האם מדד ה-S&P500 בדרך לעליות שערים? 'מדד הפחד' מאותת לנו שכן

ה-VIX, שמודד את סטיית התקן המגולמת במחירי האופציות על המדד, התנתק מקורלציה הרגילה שלו והחל לרדת ביחד עם השוק
דניאל פליישר | (8)

ביום חמישי האחרון מדד ה-S&P500 השיל מעל 1% מערכו ומדד ה-VIX, הידוע בכינוי מדד הפחד, איבד יותר מ-4% בצורה די יוצאת דופן בגלל שבדרך כלל ירידה של 1% במדד ה-S&P500 תתורגם לעלייה של 4% ב-VIX.

אז בוא נזכיר לרגע כיצד מחושב מדד ה-VIX: מחירי אופציות הפוט על מדד ה-S&P500, משתנים בהתאם לסטיית התקן המגולמת בהם, כלומר ככל שחוסר הוודאות והסיכון עולים כך יעלו מחירי האופציות. כאשר ה-S&P500 מתחיל לרדת, הסוחרים מחפשים להגן על עצמם ומעלים את מחירי האופציות שנמצאות מחוץ לכסף והקנייה הזו דוחפת את מדד ה-VIX מעלה.

כלומר, הירידה החדה הזו במדד ה-VIX, למרות הירידה במדד ה-S&P500, למעשה מעניקה איתות שורי שהמשקיעים כבר אינם חוששים כל כך מהמשך הירידות ומאמינים שהגענו לתחתית. חיזוק לכך ניתן לראות בעליות השערים, המתונות יחסית, שנרשמו במדדי ארה"ב ביום המסחר האחרון בשבוע הקודם.

לדוגמא, ניתן לציין את ההוראה הגדולה ביותר שעברה ביום חמישי באופציות על מדד ה-S&P500, כאשר נמכרו 48,000 אופציות פוט לחודש נובמבר במחיר מימוש של 136 דולר בתמורה ל-0.53 דולר, כאשר מדד ה-S&P500 היה באותו זמן על 1387.5 נקודות. כלומר, אותו סוחר מאמין שהמדד ישאר מעל 1354.7 נקודות עד הפקיעה שתתרחש בסוף השבוע הנוכחי.

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 8.
    אתמול ירד ביותר מ - 10 אחוזים !!!!! (ל"ת)
    13/11/2012 11:34
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    רונן ל 12/11/2012 06:28
    הגב לתגובה זו
    אם רק התכוונת שזהו מדד שפועל הפוך לשוק , אז בסדר זה נכון, אבל בשלב זה הוא בעלייה לכוון ה 19 שמהווה התנגדות. אי אפשר לתזמן כזו תנודתיות בגלל יום אחד( היו כבר הרבה כאלה), ושמשהו יסחר את השוק לפי מדד זה? מש לא אל תנסה את זה. וגבי מוכר האופציות - במה מאמין מי שקנה, מה אתה צ׳יילד? אתה רואה מה מישהו עושה בהרבה כסף ומאמיןשאם הוא שם הרבה כסף אז הוא יודע? ביז יקרים, תחילפו לו את המקצוע, הוא יכול להיות מחתל בגן עדיף, אם הוא יהיה צודק זה מקרי לחלוטין וגם קצר מדי.
  • 6.
    זיפו 11/11/2012 20:54
    הגב לתגובה זו
    בדקתי את הויקס. ההפך נכון !!! ב5/10/11 הויקס היה על 14 נקודות כעת הוא ב-18 שזה עליה של 23% ברמת הפחד. בנוסף ביומיים האחרונים למסחר, הויקס עלה ונשאר תקוע. בשיא הפחד השנה בחודש יוני הויקס היה 26. שתי נפילות של 2.5% והויקס ישוטט בקלות באיזור 25-28 נקודות. אז שלא יעבדו עליכם !!!! צאו בחוץ לפני שתקבלו תמונות של שור זועם עם דם על השיניים.
  • 5.
    חיים שיבי 11/11/2012 23:04
    הגב לתגובה זו
    TVIX הינה תעודה המכפילה את תנודת החוזים על ה-VIX. ה-VIX עצמו אינו נכס ממשי ולכן לא ניתן לרכוש ולמכור אותו בפועל אלא דרך חוזים או אופציות בלבד. הבעיה היא שחוזים אלה מתומחרים בד"כ באופטימיות , מעל מחיר ה-VIX האמיתי מכיוון שלא ניתן לבצע ארביטראז' על נכס שאינו ממשי, לכן תעודות הסל על ה-VIX נשחקות לאורך זמן עם גלגול החוזים (כגון ה-VXX). ב-TVIX שחיקה זו כפולה. בנוסף, עקב היותה תעודה כפולה יומית תנודתיות גבוהה שוחקת אותה יותר ולא אכנס פה להסברים עקב המקום הקצר לתגובה. היא מתאימה רק להשקעה לטווח קצר ל
  • 4.
    חיים שיבי 11/11/2012 23:03
    הגב לתגובה זו
    מנגד, כותבי האופציות ידרשו פרמיות יותר גבוהות עקב הסיכון הגבוה שהם לוקחים על עצמם בשוק תנודתי. המשמעות, כמובן, תהיה עלייה חדה בסטיות התקן הגלומות באופציות וכמובן במדד ה-VIX. כלומר, מדד ה-VIX נגזר מהשוק ולא ההיפך (כמובן שגם ציפייה לתנודה עתידית חדה בשוק תעלה את המדד). להזכירכם, במאי 2008 מדד ה-VIX עמד על 16.5, מדד שכביכול חוזה המשך רגיעה ועליות בשווקים. באוקטובר השווקים קרסו וכתוצאה מדד ה-VIX טס לרמה של 80!!!. לפי ה"נביאים" הרי יש להתרחק מהשוק בכל מחיר, אך ההיפך קרה: מחירי המניות החלו לעלות ו
  • 3.
    מה אתה אומר לגבי tvix תודה. (ל"ת)
    חזי למשקיע 11/11/2012 19:45
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    חיים שיבי 11/11/2012 19:37
    הגב לתגובה זו
    מדד ה-VIX הידוע בשמו מדד הפחד אינו מנבא כלום. זהו סך הכול מדד המשקלל את ממוצע סטיות התקן הגלומות באופציות סביב הכסף על מדד ה-P&S 500 לחודש, חודשיים ושלושה חודשים הקרובים. הוא מכונה גם מדד הפחד מכיוון שערכו עולה חדות כאשר מתרחשות ירידות חדות בשווקים. עלייתו נובעת כמובן מהסיבה שבמצב זה הרוכשים מוכנים לשלם פרמיה גבוהה יותר עבור האופציות, אם עקב ביקוש גבוה לביטוח דרך האופציות במצב זה, ואם כדי למנף את ההשקעה ולהמר על תנודה חדה בשוק. מנגד, כותבי האופציות ידרשו פרמיות יותר גבוהות עקב הסיכון הגבוה ש
  • 1.
    משקיע 11/11/2012 17:41
    הגב לתגובה זו
    מי קנה את האופציות מי שמאמין שהשוק ירד האם זה נכון ? כותב המאמר תן תשובה
TV

האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?

מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
יוסי פינק |
נושאים בכתבה אלון מאסק
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר. בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן. לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה. כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח. כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות. המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל. לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם. מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת. מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב. כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00. נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר. הנה הריאיון המלא: