אופנהיימר על עסקת ווטסאפ: "התמחור מזכיר את שנות הבועה" - צפו במספרים

המנכ"לית מנה-קליל "העסקה תוביל לדלול של 8% ברווחים". פייסבוק יורדת 3.7% במסחר המוקדם - כמה שווה משתמש אחד?

עסקת הרכישה הענקית של פייסבוק ממשיכה לעורר הדים. הרשת החברתית תשלם 19 מיליארד דולר במניות ובמזומן ותרכוש את אפליקציית המסרונים החינמית. בתמורה תשים פייסבוק "יד" על טראפיק של 450 מיליון משמשים וכמויות בלתי נדלות של מידע. נכון להיום כל משתמש צריך לשלם 99 סנט לשנה עבור השימוש באפליקציה שאינה כוללת אף פרסומת. מניית פייסבוק יורדת במסחר המוקדם בוול סטריט ב-3.7% כשהשוק עדיין מנסה לעכל את העסקה.

אביבית מנה קליל, מנכ"לית משותפת בבית ההשקעות אופנהיימר ישראל, מגיבה לעסקת פייסבוק ווטסאפ: "אתמול בלילה הודיעה הרשת החברתית המובילה פייסבוק על רכישת ווטסאפ, מפתחת האפליקציה הפופולרית לשירותי מסרונים בסמארטפונים בסכום דמיוני של 19 מיליארד דולר. מתוך סכום העתק, 4 מיליארד דולר ישולמו במזומן, 12 מיליארד דולר במניות FB ו-3 מיליארד דולר הנותרים יוקצו בגין האופציות לעובדי החברה הנרכשת."

"העסקה תוביל לדילול של כ-8% ברווחי פייסבוק"

"מדובר ברכישה הגדולה בתולדות עולם המדיה החברתי, כאשר מדובר בחברה בת 55 עובדים בלבד בעלת היקף הכנסות זניח ככל הנראה (החברה לא פרסמה את נתוניה הפיננסיים כך שאין ממש אפשרות לדעת), אך מה שידוע זה שהעסקה תוביל לדילול של כ-8% ברווחי פייסבוק כולה."

"מדוע רוכשת פייסבוק את ווטסאפ בשווי כה גבוה? קודם כל, לחברה הנרכשת, עד כמה שהיא קטנה, יש בסיס משתמשים משמעותי של כ-450 מיליון איש, שהוכפל בשנה האחרונה. מתוכם, כ-70% משתמשים באפליקציה על בסיס יומיומי, נתח גבוה מזה של משתמשי פייסבוק עצמה. בניגוד לפייסבוק שפועלת בעיקר בשוק האמריקאי, מרבית משמשי ווטסאפ הנם מחוץ לארה"ב, ומתוכם אחוז גבוה של צעירים ובכך מנסה פייסבוק להשתלט על קהל הצעירים שלעתים מתחיל להיות פחות פעיל ברשתות החברתיות."

כמה שווה היום משתמש באפליקציות המובילות בעולם?

מנה קליל מציגה את הכסף שמאחורי המשתמשים "היקף עסקת הרכישה משקף מחיר של 42 דולר למשתמש ווטסאפ. מחיר זה הנו נמוך בהשוואה למחיר למשתמש שמגולם בשוואים של חברות כמו טוויטר (153 דולר למשתמש), סנאפצ'ט (67 דולר), פינטרסט (54 דולר) ואפילו פייסבוק עצמה (118 דולר לכלל המשתמשים או 153 דולר למשתמש נייד)."

"בסיס משתמשי ווטסאפ מונה כאמור כ-450 מיליון וגדל במילון משתמשים ביום, כאשר כמות המסרונים הנשלחים באפליקציה (19 מיליארד מסרונים נשלחים ו-34 מיליארד מתקבלים) מתקרב לכמות ה-SMSים של כל חברות הטלקום יחד. בנוסף, שירותי ווטסאפ מאפשרים העלאת כ-600 מיליון תמונות מדי יום, כ-200 מיליון הודעות קול וכ-100 מיליון הודעות וידאו (כאשר כל הנתונים הללו מציגים צמיחה שנתית של למעלה מ-100%)."

