השקעה בחו"ל מול השקעה מקומית - יתרונות וחסרונות

אושר טובול, סמנכ"ל מסחר מיטב טרייד ני"ע, סוקר את כדאיות ההשקעה בניירות ערך בחו"ל אל מול השקעה מקומית. מה יציב יותר? וכיצד יש לחליט?
אושר טובול | (13)

מתחילת שנת 2012 הניב השוק הישראלי תשואת חסר משמעותית ביחס לשווקים הזרים ובעיקר מול השוק האמריקני. בעוד שמדד הנאסד"ק הניב תשואה של כ-15%, מדד ת"א 25 סיפק תשואה של 0.5% בלבד. למרות המשבר שפוקד את הגוש האירופי, הניבו המדדים באירופה תשואה גבוהה יותר מהשוק המקומי.

הסיבות העיקריות לתשואות הנמוכות בישראל נובעות בעיקר בגלל אירועים מקומיים כגון המצב הגאופוליטי במזרח התיכון, הגרעין האירני, ועדת הריכוזיות והמחאה החברתית שצוברת תאוצה ונותנת אותותיה במחירי המניות. בנוסף, הרגולציה המתהדקת פוגעת ישירות ברווחי החברות וניתן לראות שסקטורי התקשורת והביטוח הם הנפגעים העיקריים בתקופה האחרונה. מגזרים אלו הינם מרכיבים משמעותיים במדדי המניות בישראל.

הגופים המוסדיים צפו את העומד לקרות, שינו את הפוקוס ומעבירים חלק גדול מפעילות ניירות הערך לעבר השווקים הזרים. כרגע הם גם נהנים מהמומנטום החיובי שפוקד את השווקים בעולם. המשקיעים המוסדיים מקטינים את תלותם בשוק המקומי, הסובל לאחרונה ממחזורי מסחר נמוכים ומקשה עליהם לפעול בהיקפים גבוהים.

לעומת הלקוחות המוסדיים, משקיעי הריטייל (המשקיעים הפרטיים) עדיין לא הפנימו את המעבר למסחר מעבר לים ולא מודעים לנגישות הקלה למסחר בשווקים אלה. אחת הבעיות של משקיעי הריטייל הינה תופעת ה-HOME BIAS. לפי גישה זו המשקיעים תמיד יעדיפו להשקיע את רוב כספם בשוק המקומי עקב היכרות טובה יותר לעומת השווקים הזרים ובעיקר מהחשיפה התמידית בתקשורת המקומית, שיוצרת השוואה לתשואת השוק המקומי כבנצ'מארק.

כיום, כל משקיע פרטי יכול לקבל באמצעות ברוקר מקומי מערכות מסחר מתקדמות בשפה העברית, ציטוטים בזמן אמת ללא עלות, מחקר וליווי פיננסי של יועץ או משווק השקעות. בנוסף לכל אלה, עלויות המסחר בשווקים הזרים ירדו משמעותית, ולעיתים אף נמוכות יותר מעלויות המסחר בשוק המקומי.

היתרונות למסחר בשווקים זרים ובעיקר בארה"ב רבים. פיזור ההשקעות, גודל השוק ומחזורי המסחר הגבוהים. שיטות המסחר, פקודות מסחר מתקדמות והקלות היחסית בהן ניתן לבצע מכירה בחסר. כמו כן, ניתן לבצע עסקאות ארביטראז' מול השוק המקומי (במניות דואליות), וכמובן נגישות למסחר לאחר שעות העבודה בארץ.

אז איך מתחילים?

השלב הראשון הינו פתיחת חשבון למסחר בניירות ערך זרים דרך ברוקר מקומי או ברוקר זר. הפרמטרים העיקריים לבחירת הברוקר הינם: סוג מערכת המסחר, עמלות המסחר, שירות ותמיכה בכל שעות המסחר. לאחר פתיחת החשבון ורכישת מט"ח, הדרך הקלה היא להתחיל לסחור ולהשקיע במדדים באמצעות תעודות או קרנות סל (ETF).

בשוק האמריקני ניתן למצוא קרנות סל מדדיות, סקטוריאליות, מתמחות, ממונפות, משקיעות בסחורות, מטבעות, אג"ח וכד'. היתרון של תעודות הסל הוא הנזילות הגבוהה ודמי הניהול הנמוכים.

לאחר ההיכרות עם שיטות ומערכות המסחר, ניתן לעבור ולהשקיע ישירות במניות שמרכיבות את המדדים העיקריים כגון נאסד"ק 100 ו-S&P500.

