ויינשטיין בכנס Bizportal: "ההשקעה מס' 1 היא הזהב, תוך שנתיים מחירו יוכפל"

מנהל ההשקעות הראשי של מגדל שוקי הון דיבר בכנס Bizportal על הזדמנויות ההשקעה ב-2009. "הזדמנות כמו שראינו באג"ח הקונצרני בחודש נובמבר לא תחזור יותר"
אריאל אטיאס |

אתר Bizportal ערך היום כנס גולשים מיוחד בו השתתפו בכירים מקהילת שוק ההון. במסגרת הנואמים, נשא דברים מנהל ההשקעות הראשי של מגדל שוקי הון, יעקב וינשטיין, שדיבר על המשבר הפיננסי והשפעותיו על הכלכלה העולמית ושוקי המניות.

"המצב היום מאוד דומה למה שראינו ב-1930. מדובר במשבר פיננסי שלא רק שגרם להאטה אלא גרם להפסקה של הפעילויות", כך אמר וינשטיין בפתח הדברים.

"כל מי שפועל בכלכלה מהצרכן הקטן אל החברות הקטין את המינוף (Deleverage). ברור לכולם שאנחנו נמצאים במיתון עמוק. ב-2008 כל המחירים ירדו והשנה מגיעה ההתמודדות של כולם עם מחזור החוב. דבר שלא יכול להתבצע כפי שהתבצע בעבר, כיוון שהשחקנים הפועלים בשוק הם לא אלו שהיו בעבר. בנקים וחברות קרסו והביאו לכך שלצד הממן אין את אותו הכסף שהיה לו בעבר", הוסיף עוד מנהל ההשקעות הראשי במגדל.

"השנה תאופיין בקרבות על מחזור החוב, בין הקונצרנים הגדולים, מה שמכונה טייקונים, לבין הבנקים. כל אחד מושך לכיוון שלו והפעם בשונה מבעבר גם הממשלות הם צד בעניין".

"חשוב להבין שאין לנו מושג מתי יסתיים תהליך הקטנת המינוף. מה שבטוח זה לא הולך לקרות בחודשים הקרובים. במקרה הטוב זה בתחילת 2010".

"צריך להתכונן להתאוששות ב-2010"

"אבל להתאוששות בשנת 2010/11 צריך להתחיל להתכונן עכשיו", הסביר וינשטיין. "ההישרדות והערכות לקראת היציאה מהשפל והחזרה לצמיחה היא מה שצריך לעשות עכשיו. צריך להבין שהפעם בשונה מהעבר לא תהיה יציאה בצורה של V. כי אין כאן את הבנקים שיספקו מימון לצורך ההשקעות".

איפה לשים את הכסף? וינשטיין טוען שההשקעה מס' 1 היא הזהב. "זה המטבע החדש, כבר לא מדובר רק בסחורה. הזהב יחליף את המטבעות המודפסים. כולם היום מדפיסים ללא כיסוי. דבר שיגרום למשקיעים לברוח לעבר הזהב. צריך להבין שלא מדובר בהשקעה בתכשיטים. הזהב סגר כל שנה מאז 2001 בעלייה ואני מאמין שבקרוב מאוד נראה אותו נוגע ב-1000 דולר ועד 2012 הוא עוד יכפיל את עצמו ויעבור את ה-2000 דולר".

"כדי לשמור על הכסף צריך להשקיע בזהב ולא רק בגלל האינפלציה".

"מטבעות? הדולר עומד לקרוס"

מה יהיה עם הדולר? "בטווח הקצר הוא צפוי להמשיך להתחזק. צריך לשכוח מרמות של 3.5 ולהתחיל להכיר את ה-4.5 שקל לדולר", אומר וינשטיין. "אך בהמשך הדולר החזק יקרוס סימנים שכבר מתחילים לראות באירו. היין היפני זה כבר סיפור אחר. הוא ההשקעה הטובה היום אחרי הזהב. היין יהיה חזק יחסית למטבעות של האירו, סטרלינג. היתרון הגדול שלו הוא שיש להם (ליפן) חובות עצומים פנימה ופחות כלפי חוץ. היסטורית הוא מפלט טוב כאשר רוצים להגן על הכסף".

"את הדולר נראה בעתיד מתרסק ובמיוחד מול הזהב. האמריקנים זורקים דולרים לחור שחור. יש להם צורך לדאוג לכל כך הרבה חברות ואזרחים. ההדפסה תביא לאינפלציה, אך בישראל אתה נקרע היום בין רצון להיות במוצר שקלי לבין מצב בו אתה יודע שבעתיד תהיה אינפלציה".

וינשטיין התייחס גם למהלך של בנק ישראל והעיתוי שלו : "בנק ישראל עשה מהלך לא במקום, דבר שבסופו של דבר יביא לנו לחץ אינפלציוני. שום דבר במצב הנוכחי לא יעזור. לא בנושא הזה. כאשר אגרות החוב נסחרו בתשואות של 40% באוקטובר, בנק ישראל לא דיבר עליהן. כעת כאשר התשואה כבר ירדה הוא נזכר לדבר ולעשות, כדי להוריד את התשואה. אני לא רואה כאן היגיון וזה מהלך שיעלה לנו יקר".

