וול סטריט
צילום: iStock
וול סטריט

נעילה מעורבת: הנאסד"ק הוסיף 1%; J&J איבדה 1.5%

המסחר בוול סטריט ננעל במגמה מעורבת: הנאסד"ק התחזק ב-1%, ה-S&P הוסיף 0.3% ואילו הדאו נסגר בירידה קלה של 0.2%. ברקע, מסתבר שלא רק בחיסון של אסטרה זנקה, אלא גם בזה של ג'ונסון אנד ג'ונסון התגלו מקרים של קרישי דם, ועל כן ב-FDA עוצרים את השימוש בחיסון, מה שישפיע על מבצע ההתחסנות בארה"ב. אתמול, עם פתיחת עונת הדוחות של הרבעון הראשון ל-2021, המסחר נסחר בירידות קלות, כשהנאסד"ק ירד בכ-0.4%, והדאו ב-0.16%, ה-S&P נסגר במאוזן. השבוע יגישו 22 מתוך 500 החברות במדד ה-S&P,את דוחותיהם, ו-64 חברות יעשו כן בשבוע הבא. BITCOIN 1.46%  פרץ את רף 63 אלף הדולר. מטבע הקריפטו ריפל  RIPPLE - XRP 1.32% קפץ גם כן בכ-33%, כשבית המשפט האמריקאי דחה בקשה של הרשות לניירות ערך האמריקאית (SEC) לקבל לידיה ממייסדי המטבע מסמכים פיננסים אודותיו בשנים מאז השקתו. מטבע הדוג'קוין הולך בעקבות הביטקוין ומזנק גם הוא לשיא כל הזמנים, קרוב ל-9 סנט למטבע אחד. החוזים על הנפט חצו שוב את רף 60 הדולרים, זאת ברקע צפי שפרסמו באופ"ק להתאוששות במחירים במחצית השנייה של השנה, וכן נתוני יבוא של נפט בסין שעקפו את צפי האנליסטים. החוזים על הזהב רשמו מוקדם יותר שיא של שבוע כשהגיעו למחיר של 1747.6 דולר לאונקייה. המדדים המרכזיים: S&P 500 0.13%                                                                                          דאו ג'ונס 0.16%                                                                                           נאסד"ק -0.21%                                                                                  BITCOIN 1.46%             
     
    מאקרו

    מדד המחירים לצרכן (CPI) רשם את הזינוק הבין-חודשי הגבוה זה 8 וחצי שנים: עלייה של 0.6% במרץ לעומת חודש פברואר האחרון. בפברואר המדד עלה ב-0.4% לעומת ינואר. שיעור האינפלציה בארה"ב, שהוא השינוי המצטבר במדד המחירים לצרכן ב-12 החודשים החולפים, עומד על 2.6%. צפי הכלכלנים היה לעלייה מתונה יותר של 0.5% במרץ ולאינפלציה ברמה של 2.5%. מדד הליבה, ללא מחירים האנרגיה התנודתיים עלה ב-0.3% ובשנה כולה ב-1.6%. גם כאן הכלכלנים ציפו לעלייה נמוכה יותר, בשיעור של 0.2%. בהמשך היום פדרציית העסקים העצמאית תפרסם את מדד האופטימיות של העסקים הקטנים לחודש מרץ.  "העליות האחרונות בשוק המניות של ארצות הברית אינן 'בועתיות', בניגוד למה שלא מעט אנשים חוששים", כך קובע הכלכלן הראשי של בנק מזרחי טפחות רונן מנחם. "כל נתון, או התפתחות שליליים פוגשים כיום שווקים עצבניים ולחוצים מבעבר", הוא אומר ומונה שבעה גורמים שיתדלקו את העליות בשווקים (לכתבה המלאה). מדד ה-S&P500 הגיע ליעד שצפו לו האנליסטים אבל  האם התזה של הביקושים הצפויים ככל שהחיסונים יתרחבו נכונה? מחקר שפורסם בסוף השבוע ע"י חוקרי הפד מטיל ספק רב בתיאוריה הזאת. בנוסף, שכולם מדברים על מחסור בשבבים אך צריך דווקא להיזהר מהצפה של שבבים - אתמול הנשיא ג'ו ביידן פנה לחברות שמתמודדות עם מחסור בשבבים ואמר להן כי הממשל מתכוון להתערב, ולפתור את המחסור באמצעות מימון ממשלתי וכי יש לו לשם כך תמיכה דו-מפלגתית (לכתבה המלאה).  

    מניות במרכז  

    JOHNSON & JOHNSON כאמור, בארה"ב אותרו שישה מקרים של קרישי דם באנשים שקיבלו את חיסון הקורונה של החברה. על כן, ב-FDA החליטו להשהות את השימוש בחיסון, מה שישפיע על מבצע ההתחסנות האמריקאי - ובינתיים מביא לירידות במניה. מקרים דומים נמצאו במדינות אירופה בכאלה שקיבלו את החיסון של אסטרה זנקה, כשהרגולטור באיחוד אמר כי לא ניתן לשלול קשר בין קרישי הדם לבין קבלת החיסון (לכתבה המלאה). TESLA INC האנליסטים של דויטשה בנק מסמנים מתחרה בולטת לרכבים החשמלים של החברה של אלון מאסק - הדגם החשמלי EQS של מרצדס-בנץ שיושק ביום חמישי הקרוב.  בבנק ההשקעות נותנים לחברה האם של מרצדס-בנץ דיימלר (סימול: DAI.DE) אפסייד של 6% למחיר יעד של 80 יורו (אחרי עלייה של כ-30% מתחילת השנה למחיר של 75 יורו), ומכנים את הדגם ״גיים צ׳יינג׳ר״, ״הבנצ׳מרק החדש של הרכבים החשמליים״ ו״הפייטרית נגד טסלה״ (לכתבה המלאה). קלודפלאר (סימול: NET) מניית חברת הטכנולוגיה קופצת ברקע שיתוף פעולה עליו דווח מול NVIDIA, ובמסגרתו שתי החברות צפויות להשתמש בכישורים של שתיהן, של קלאודפלייר בתחום הרשת האינטרנטית ואנבידיה שתביא לשיתוף הפעולה מתכנתים בתחום ה-AI במטרה להקים פלטפורמה משותפת שמיועדת למפתחים בתחום ה-AI שתעניק להם כלים לצורך פיתוח תוכנות של למידת מכונה (לכתבה המלאה). אנטרה ביו סגרה את היום בירידה של 3% והשלימה ירידה של למעלה מ-50% תוך חודש, שהגיעה אחרי זינוק במניה. זאת, ללא סיבה נראית לעין המסבירה את הירידות. אלא שההסבר מצוי באופציית פוט של קפיטל פוינט 0.71% הישראלית מול בעלת השליטה באנטרה, די.אן.איי ביומד (לכתבה המלאה). Altimeter Growth Corp (סימול: AGC) - זהו שלד הספאק אליו תמוזג חברת משלוחי המזון הפופולרית בדרום-מזרח אסיה, Grab. עסקת המיזוג תעשה לפי שווי של 40 מיליארד דולר, ובה יכנסו לקופתה 4.5 מיליארד דולר. רק אשתקד הוערכה החברה בכ-16 מיליארד דולר (לכתבה המלאה). ROBLOX CORPORATION משתמשי המשחק שבו בונים משחקים, יצרו אוואטרים בהשראת אקדחי הספוג הפופולריים של ״נרף״ - וכעת ימצאו את הדגמים שלהם הופכים למוצרים בעולם האמיתי. בעלת המותג נרף, חברת האסברו  HASBRO INC  , הודיעה על שיתוף פעולה עם רובלוקס, במסגרתו תפתח דגמים בהשראת האוואטרים מהמשחק, שהם כאמור בהשראת המוצרים שלה עצמה (לכתבה המלאה). חברת התעופה  AMERICAN AIRLINES מעדכנת כי תזרים המזומנים של חזר להיות חיובי במרץ האחרון. בהערכה החדשה שפרסמה זה עתה כתבה כי קצב שריפת המזומנים היומי במרץ עמד בממוצע על כ-4 מיליון דולר, וכי הממוצע ברבעון יעמוד על כ-27 מיליון דולר לעומת 30 מיליון בתחזיתה הקודמת ובדומה לקצב שריפת המזומנים ברבעון הקודם, האחרון של 2020. עוד צופים ירידה בהכנסות ברמה של 62% לעומת 2019 (עדיין בטווח שפרסמה קודם לכן של 60-65%) וכי ההפסד ינועי בין 2.7-2.8 מיליארד דולר, זאת בנטרול סיוע ממשלתי לתחום התעופה. ההפסד המתואם למניה מוערך בכ-4.29-4.41 דולר, עמוק מתחזית הקונצנזוס לרמה של 4.05 דולר למניה (לכתבה המלאה). FASTENAL קמעונאית וסיטונאית הציוד לתחום התעשייה והבנייה עקפה את תחזית האנליסטים לתוצאות הרבעון הראשון: הרווח למניה עמד על 0.36 דולר, בעוד תחזית הקונצנזוס הייתה לרמה של 0.36 דולר. לעומת זאת בשורה העליונה פספסה את התחזית כשדיווחה על מכירות בסך 1.417 מיליארד דולר, מול צפי לרמה של 1.42 מיליארד דולר. מניית חברת כנען (CAN) נפלה במהלך המסחר בכ-30%, לאחר שדיווחה ברבעון האחרון של 2020 כי ההכנסות שלה משירותים ירדו ב-93% והרווח הנקי ירד מ-122 מיליון דולר להפסד של 11 מיליון דולר. ענקית הטכנולוגיה אנבידיה  NVIDIA COR (סימול:NVDA) מכוונת גבוה, ובדרך דורסת את המתחרות  INTEL CORPORATION (סימול:INTC) ו- ADVANCED MICRO DEVICES (סימול: AMD). בשנת 2023, החברה צפויה להשיק לראשונה מעבדים מרכזיים לחוות שרתים ולהתחרות באופן ישיר באינטל השולטת בשוק במעל ל-90%. החברה חשפה גם את הדור הבא של מערכות השבבים לרכבים חשמליים ואוטונומיים, DRIVE Atlan, שצפוי להיות זמין במהלך שנת 2025 (לכתבה המלאה).

    ישראליות במרכז

    NOVOCURE  המריאה לאחר שדיווחה על עדכון חיובי בנוגע לפאזה השלישית בניסוי הקליני LUNAR שהיא עורכת לטיפול שלה בסרטן ריאות. ועדה בלתי תלויה המפקחת על תוצאות הניסוי (DMC) אישרה לקצר אותו ולגייס פחות משתתפים מהתכנון המקורי, שכן אין בכך צורך לדבריה, זאת בהתבסס על הממצאים שקיבלה. כך, מספר המשתתפים ירד ל-276, לעומת 534, זאת בעוד שכיום גויסו כבר 210 מטופלים - המשמעות היא שבנובוקיור יצטרכו לגייס עתה הרבה פחות משתתפים נוספים בכדי למלא את המכסה. כמו כן, תקופת המעקב תקוצר לשנה, לעומת שנה וחצי כיום (לכתבה המלאה). להרחבה נוספת על החברה לחצו כאן. אבוג'ן (US) החברה הבת ביומיקה (Biomica), המפתחת טיפולים חדשניים מבוססי מיקרוביום, מודיעה על תוצאות פרה-קליניות חיוביות המציגות יעילות של תרופת BMC128 כנגד מלנומה (סרטן העור). BMC128 היא תרופה בפיתוח מבוססת חיידקים חיים, שהצליחה לשפר פעילות נוגדת גידול בשילוב עם טיפול במעכבי נקודות-בקרת חיסון ICI כנגד מלנומה. ניסוי ראשון להוכחת היתכנות בבני אדם צפוי בהמשך השנה (לכתבה המלאה). הרמוניק : מפתחת פתרונות להזרמה של וידאו ומייסדה ישראלים עלתה בהמשך להודעה מאתמול על שיתוף פעולה עם חברת ניהול הנכסים סקופיה. האחרונה צפויה לבצע שינויים בהנהלת הרמוניק ב-2022 בציפייה ליצירת הזדמנויות עסקיות והגדלת ההכנסות. 10X Capital Venture Acquisition Corp (סימול: VCVCU): חברת REE Automotive הישראלית שמפתחת פלטפורמה לרכבים חשמליים ותמוזג אל תוך הספאק הזה לפי שווי של כ-3.6 מיליארד דולר, מודיעה כי חתמה על הסכם לשיתוף פעולה עם חברת מגנה העוסקת בניידות טכנולוגית (לכתבה המלאה). Subversive Real Estate Acquisition Reit: חברת הקנאביס הרפואי אינטרקיור 2.02%  מקדמת את הנפקתה של החברה הבת קנדוק בבבורסת נאסד"ק באמצעות הספאק הזה, ומדווחת כי הגישה בקשה לרישום מניותיה בה. לאחר המיזוג החברה תחל להסחר תחת תחת הסימבול INCR. מניית וסקולר (VBLT) חווה ירידות ביום בו היא משלימה גיוס של 28.75 מיליון דולר, ללא הנחה ממחיר השוק, באמצעות הנפקת מניות ואופציות נפרעות מראש (Pre-Funded Warrants) ממשקיעים מוסדיים אמריקאיים וכן משלוש קרנות ישראליות מובילות. מניית יצרנית הלידאר אינוויז (סימול:INVZ) החלה את דרכה בנאסד״ק בשבוע שעבר בצורה חיובית, אך אמש התרסקה בכ-9% ללא דיווח כלשהו. ככל הנראה, הסיבה לירידות היא מאמר אנליסטים על חוזקה של MobileEye ואינטל INTEL CORPORATION (סימול:INTC) בשוק הלידאר העולמי. חברת הביוטק הישראלית אינמוד, צפויה לפרסם את דוחותיה הרבעוניים ביום רביעי, כשלפי התחזיות שלה ההכנסות צפויות להיות כ-65 מיליון דולר. הרווח הגולמי ל-2021 צפוי לעמוד על בין 84 ל-86%, כשהרווח למניה צפוי לעמוד על 0.65 סנט במקום 0.67 סנט.

