נעילה בארה"ב: הנאסד"ק איבד 0.25%, "נסיגה קלה אחרי עליות נאות החודש"

המסחר באירופה ננעל במגמה מעורבת, נתון דורשי דמי האבטלה היה נמוך מהציפיות, קארל אייקאן באמירה מפתיעה על אפל, הייצור התעשייתי באירופה איכזב
דניאל קביליו | (2)

פורסם לראשונה ב-15:19 12.09.2013

יום המסחר בוול סטריט ננעל בירידות שערים של המדדים המובילים לאחר יום מסחר חלש במיוחד אשר התנהל בין ירידות ליציבות לאורך כל אורכו. ברקע למסחר, נתון דורשי דמי האבטלה אשר התפרסם בשעה 15:30 והפתיע את המשקיעים עם ירידה של 31 אלף דורשים לרמה שנתית משוקללת של 292 אלף. המשקיעים נשאו עינהם לכיוון אפל ואמירתו של קארל אייקאן כי גל המימושים של יום המסחר אתמול הוא טיפשי והוא רואה את המימושים כהזדמנות טובה לרכישה- אפל עלתה בסיום 1.06%. המסחר באירופה ננעל במגמה מעורבת והנעילה באסיה הייתה מעורבת גם היא.

"לא מפתיע לראות נסיגה קלה אחרי העליות של החודש האחרון" אמר ריאן לרסון אסטרטג ב-RBC Global Asset Management.

היום, שלושה נושאים מרכזיים עמדו מאחורי החלטות ההשקעה של המשקיעים בוול סטריט. המתיחות עם סוריה אשר מתפוגגת לה אט אט, התכנית להקלה כמותית אשר צפויה לעבור מתיחת פנים בתקופה הקרובה והסכנה מפני הגעה לתקרת החוב אשר צפויה להתרחש באמצע אוקטובר.

"התחושה הכללית היא שהכלכלה בארה"ב איננה מספיק חזקה על מנת לאפשר צמצום של תכנית הרכישות" אמר ג'רמי באטסטון ראש מחלקת מחקר ב- Charles Stanley Group. באטסטון הוסיף "אנחנו נכנסים לתקופה רגועה יחסית לאחר שהמדדים המובילים הגיעו לרמות גבוהות מאוד".

מניית ענקית הטכנולגיה, אפל (סימול: AAPL) ריכזה היום עניין רב לאחר ששלשום (ג') השיקה שני סמארטפונים חדשים: האחד, אייפון 5S והשני אייפון 5C שהינו מכשיר מוזל שמחירו מתחיל מ-99 דולר, המגיע בשלושה צבעים. אייפון 5S יגיע בצבעים שחור, לבן וזהב. לאחר ההשקה, המניה נסחרה בירידות שערים ואת יום המסחר האחרון נעלה בירידה של 5.4%. לאחר הנעילה אתמול, המיליארדר, קארל אייקאן, התראיין לרשת CNBC וציין כי הוא רכש מניות של אפל מכיוון שלדעתו גל המימושים הוא טפשי במיוחד.

סקר אשר התפרסם היום ברשת בלומברג מצא כי האזרחים בארה"ב מאמינים כי לארי סמארס יהיה המחליף של ברננקי בתור יושב ראש הפדרל ריזרב. כ-40% מהנשאלים אשר נסקרו טענו כי סאמרס יהיה הנגיד הבא בעוד ש-33% מהנשאלים טענו כי ג'נט יילן.

הדאו ג'ונס ירד 0.16%, ה-S&P500 איבד 0.34% והנאסד,ק צלל 0.24%.

סחורות

החוזים העתידיים על הזהב יורדים 1.97% לרמה של 1,338 דולר לאונקייה, החוזים על חבית נפט עולים 0.8% ל-108.42 דולר לחבית.

יומן מאקרו

בשעה 15:30 התפרסם בארה"ב נתון דורשי דמי האבטלה לשבוע שנסתיים ב-7 לחודש. הנתון צלל בחדות לרמה של 292 אלף דרושים לאחר ציפייה לעלייה לרמה של 330 אלף דורשים. הממשל בארה"ב מייחס את הירידה החדה לאי ספירה של דורשים מסויימים עקב החלפת מחשבים בשתי מדינות בארה"ב.

מניות ברמכז

כאמור, אפל (סימול: AAPL) ריכזה עניין רב לאחר אמירתו של אייקאן ונעלה בעלייה של 1%.

מנייה MENS WEAR ריכזה עניין לאחר שפרסמה את תוצאותיה לרבעון השני של 2013 והציגה ירידה של 28% ברווח הנקי.

מניית קמהדע (סימול: KMDA) הישראלית אשר נסחרת בנאסד"ק ריכזה היום עניין רב לאחר שאתמול זינקה ב-5.9% במחזור מסחר גבוה. היום עלתה המנייה 1.72%.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    שלמה 12/09/2013 20:59
    הגב לתגובה זו
    האם זאת שיטה לרושש את המסכנים, ממש יום אחד אחרי שהמלצת עליה בחום, כזאת נפילה ?
  • 1.
    אקמולי 12/09/2013 19:13
    הגב לתגובה זו
    לא להאמין - רק שלשום פרסמתם כי איזיציפ בתנועה מעלה
TV

האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?

מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
יוסי פינק |
נושאים בכתבה אלון מאסק
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר. בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן. לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה. כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח. כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות. המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל. לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם. מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת. מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב. כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00. נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר. הנה הריאיון המלא: