דווקא כשהכל מושלם: ניהול סיכונים ורענון כללים

יוחאי שויגר, אנליסט ב-FXCM ישראל, מתייחס לחשיבות ניצול השוק החיובי בעת בחינת אופן קבלת ההחלטות שלנו כסוחרים
יוחאי שויגר | (1)

שבוע המסחר בשוק העולמי נפתח באופן מנומנם למדי. המניות בשיא וקצת קשה למצוא דלק לזינוק נוסף. כולם מחכים כעת לישיבת המדיניות של הפד ביום רביעי, שאולי יספק הפתעה לכאן ולכאן וטריגר לפעולה. אולי השקט הנוכחי בשוק מספק לנו הזדמנות לקצת חשבון נפש, בחינה מחדש של שגרת המסחר שלנו ואופן קבלת ההחלטות.

למה דווקא עכשיו עצירה וחשיבה?

אולי זו התחושה האידילית הנוכחית בשווקים הפיננסיים, כשכל התנאים תומכים כביכול בהמשך העליות. אנחנו עשויים להתבשם בהנחה שאותם גורמים חיוביים דוחפים את השוק מעלה ימשיכו לעשות זאת מעכשיו ואילך. כבר בטורי הקודם הזהרתי שדווקא כשהכל נראה ורוד, הברבור השחור מגיח ממקום לא צפוי.

אם כך, הבה לא נתמקד שוב בקונטקסט של השוק, אלא בתהליך קבלת ההחלטות שלנו כסוחרים ומשקיעים. האם אנו עדיין יודעים מדוע אנחנו מחליטים לקנות, למכור, לעשות שורט, או להישאר מחוץ לנכסים מסוימים (כן, להישאר בחוץ היא גם החלטה)?

לא משנה מהי שיטת המסחר שלכם. העניין כולו טמון ביכולתנו לשחזר את המעשה באופן קר, כאילו מדובר בניסוי מדעי. אנחנו תמיד צריכים לדעת ולהגדיר לעצמנו מהם הגורמים בהם ניקח פעולה זו אחרת. כמה נסכן כאשר נפעל? מהי נקודת היציאה? האם אנו פועלים בחלקים, עם יעדים קבועים, או לא? ובעיקר, איך אנו מרסנים את מפלצת הרגשות האורבת לנו בכל פינה, בעקבות הפסד ו/או רווח? כרגע, בשוק הנוכחי, לאותה מפלצת קוראים "אופוריה", ונתקלנו כדוגמתה פעמים רבות בעבר.

בימים אלה, כ-200 מיליארד דולר חדשים מוזרמים כל חודש אל השוק, הודות למכונות ההדפסה של הבנקים המרכזיים. הם מנפחים נכסים שונים ומוציאים את האוויר מנכסים אחרים. רוב מדינות הדרום באירופה יצאו מן המיתון הרשמי, ומציגות 0 נקודה משהו צמיחה לעומת הצמיחה השלילית שהיינו מורגלים לה. בארצות הברית יש רגיעה פוליטית, עד תחילת השנה הקרובה לכל הפחות, ובאסיה HSBC פרסמה סקר מנהלי רכש די מדהים עבור סין.

עונת הדוחות יצרה קצת גלים, אך מלאה בתוצאות מעניינות. וכבר לקראת הרבעון הרביעי החברות מנמיכות את רף הציפיות, רק כדי שהניתור מעל מקל הממבו לא יהיה קשה מדי. אז למה לעבור עכשיו על היסודות? כי זה הזמן הכי מתאים לכך. אין לחץ של שוק היסטרי וחרדתי.

לסיכום, שיטה, ניהול סיכונים, ומשמעת, אלה הן שלוש הרגליים בעזרתן ניתן לייצר את הסיכוי להצלחה. רענון הכללים, הניסיון והכרת השוק שצברתם מאז הרענון האחרון, הם הדבר הטוב ביותר שניתן לעשות דווקא כשהכל נראה מושלם.

לעמוד הבית של FXCM ישראל

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    22 30/10/2013 09:13
    הגב לתגובה זו
    גבוהה בזמן אופוריה אנו לא נוכל לעולם לתזמן את השוק הפתרון האידאלי למצב זה הוא להתחיל לממש נתך מהרווח מכל נייר ערך שעלה כל אחד לפי היעד שלו . לדוגמא X מניה או תעודת סל עלה 40 אחוז ויותר אפשר לממש ממנו את נתך של הרווח ולהשאיר את השאר בתוך הפוזיציה . את הכסף הממומש להעביר למקום סולידי שהיה זמין לכניסה במנות קטנות בנקודות זמן לפוזיציה שהמגמה תעבור לשלילית ותשלוט בשוק לתקופה מסוימת .
איור: דפדפן אטלס של OpenAIאיור: דפדפן אטלס של OpenAI

F‑35, איירבוס וגם אנבידיה: סעודיה מכוונת הכי גבוה בדרך להפוך למוקד תחבורה אזורי

עסקת המטוסים המסתמנת עם ארה"ב היא רק הנדבך האחרון בתוכניתה הכוללת של הממלכה לייצר סביבת תעופה יעילה, מודרנית ובת קיימא. וכשגם אנבידיה בתוך הקלחת - השמיים הם הגבול

עופר הבר |
נושאים בכתבה סעודיה אנבידיה


במהלך העשור האחרון, ערב הסעודית מקדמת באופן חסר תקדים מהפכה בתעשיית התעופה שלה - לא רק בתעופה אזרחית אלא גם בצבאית, תוך שילוב טכנולוגיות חדשניות, מערכת מתקדמת של בינה מלאכותית (AI) ובעיקר שותפות אסטרטגית עם ענקיות טכנולוגיה כמו אנבידיה. בנוסף, סעודיה עושה מאמץ אדיר מול ארה״ב לקבל את מטוס הקרב האמריקאי F‑35, מטוס שעלול להיות שובר שוויון במזרח התיכון.