"התשואות אפסיות בבנקים - השקיעו באגרות חוב"

"השקעה הטובה השנייה היא אגרות חוב. היום, אנחנו מקבלים היום תשואות אפסיות בבנקים. למרות העליות בשוק האג"ח הקונצרני ולמרות שההזדמנות של נובמבר לא תחזור ב-100 השנים הקרובות, גם היום יש הזדמנויות באג"ח הקונצרני. אך צריך לבדוק אגרות אחת, אחת ולבחור כאלו שלא מסובכות במשבר במזרח אירופה. למה מזרח אירופה, כי המצב שם בעייתי מאוד, מאחר שהכל קשור שם למימון בנקאי. אני בספק אם הרוסים יצלחו בשלום את המשבר הזה ולא יבוא עוד משבר בסביבתם", הוסיף עוד וינשטיין.

"בארה"ב ניתן לראות עוד אג"ח קצרות של חברות מבוססות שאפשר לקנות אותם בשקט, כאלו שיתנו לנו תשואה יפה בטווח הקצר, (פדיון עד 2012). שוק המניות עדיין לא רלוונטי. אני חושב שבחודשים הקרובים נראה עוד ירידות בשוק המניות לא רק בארץ אלא בעולם כולו. הסיבה לכך היא שאין לנו מושג לאיזה רמה של רווחיות יגיעו החברות המסחריות ולכן יש עוד לאן לרדת. אני מדבר על חברות כגון פרוקטר אנד גמבל ו-AT&T".

"בבורסה בארץ, בין היתר בגלל הייחודיות שלה, אנחנו מקבלים חוזקה הרבה יותר גדולה מאשר מה שהיה מתבקש אם השוק הזה היה חלק מעולם ההשקעות המלא".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מאגר לוויתן  (צילום: אלבטרוס)מאגר לוויתן (צילום: אלבטרוס)

גז ישראלי - רווח מצרי; כך א-סיסי מרוויח מיליארדי דולרים בשנה על חשבון ישראל

כחלק ממערכת היחסים הסבוכה עם מצרים, ישראל דרך מאגר לוויתן מספקת גז למצרים שמשמש גם לייצוא. הרוו ח עליו הוא סביב 80% - ב-15 שנים הבאות תספק ישראל גז למצרים ב-130 מיליארד דולר, חלקו יעבור לאירופה וישאיר סכומי עתק במצרים - מחיר השלום

רן קידר |
נושאים בכתבה מצרים לוויתן

מצרים מתכננת להגדיל את יצוא ה-LNG לאירופה החל מנובמבר הקרוב. ידיעה לקונית שפורסמה בתקשורת האמריקאית והמצרית, מסתירה סיפור גדול. מצרים שלה מאגרי גז משל עצמה לא יכולה לשרת את האנרגיה שלה היא נזקקת והיא מייבאת גז מישראל בכמויות שהולכות וגדלות. אלא שחלק מגז הזה לא משמש לצרכים פנימיים כי הממשל עושה חשבון פשוט ורואה שכדאי לייצא את הגז הזה לאירופה ולהרוויח סכומי עתק. 

כעת, בהמשך לפיתוח והרחבת ההפקה של מאגר לוויתן היקף העברת הגז למצרים יעלה. דיווח על כך ניתן לפני חודשיים ובמקביל מתברר מצרים תיערך להגדלת הייצוא. זה מהלך עסקי לכאורה, אבל יש כאן הרבה מאוד פוליטיקה וקשר עסקי שתומך בעצם בשלום. אחרי הכל, למה בעצם ישראל נותנת מתנה כזו גדולה לשכנה שלה ולא מוכרת בעצמה לאירופה? נכון, יש להקים תשתיות, אבל מלכתחילה הכוונה היתה לספק גז לשכנות (גם ירדן מקבלת גז מישראל) כסוג של עוגן להסכמי השלום והרחבת האינטרסים המשותפים. זה כנראה בחשבון הכולל משתלם - ירדן היתה שותפה שקטה בהגנה על ישראל בעת הטילים, מצרים דחפה להסכם. אבל זה החשבון המדיני, מה עם החשבון של השותפויות - ניו מד ורציו, ושל שברון המחזיקות במאגר?

האם יכול להיות שייצוא כבר לפני שנים לאירופה היה מגדיל את הרווחים שלהם? בטח. אבל, ייצוא הגז לצד שאלות כמה גז להשאיר לדורות הבאים ולאן לייצא הן שאלות פוליטיות. תחום הגז והנפט בעולם בכלל מעורב בפוליטיקה. המחזיקים בלוויתן התיישרו לפוליטיקה.     


