האקסטרים של וול סטריט: הנה מניה שעשתה 240% ב-4 חודשים

מוטי כהן, אנליסט טכני כלכלי, דן בעלייה המטאורית וההתרסקות של מניית גו-פרו. מהי כדאיות ההשקעה והאם עתידה של החברה מובטח?
מוטי כהן | (4)
נושאים בכתבה גופרו
השבוע בחרתי לעסוק בחברה שמסמלת את האקסטרים בוולסטריט - משיא כל הזמנים לפני שנה לשפל כל הזמנים בשבוע שחלף. גו-פרו - GPRO חברת גו-פרו עוסקת במחקר, פיתוח, ייצור ושיווק מצלמות וידאו לשימוש ספורטאים וכאלה הלוקחים חלק בפעילויות אקסטרים. מצלמות החברה מיועדות למגוון שימושים כולל גולשים בים, מטפסי הרים, גולשי סקי, שחקנים בענפי ספורט אחרים ועוד. ביום רביעי האחרון החברה צנחה לשפל כל הזמנים - 25 דולר - אחרי שפספסה את התחזיות לרבעון החולף כשרשמה רווח של 25 סנט למניה - 4 סנט מתחת לתחזית. ההכנסות זינקו ב-43% לעומת הרבעון המקביל והסתכמו ב-400.3 מיליון דולר - 33.3 מיליון דולר מתחת לתחזית. החברה הודיעה במקביל על תוכנית רכישה חוזרת של מניות בהיקף של 300 מיליון דולר. ביום חמישי האחרון המניה ירדה בשיעור של 15%. מה שחיזק את הירידות היא העובדה שברבעון הקודם החברה דווקא דיווחה תוצאות טובות והצפי היה חיובי, אך כנראה שחיובי מדי. יש לציין כי ביום פרסום הדוחות החברה עלתה בשיעור של 7% (אני לא רואה מילה אחרת מלבד הרצה להסבר מה שקרה שם). החברה לא שיחררה שום דיווח משמעותי שנתן סיבות לרכוש את המניה בעלייה שכזו לפני פרסום הדוחות. עקבתי אחרי הפרסומים ברשתות החברתיות, ובמיוחד בטוויטר, כאשר ראיתי לא מעט אנליסטים שסוקרים את החברה גוערים בציבור לקנות את המניה רגע לפני שתתפוצץ למעלה. ובכן היא אכן התפוצצה - אך לכיוון הלא נכון. באוקטובר 2014 הכל היה נראה ורוד החברה הגיעה ל-98 דולר למניה - שיא כל הזמנים. בסוף יוני 2014 החברה הונפקה בשער של 28 דולר. מי שקנה בהנפקה ומכר בשיא כל הזמנים עשה 240% על הכסף בפרק זמן של 4 חודשים בלבד. אבל מאז הגיעה התדרדרות משמעותית ומקורה בעיקר במקום שממנו נוצרה בכלל החברה. הבאזז החברתי החברה מייצרת מצלמות לפעילות ספורט ואקסטרים והגיעה לשווי בעיקר בזכות באז ציבורי נרחב שהלך וגדל במחוזות וולסטריט - הרבה אנליסטים בזמנו דיברו שגופרו היא בעצם המצלמה החדשה - המחליפה של קודאק, קנון וסוני. הפיתוחים המיוחדים שלה יהיו ללא ספק הדור הבא שישלוט בצילום, בין אם בצילום בזמן אמת באמצעות התקני רשת אלחוטית ובין אם ביכולות שיתוף מתקדמות. אבל משהו קרה בדרך. צריך להבין משהו מאוד חשוב כשמתייחסים לאנליסטים בוול סטריט - כאשר חברה מונפקת ניתנים לה ימי חסד  מצד האנליסטים שסוקרים את התחום - עצם העובדה שהתחום שאליו פנתה גופרו בראשות המייסד והמנכ"ל שלה ניק וודמן היה כה מסורתי - תחום הצילום - הרבה אנליסטים צפו לה פוטנציאל גדול ואולי גדול מדי. המוצר העיקרי אותו מוכרת גופרו היא מצלמה קטנה ומשוכללת, אך הפיתוחים הנוספים שלה הלכו לכיוון המזל"טים הקטנים שיכללו גם את המצלמות שלה. תעשייה זו נמצאת כרגע על המוקד של הרגולטורים, ולכן גם מרכיב הסיכון בכניסה לתעשייה זו הוא גדול. בסך הכל גופרו מייצרת מוצר טוב - אפילו yוב מאוד - אבל מפה ולהשתלט על תעשיית הצילום הדרך עוד ארוכה/ החברה מיקדה עצמה בתחומי פעילויות חדשים לחלוטין לאנליסטים, ולקח להם זמן לעשות שיעורי בית. מרבית האנליסטים מתייחסים למוצר של גופרו כמוצר טוב כמתנה לחגים - אבל מה קורה בשאר השנה? המכפיל של החברה עומד כרגע על 20.8 וההחזוי על 15.8. מה שאומר שייתכן ועל פי צבר ההכנסות והרווחים המכפיל הזה יקר מדי. לחברה כרגע שווי של 3.4 מיליארד דולר. ההכנסות שלה בשנה האחרונה עמדו על 1.8 מיליארד דולר. חברה ששווי השוק שלה רק כפול ממספר ההכנסות שלה - לא סימן טוב לבאות.   גופרו במספרים
  • מספר עובדים - 970
  • שווי שוק - 3.4  מיליארד דולר
  • יתרות שורט - 38% (גבוה מאוד)