"בהקשר זה, עולה השוואה בין רכישת ווטסאפ לרכישת אפליקציית התמונות אינסטגרם שבוצעה על ידי פייסבוק זמן קצר בטרם ההנפקה תמורת מיליארד דולר. סכום זה גם היה נראה אז דמיוני עבור חברת סטארט-אפ נטולת הכנסות, אך לפי הערכות אחרונות נראה כי העסקה מאוד השתלמה עבור פייסבוק לפחות בהנחת תמחור על בסיס המשתמשים. מאידך, קביעת התמחור על בסיס שאינו כספי מזכירה לרבים מאיתנו את שנות בועת הטכנולוגיה העליזות, בהן תומחרו חברות אינטרנט מפסידות על בסיס "eyeballs", קרי משתמשים שלאו דווקא מוכנים לשלם".

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    מה ששכחו בפייסבוק 21/02/2014 01:13
    הגב לתגובה זו
    על רווח כספי מהם. בספרד 50 אחוז אבטלה בקרב הצעירים
  • 3.
    זה מחיר הפניקה שמשלם צוקרברג (ל"ת)
    פאניקה של קריסת פייס 20/02/2014 20:21
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    ציונות 20/02/2014 18:14
    הגב לתגובה זו
    ככל שלתכנה יהיו יותר משתמשים קל יותר למפתחנ הישראלי למכור
  • 1.
    שמעון 20/02/2014 16:37
    הגב לתגובה זו
    לא מייצרות כלום. הפירסומות יהיו ממוקדים יותר. אך הן לא שוות הרבה. ברשת אנשים מקשקשים ולא הולכים לקנות. גם החסמים האיסטרטגיים זמניים. לוואטסאפ היה יתרון של פרטיות ואם זה הולך אז יעברו לSMS קבוצתי שם הפרטיות נשמרת. אין גם שום בעיה להחליף אפליקציה ויש הרבה ויהיו עוד הרבה יותר. זו אפליקציה פשוטה מאוד. אני כבר מחליף.
בפוקוס

לקראת שבוע מקוצר בניו יורק, האם ביום ו' יתחיל הראלי הגדול של סוף השנה?

בשבוע החולף מדד ה-S&P500 רשם עלייה של 1.16% וסגר בשיא כל הזמנים (צפו בגרף המדד), הנה מה שצפוי בשבוע הקרוב
מערכת Bizportal |
המדדים המובילים בוול סטריט יפתחו את שבוע המסחר כאשר הם ניצבים בשיא כל הזמנים, וזה לא לא יהיה סתם עוד שבוע. עונת החגים בארה"ב מתחילה באופן רשמי עם Black Friday שיחול לאחר חג ההודיה (Thanksgiving) וכמובן יש גם את ה-Cyber Monday. במילים אחרות, מבחן ראלי סוף השנה בוול סטריט מתחילת השבוע. ביום חמישי לא יתקיים מסחר בארה"ב בשל חג ההודיה וביום שישי המסחר יהיה מקוצר וינעל כבר בשעה 20:00 שעון ישראל. למאמר על ההשפעה הצפויה של עונת החגים על וול סטריט - לחץ כאן לפי פדרציית הקמעונאים בארה"ב, המכירות בעונת החגים, שמוגדרת פחות או יותר מתחילת נובמבר ועד תחילת ינואר (כלומר לקראת הקריסמס ועד אחרי ערב השנה החדשה), צפויות לטפס השנה ב-4.1% לסכום דמיוני של 616 מיליארד דולר, זאת מול עלייה שנתית ממוצעת של 2.9% בעשור האחרון. כלומר הקמעונאים רואים עוצמה אצל הצרכן האמריקני. ההערכה, שהירידה החדה במחירי הדלק בתחנות (בשל הנפילה במחיר הנפט) תתמוך במכירות חזקות יותר, שכן לצרכן נשאר יותר כסף בכיס. עוד לפני אקורד הפתיחה של עונת החגים בארה"ב, המשקיעים בוול סטריט ממתינים לקריאה השניה לנתון הצמיחה בארה"ב לרבעון השלישי שיפורסם ביום ג'. הצפי הוא לצמיחה בקצב שנתי של 3.3%. עוד ביום שלישי, נתון קייס שילר למחירי הדירות יפורסם כחצי שעה לפני פתיחת המסחר. מוקדם יותר באותו היום (ג') המשקיעים צפויים להמתין לנאומו של ראש ממשלת יפן. ביום ה' לא יתקיים מסחר בוול סטריט, אבל באירופה ובמזרח יפורסמו מספר נתוני מאקרו מעניינים. ביפן יפורסם מדד המחירים לצרכן ובגרמניה יפורסם שיעור האבטלה. ביום שישי יפורסם נתון מקדמי של האינפלציה בגוש האירו. מדד ה-S&P500 מתחילת השנה: