על הקורלציות והאירועים הכי משפיעים על שוק המניות

יחזקאל ינושבסקי, אנליסט בכיר ב-ATRADE, מסתכל על הקורולציות בשוק ועל האירועים המרכזיים המשפיעים על השווקים הפיננסיים
יחזקאל ינושבסקי |

הבנה בסיסית של הניתוח הפונדמנטאלי מעלה משמעותית את אחוזי ההצלחה שלנו. השוק הפך להיות מאוד דינמי לאחרונה בשל מספר רב של אירועים המשפיעים על השוק באופן ניכר. כיום לא מספיק לדעת ניתוח טכני על מנת להצליח בשוק ההון. עלינו "להשתכלל" טיפה על מנת להגיע לתוצאות רצויות בשוק. בעזרת הבנה בסיסית של מספר נתוני מקרו, נוכל למקסם את הרווחים שלנו בצורה משמעותית. במאמר זה אסביר מעט על קורלציות שוק ובעיקר נלמד להכיר את האירועים המרכזיים המשפיעים משמעותית על השווקים הפיננסיים.

קורלציות נפוצות בעולם המסחר:

קורלציות בשוק עולה: התחזקות של הדולר האוסטרלי, הדולר הניוזילנדי והדולר הקנדי כנגד שאר המטבעות. החלשים ביניהם במצב כזה - הין והדולר האמריקני. מבחינת סקטור הסחורות, הנפט נוטה להתחזק. הזהב והכסף גם כן בד"כ מתחזקים במצב של עליות בשווקים למרות שלאחרונה הקורלציה הזו פחות עובדת.

קורלציות בשוק יורד: התחזקות הדולר והין כנגד שאר המטבעות. החלשים ביותר במצב כזה הינם: הדולר האוסטרלי, הדולר הניוזילנדי והדולר הקנדי. מבחינת סקטור הסחורות, הנפט הזהב והכסף נוטים להיחלש.

יומן אירועים והשפעתו על השווקים השונים:

הנתון המרכזי עבורנו הינו דוח התעסוקה של ארה"ב המתפרסם ביום שישי הראשון של חודש חדש. נתונים טובים בד"כ תורמים לעליות בשווקים ולחולשה של הדולר כנגד כל המטבעות להוציא את הין. במקרה של הפתעה חיובית העסקה הטובה ביותר הינה: לונג על הדולר - ין היות והדולר אמור להתחזק פעם אחת בגלל הנתון עצמו המצביע על שיפור של הכלכלה הגדולה בעולם, ופעם שנייה הין אמור להיות החלש ביותר בשוק בשל העליות שאמורות להגיע מיד אחרי פרסום הנתון. לונג על המדדים המובילים של ארה"ב.

נתון מאכזב גורם בד"כ להתחזקות הדולר כנגד מרבית המטבעות הנסחרים מולו להוציא את הין היפני אשר נוטה להתחזק הכי הרבה בתקופה של ירידות וחוסר וודאות בשווקים. בגדול שני המטבעות הללו (הדולר האמריקני והין היפני) משמשים בתור מטבעות חוף מבטחים לכן נתוני תעסוקה גרועים עשויים לחזק דווקא את הדולר ולא ההפך. שורט אוזי - ין אוזי - דולר יכולות להיות עסקאות טובות במקרה של נתון מאכזב. שורט על המדדים המובילים של ארה"ב.

נתון התמ"ג בארה"ב:

נתון המתפרסם בשלושה חלקים. החלק הראשון הוא המשמעותי ביותר ובעל ההשפעה הגדולה ביותר על השווקים היות והמשקיעים רואים את המצב של המשק לראשונה מזה שלושה חודשים. כלכלה הרושמת צמיחה שלילית במשך 2 רבעונים רצופים = מיתון. כלכלה שהצמיחה הולכת ויורדת = כלכלה בהאטה. ההשפעה של נתון זה זהה להשפעה של נתוני התעסוקה על השווקים.

נתוני האינפלציה:

מדד המחירים לצרכן וליצרן. לכל בנק יש יעד שנתי שאותו אסור לעבור. טווח היעד של הבנק המרכזי של בריטניה עומד בין 1% - 3% . כל חריגה מטווח זה מחייב את נגיד הבנק המרכזי של בריטניה לכתוב מכתב הסבר לשר האוצר ובו עליו לפרט מה היו הסיבות לזינוק באינפלציה וכיצד הוא מתכוון לרסן אותה. הכלי הטוב ביותר לריסון האינפלציה הוא העלאת הריבית במשק. לצערנו, כלי זה אינו זמין כל כך לאחרונה בשל העובדה שמרבית המדינות בעולם נמצאות במיתון בהאטה כלכלית מתמשכת לכן עליה בשיעור האינפלציה עלולה לפגוע עוד יותר בצמיחה.

אינפלציה נמוכה מאפשרת לבנק המרכזי לשמור על מדיניות מוניטארית מקלה -למשל בארה"ב, בה האינפלציה ממש נמוכה וזה למעשה מעניק מרחב תמרון עצום לפד'. כאשר חל זינוק באינפלציה -מטבע של אותה מדינה אמור להתחזק, וכאשר חלה ירידה חדה בשיעור האינפלציה ובמקביל אותה מדינה נמצאת בהאטה מתמשכת או על סף מיתון, המטבע של אותה מדינה נחלש משמעותית היות והמשקיעים מתחילים לתמחר הורדת ריבית נוספת.

נתוני היצור:

מדד מנהלי הרכש של הסקטורים השונים. הנתון של סין מאוד משפיע על השווקים. כאשר חלה התכווצות בסקטור היצור של סין, השווקים החלו לצנוח ובשוק המט"ח ראינו חולשה משמעותית של הדולר האוסטרלי והדולר הניו זילנדי. נתון מעל 50 מעיד על התרחבות של הסקטור המדובר ואילו נתון מתחת ל-50 מעיד על התכווצות הסקטור. נתון זה משפיע במידה מסוימת

עונת הדוחות בארה"ב:

אירוע המתרחש אחת לרבעון והוא גורם לתנודתיות רבה מאוד בשווקים במשך 3 שבועות לפחות (עד שהחברות המובילות בארה"ב מסיימות לדווח). כאשר האנליסטים צופים לעונה מאכזבת, בדיוק כמו זו שנפתחה לפני מספר ימים, אך בפעול ישנן הפתעות, השוק מגיב בעליות חדות. אם הנתונים מאכזבים אז לא צפויות ירידות חדות היות והשוק למעשה תמחר כבר עונה מאכזבת.

לסיכום :

הניתוח הפונדמנטאלי הוא חלק בלתי נפרד מהמסחר. חובה לשלב בין הגישה הזו לבין הגישה הטכנית על מנת למקסם את הרווחים שלנו. חשוב לזכור שהרוב כבר מתומחר בשוק לכן ההמתנה לפרסום הנתון עצמו לעיתים לא מועילה לנו בכל אלא אם כן היו הפתעות בנתונים. חשוב להיות עם יד על הדופק ולדעת מתי הנתון ישפיע על השוק, באיזה נכס כדאי להשקיע באותו הרגע ולכמה זמן כדאי להחזיק את הפוזיציה שלנו. כל זה נוכל ללמוד מנתון חשוב אחד שמתפרסם.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
בריטיש אירוויס מחלקה ראשונה עסקית טיסה מחלקת עסקים
צילום: British Airways

שתי זריחות בטיסה אחת: הפרויקט השאפתני של קוואנטס האוסטרלית

חברת התעופה של היבשת המבודדת מתכוננת להשקה ב-2026 של פרויקט Sunrise, שיאפשר טיסות נוסעים ארוכות במיוחד ללא עצירות וללא קונקשן, כך שתירדמו בהמראה מסידני ותתעוררו בלונדון

עופר הבר |
נושאים בכתבה איירבוס


כשחברת התעופה האוסטרלית Qantas הכריזה שתשבור את שיאי הזמן בטיסה ישירה בין סידני ללונדון, כמעט 20 שעות באוויר ללא חניית ביניים, התגובה נעה בין "וואו!" לבין "רגע, מי רוצה לשבת 20 שעות על אותה כרית?". 

דמיינו טיסה ללא הפסקות מלב סידני ללונדון או ניו יורק, 22 שעות בשמיים, מעל אוקיינוסים ומדבריות, מבלי לנחות וללא קונקשן וריצות בין דלפקי חברות התעופה. זהו חלום התעופה שהופך למציאות עם האיירבוס A350-1000ULR בפרויקט Sunrise של קוואנטס. 

