מנכ"ל YELP : "זה יום מרגש עבורנו, אנו נהיה בפרסום מה שאמזון הייתה במסחר"

מניות חברת יאלפ נסחרות בשעה זו בפעם הראשונה בחייהן בקומות המסחר בניו יורק, האירוע חגיגי מאוד ומושך אליו הרבה מבטים כאשר זוהי סנונית ראשונה להנפקת חברת אינטנט נוספת הצפויה השנה
עידן קייסר |

פורסם לראשונה ב-17:30 02.03.2012

אתמול הנפיקה מניות לציבור לראשונה חברת יאלפ (סימול: YELP), אשר מתמחה בשיווק מקומי ופרסום מקוון לעסקים בסביבות מוגדרות. המחיר הראשוני למנייה היה 15 דולר, ומאה המניות הראשונות שהוצעו היום לציבור על ידי יו"ר חברת הבורסה, נעו במחיר ממוצע של 25 דולרים למנייה.

במחיר ההנפקה הראשוני, החברה גייסה 107.25 מיליון דולר להונה העצמי, בהערכת שווי המשקפת שווי שוק של 893.75 מיליאד דולרים (הונפקו 12% ממניות החברה). בשווי שוק כזה, יאלפ תסחר במכפיל גבוה, אשר משקף לה ערך של מעל 10 פעמים הרווח שלה. לדעת אנליסטים מוול סטריט, ההערכה משקפת לה שווי יחסית נמוך בכל זאת, כיוון שיש פחד מסיכון בשוק, ובגלל המודל העסקי של החברה.

לסטראט אפ שמושך מעל 70 מיליון משתמשים בכל חודש, יש מלאי עסקים מקומיים גדול אותו הוא מפרסם, ואליו הוא עורך חוות דעת מפורטת לשימוש הגולשים. החברה מפעילה שירותים עבור קהילות בצפון אמריקה, מערב אירופה ואוסטרליה. השירות לגולש ניתן בחינם, אבל עסקים מקומיים משלמים על מנת לפרסם באתר, ואף משלמים פרמיות עבור אופציות נוספות לשיווק.

הנה כמה שאלות אותם נשאל ג'רמי סטיפלמן, השותף מייסד והמנכ"ל של יאלפ, בראיון לרשת CNBC ששודר ישירות מקומות המסחר בבורסה. ההתרגשות הייתה בשיאה כאשר יו"ר הבורסה סחר במאה המניות הראשונות, לרקע קריאות העידוד של עובדי יאלפ שהוזמנו למקום כיאה לאירוע חגיגי ועתיר קישוטים ומניירות זה.

לפני 12 שנה, היינו עדים לחגיגות רבות כמו זאת שאנו רואים כאן היום, אך אז רבים בעולם איבדו את כל הונם, האם אתה לא מודאג שזה המצב גם היום?

"גם אני הייתי פה לפני 12 שנים, עבדתי בפיי-פאל, והיא דווקא הייתה אחת החברות שהניעו את השוק ודחפו קדימה, גם היא וגם אי-ביי הפכו להיות חברות מצוינות. המשקיעים צריכים להיזהר ולחפש כל הזמן השקעות איכות, צריך לחפש את הערך המוסף הממשי. אני מזמין את כולם להביט עלינו ולבחון אותנו, ולסחור במנייה שלנו לפי ראות עיניכם".

מתי תהיו רווחיים, יותר נכון, למה לא עשיתם כסף עד עכשיו?

"יש הרבה מינוף במודל, אנו רוצים לצמוח ולגדול באופן בין לאומי. אנו מתחילים להגיע לכיוון הרווח, אם תרצו, תראו שברבעון הרביעי של 2011 הגענו לנקודת איזון לראשונה".

עם כל אפשרויות ההשקעה שנפתחו בפניכם עכשיו, במה אתם מתרכזים כעת?

"אנו משקיעים המון בשווקים מחוץ לארצות הברית, שווקים בינלאומיים הם נקודת הזינוק שלנו. עכשיו אנו מסיימים לבנות את מחלקת המכירות הענקית החדשה שלנו, צוות המכירות החדש הוא הכל בשבילנו כרגע."

"אספר לך למשל גם על YELP DEAL, זהו כלי חדש שפיתחנו בו אנשים מחפשים מוצר או שירות כלשהו, מוצאים משהו שמעניין אותם, ובצורה מיידית, מקוונת, אנו מציעים להם הצעה טובה ומותאמת להם - והם מקליקים ורוכשים באותו רגע".

מה מיוחד בכם מבחינת הלקוחות והשוק שאתם מתמחים בו?

