על הקורלציות והאירועים הכי משפיעים על שוק המניות

יחזקאל ינושבסקי, אנליסט בכיר ב-ATRADE, מסתכל על הקורולציות בשוק ועל האירועים המרכזיים המשפיעים על השווקים הפיננסיים
יחזקאל ינושבסקי |

הבנה בסיסית של הניתוח הפונדמנטאלי מעלה משמעותית את אחוזי ההצלחה שלנו. השוק הפך להיות מאוד דינמי לאחרונה בשל מספר רב של אירועים המשפיעים על השוק באופן ניכר. כיום לא מספיק לדעת ניתוח טכני על מנת להצליח בשוק ההון. עלינו "להשתכלל" טיפה על מנת להגיע לתוצאות רצויות בשוק. בעזרת הבנה בסיסית של מספר נתוני מקרו, נוכל למקסם את הרווחים שלנו בצורה משמעותית. במאמר זה אסביר מעט על קורלציות שוק ובעיקר נלמד להכיר את האירועים המרכזיים המשפיעים משמעותית על השווקים הפיננסיים.

קורלציות נפוצות בעולם המסחר:

קורלציות בשוק עולה: התחזקות של הדולר האוסטרלי, הדולר הניוזילנדי והדולר הקנדי כנגד שאר המטבעות. החלשים ביניהם במצב כזה - הין והדולר האמריקני. מבחינת סקטור הסחורות, הנפט נוטה להתחזק. הזהב והכסף גם כן בד"כ מתחזקים במצב של עליות בשווקים למרות שלאחרונה הקורלציה הזו פחות עובדת.

קורלציות בשוק יורד: התחזקות הדולר והין כנגד שאר המטבעות. החלשים ביותר במצב כזה הינם: הדולר האוסטרלי, הדולר הניוזילנדי והדולר הקנדי. מבחינת סקטור הסחורות, הנפט הזהב והכסף נוטים להיחלש.

יומן אירועים והשפעתו על השווקים השונים:

הנתון המרכזי עבורנו הינו דוח התעסוקה של ארה"ב המתפרסם ביום שישי הראשון של חודש חדש. נתונים טובים בד"כ תורמים לעליות בשווקים ולחולשה של הדולר כנגד כל המטבעות להוציא את הין. במקרה של הפתעה חיובית העסקה הטובה ביותר הינה: לונג על הדולר - ין היות והדולר אמור להתחזק פעם אחת בגלל הנתון עצמו המצביע על שיפור של הכלכלה הגדולה בעולם, ופעם שנייה הין אמור להיות החלש ביותר בשוק בשל העליות שאמורות להגיע מיד אחרי פרסום הנתון. לונג על המדדים המובילים של ארה"ב.

נתון מאכזב גורם בד"כ להתחזקות הדולר כנגד מרבית המטבעות הנסחרים מולו להוציא את הין היפני אשר נוטה להתחזק הכי הרבה בתקופה של ירידות וחוסר וודאות בשווקים. בגדול שני המטבעות הללו (הדולר האמריקני והין היפני) משמשים בתור מטבעות חוף מבטחים לכן נתוני תעסוקה גרועים עשויים לחזק דווקא את הדולר ולא ההפך. שורט אוזי - ין אוזי - דולר יכולות להיות עסקאות טובות במקרה של נתון מאכזב. שורט על המדדים המובילים של ארה"ב.

נתון התמ"ג בארה"ב:

נתון המתפרסם בשלושה חלקים. החלק הראשון הוא המשמעותי ביותר ובעל ההשפעה הגדולה ביותר על השווקים היות והמשקיעים רואים את המצב של המשק לראשונה מזה שלושה חודשים. כלכלה הרושמת צמיחה שלילית במשך 2 רבעונים רצופים = מיתון. כלכלה שהצמיחה הולכת ויורדת = כלכלה בהאטה. ההשפעה של נתון זה זהה להשפעה של נתוני התעסוקה על השווקים.

נתוני האינפלציה:

מדד המחירים לצרכן וליצרן. לכל בנק יש יעד שנתי שאותו אסור לעבור. טווח היעד של הבנק המרכזי של בריטניה עומד בין 1% - 3% . כל חריגה מטווח זה מחייב את נגיד הבנק המרכזי של בריטניה לכתוב מכתב הסבר לשר האוצר ובו עליו לפרט מה היו הסיבות לזינוק באינפלציה וכיצד הוא מתכוון לרסן אותה. הכלי הטוב ביותר לריסון האינפלציה הוא העלאת הריבית במשק. לצערנו, כלי זה אינו זמין כל כך לאחרונה בשל העובדה שמרבית המדינות בעולם נמצאות במיתון בהאטה כלכלית מתמשכת לכן עליה בשיעור האינפלציה עלולה לפגוע עוד יותר בצמיחה.

אינפלציה נמוכה מאפשרת לבנק המרכזי לשמור על מדיניות מוניטארית מקלה -למשל בארה"ב, בה האינפלציה ממש נמוכה וזה למעשה מעניק מרחב תמרון עצום לפד'. כאשר חל זינוק באינפלציה -מטבע של אותה מדינה אמור להתחזק, וכאשר חלה ירידה חדה בשיעור האינפלציה ובמקביל אותה מדינה נמצאת בהאטה מתמשכת או על סף מיתון, המטבע של אותה מדינה נחלש משמעותית היות והמשקיעים מתחילים לתמחר הורדת ריבית נוספת.

נתוני היצור:

מדד מנהלי הרכש של הסקטורים השונים. הנתון של סין מאוד משפיע על השווקים. כאשר חלה התכווצות בסקטור היצור של סין, השווקים החלו לצנוח ובשוק המט"ח ראינו חולשה משמעותית של הדולר האוסטרלי והדולר הניו זילנדי. נתון מעל 50 מעיד על התרחבות של הסקטור המדובר ואילו נתון מתחת ל-50 מעיד על התכווצות הסקטור. נתון זה משפיע במידה מסוימת

עונת הדוחות בארה"ב:

אירוע המתרחש אחת לרבעון והוא גורם לתנודתיות רבה מאוד בשווקים במשך 3 שבועות לפחות (עד שהחברות המובילות בארה"ב מסיימות לדווח). כאשר האנליסטים צופים לעונה מאכזבת, בדיוק כמו זו שנפתחה לפני מספר ימים, אך בפעול ישנן הפתעות, השוק מגיב בעליות חדות. אם הנתונים מאכזבים אז לא צפויות ירידות חדות היות והשוק למעשה תמחר כבר עונה מאכזבת.

לסיכום :

הניתוח הפונדמנטאלי הוא חלק בלתי נפרד מהמסחר. חובה לשלב בין הגישה הזו לבין הגישה הטכנית על מנת למקסם את הרווחים שלנו. חשוב לזכור שהרוב כבר מתומחר בשוק לכן ההמתנה לפרסום הנתון עצמו לעיתים לא מועילה לנו בכל אלא אם כן היו הפתעות בנתונים. חשוב להיות עם יד על הדופק ולדעת מתי הנתון ישפיע על השוק, באיזה נכס כדאי להשקיע באותו הרגע ולכמה זמן כדאי להחזיק את הפוזיציה שלנו. כל זה נוכל ללמוד מנתון חשוב אחד שמתפרסם.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)

מדוע התרומה הפילנטרופית הגדולה ביותר הגיעה מיבואן מכוניות?

יבואני הרכב גרפו רווחים עודפים על חשבון הציבור - קבע מבקר המדינה, אז עכשיו הם "קצת" חוזרים לציבור בדרך של תרומה

יעקב צלאל |

בשבועות האחרונים התפתח מעל "דפי ביזפורטל", וויכוח על רמת הרווחיות של יבוא כלי רכב, אז הנה אזרוק מעט משלי לדיון.

לפני מספר שבועות, כך דווח באמצעי תקשורת שונים, נרשמה התרומה הגדולה ביותר בתולדות הפילנטרופיה המקומית: ד״ר שמואל חרל״פ ואשתו, ענת חרל״פ, תרמו 180 מיליון דולר (כ-600 מיליון שקל) להשלמת הקמת מרכז רפואי במרכז הארץ. בעקבות התרומה רואיין הזוג במספר אמצעי תקשורת. אולם ככל שעקבתי, אף אחד מהם לא שאל מהיכן הגיע ממונם הרב. אחדים אמנם ציינו שד״ר חרל״פ עשה הון רב במימוש מניות מובילאיי, וכלכליסט דיווח שהתרומה ניתנה במניות אנבידיה, אותם קיבל חרל״פ בעסקת מלאנקוס, בעת שוויין היה נמוך בעשרות אחוזים, מערכן הנוכחי. אולם שאלת הבסיס לא נשאלה: מהיכן ההון הגדול של משפחת חרל״פ.