פיתוח תעשיית התעופה בסעודיה במסגרת התוכנית "חזון 2030" של יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמן היא לא רק מהלך טכנולוגי-תדמיתי, אלא מהפכה עם השלכות כלכליות וחברתיות עמוקות המשנות את פניה של הממלכה.

תוכנית "חזון 2030" שמוביל יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן מתמקדת ביצירת כלכלה פחות תלויה בנפט באמצעות עידוד תעשיות טכנולוגיות, ביניהן תעופה. סעודיה משקיעה כיום מאות מיליארדי דולרים בבניית שדות תעופה מודרניים, הרחבת חברות תעופה לאומיות וכן פיתוח תעשייה ביטחונית מקומית, שמכילה גם שותפויות עם חברות כמו לוקהיד מרטין ובואינג לצד פיתוח עצמי בחברת SAMI, החברה הביטחונית הסעודית.

על הפרק היהלום שבכתר - ה־F‑35 

חיל האוויר הסעודי נחשב כיום לאחד החילות המתקדמים במזרח התיכון, עם צי מטוסים מגוון שמתמקד במטוסי F-15 המתקדמים, לצד מטוסים נוספים כמו טורנדו ומערכות בקרה והגנה אווירית מתקדמות. בשנים האחרונות, הממלכה ביצעה מודרניזציה נרחבת שכללה רכישת מטוסי F-15SA ו-F-15EX, שמאופיינים במערכות נשק ואוויוניקה מתקדמות. נעשה מאמץ לשדרג את יכולות חיל האוויר הכוללות טיסה ארוכת טווח, יכולות תקיפה מדויקות ומערכות לוחמה אלקטרונית מתקדמות.


מוחמד בן סלמאן על רקע של דאטה סנטרים, מידול ע


איור: דפדפן אטלס של OpenAIאיור: דפדפן אטלס של OpenAI

F‑35, איירבוס וגם אנבידיה: סעודיה מכוונת הכי גבוה בדרך להפוך למוקד תחבורה אזורי

עסקת המטוסים המסתמנת עם ארה"ב היא רק הנדבך האחרון בתוכניתה הכוללת של הממלכה לייצר סביבת תעופה יעילה, מודרנית ובת קיימא. וכשגם אנבידיה בתוך הקלחת - השמיים הם הגבול

עופר הבר |
נושאים בכתבה סעודיה אנבידיה


במהלך העשור האחרון, ערב הסעודית מקדמת באופן חסר תקדים מהפכה בתעשיית התעופה שלה - לא רק בתעופה אזרחית אלא גם בצבאית, תוך שילוב טכנולוגיות חדשניות, מערכת מתקדמת של בינה מלאכותית (AI) ובעיקר שותפות אסטרטגית עם ענקיות טכנולוגיה כמו אנבידיה. בנוסף, סעודיה עושה מאמץ אדיר מול ארה״ב לקבל את מטוס הקרב האמריקאי F‑35, מטוס שעלול להיות שובר שוויון במזרח התיכון.

פיתוח תעשיית התעופה בסעודיה במסגרת התוכנית "חזון 2030" של יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמן היא לא רק מהלך טכנולוגי-תדמיתי, אלא מהפכה עם השלכות כלכליות וחברתיות עמוקות המשנות את פניה של הממלכה.

תוכנית "חזון 2030" שמוביל יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן מתמקדת ביצירת כלכלה פחות תלויה בנפט באמצעות עידוד תעשיות טכנולוגיות, ביניהן תעופה. סעודיה משקיעה כיום מאות מיליארדי דולרים בבניית שדות תעופה מודרניים, הרחבת חברות תעופה לאומיות וכן פיתוח תעשייה ביטחונית מקומית, שמכילה גם שותפויות עם חברות כמו לוקהיד מרטין ובואינג לצד פיתוח עצמי בחברת SAMI, החברה הביטחונית הסעודית.

על הפרק היהלום שבכתר - ה־F‑35 

חיל האוויר הסעודי נחשב כיום לאחד החילות המתקדמים במזרח התיכון, עם צי מטוסים מגוון שמתמקד במטוסי F-15 המתקדמים, לצד מטוסים נוספים כמו טורנדו ומערכות בקרה והגנה אווירית מתקדמות. בשנים האחרונות, הממלכה ביצעה מודרניזציה נרחבת שכללה רכישת מטוסי F-15SA ו-F-15EX, שמאופיינים במערכות נשק ואוויוניקה מתקדמות. נעשה מאמץ לשדרג את יכולות חיל האוויר הכוללות טיסה ארוכת טווח, יכולות תקיפה מדויקות ומערכות לוחמה אלקטרונית מתקדמות.


מוחמד בן סלמאן על רקע של דאטה סנטרים, מידול ע