ליברה
צילום: gettyimages

"הליברה היה רעיון טוב שלא יצא לפועל לעולם"

ברקע להודעות של מספר חברות בולטות על עזיבת הפרויקט בחודש האחרון, מנכ"ל ג'יי פי מורגן טען בסופ"ש האחרון כי המהלך השאפתני של פייסבוק צפוי להישאר בגדר רעיון בלבד
עמית נעם טל |

"הליברה הייתה רעיון נחמד שלעולם לא יצא לפועל", כך טען בסופ"ש האחרון מנכ"ל ג'יי פי מורגן ואחד האנשים המוערכים היום בוול סטריט, ג'יימי דיימון. 

ההתבטאות של דיימון מגיעה לאחר שמוקדם יותר החודש נטשו מספר חברות גדולות (וויזה, EBAY, פייפאל, ומאסטרקד) את הפרויקט, דבר שהעלה סימני שאלות רבים בנוגע לאפשרות שהפרויקט ייצא לדרך בסופו של דבר. 

מאז השקת המטבע הווירטואלי ביוני האחרון סובל ה"ליברה" מביקורות גדולות מפוליטקאים וממקבלי החלטות בבנקים המרכזיים, כאשר עיקרי החששות מופנות לסוגיית אבטחת המטבעות. עם זאת, בתחילת חודש ספטמבר האחרון חשף הבנק המרכזי בשוויץ את הסיבה המרכזית להתנגדות למטבע – ביטול המונופול על כמות הכסף בשווקים. תומאס ג'ורדן, יו"ר הבנק, טען כי "מטבעות ווירטואליים כמו מטבע הליברה שפייסבוק מקדמת מקושרים לסל מטבעות שעשוי להפריע "ליכולות של הבנק המרכזי בשוויץ לנהל מדיניות מוניטרית".

לטענתו של תומאס, הליברה של פייסבוק צפויה להיות מוצמדת לסל מטבעות פיאט רגילים, דבר שצפוי למנוע מהם להיות תנודתיים במיוחד, ולכן הליברה מכונה "stablecoins". ג'ורדן טוען כי אם המטבעות יהיו מוצמדים לפרנק השווצרי בלבד, אז "מדובר בצורת כסף נוספת הנקראת פרנק שווצרי-דיגטלי", אך הבעיה נוצרת כעת המטבע מוצמד למספר מטבעות. 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ג'ף בזוס אמאזון אמזון
צילום: AFP

סיפורה של חברה: אמזון חוגגת השבוע 25 שנים להיווסדה

מחנות למכירת ספרים קטנה לענקית טכנולוגיה ששווה היום קרוב לטריליון דולר. אלו הנק' המרכזיות בהיסטוריה של החברה ששינתה את כללי המשחק
עמית נעם טל |
ענקית הטכנולוגיה אמזון (סימול:AMZN) חוגגת השבוע 25 שנים להיווסדה, וזו הזדמנות מצוינת להיזכר בנקודות החשובות שמסבירות כיצד הפכה אמזון מחנות למכירת ספרים לענקית טכנולוגיה ששולטת כמעט בכל תחום, ושווה נכון להיום קרוב ל-960 מיליארד דולר.  החברה נוסדה ב-1994, והתפרסמה בתחילה בעיקר בזכות מכירות הספרים. ג'יף בזוס משמש ההקמה כיו"ר, נשיא ומנכ"ל החברה. האתר עצמו נפתח ב-1995 ופעל בתחילה בארה"ב בלבד. בהדרגה בפתח בזוס את האתר למדינות נוספות.   ב-1999 הפכה אמזון לפלטפורמת מכירות הספרים באונליין הגדולה בעולם, והיא מחליטה להיכנס לשוק נוסף: מכירות של מוזיקה ו-DVD, כאשר סל המוצרים שהציעה החברה ממשיך לגדול בהדרגה. ב-2008, אמזון הפכה להיות חברת המכירות הגדולה בעולם. ב-2018 הסתכמו המכירות שהתבצעו באתר של החברה ב-524 מיליארד דולר, או 45% מסכום כלל המכירות שבוצעו באינטרנט.  ב-2005 משיקה החברה את AMZN פריים, מועדון הלקוחות של החברה, שמציע שירות מהיר יותר, והנחות עבור מוצרים ספציפיים. נכון להיום, לחברה יש יותר מ-100 מיליון חברים במועדון זה, מועדון החברים השני בגודלו בעולם. ב-2007 משיקה החברה את הקינדל, רואה הספרים האלקטרוני ששינה את שוק הספרים בארה"ב. הרעיון של "חנות ספרים" במכשיר, שמאפשרת למשתמשים להוריד כל ספר בתוך שניות ללא תלות במיקום, היה חדשני וגרם להרבה כאב ראש עבור תעשיית המו"לות.  בתוך כך, הסיפור העיקרי של החברה בשנים האחרונות היה ההכנסות משירות הענן של החברה. הפלטפורמה הרשמית של Amazon Web Services) AWS) הושקה ביולי 2002, והתבססה בתחילה על מספר מצומצם של כלים ושירותים. ב-2004 הציע מהנדס בחברה להשתמש בתשתית המשמש לתפעול פעילות המסחר של החברה, וכך התרחבה משמעותית תחום שירותי הענן של החברה. הכנסות החברה מאז ההנפקה ב-1997 החברה הונפקה לראשונה ב-1997, ובאופן מפתיע, הרוכשים הראשונים סבלו מתשואות נמוכות במיוחד, כאשר התפוצצות בועת הדוט.קום זמן קצר לאחר מכן העיבה על הסנטימנט סביב חברות האינטרנט. המשבר הכלכלי של 2008-2009 וה"כסף הזול" שמציף את השווקים מאז, שינו את המשוואה עבור אמזון. ב-5 השנים האחרונות זינקה החברה ביותר מ-460%.