזים במכירות.

רעידת אדמה (X)רעידת אדמה (X)
היום לפני...

היום שבו המחשב נבחר ל"איש השנה" של טיים ומה קרה היום לפני 21 שנה

היסטוריה כלכלית - "מה קרה היום לפני..." - מדור מיוחד שמוקדש לאירועים המרכזיים בכלכלה ובשווקים בישראל ובעולם. והיום - על ההתרחשויות הבולטות ב-26 בדצמבר



עמית בר |

26 בדצמבר 2004 - השלכות כלכליות רחבות בעקבות רעידת אדמה וצונאמי באוקיינוס ההודי 

ב-26 בדצמבר 2004 התרחשה רעידת אדמה תת-ימית בעוצמה של כ-9.1 בסולם מומנט מול חופי סומטרה שבאינדונזיה, בעומק רדוד יחסית של כ-30 קילומטרים. הרעידה גרמה לתזוזה של קרקעית הים לאורך מאות קילומטרים ויצרה גלי צונאמי בעוצמות חריגות, שפגעו ב-14 מדינות סביב האוקיינוס ההודי. הפגיעה הכלכלית נרשמה בעיקר באזורים חופיים שבהם התרכזה פעילות כלכלית משמעותית, כולל נמלים מסחריים, אזורי תעשייה קלה, תיירות, דיג וחקלאות ימית. למעלה מ-230 אלף בני אדם נהרגו או הוגדרו כנעדרים, וכ-1.7 מיליון איש נותרו ללא קורת גג.

הנזק הישיר לתשתיות הוערך בכ-40-45 מיליארד דולר, כאשר אינדונזיה נשאה בנזק של מעל 15 מיליארד דולר, סרי לנקה כ-5 מיליארד דולר והודו כ-3 מיליארד דולר. אלפי עסקים קטנים ובינוניים נמחקו, במיוחד בענפי תיירות, מסחר ודיג. פעילות נמלים הופסקה לפרקי זמן ממושכים, מה שפגע בשרשראות אספקה אזוריות ובהיקפי יצוא ויבוא. חברות ביטוח וביטוח משנה עמדו בפני תביעות בהיקף של כ-5-7 מיליארד דולר, סכום חריג לאסון טבע באזור זה. מדינות הנפגעות הרחיבו תקציבים ציבוריים לשיקום, תוך גידול בגירעונות ובחוב, והקהילה הבינלאומית הזרימה סיוע בהיקף של מעל 13 מיליארד דולר, שכלל מענקים, הלוואות ותמיכה בתשתיות בסיסיות.

במדינות שנפגעו באופן ישיר, חלה ירידה חדה בתוצר המקומי החודשי ברבעון הראשון של 2005, בעיקר בענפי השירותים והתחבורה. באינדונזיה, הפעילות הכלכלית במחוז אצ'ה ירדה ביותר מ-20% ברמה השנתית. בבנקאות המקומית נרשמה עלייה חדה בבקשות לדחיית החזרי הלוואות, ונדרשו תמריצים רגולטוריים כדי למנוע קריסות אשראי. הסחר הבינלאומי באזור חווה האטה, בין היתר בשל השבתת נמלים, והיצוא של מוצרים חקלאיים ירד באופן זמני בשיעורים דו־ספרתיים.

26 בדצמבר 1991 - בריה"מ מתפרקת, 15 כלכלות חדשות נוצרות 

ב-26 בדצמבר 1991 התקבלה ההחלטה הרשמית על פירוק ברית המועצות, צעד שסיים את פעילותה של ישות מדינית וכלכלית שהייתה מהגדולות בעולם. הכלכלה הסובייטית התבססה על תכנון מרכזי, פיקוח מחירים, בעלות מדינתית על אמצעי הייצור וסחר חוץ מוגבל. עם הפירוק נוצר מעבר מיידי למבנים כלכליים חדשים ב-15 מדינות עצמאיות, שכל אחת מהן נדרשה להקים מערכות מיסוי, בנקים מרכזיים, רגולציה פיננסית ומטבעות לאומיים. המעבר בוצע בזמן קצר יחסית וללא רשתות ביטחון כלכליות מפותחות.

בין השנים 1991-1998 נרשמה ירידה חדה בפעילות הכלכלית ברוב המדינות שהתפרקו. ברוסיה התמ"ג התכווץ בכ־40%, ההכנסה הריאלית לנפש ירדה בעשרות אחוזים, והאינפלציה חצתה בשנים מסוימות רמות של אלפי אחוזים. תהליכי הפרטה נרחבים כללו העברת בעלות על מפעלי תעשייה, חברות אנרגיה, בנקים ותשתיות, בהיקף של מאות מיליארדי דולרים במונחי נכסים. במקביל נפתחו שווקים להשקעות זרות, בעיקר בתחומי נפט, גז טבעי, מתכות ותעשייה כבדה. השינוי השפיע על שוקי הסחורות העולמיים, על היצע אנרגיה לאירופה, על שערי מטבע במזרח אירופה ועל מבנה הסחר הגלובלי, תוך תנודתיות גבוהה בשוקי ההון בשנות ה-90.