האקסטרים של וול סטריט: הנה מניה שעשתה 240% ב-4 חודשים

מוטי כהן, אנליסט טכני כלכלי, דן בעלייה המטאורית וההתרסקות של מניית גו-פרו. מהי כדאיות ההשקעה והאם עתידה של החברה מובטח?
מוטי כהן | (4)
נושאים בכתבה גופרו
השבוע בחרתי לעסוק בחברה שמסמלת את האקסטרים בוולסטריט - משיא כל הזמנים לפני שנה לשפל כל הזמנים בשבוע שחלף. גו-פרו - GPRO חברת גו-פרו עוסקת במחקר, פיתוח, ייצור ושיווק מצלמות וידאו לשימוש ספורטאים וכאלה הלוקחים חלק בפעילויות אקסטרים. מצלמות החברה מיועדות למגוון שימושים כולל גולשים בים, מטפסי הרים, גולשי סקי, שחקנים בענפי ספורט אחרים ועוד. ביום רביעי האחרון החברה צנחה לשפל כל הזמנים - 25 דולר - אחרי שפספסה את התחזיות לרבעון החולף כשרשמה רווח של 25 סנט למניה - 4 סנט מתחת לתחזית. ההכנסות זינקו ב-43% לעומת הרבעון המקביל והסתכמו ב-400.3 מיליון דולר - 33.3 מיליון דולר מתחת לתחזית. החברה הודיעה במקביל על תוכנית רכישה חוזרת של מניות בהיקף של 300 מיליון דולר. ביום חמישי האחרון המניה ירדה בשיעור של 15%. מה שחיזק את הירידות היא העובדה שברבעון הקודם החברה דווקא דיווחה תוצאות טובות והצפי היה חיובי, אך כנראה שחיובי מדי. יש לציין כי ביום פרסום הדוחות החברה עלתה בשיעור של 7% (אני לא רואה מילה אחרת מלבד הרצה להסבר מה שקרה שם). החברה לא שיחררה שום דיווח משמעותי שנתן סיבות לרכוש את המניה בעלייה שכזו לפני פרסום הדוחות. עקבתי אחרי הפרסומים ברשתות החברתיות, ובמיוחד בטוויטר, כאשר ראיתי לא מעט אנליסטים שסוקרים את החברה גוערים בציבור לקנות את המניה רגע לפני שתתפוצץ למעלה. ובכן היא אכן התפוצצה - אך לכיוון הלא נכון. באוקטובר 2014 הכל היה נראה ורוד החברה הגיעה ל-98 דולר למניה - שיא כל הזמנים. בסוף יוני 2014 החברה הונפקה בשער של 28 דולר. מי שקנה בהנפקה ומכר בשיא כל הזמנים עשה 240% על הכסף בפרק זמן של 4 חודשים בלבד. אבל מאז הגיעה התדרדרות משמעותית ומקורה בעיקר במקום שממנו נוצרה בכלל החברה. הבאזז החברתי החברה מייצרת מצלמות לפעילות ספורט ואקסטרים והגיעה לשווי בעיקר בזכות באז ציבורי נרחב שהלך וגדל במחוזות וולסטריט - הרבה אנליסטים בזמנו דיברו שגופרו היא בעצם המצלמה החדשה - המחליפה של קודאק, קנון וסוני. הפיתוחים המיוחדים שלה יהיו ללא ספק הדור הבא שישלוט בצילום, בין אם בצילום בזמן אמת באמצעות התקני רשת אלחוטית ובין אם ביכולות שיתוף מתקדמות. אבל משהו קרה בדרך. צריך להבין משהו מאוד חשוב כשמתייחסים לאנליסטים בוול סטריט - כאשר חברה מונפקת ניתנים לה ימי חסד  מצד האנליסטים שסוקרים את התחום - עצם העובדה שהתחום שאליו פנתה גופרו בראשות המייסד והמנכ"ל שלה ניק וודמן היה כה מסורתי - תחום הצילום - הרבה אנליסטים צפו לה פוטנציאל גדול ואולי גדול מדי. המוצר העיקרי אותו מוכרת גופרו היא מצלמה קטנה ומשוכללת, אך הפיתוחים הנוספים שלה הלכו לכיוון המזל"טים הקטנים שיכללו גם את המצלמות שלה. תעשייה זו נמצאת כרגע על המוקד של הרגולטורים, ולכן גם מרכיב הסיכון בכניסה לתעשייה זו הוא גדול. בסך הכל גופרו מייצרת מוצר טוב - אפילו yוב מאוד - אבל מפה ולהשתלט על תעשיית הצילום הדרך עוד ארוכה/ החברה מיקדה עצמה בתחומי פעילויות חדשים לחלוטין לאנליסטים, ולקח להם זמן לעשות שיעורי בית. מרבית האנליסטים מתייחסים למוצר של גופרו כמוצר טוב כמתנה לחגים - אבל מה קורה בשאר השנה? המכפיל של החברה עומד כרגע על 20.8 וההחזוי על 15.8. מה שאומר שייתכן ועל פי צבר ההכנסות והרווחים המכפיל הזה יקר מדי. לחברה כרגע שווי של 3.4 מיליארד דולר. ההכנסות שלה בשנה האחרונה עמדו על 1.8 מיליארד דולר. חברה ששווי השוק שלה רק כפול ממספר ההכנסות שלה - לא סימן טוב לבאות.   גופרו במספרים
  • מספר עובדים - 970
  • שווי שוק - 3.4  מיליארד דולר
  • יתרות שורט - 38% (גבוה מאוד)