Sunrise היא יוזמה פורצת דרך, שנשמעת כמעט כמו פרויקט חלל, שתאפשר טיסות נוסעים ללא עצירות בטיסות הארוכות ביותר בעולם, תוך כיבוש "נתיב הקנגורו" ההיסטורי. הפרויקט מחיה מסורת ממלחמת העולם השנייה של טיסות "Double Sunrise" של קוואנטס, שבהן המטוסים היו באוויר זמן רב מספיק כדי לראות שתי זריחות.

ולא מדובר בסתם מטוס גדול יותר, אלא זה ניסוי אנושי-טכנולוגי שמאתגר את גבולות הגוף, הזמן והשעון הביולוגי, וגם משנה את כללי המשחק בשוק התעופה העולמי.

מי מזמין ומדוע?

קוואנטס, חברת התעופה האוסטרלית הוותיקה שנוסדה ב-1920, הזמינה 12 מטוסי איירבוס A350-1000ULR מיוחדים, עם מיכל דלק אחורי נוסף של 20,000 ליטר שמאפשר טווח מטורף של 18,000 ק"מ. הסיבה? אוסטרליה מבודדת גיאוגרפית, וטיסות עם עצירות בסינגפור או בדובאי גוזלות זמן, כסף וסיכונים. Sunrise יחסוך ארבע שעות טיסה כוללת ויחבר את המדינה-היבשת ישירות למרכזים כלכליים.

בריטיש אירוויס מחלקה ראשונה עסקית טיסה מחלקת עסקים
צילום: British Airways

שתי זריחות בטיסה אחת: הפרויקט השאפתני של קוואנטס האוסטרלית

חברת התעופה של היבשת המבודדת מתכוננת להשקה ב-2026 של פרויקט Sunrise, שיאפשר טיסות נוסעים ארוכות במיוחד ללא עצירות וללא קונקשן, כך שתירדמו בהמראה מסידני ותתעוררו בלונדון

עופר הבר |
נושאים בכתבה איירבוס


כשחברת התעופה האוסטרלית Qantas הכריזה שתשבור את שיאי הזמן בטיסה ישירה בין סידני ללונדון, כמעט 20 שעות באוויר ללא חניית ביניים, התגובה נעה בין "וואו!" לבין "רגע, מי רוצה לשבת 20 שעות על אותה כרית?". 

דמיינו טיסה ללא הפסקות מלב סידני ללונדון או ניו יורק, 22 שעות בשמיים, מעל אוקיינוסים ומדבריות, מבלי לנחות וללא קונקשן וריצות בין דלפקי חברות התעופה. זהו חלום התעופה שהופך למציאות עם האיירבוס A350-1000ULR בפרויקט Sunrise של קוואנטס. 

Sunrise היא יוזמה פורצת דרך, שנשמעת כמעט כמו פרויקט חלל, שתאפשר טיסות נוסעים ללא עצירות בטיסות הארוכות ביותר בעולם, תוך כיבוש "נתיב הקנגורו" ההיסטורי. הפרויקט מחיה מסורת ממלחמת העולם השנייה של טיסות "Double Sunrise" של קוואנטס, שבהן המטוסים היו באוויר זמן רב מספיק כדי לראות שתי זריחות.

ולא מדובר בסתם מטוס גדול יותר, אלא זה ניסוי אנושי-טכנולוגי שמאתגר את גבולות הגוף, הזמן והשעון הביולוגי, וגם משנה את כללי המשחק בשוק התעופה העולמי.

מי מזמין ומדוע?

קוואנטס, חברת התעופה האוסטרלית הוותיקה שנוסדה ב-1920, הזמינה 12 מטוסי איירבוס A350-1000ULR מיוחדים, עם מיכל דלק אחורי נוסף של 20,000 ליטר שמאפשר טווח מטורף של 18,000 ק"מ. הסיבה? אוסטרליה מבודדת גיאוגרפית, וטיסות עם עצירות בסינגפור או בדובאי גוזלות זמן, כסף וסיכונים. Sunrise יחסוך ארבע שעות טיסה כוללת ויחבר את המדינה-היבשת ישירות למרכזים כלכליים.