"יש לנו כ-71 קהילות חזקות מאוד, שמייצרות באז והד תקשורתי-שיווקי אדיר. שוק הפרסום המקומי מגלגל כ-100 מיליארד דולר בארה"ב, לנו יש 24,000 לקוחות קבועים, ובערך מיליון עסקים שקיבלו חוות דעת. 60 מיליון משתמשים פעילים לא יכולים לטעות, בייחוד כאשר הם מאמינים ויודעים למה הפילטר שלנו מסוגל, יש לנו פילטר חוות דעת מתוחכם מאוד. פרסום מקומי זה ליבת העסקים של יאלפ".

גוגל היא זו ששולחת לכם את רוב תנועת הלקוחות, בעיקר משום שהיא מנוע החיפוש הגדול ביותר בעולם, אך היא רצתה כבר בעבר לרכוש אותכם ואתם סירבתם, אז היא רכשה את זיגאט - האם היא לא יכולה להפיל אתכם אם תרצה?

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה

לקרוא וללמוד: 7 מיתוסים שגורמים למשקיעים להפסיד כסף בבורסה

או: מה שאתה חושב שאתה יודע על כסף, רק יכול לפגוע בך בסופו של דבר. הנה 7 מיתוסים שכדאי להימנע מהם
מתן בן ברוך |
נושאים בכתבה השקעות מיתוסים
פעמים רבות המשקיע הממוצע בבורסה לא פועל ברציונליות אלא מתוך התבססות על מיתוסים ואמונות שנבנו על פני דורות של משקיעים. אין ספק שמערכת השווקים בבורסות העולם היא מערכת דינמית ולא פשוטה שדורשת הבנה ומשמעת על רצפת המסחר, לכן יש להימנע ממיתוסים ולפעול ברציונליות, אלו המיתוסים שהמשקיעים צריכים לשים לב אליהם: 1."גם אתה יכול להיות וורן באפט": במשך 30 שנה גרם וורן באפט לציבור המשקיעים בעולם להעריץ אותו. המיתוס הרווח הוא שבאפט "פשוט בוחר" את מניות הערך שלו כך טועים אנשים לחשוב בניסיון לשכפל את הישגיו. האמת רחוקה מכך, באפט בוחר בפינצטה את המניות שלו באופן מורכב מאוד, כך האורקל מאומהה מצליח להשיג תשואות נאות לאורך שנים. 2."דמי ניהול טובים יותר-ביצועים טובים יותר" מיליוני משקיעים "תקועים" בקרנות נאמנות שלא מצליחות להכות את מדד הייחוס שלהם לאורך שנים. יקר לא אומר בהכרח טוב יותר. 3."צריך להתמקד או בניתוח טכני או בניתוח פונדמנטלי": חסידי הגישה הפונדמנטלית יאמרו שצריך ללמוד ולהבין את יסודות החברה לעומק על מנת להעריך את ביצועיה בעתיד. לעומת זאת, מאמיני הניתוח הטכני דוגלים בגישה שהגרף מגלם בתוכו את כל המידע הרלוונטי, ההיסטוריה תספר על העתיד. האמת היא איפה שהוא באמצע, אין גביע קדוש אחד, צריך להיות עם ראש פתוח שכן לכל גישה יש את היתרונות והחסרונות שלה. מילת המפתח היא איזון. 4."השקעה פסיבית": אין כזה דבר משקיע "פסיבי", יש צורך תמידי באיזון מחדש של תיק ההשקעות, הכנסת רעיונות חדשים, חיזוק חולשות וכו'. מן העבר השני חשוב לזכור כי אקטיביות יתר יכולה לגרום לשחיקת רווחים על ידי עמלות. 5."הבורסה תעשה אותך עשיר": הרבה משקיעים טועים לחשוב ומחשבים את התשואה שלהם במונחים נומינליים, נכון יהיה לעשות זאת במונחים ריאליים. יש לנקות אינפלציה,מיסים,עמלות ודמי ניהול, כל אלו מפחיתים את התשואה. בסופו של דבר שוק המניות לא עושה אותנו עשירים, הבורסה יכולה להגן על העושר שלך ולשמור על כוח הקנייה אבל זהו לא המקום שבו רובנו יעשו את ההון שלנו. 6."אתה חייב להכות את השוק": זה נכון שקשה להימנע מהפיתוי התמידי להכות את השוק, אך פעמים רבות ניסיון זה נועד להיכשל ומסתיים בהפסדים כואבים. הסיכונים שנלקחים בכדי להשיג מטרה זאת נעשים בדרך כלל באופן לא רציונלי וחושפים את תיק ההשקעות שלכם לסיכונים הרבים בשוק המניות. 7."קניית מניות לטווח הארוך היא האסטרטגיה הטובה ביותר": אומנם על פי מחקרים שיטה של "קנה והחזק" יכולה להניב תשואה יפה של כ-12% אך כמו שאנו יודעים התיאוריה רחוקה מהמציאות ולא תמיד אנחנו מסוגלים להחזיק מניות לטווח ארוך ונאלצים אף לממש אותן בהפסד ברגע שזקוקים למזומנים.