    תגובות לכתבה(1):

    הגב לכתבה

    השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
    • 1.
      כרגיל אמריקה עולה ומישהו מוריד את רוב הדואליות,טבע קבוע (ל"ת)
      שלמה 13/04/2021 20:10
      הגב לתגובה זו
    מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

    "פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

    מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

    רן קידר |

    הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

    לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

    הדיון מסתכל אחורה 

    הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

    שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

    תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

    יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

    המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

    הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

    בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

    נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ. קרדיט: רשתות חברתיותנשיא ארה"ב, דונלד טראמפ. קרדיט: רשתות חברתיות

    ממשל טראמפ ישיק מכרז ענק לקידוחי נפט וגז במפרץ מקסיקו

    הבית הלבן הודיע כי ב־10 בדצמבר ייערך מכרז ראשון למכירת זכויות קידוח בים, בהיקף אדיר של כ-324 אלף קמ"ר במפרץ מקסיקו, שאותו מיתג מחדש הנשיא כ-“מפרץ אמריקה”; שיעור התמלוגים ייקבע על 12.5% בלבד, כדי לעודד השתתפות רחבה מצד חברות האנרגיה; במקביל הודיע על מכרז נוסף באלסקה בתחילת 2026, בצעד ראשון בתוכנית כוללת של 36 מכרזים ימיים, שנועדה לקדם עצמאות אנרגטית ולהמריץ את תעשיית הנפט האמריקאית

    רן קידר |
    נושאים בכתבה נפט גז טראמפ

    ממשל טראמפ הודיע רשמית על מכרז עצום להענקת זכויות קידוח נפט וגז במים הכלכליים של ארצות הברית, כחלק ממדיניות “העצמאות האנרגטית” של הנשיא. לפי הודעת משרד הפנים, ב-10 בדצמבר 2025 ייפתח מכרז על שטח ימי של כ-80 מיליון אקר (324,000 קמ״ר) במפרץ מקסיקו, אזור שטראמפ בחר למתג מחדש כ-“מפרץ אמריקה”. מדובר במכרז הראשון מתוך 30 מכרזים באזור, המתוכננים עד שנת 2040, במסגרת החוק החדש שאושר בקיץ האחרון.

    הגוף המופקד על ניהול המשאבים האנרגטיים הימיים, ה-BOEM הודיע כי לצד המכרז במפרץ, ייערך גם מכרז נוסף במפרץ קוק שבאלסקה ב-4 במרץ 2026. מכרז זה יכלול כמיליון אקר (כ-4,050 קמ״ר), והוא הראשון מבין שישה מכרזים מתוכננים באזור זה עד שנת 2032. על פי החוק החדש, המדינה מחויבת לקיים מכרזי קידוח ימיים מדי שנה כמעט לאורך שני העשורים הבאים.

    ב-BOEM ציינו כי שני המכרזים יקבעו שיעור תמלוגים אחיד של 12.5%, הנמוך ביותר שמותר בחוק, במטרה “לעודד השתתפות רחבה מצד תעשיית האנרגיה” ולחזק את התחרות בשוק. ממלא מקום מנהל הסוכנות, אמר בהודעתו: "אנחנו פועלים על פי לוח זמנים צפוי וברור שהוגדר על ידי הקונגרס, במטרה לתמוך בפיתוח ארוך טווח של תעשיית הנפט והגז הימית של ארצות הברית בעשורים הבאים".

    המהלך משתלב במדיניות רחבה יותר של הממשל, המבקשת להגביר את תפוקת הנפט, הגז והפחם, תוך צמצום רגולציה סביבתית והפחתת סובסידיות למקורות אנרגיה ירוקים. התוכנית החדשה נועדה להבטיח "רצף עסקי ויציבות השקעות" לחברות האנרגיה, לאחר שנים של תנודתיות רגולטורית בשווקים.

    אלפי מקומות עבודה חדשים 

    האנליסטים מציינים כי פתיחת המכרזים הללו צפויה להניב עשרות מיליארדי דולרים לקופת המדינה וליצור אלפי מקומות עבודה חדשים במגזרי התשתית, ההנדסה והשירותים הלוגיסטיים. עם זאת, פעילי סביבה ואנשי אקדמיה מזהירים מהשלכות אקולוגיות כבדות. "פתיחת שטחים חדשים לקידוח במים עמוקים עלולה להגדיל את הסיכון לאסונות סביבתיים ולפגוע במערכות אקולוגיות רגישות לאורך חופי המפרץ", הזהירו ארגונים סביבתיים.