על פי הדיווחים האחרונים, הממשלה המצרית מנהלת מגעים למשלוח של גז נוזלי נוסף מדי חודש ממתקן ההנזלה באידקו, החל מחודש נובמבר ועד סוף מרץ. המהלך מתבצע על רקע מאמצים לחזק את שיתופי הפעולה עם חברות זרות ולהבטיח להן חלק מייצוא התפוקה המשותפת. לא מדובר כאן בשימוש בתוספת הייצוא של הגז הישראלי, זו תקפוץ מדרגה רק בהמשך. אבל, לא צריך להיות חכם גדול כדי להבין שלמצרים תהיה האפשרות להגדיל את הייצוא ולהגדיל רווחים, כשאירופה עדיין זקוקה מאוד לגז בהינתן המשבר הגדול מול רוסיה. עם זאת, מצרים עצמה מתנדנדת עם ייצוא הגז בהתאם לצרכים המקומיים. בשנה האחרונה היא הורידה את היקף הייצוא, על רקע דרישות הכרחיות של התעשייה המקומית. 


הסכם הענק - 35 מיליארד דולר ל-130 BCM


באוגוסט האחרון נחתם הסכם ייצוא חדש בין שותפי לווייתן למצרים בהיקף של 35 מיליארד דולר, הגדול ביותר שנחתם אי פעם בתחום. ההסכם כולל ייצוא של כ-130 BCM עד לשנת 2040, בשני שלבים: כ-20 BCM בשלב הראשון החל מ-2026, ו-110 BCM נוספים לאחר הקמת צינור גז חדש. צינור זה, שייקרא "ניצנה", צפוי לחבר ישירות את מאגר לווייתן למצרים ולהכפיל את קיבולת ההולכה, עם תוספת של כ-600 מיליון רגל מעוקבת ליום. פרויקט זה, שהובילו שברון והחברות הישראליות, נועד לשדרג את תשתיות ההולכה ולהתאים את הייצוא לגידול העתידי.

מטוס אתיחאד (אתיחאד)מטוס אתיחאד (אתיחאד)

טיסה לארה"ב ב-700 דולר: התעופה הבינלאומית חוזרת ומחירי הכרטיסים בנפילה

אחרי חודשים ארוכים מאוד של מונופול ישראלי ומחירי טיסות בשמיים, 60 חברות זרות חוזרות לפעול לנתב"ג והתחרות מתפוצצת; שיקגו ב-720 דולר, הוואנה ב-875, אתונה ב-124 • יונייטד מוסיפה קווים, אתיחאד משלשת טיסות, והאירופאיות נוחתות בהמוניהן

רן קידר |

אחרי חודשים ארוכים של בידוד תעופתי כמעט מוחלט, השמיים נפתחים מחדש. הפסקת האש מביאה עמה מהפך דרמטי בענף התעופה הישראלי: עשרות חברות תעופה זרות מכריזות על חזרה מהירה לנתב"ג, התחרות מתעוררת לתחייה, והמחירים שזינקו לגבהים בלתי נתפסים במהלך הלחימה יורדים ואפילו נופלים. 

השוק הישראלי, שהפך במהלך השנתיים האחרונות לחצר האחורית הפרטית של אל על, ישראייר וארקיע (בעיקר אל על) עומד בפני מהפכה של ממש. עד סוף אוקטובר צפויות לפעול בישראל 60 חברות תעופה, כמעט פי שניים מהמצב לפני חודשיים בלבד. המשמעות המיידית והמוחשית עבור הצרכן הישראלי: ירידה חדה במחירי הכרטיסים, הרחבה משמעותית של היצע הקווים והיעדים.

מלחמת המחירים: הצרכן הישראלי מנצח בגדול

טיסות עם חניית ביניים, שבמהלך המלחמה נחשבו לאופציה בלתי אפשרית בגלל החשש הביטחוני, חוזרות להיות הבחירה החכמה למטייל החסכן. טיסה לשיקגו דרך קופנהגן עם SAS הסקנדינבית מתחילה ב-720 דולר בלבד - מחיר שלא נראה כאן כבר שנתיים. רוצים לממש את החלום האמריקאי ולבלות בלאס וגאס? בריטיש איירווייז מציעה כרטיסים החל מ-715 דולר, כולל מעבר בלונדון. חולמים על הוואנה? איבריה הספרדית תיקח אתכם לשם ב-875 דולר עם חניה קצרה במדריד.

גם ביעדים האירופיים הקרובים המחירים נופלים בצורה דרמטית ומזכירים את התקופה שלפני המשבר: לרנקה בקפריסין מ-170 דולר בלבד, לאתונה העתיקה מ-124 דולר ולפריז עיר האורות החל מ-256 דולר.

יונייטד איירליינס, הראשונה מבין ענקיות התעופה האמריקאיות שחזרה לפעילות מלאה בישראל, לא מסתפקת במה שיש ומרחיבה פעילות. החברה הודיעה על תוספת של ארבע טיסות שבועיות בקו הפופולרי והמבוקש לניו יורק כבר בקיץ הקרוב, מה שיביא את התדירות לשיא של 14 טיסות שבועיות. אבל הבשורה האמיתית והמשמעותית תגיע בנובמבר: חידוש הקווים הישירים לשיקגו ולוושינגטון די.סי, מה שיהפוך את יונייטד לחברה האמריקאית היחידה עם טיסות ישירות לשלושה מרכזים עירוניים מרכזיים בארצות הברית.