ניתוח טכני של המניה בשנה האחרונה המניה נסחרת במבנה מחירים יורד. ניתן לראות בבירור כי מדובר בסכין נופלת. החברה מייצרת שפלים בצורה סיטונאית ונראה שהתחתית עוד רחוקה. על הגרף הוספתי את נקודות הציון המשמעותיות מרגע ההנפקה ב-28 דולר ועד המחיר הנוכחי, שנפל מתחת להנפקה. מבחינה כלכלית החברה צריכה לעבור לפחות שני רבעונים שמעידים על צמיחה בכדי שהניתוח הטכני יהיה לעזר ליצירת תזמון קנייה.

***אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. החברה ו/או הכותבים מחזיקים ו/או עלולים להחזיק חלק מן הניירות המוזכרים לעיל.

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    אברהם 04/11/2015 12:48
    הגב לתגובה זו
    מוטי כהן שלום. אפשר סקירה על ראדא...הרבה מושקעים שם ..מוצרים טובים והסכם עם צהל והמניה על הפנים...תודה.
  • מוטי כהן 04/11/2015 14:04
    הגב לתגובה זו
    היי אברהם זוהי מניה שנחשבת פינק שיט בארה"ב נסחרת מתחת לדולר . הבעיה הגדולה של החברה הזו היא הנפקות חוזרות ונשנות שהחברה מוציאה על מנת להחזיר חובות . לפני 3 חודשים היתה הנפקה אחרונה שהכבידה חזק על המניה . מה עוד שהחברה מפרסמת דוחות עם הפסדים כך שאני מתקשה למצוא סיבה להשקיע בחברה שכזו . כשאני בוחר השקעה ארוכה אני מסתכל קודם כל על ההנהלה ועל מה שהיא עושה לטובת המשקיעים .
  • אברהם 04/11/2015 15:04
    עשו הנפקה אחת בלבד...שווי שוק מאוד נמוך...תודה על התשובה.
  • 1.
    גילי 02/11/2015 19:20
    הגב לתגובה זו
    מוטי תוכל לכתוב על תחום המזון האורגני ? שמעתי אותך פעם מדבר על התחום הזה בכנס של בורסה גרף
מטוס. צילום: Jimmy Chan, Pexelsמטוס. צילום: Jimmy Chan, Pexels

מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס

חברות תעופה, יצרניות מטוסים ואפילו גורמי ממשל החלו להשקיע מיליארדים בטכנולוגיות שיאפשרו טיסה נקייה, שקטה ויעילה יותר. במרכז הזירה - שתי הענקיות המסורתיות. אבל בצד מתחמם סטארט-אפ שיכול להיות הראשון שיפעיל מטוס חשמלי מסחרי לטיסות קצרות 


עופר הבר |
נושאים בכתבה בואינג איירבוס


כשהנשיא ביל קלינטון אמר בתחילת שנות ה־2000 כי "המאבק על האקלים יהיה מבחן המנהיגות של דורנו", הוא לא העלה בדעתו עד כמה דבריו ינבאו את העתיד של עולם התעופה. הוא לא יכול היה לחזות שעשרים שנה מאוחר יותר הקרב בין ענקיות התעופה יתפתח לזירה חדשה לחלוטין - המרוץ אחר תעופה ירוקה, שבו גם סטארט-אפ קטן משבדיה מנסה לחטוף חלק מהשוק עם טכנולוגיות מהפכניות. 

תעופה ירוקה אינה רק חזון סביבתי, היא הזדמנות כלכלית ואסטרטגית. בעולם שבו תחבורה בת־קיימא הופכת לדרישה רגולטורית ולא רק מוסרית, מדינות וחברות שלא יאיצו את ההסתגלות יישארו על הקרקע בעוד האחרים ממריאים קדימה.

הקרב המסורתי בין בואינג לאיירבוס על שליטה בשמיים הפך כיום למרוץ מורכב יותר שבו יעילות הדלק, הפחתת פליטות פחמן וחדשנות סביבתית הן השדות החדשים שעליהם נחרץ עתיד התעופה האזרחית.

בעולם שבו שינויי האקלים הפכו לאיום גלובלי, גם השמיים נדרשים לעבור מהפכה. תעשיית התעופה, שאחראית לכ־3% מפליטת הפחמן הדו־חמצני בעולם, ניצבת בעשור האחרון בראש סדר היום הסביבתי. חברות תעופה, יצרניות מטוסים ואפילו גורמי ממשל החלו להשקיע מיליארדים בטכנולוגיות שיאפשרו טיסה נקייה, שקטה ויעילה יותר.

דלקים חדשים - הלב של השינוי

המעבר לדלקי תעופה בני־קיימא (SAF - Sustainable Aviation Fuels) הוא המפתח המיידי ביותר להפחתת פליטות פחמן דו חמצני. דלקים אלה מופקים משמנים צמחיים, פסולת אורגנית או אפילו מימן ירוק, ומאפשרים ירידה של עד 80% בפליטות הפחמן לעומת דלק סילוני מסורתי. חברות כמו בואינג, איירבוס ורולס רויס כבר ביצעו טיסות ניסוי מוצלחות בדלק "ירוק", ומדינות באירופה אף החלו לחייב ערבוב שלו בדלקים המסחריים.

מטוס. צילום: Jimmy Chan, Pexelsמטוס. צילום: Jimmy Chan, Pexels

מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס

חברות תעופה, יצרניות מטוסים ואפילו גורמי ממשל החלו להשקיע מיליארדים בטכנולוגיות שיאפשרו טיסה נקייה, שקטה ויעילה יותר. במרכז הזירה - שתי הענקיות המסורתיות. אבל בצד מתחמם סטארט-אפ שיכול להיות הראשון שיפעיל מטוס חשמלי מסחרי לטיסות קצרות 


עופר הבר |
נושאים בכתבה בואינג איירבוס


כשהנשיא ביל קלינטון אמר בתחילת שנות ה־2000 כי "המאבק על האקלים יהיה מבחן המנהיגות של דורנו", הוא לא העלה בדעתו עד כמה דבריו ינבאו את העתיד של עולם התעופה. הוא לא יכול היה לחזות שעשרים שנה מאוחר יותר הקרב בין ענקיות התעופה יתפתח לזירה חדשה לחלוטין - המרוץ אחר תעופה ירוקה, שבו גם סטארט-אפ קטן משבדיה מנסה לחטוף חלק מהשוק עם טכנולוגיות מהפכניות. 

תעופה ירוקה אינה רק חזון סביבתי, היא הזדמנות כלכלית ואסטרטגית. בעולם שבו תחבורה בת־קיימא הופכת לדרישה רגולטורית ולא רק מוסרית, מדינות וחברות שלא יאיצו את ההסתגלות יישארו על הקרקע בעוד האחרים ממריאים קדימה.

הקרב המסורתי בין בואינג לאיירבוס על שליטה בשמיים הפך כיום למרוץ מורכב יותר שבו יעילות הדלק, הפחתת פליטות פחמן וחדשנות סביבתית הן השדות החדשים שעליהם נחרץ עתיד התעופה האזרחית.

בעולם שבו שינויי האקלים הפכו לאיום גלובלי, גם השמיים נדרשים לעבור מהפכה. תעשיית התעופה, שאחראית לכ־3% מפליטת הפחמן הדו־חמצני בעולם, ניצבת בעשור האחרון בראש סדר היום הסביבתי. חברות תעופה, יצרניות מטוסים ואפילו גורמי ממשל החלו להשקיע מיליארדים בטכנולוגיות שיאפשרו טיסה נקייה, שקטה ויעילה יותר.

דלקים חדשים - הלב של השינוי

המעבר לדלקי תעופה בני־קיימא (SAF - Sustainable Aviation Fuels) הוא המפתח המיידי ביותר להפחתת פליטות פחמן דו חמצני. דלקים אלה מופקים משמנים צמחיים, פסולת אורגנית או אפילו מימן ירוק, ומאפשרים ירידה של עד 80% בפליטות הפחמן לעומת דלק סילוני מסורתי. חברות כמו בואינג, איירבוס ורולס רויס כבר ביצעו טיסות ניסוי מוצלחות בדלק "ירוק", ומדינות באירופה אף החלו לחייב ערבוב שלו בדלקים המסחריים.