לא נשאלה, אולי, כי כולם יודעים את התשובה: הזוג חרל״פ הינם מבעלי המניות הגדולים בכלמוביל, יבואנית הרכב והמשאיות הגדולה במדינה. ואלה עסקים שבישראל אי אפשר להפסיד בהם כספים. אלו עסקים שמרוויחים באופן עודף על חשבון הציבור. 

היסטוריה

היסטורית קשה להתווכח עם עובדות: יבואניות הרכב הוותיקות, מעל ל-10 חברות, הפועלות בשוק הישראלי במשך עשרות שנים, הפכו להיות חברות עם פעילויות נוספות. מרביתן חברות פרטיות שאינן חושפות דו״חות כספיים, ומרביתן גם אינן נזקקות לשוק ההון הציבורי, הפכו במהלך השנים לקבוצות עסקים, לעיתים מורכבות, שיכולתן להתרחב בעסקים במיליארדי שקלים, בישראל ומחוצה לה. זה נבע קודם כל מפעילותן ביבוא כלי רכב קלים ומשאיות, פעילות שהיתה בה רווחיות גבוהה ביותר, יצרה תזרים מזומנים חופשי ניכר, ופתחה בפני העוסקים בה צינורות אשראי מסוגים שונים. עובדה זו, של התרחבות ניכרת ללא הזדקקות להון ציבורי, מעידה על עוצמתן של יבואניות הרכב ועל הכסף הגדול בתחום. אולם בחינה של רווחיות יבוא רכב אפשר לבחון גם דרך קבוצות הנסחרות בבורסה.

דלק מערכות רכב

דוגמא בולטת היא דלק מערכות רכב, שבשליטת איש העסקים גיל אגמון, הבעלים של דלק מוטורס, יבואנית מאזדה, ב.מ.וו, פורד, ניאו ודונגפנג. ב-2015 הכנסות מגזר הרכב של הקבוצה עמדו על 2.9 מיליארד ש׳ (כל הנתונים הפיננסיים הינם מתוך הדו״חות, כלומר ללא מע״מ) והרווח המגזרי הסתכם ב-439 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 15%. ממרווח זה יש להוריד את הריבית ששילמה החברה, שהיתה בסכום מזערי בסך 22 מ׳ ש׳, כלומר עלות הריבית בתוצאות קבוצת הרכב היא שולית ואין הרבה מה להפחית.

ב-2022 דלק מערכות רכב כבר היתה קבוצה עסקים מגוונת, שרכשה את פעילות וורידיס, מהלך שמינף את הקבוצה וגרם להוצאות ריבית גבוהות. 2022 היתה שנה חריגה ברווחיות ענף הרכב, כתוצאה ממשבר הקורונה ובעקבותיו משבר הצ׳יפים בתעשיית הרכב ומחסור בכלי רכב ועליות מחירים: הכנסות מגזר הרכב של דלק מערכות רכב הסתכמו ב-3.9 מיליארד ש׳ והרווח המגזרי עמד על 992 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 25.6% ורווח ממוצע לכלי רכב כ-40,000 ש׳. באותה שנה דלק מערכות רכב שילמה ריבית בסך 253 מ׳ ש׳, רובה כתוצאה מפעילות שאינה אוטומוטיבית.

שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)

מדוע התרומה הפילנטרופית הגדולה ביותר הגיעה מיבואן מכוניות?

יבואני הרכב גרפו רווחים עודפים על חשבון הציבור - קבע מבקר המדינה, אז עכשיו הם "קצת" חוזרים לציבור בדרך של תרומה

יעקב צלאל |

בשבועות האחרונים התפתח מעל "דפי ביזפורטל", וויכוח על רמת הרווחיות של יבוא כלי רכב, אז הנה אזרוק מעט משלי לדיון.

לפני מספר שבועות, כך דווח באמצעי תקשורת שונים, נרשמה התרומה הגדולה ביותר בתולדות הפילנטרופיה המקומית: ד״ר שמואל חרל״פ ואשתו, ענת חרל״פ, תרמו 180 מיליון דולר (כ-600 מיליון שקל) להשלמת הקמת מרכז רפואי במרכז הארץ. בעקבות התרומה רואיין הזוג במספר אמצעי תקשורת. אולם ככל שעקבתי, אף אחד מהם לא שאל מהיכן הגיע ממונם הרב. אחדים אמנם ציינו שד״ר חרל״פ עשה הון רב במימוש מניות מובילאיי, וכלכליסט דיווח שהתרומה ניתנה במניות אנבידיה, אותם קיבל חרל״פ בעסקת מלאנקוס, בעת שוויין היה נמוך בעשרות אחוזים, מערכן הנוכחי. אולם שאלת הבסיס לא נשאלה: מהיכן ההון הגדול של משפחת חרל״פ.

לא נשאלה, אולי, כי כולם יודעים את התשובה: הזוג חרל״פ הינם מבעלי המניות הגדולים בכלמוביל, יבואנית הרכב והמשאיות הגדולה במדינה. ואלה עסקים שבישראל אי אפשר להפסיד בהם כספים. אלו עסקים שמרוויחים באופן עודף על חשבון הציבור. 

היסטוריה

היסטורית קשה להתווכח עם עובדות: יבואניות הרכב הוותיקות, מעל ל-10 חברות, הפועלות בשוק הישראלי במשך עשרות שנים, הפכו להיות חברות עם פעילויות נוספות. מרביתן חברות פרטיות שאינן חושפות דו״חות כספיים, ומרביתן גם אינן נזקקות לשוק ההון הציבורי, הפכו במהלך השנים לקבוצות עסקים, לעיתים מורכבות, שיכולתן להתרחב בעסקים במיליארדי שקלים, בישראל ומחוצה לה. זה נבע קודם כל מפעילותן ביבוא כלי רכב קלים ומשאיות, פעילות שהיתה בה רווחיות גבוהה ביותר, יצרה תזרים מזומנים חופשי ניכר, ופתחה בפני העוסקים בה צינורות אשראי מסוגים שונים. עובדה זו, של התרחבות ניכרת ללא הזדקקות להון ציבורי, מעידה על עוצמתן של יבואניות הרכב ועל הכסף הגדול בתחום. אולם בחינה של רווחיות יבוא רכב אפשר לבחון גם דרך קבוצות הנסחרות בבורסה.

דלק מערכות רכב

דוגמא בולטת היא דלק מערכות רכב, שבשליטת איש העסקים גיל אגמון, הבעלים של דלק מוטורס, יבואנית מאזדה, ב.מ.וו, פורד, ניאו ודונגפנג. ב-2015 הכנסות מגזר הרכב של הקבוצה עמדו על 2.9 מיליארד ש׳ (כל הנתונים הפיננסיים הינם מתוך הדו״חות, כלומר ללא מע״מ) והרווח המגזרי הסתכם ב-439 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 15%. ממרווח זה יש להוריד את הריבית ששילמה החברה, שהיתה בסכום מזערי בסך 22 מ׳ ש׳, כלומר עלות הריבית בתוצאות קבוצת הרכב היא שולית ואין הרבה מה להפחית.

ב-2022 דלק מערכות רכב כבר היתה קבוצה עסקים מגוונת, שרכשה את פעילות וורידיס, מהלך שמינף את הקבוצה וגרם להוצאות ריבית גבוהות. 2022 היתה שנה חריגה ברווחיות ענף הרכב, כתוצאה ממשבר הקורונה ובעקבותיו משבר הצ׳יפים בתעשיית הרכב ומחסור בכלי רכב ועליות מחירים: הכנסות מגזר הרכב של דלק מערכות רכב הסתכמו ב-3.9 מיליארד ש׳ והרווח המגזרי עמד על 992 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 25.6% ורווח ממוצע לכלי רכב כ-40,000 ש׳. באותה שנה דלק מערכות רכב שילמה ריבית בסך 253 מ׳ ש׳, רובה כתוצאה מפעילות שאינה אוטומוטיבית.