דווקא כשהכל מושלם: ניהול סיכונים ורענון כללים

יוחאי שויגר, אנליסט ב-FXCM ישראל, מתייחס לחשיבות ניצול השוק החיובי בעת בחינת אופן קבלת ההחלטות שלנו כסוחרים
יוחאי שויגר | (1)

שבוע המסחר בשוק העולמי נפתח באופן מנומנם למדי. המניות בשיא וקצת קשה למצוא דלק לזינוק נוסף. כולם מחכים כעת לישיבת המדיניות של הפד ביום רביעי, שאולי יספק הפתעה לכאן ולכאן וטריגר לפעולה. אולי השקט הנוכחי בשוק מספק לנו הזדמנות לקצת חשבון נפש, בחינה מחדש של שגרת המסחר שלנו ואופן קבלת ההחלטות.

למה דווקא עכשיו עצירה וחשיבה?

אולי זו התחושה האידילית הנוכחית בשווקים הפיננסיים, כשכל התנאים תומכים כביכול בהמשך העליות. אנחנו עשויים להתבשם בהנחה שאותם גורמים חיוביים דוחפים את השוק מעלה ימשיכו לעשות זאת מעכשיו ואילך. כבר בטורי הקודם הזהרתי שדווקא כשהכל נראה ורוד, הברבור השחור מגיח ממקום לא צפוי.

אם כך, הבה לא נתמקד שוב בקונטקסט של השוק, אלא בתהליך קבלת ההחלטות שלנו כסוחרים ומשקיעים. האם אנו עדיין יודעים מדוע אנחנו מחליטים לקנות, למכור, לעשות שורט, או להישאר מחוץ לנכסים מסוימים (כן, להישאר בחוץ היא גם החלטה)?

לא משנה מהי שיטת המסחר שלכם. העניין כולו טמון ביכולתנו לשחזר את המעשה באופן קר, כאילו מדובר בניסוי מדעי. אנחנו תמיד צריכים לדעת ולהגדיר לעצמנו מהם הגורמים בהם ניקח פעולה זו אחרת. כמה נסכן כאשר נפעל? מהי נקודת היציאה? האם אנו פועלים בחלקים, עם יעדים קבועים, או לא? ובעיקר, איך אנו מרסנים את מפלצת הרגשות האורבת לנו בכל פינה, בעקבות הפסד ו/או רווח? כרגע, בשוק הנוכחי, לאותה מפלצת קוראים "אופוריה", ונתקלנו כדוגמתה פעמים רבות בעבר.

בימים אלה, כ-200 מיליארד דולר חדשים מוזרמים כל חודש אל השוק, הודות למכונות ההדפסה של הבנקים המרכזיים. הם מנפחים נכסים שונים ומוציאים את האוויר מנכסים אחרים. רוב מדינות הדרום באירופה יצאו מן המיתון הרשמי, ומציגות 0 נקודה משהו צמיחה לעומת הצמיחה השלילית שהיינו מורגלים לה. בארצות הברית יש רגיעה פוליטית, עד תחילת השנה הקרובה לכל הפחות, ובאסיה HSBC פרסמה סקר מנהלי רכש די מדהים עבור סין.

עונת הדוחות יצרה קצת גלים, אך מלאה בתוצאות מעניינות. וכבר לקראת הרבעון הרביעי החברות מנמיכות את רף הציפיות, רק כדי שהניתור מעל מקל הממבו לא יהיה קשה מדי. אז למה לעבור עכשיו על היסודות? כי זה הזמן הכי מתאים לכך. אין לחץ של שוק היסטרי וחרדתי.

לסיכום, שיטה, ניהול סיכונים, ומשמעת, אלה הן שלוש הרגליים בעזרתן ניתן לייצר את הסיכוי להצלחה. רענון הכללים, הניסיון והכרת השוק שצברתם מאז הרענון האחרון, הם הדבר הטוב ביותר שניתן לעשות דווקא כשהכל נראה מושלם.

לעמוד הבית של FXCM ישראל

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    22 30/10/2013 09:13
    הגב לתגובה זו
    גבוהה בזמן אופוריה אנו לא נוכל לעולם לתזמן את השוק הפתרון האידאלי למצב זה הוא להתחיל לממש נתך מהרווח מכל נייר ערך שעלה כל אחד לפי היעד שלו . לדוגמא X מניה או תעודת סל עלה 40 אחוז ויותר אפשר לממש ממנו את נתך של הרווח ולהשאיר את השאר בתוך הפוזיציה . את הכסף הממומש להעביר למקום סולידי שהיה זמין לכניסה במנות קטנות בנקודות זמן לפוזיציה שהמגמה תעבור לשלילית ותשלוט בשוק לתקופה מסוימת .
מגדל פיקוח. צילום: MELANIO SALOME JR. PECH, Pexelsמגדל פיקוח. צילום: MELANIO SALOME JR. PECH, Pexels

הטכנולוגיה הסודית שמאחורי כל המראה ונחיתה

מערכות מכ"ם, לוויינים ורכיבים מבוססי בינה מלאכותית הם בין האמצעים הנסתרים שפועלים ללא לאות כדי שהטיסה תעבור חלק ונגיע בשלום ליעדנו



עופר הבר |
נושאים בכתבה טיסה לוויינים

אני נרגש לקראת הטיסה למשחק הכדורגל באצטדיון סאן סירו שבמילאנו באיטליה. אני מתיישב בכיסא המטוס, מהדק חגורה, ולמעט אי אילו טלטולים קלים, כמעט ואינני חושב על המורכבות העצומה המאפשרת למאות טונות של מתכת לדאות באוויר ולהמריא ולנחות בבטחה אלפי פעמים ביום.

בעידן שבו טיסה היא עניין שבשגרה עבור מיליוני אנשים מדי יום, אנו נוטים להתייחס למטוסים כאל כלי תחבורה מובנים מאליהם. אלא שמאחורי כל המראה ונחיתה מוצלחת עומד עולם שלם של טכנולוגיה מתקדמת, מערכות מתוחכמות וצוותים מיומנים שהציבור הרחב כמעט ואינו מודע אליהם. זהו סיפורם של העיניים הבלתי נראות, האוזניים הנסתרות והמוחות האלקטרוניים שדואגים שנגיע ליעדנו בשלום.

המוח שעל הקרקע: פיקוח טיסה ובקרת תנועה אווירית

הכוח המניע הראשון שאינו נראה לנוסע הממוצע הוא מערכת בקרת התנועה האווירית ATC - Air Traffic Control. לפני שהמטוס בכלל מתחיל לנוע על המסלול, הוא כבר נמצא בפיקוח הדוק. פקחי הטיסה הם שומרי הסף של השמיים, האחראים על תזמון, ניווט והפרדה בין כלי טיס באוויר ועל הקרקע. הם יושבים במגדלי הפיקוח או במרכזי הבקרה האזוריים, מוקפים במסכי מכ"ם המציגים את תמונת המצב האווירית בזמן אמת. כל נקודה על המסך מייצגת מטוס, וכל תנועה מחושבת מראש כדי למנוע התנגשויות ולייעל את זרימת התנועה.

תארו לעצמכם עשרות מטוסים הממתינים להמראה או לנחיתה בשדה תעופה בינלאומי עמוס. פקחי הטיסה מתאמים את ההמראות והנחיתות תוך הקפדה על מרווחי בטיחות, ומשדרים הנחיות ברורות לטייסים לגבי מהירות, גובה, כיוון ומסלול. טכנולוגיית מכ"ם דו-שימושית, הכוללת מכ"ם ראשי ומכ"ם משני, מאפשרת לפקחים לא רק לזהות את מיקום המטוס אלא גם לקבל נתונים חיוניים כמו גובה, מהירות ומספר טיסה - מידע המשודר באופן אקטיבי מתוך המטוס. מערכות אלו הן העיניים של הפקח, והן אבן יסוד בבטיחות הטיסה כדי שנוכל להגיע בשלום ליעדנו.

הניווט הבלתי נראה: מגדלורים אלקטרוניים ולוויינים

בעבר, טייסים הסתמכו על מגדלורים קרקעיים וניווט אסטרונומי. כיום, הניווט מתבצע באמצעות שילוב מתוחכם של טכנולוגיות קרקעיות ולווייניות. תחנות אלה הן סוג של "מגדלורים אלקטרוניים" המשדרים אותות רדיו מהקרקע, ומאפשרים למטוסים לקבוע את כיוונם ומרחקם מנקודה ספציפית. הכוכב הראשי של הניווט המודרני הוא כמובן ה-GPS) Global Positioning System) ומערכות ניווט לווייניות מקבילות כמו GLONASS הרוסית ו-Galileo האירופאית. מערכות אלו מספקות נתוני מיקום מדויקים ברמה חסרת תקדים, ומאפשרות לטייסים לנווט במסלולים מוגדרים בדיוק רב, גם במזג אוויר קשה. מטוסים חדישים אף מצוידים במערכות מתקדמות יותר כמו מערכות ניווט המסתמכות על תחנות קרקעיות על פני יבשת שלמה בשילוב קבלת אותות מלוויינים המשפרות את דיוק ה-GPS לרמה של סנטימטרים בודדים. מערכות אלה קריטיות במיוחד בגישה מדויקת לנחיתה.


תבלינים. צילום: Marta Branco, Pexelsתבלינים. צילום: Marta Branco, Pexels
בלוגסטריט

הרווחתם על מתכות נדירות? מה עם משאבי מזון נדירים?

יצרנית התבלינים הגדולה בעולם, יצרנית שוקולד, ספקית אגוזים ומגדלת אבוקדו - הכירו את חברות המזון המעניינות שמשקפות פוטנציאל עלייה 

זיו סגל |

לפני שנגיע להזדמנויות נדירות נתחיל עם גרף תוך יומי של האס אנד פי 500. הוא מראה את הקפיצה החדה בתחילת המסחר ביום שישי, את הירידה החדה בהמשך ואת העובדה שהמדד סגר בסופו של יום בירידה קלה. ללמדנו שאנחנו עדיין נמצאים באזור שיווי משקל. לחודש ספטמבר שיווי משקל זו תוצאה טובה והשאלה אם זה ימשיך כך.

בתרשים המוכר לנו מהשבועות האחרונים אנחנו רואים את הקו המחזיר העולה שבולם ולמעשה גורם לאס אנד פי להתכנס לתנודתיות צרה מאד. זאת מכיוון שמתחתיו מתקרב אליו הממוצע ל-21 יום שלמעט חריגה קטנה תומך ב-S&P500  מאז סוף חודש אפריל. 


מדד S&P תוך יומי
מדד S&P תוך יומי


דבר אחד בטוח. התנודתיות הצרה הזו לא תימשך עוד הרבה זמן ואנחנו צריכים להיערך לפריצה. השאלה לאיזה כיוון. אם אני צריך להעריך לפי האינדיקטורים הטכניים אז יש סיכון שהלחץ כלפי מטה יימשך. 

בכל מקרה יש לכם קווים ברורים לקבלת החלטות. סגירה משמעותית בזמן ובמחיר מעל 6532, הגבוה היומי של יום שישי, תיחשב פריצה למעלה וסימן למהלך עלייה מהותי בהמשך. סגירה מתחת ל-6360, שתהיה גם מתחת לממוצע הנע ל-21 יום וגם מתחת לפקודת ההיפוך הפרבולית, תהיה סימן לתחילתו של תיקון שבשלב הראשון שלו יגיע ל-6100-6200. 

אפשר עוד להצטרף לזינוק של הליתיום?

התשובה היא כן. אומנם הצגתי כאן את קרן הסל ILIT  לפני זמן מה והיא אכן בנתה מהלך עלייה יפה אבל יש לו פוטנציאל להימשך. ניתן לצפות שהקרן תעלה ל-13 דולר בשלב ראשון. אפשר להצטרף למגמה כל עוד מעל 10 דולר.