בסקטורים ה'לא-סקסיים' והיומיומיים - שם מצויה הצמיחה החדה והמחיר הנמוך

כמה חדשנות אפשר כבר למצוא באסתי לאודר, או ברשתות המבורגרים ובתי קולנוע? - "כשאתה רואה חברה שיכולה לעשות כאלה דברים, זה לא משנה אם זו חברה לייצור סיכות", אומר מנהל השקעות בכיר
עידן קייסר | (4)

במגזין 'סמראט-מאני'(SMARTMONEY MAGAZINE) כתבו הפעם, במיוחד לקראת סוף השבוע הארוך בשווקים, על מניות אותן לא קל למצוא, אך גם לא מסובך להבין את פעילותם:

אין 'חדשנות' אמיתית בהמבורגרים. לא משנה מה ינסה השף לעשות במנה הזו, זו עדיין קציצת בקר בין 2 לחמניות. המוצר הזה לא השתנה כמעט מאז סוף המאה ה-19. גם אין משהו 'סקסי' במיוחד במסעדות מזון מהיר אשר מוכרות את ההמבורגר הזה, על אותו משקל, אין גם משהו מיוחד ביצרניות מייק-אפ (איפור) או בספקיות תשתית של מים, למשל.

בעוד ה'באז' האחרון בשווקי המניות מתמקד בחברות אשר מייצרות ומוכרות את ה'דבר הבא', המוצר ה'חדשני ביותר', כמה מומחים אומרים שהמשקיעים עדיין יכולים לעשות תשואות יפות, אם הם יבחרו בצורה סלקטיבית לקנות מניות של 'עסקים משעממים', אך עסקים כאלה שהמכירות שלהם והרווחים שלהם עולים בצורה 'שקטה' מרבעון לרבעון.

אפשר לקרוא להם מניות צמיחה 'חשאיות', חברות אשר להן היסטוריה עקבית של התרחבות, למרות שהם מציעות מוצר שסביר יותר שנמצא אותו בנקודות עצירה למשאיות בדרך, מאשר בסניף בסט ביי (סימול: BBY) בקניון. באופן עקבי, חברות שמייצרות ומוכרות 'מוצרים יומיומיים' נוהגות לגלות עמידות גבוהה יותר למשברים וההאטות, אז אין זה פלא שמשקיעים נוהרים למניות מסוג כזה כשהזמנים קשים.

אבל, כשהכלכלה צוברת כעת מומנטום, החברות האלו 'זוכות' להתעלמות, כאשר סקטורים כמו השירותים הפיננסיים, טכנולוגיות מידע ומוצרים חדשניים צרכניים מקבלים את מירב תשומת לב המשקיעים, ומפגינים גם חוזק בביקושים בוול סטריט. התבנית ארוכת הטווח הזו, אומרים אנליסטים, עלולה להציע למשקיעים הזדמנות.

במשך זמן רב, "קל להתעלם ולשחרר" את מניות חברות ה'מוצרים היומיומיים' הללו, אומר מייקל סנסוטרה, מנהל בכיר בקרן הצמיחה של רידג'וורת' המנהלת מעל 317 מיליון דולרים, הקרן שלו מכילה מספר מניות צמיחה 'חשאיות', שמניבות לו רווחים קבועים.

לאורך מרבית הזמן, ה'צומחות החשאיות' הללו הגדילו את רווחיהן - לא על ידי קיצוצים בהוצאות, אלא על ידי הגדלת המכירות (ולעיתים במחירים גבוהים יותר). לדוגמא, מכירותיה של יצרנית הקוסמטיקה אסתי לאודר (סימול: EL) עלו 13% במהלך השנה הנוכחית. הגידול בשיעור הצמיחה (בעל 2 ספרות) בליין ה'טיפול בעור' שלה הוא "סימן מדהים" אמר סנסוטרה: "כשאתה רואה חברה שיכולה לעשות כאלה דברים, זה לא משנה אם זו חברה לייצור סיכות".

"המשקיעים יכולים לחפש פירמות שיכולות לצמוח באופן טוב יותר מאשר החברות המתחרות שלהן לאותו סקטור, מבלי שום קשר לאיך הסקטור בו הן עובדות מתוייג או מבודל", אומר בריאן יעקובסן, אסטרטג פורטפוליו ראשי ב'קרן היתרון' של וולס פארגו, אשר מנהלת כ-213 מיליארד דולר.

אבל המומחים אומרים כי המשקיעים לא יכולים לקפוץ על כל חברה שמייצרת המבורגרים או מייק-אפ קוסמטי. סנסטורה מציין כי הוא 'מצמצם את הרשימה' על ידי התמקדות על חברות שבדרך כלל 'מכות' את תחזיות האנליסטים כשזה קשור למכירות ולרווחים. המנהל הבכיר גם מעדיף פירמות המציעות מוצר או שירות ש'מנענע את השווקים בו הם עובדות', מה שיכול לגרום לרווחים חדים כאשר יש טרנדים ארוכים בשווקים כאלה. טרנד ארוך טווח שכזה הוא למשל רמת העושר הגוברת של הצרכנים במדינות מתפתחות.