ניתוח טכני של המניה בשנה האחרונה המניה נסחרת במבנה מחירים יורד. ניתן לראות בבירור כי מדובר בסכין נופלת. החברה מייצרת שפלים בצורה סיטונאית ונראה שהתחתית עוד רחוקה. על הגרף הוספתי את נקודות הציון המשמעותיות מרגע ההנפקה ב-28 דולר ועד המחיר הנוכחי, שנפל מתחת להנפקה. מבחינה כלכלית החברה צריכה לעבור לפחות שני רבעונים שמעידים על צמיחה בכדי שהניתוח הטכני יהיה לעזר ליצירת תזמון קנייה.

***אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. החברה ו/או הכותבים מחזיקים ו/או עלולים להחזיק חלק מן הניירות המוזכרים לעיל.

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    אברהם 04/11/2015 12:48
    הגב לתגובה זו
    מוטי כהן שלום. אפשר סקירה על ראדא...הרבה מושקעים שם ..מוצרים טובים והסכם עם צהל והמניה על הפנים...תודה.
  • מוטי כהן 04/11/2015 14:04
    הגב לתגובה זו
    היי אברהם זוהי מניה שנחשבת פינק שיט בארה"ב נסחרת מתחת לדולר . הבעיה הגדולה של החברה הזו היא הנפקות חוזרות ונשנות שהחברה מוציאה על מנת להחזיר חובות . לפני 3 חודשים היתה הנפקה אחרונה שהכבידה חזק על המניה . מה עוד שהחברה מפרסמת דוחות עם הפסדים כך שאני מתקשה למצוא סיבה להשקיע בחברה שכזו . כשאני בוחר השקעה ארוכה אני מסתכל קודם כל על ההנהלה ועל מה שהיא עושה לטובת המשקיעים .
  • אברהם 04/11/2015 15:04
    עשו הנפקה אחת בלבד...שווי שוק מאוד נמוך...תודה על התשובה.
  • 1.
    גילי 02/11/2015 19:20
    הגב לתגובה זו
    מוטי תוכל לכתוב על תחום המזון האורגני ? שמעתי אותך פעם מדבר על התחום הזה בכנס של בורסה גרף
התרסקות מטוס (צילום מסך)התרסקות מטוס (צילום מסך)

בטיחות או נוחות - איך בוחרים את המושב המושלם בטיסה?

איפה הכי מסוכן לשבת במטוס, איפה הכי נוח לשבת במטוס? ככה תדעו לבחור את המקומות המתאימים לכם 

עופר הבר |

הצ׳ק אין למטוס אל על בואינג 737-800 ברגע האחרון, לא איפשר לי לבחור את המושב הבטוח שרציתי. עליתי ברגשות מעורבים לטיסת אל על LY290 לוונציה בדרכי לטרק בהרי הדולומיטים. ישבתי בשורה הרביעית בקדמת המטוס ולא יכולתי שלא להיזכר בטיסת ALOHA Airlines 243 בשנת 1988, גם היא במטוס בואינג 737-200. טיסת אלוהה איירליינס 243 זכורה כטיסה שהשאירה צמרמורת ופחד בקרב 95 נוסעי הטיסה, כשבגובה 24,000 רגל, נשמעו רעשי שבר וקריעה וחלקו הקדמי העליון של המטוס נתלש מעליו בחלקיק שניה מעל שורות 1-5 ורוח בעוצמה של הוריקן פרצה לחלל המטוס.

הנוסעים החגורים ראו לעיניהם המבועתות את אחת הדיילות נשאבת לחלל האוויר. הנוסעים שישבו תחת הגג הפעור לרווחה, בהיעדר גישה למסכות החמצן, סבלו מהיפוקסיה, מצב שבו יש חוסר באספקת חמצן לרקמות בגוף, מצב המסכן חיים. רעש הרוח היה חזק כל כך שהטייסים התקשו לדבר ביניהם והדיילים התקשו בגלל הרוח להגיע לתא הטייס בכדי לראות אם הטייסים נותרו בחיים. שני הטייסים התקשו להטיס את המטוס הקרוע אך הצליחו בתושייתם להנחיתו בשלום והנוסעים ניצלו. זה היה מטוס הנוסעים עם הנזק הכי גדול בגוף המטוס שהצליח לנחות בשלום.

מאז, הלקחים נלמדו. השבר שהיה "שבר התעייפות" עקב מחזורי הפרשי הלחץ בהמראה ונחיתה נלמד, התכן והתחזוקה שופרו, ובכל זאת, כשישבתי בשורה 4 במטוס 737 ידעתי שיש מקומות בטוחים יותר לשבת בהם.



המושבים הבטוחים יותר


היו מספר ניסויים לבחינת עמידות ריסוק מטוס מטוסים לבחינת מיקום המושב המועדף. הניסוי המפורסם ביותר שבדק בטיחות מושבי הנוסעים במטוס בואינג נערך על ידי הערוץ הבריטי Channel 4 יחד עם Discovery Channel בשנת 2012, תחת השם  Live Crash Test.