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    sus 27/05/2012 18:00
    הגב לתגובה זו
    מניה שעוסקת בסרטן השד מחיר ריצפה מהמר על 3 $ Bionovo, Inc. BNVI.PK לא נביא ולא בן נביא רק מאמין
  • 3.
    212 27/05/2012 13:06
    הגב לתגובה זו
    שם הטרנדים משתנים לגמרי , גם אובמה אומר
  • 2.
    משקיעון 27/05/2012 13:06
    הגב לתגובה זו
    מתעוררים...
  • 1.
    IGOR 27/05/2012 13:05
    הגב לתגובה זו
    (דיבידנדים חבל"ז)

לקרוא וללמוד: 7 מיתוסים שגורמים למשקיעים להפסיד כסף בבורסה

או: מה שאתה חושב שאתה יודע על כסף, רק יכול לפגוע בך בסופו של דבר. הנה 7 מיתוסים שכדאי להימנע מהם
מתן בן ברוך |
נושאים בכתבה השקעות מיתוסים
פעמים רבות המשקיע הממוצע בבורסה לא פועל ברציונליות אלא מתוך התבססות על מיתוסים ואמונות שנבנו על פני דורות של משקיעים. אין ספק שמערכת השווקים בבורסות העולם היא מערכת דינמית ולא פשוטה שדורשת הבנה ומשמעת על רצפת המסחר, לכן יש להימנע ממיתוסים ולפעול ברציונליות, אלו המיתוסים שהמשקיעים צריכים לשים לב אליהם: 1."גם אתה יכול להיות וורן באפט": במשך 30 שנה גרם וורן באפט לציבור המשקיעים בעולם להעריץ אותו. המיתוס הרווח הוא שבאפט "פשוט בוחר" את מניות הערך שלו כך טועים אנשים לחשוב בניסיון לשכפל את הישגיו. האמת רחוקה מכך, באפט בוחר בפינצטה את המניות שלו באופן מורכב מאוד, כך האורקל מאומהה מצליח להשיג תשואות נאות לאורך שנים. 2."דמי ניהול טובים יותר-ביצועים טובים יותר" מיליוני משקיעים "תקועים" בקרנות נאמנות שלא מצליחות להכות את מדד הייחוס שלהם לאורך שנים. יקר לא אומר בהכרח טוב יותר. 3."צריך להתמקד או בניתוח טכני או בניתוח פונדמנטלי": חסידי הגישה הפונדמנטלית יאמרו שצריך ללמוד ולהבין את יסודות החברה לעומק על מנת להעריך את ביצועיה בעתיד. לעומת זאת, מאמיני הניתוח הטכני דוגלים בגישה שהגרף מגלם בתוכו את כל המידע הרלוונטי, ההיסטוריה תספר על העתיד. האמת היא איפה שהוא באמצע, אין גביע קדוש אחד, צריך להיות עם ראש פתוח שכן לכל גישה יש את היתרונות והחסרונות שלה. מילת המפתח היא איזון. 4."השקעה פסיבית": אין כזה דבר משקיע "פסיבי", יש צורך תמידי באיזון מחדש של תיק ההשקעות, הכנסת רעיונות חדשים, חיזוק חולשות וכו'. מן העבר השני חשוב לזכור כי אקטיביות יתר יכולה לגרום לשחיקת רווחים על ידי עמלות. 5."הבורסה תעשה אותך עשיר": הרבה משקיעים טועים לחשוב ומחשבים את התשואה שלהם במונחים נומינליים, נכון יהיה לעשות זאת במונחים ריאליים. יש לנקות אינפלציה,מיסים,עמלות ודמי ניהול, כל אלו מפחיתים את התשואה. בסופו של דבר שוק המניות לא עושה אותנו עשירים, הבורסה יכולה להגן על העושר שלך ולשמור על כוח הקנייה אבל זהו לא המקום שבו רובנו יעשו את ההון שלנו. 6."אתה חייב להכות את השוק": זה נכון שקשה להימנע מהפיתוי התמידי להכות את השוק, אך פעמים רבות ניסיון זה נועד להיכשל ומסתיים בהפסדים כואבים. הסיכונים שנלקחים בכדי להשיג מטרה זאת נעשים בדרך כלל באופן לא רציונלי וחושפים את תיק ההשקעות שלכם לסיכונים הרבים בשוק המניות. 7."קניית מניות לטווח הארוך היא האסטרטגיה הטובה ביותר": אומנם על פי מחקרים שיטה של "קנה והחזק" יכולה להניב תשואה יפה של כ-12% אך כמו שאנו יודעים התיאוריה רחוקה מהמציאות ולא תמיד אנחנו מסוגלים להחזיק מניות לטווח ארוך ונאלצים אף לממש אותן בהפסד ברגע שזקוקים למזומנים.