שוק ההון הפך להיות שוק גלובלי. השוק בארץ כנראה ימשיך בתקופה הקרובה להציג תשואת חסר מול השווקים בחו"ל. משקיע שרוצה להשקיע בסקטור הבנקאות יבצע השוואה בין בנקים בחו"ל לבנקים בארץ ויבחר את האטרקטיבי מבניהם. משקיע המעוניין לרכוש חברת דשנים יבחר את החברה שנסחרת במכפיל הרווח הנמוך יותר. נראה כי מגמת העברת הנכסים לחו"ל תימשך, ולכן יש להיערך לכך בהקדם.

תגובות לכתבה(13):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 10.
    מתלמד 05/03/2012 22:57
    הגב לתגובה זו
    אז הבורסה צפויה לירידות,אז למה זה לא קורה?
  • 9.
    יהויכין 05/03/2012 18:04
    הגב לתגובה זו
    כל משקיע מתחיל יודע את מילת הקסם - פ י ז ו ר - בין אפיקי השקעה, מדדים שונים, מטבעות וכד' . מכאן, שח י י ב י ם לפזר חלק מן התיק גם בחו" ל. ניתן לעשות זאת גם בקרנות נאמנות המשקיעות במניות ו/או אג" חים בחו" ל, בהשקעות ישירות בני" ע זרים באמצעות בנקים או ברוקרים מקומיים או גם ע" י פתיחת חשבון בחו" ל וניהולו העצמי (למי שיודע) או ע" י ברוקר מקומי. בד" כ העלויות ע" י ברוקר בארץ נמוכות מאלו שבבנקים, אך בעלי תיקים גדולים במחלקות בנקאות פרטית בארץ יכולים לקבל תנאים טובים ושרות טוב גם אצלם.
  • 8.
    זה כמו לבחור בין חו" ל לחולון... (ל"ת)
    אופיר 05/03/2012 17:45
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    שנים העולם במדיה מסתיר בפלסטר לדחות קריסה!!! (ל"ת)
    מיתון2012-13 05/03/2012 17:28
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    מגיב 05/03/2012 14:55
    הגב לתגובה זו
    מעלימים תגובות שלא אוהדות את הכתבה ומעלים רק תגובות בעד...
  • BOGII 06/03/2012 00:59
    הגב לתגובה זו
    אני הייתי בטוח שיחתכו את מה שכתבתי ואתה עם השטויות שלך מגיב שלא מפרסמים? לך ללמוד מה כתוב כאן ואח" כ תגיב
  • 5.
    אחלה כתבה. עצוב אך נכון (ל"ת)
    אלעד 05/03/2012 13:41
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    למה ללכלך ? הכתבה טובה, קצרה ושיטחית משהו. (ל"ת)
    איתן 05/03/2012 12:17
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    שכח לציין 05/03/2012 10:19
    הגב לתגובה זו
    תבחרו רק ברוקר מחול.
  • ואן גוך 05/03/2012 10:56
    הגב לתגובה זו
    הוא היה מפרסם את החברה שלו בכתבה , תגידו תודה שמישהו אומר את האמת ולא מנסה לתחמן אותנו להשאר בביצה המקומית
  • 2.
    אבו טיר 05/03/2012 09:30
    הגב לתגובה זו
    הוא צודק לגמרי, אסור להיות שבוים בביצה המקומית ! כולם פה רמאים אפילו התעודות סל הישראליות בעצם קונות תעודות סל זרות אני כבר 4 שנים סוחר בוול סטריט וזה העתיד!!!!!
  • 1.
    bogii 05/03/2012 09:24
    הגב לתגובה זו
    מהחשבון עיין ערך מנורה גאון שעכשיו תחת חסותכם הבטחת לטפל בבעיה אבל כרגיל כולכם דיבורים כמו חול הכי חשוב למי שרוצה לסחור בחול לא להתעסק עם ברוקרים או גופים בארץ שכפופים לתקנות של הגנבים מרישעות המיסים גונבים לכם כסף מהחשבון בשם הריבון חולרות
  • משקיע 05/03/2012 10:45
    הגב לתגובה זו
    גם אני סוחר דרכם, למה התכוונת?
שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)

מדוע התרומה הפילנטרופית הגדולה ביותר הגיעה מיבואן מכוניות?

יבואני הרכב גרפו רווחים עודפים על חשבון הציבור - קבע מבקר המדינה, אז עכשיו הם "קצת" חוזרים לציבור בדרך של תרומה

יעקב צלאל |

בשבועות האחרונים התפתח מעל "דפי ביזפורטל", וויכוח על רמת הרווחיות של יבוא כלי רכב, אז הנה אזרוק מעט משלי לדיון.

לפני מספר שבועות, כך דווח באמצעי תקשורת שונים, נרשמה התרומה הגדולה ביותר בתולדות הפילנטרופיה המקומית: ד״ר שמואל חרל״פ ואשתו, ענת חרל״פ, תרמו 180 מיליון דולר (כ-600 מיליון שקל) להשלמת הקמת מרכז רפואי במרכז הארץ. בעקבות התרומה רואיין הזוג במספר אמצעי תקשורת. אולם ככל שעקבתי, אף אחד מהם לא שאל מהיכן הגיע ממונם הרב. אחדים אמנם ציינו שד״ר חרל״פ עשה הון רב במימוש מניות מובילאיי, וכלכליסט דיווח שהתרומה ניתנה במניות אנבידיה, אותם קיבל חרל״פ בעסקת מלאנקוס, בעת שוויין היה נמוך בעשרות אחוזים, מערכן הנוכחי. אולם שאלת הבסיס לא נשאלה: מהיכן ההון הגדול של משפחת חרל״פ.

לא נשאלה, אולי, כי כולם יודעים את התשובה: הזוג חרל״פ הינם מבעלי המניות הגדולים בכלמוביל, יבואנית הרכב והמשאיות הגדולה במדינה. ואלה עסקים שבישראל אי אפשר להפסיד בהם כספים. אלו עסקים שמרוויחים באופן עודף על חשבון הציבור. 

היסטוריה

היסטורית קשה להתווכח עם עובדות: יבואניות הרכב הוותיקות, מעל ל-10 חברות, הפועלות בשוק הישראלי במשך עשרות שנים, הפכו להיות חברות עם פעילויות נוספות. מרביתן חברות פרטיות שאינן חושפות דו״חות כספיים, ומרביתן גם אינן נזקקות לשוק ההון הציבורי, הפכו במהלך השנים לקבוצות עסקים, לעיתים מורכבות, שיכולתן להתרחב בעסקים במיליארדי שקלים, בישראל ומחוצה לה. זה נבע קודם כל מפעילותן ביבוא כלי רכב קלים ומשאיות, פעילות שהיתה בה רווחיות גבוהה ביותר, יצרה תזרים מזומנים חופשי ניכר, ופתחה בפני העוסקים בה צינורות אשראי מסוגים שונים. עובדה זו, של התרחבות ניכרת ללא הזדקקות להון ציבורי, מעידה על עוצמתן של יבואניות הרכב ועל הכסף הגדול בתחום. אולם בחינה של רווחיות יבוא רכב אפשר לבחון גם דרך קבוצות הנסחרות בבורסה.

דלק מערכות רכב

דוגמא בולטת היא דלק מערכות רכב, שבשליטת איש העסקים גיל אגמון, הבעלים של דלק מוטורס, יבואנית מאזדה, ב.מ.וו, פורד, ניאו ודונגפנג. ב-2015 הכנסות מגזר הרכב של הקבוצה עמדו על 2.9 מיליארד ש׳ (כל הנתונים הפיננסיים הינם מתוך הדו״חות, כלומר ללא מע״מ) והרווח המגזרי הסתכם ב-439 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 15%. ממרווח זה יש להוריד את הריבית ששילמה החברה, שהיתה בסכום מזערי בסך 22 מ׳ ש׳, כלומר עלות הריבית בתוצאות קבוצת הרכב היא שולית ואין הרבה מה להפחית.

ב-2022 דלק מערכות רכב כבר היתה קבוצה עסקים מגוונת, שרכשה את פעילות וורידיס, מהלך שמינף את הקבוצה וגרם להוצאות ריבית גבוהות. 2022 היתה שנה חריגה ברווחיות ענף הרכב, כתוצאה ממשבר הקורונה ובעקבותיו משבר הצ׳יפים בתעשיית הרכב ומחסור בכלי רכב ועליות מחירים: הכנסות מגזר הרכב של דלק מערכות רכב הסתכמו ב-3.9 מיליארד ש׳ והרווח המגזרי עמד על 992 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 25.6% ורווח ממוצע לכלי רכב כ-40,000 ש׳. באותה שנה דלק מערכות רכב שילמה ריבית בסך 253 מ׳ ש׳, רובה כתוצאה מפעילות שאינה אוטומוטיבית.

מטוס. צילום: Jimmy Chan, Pexelsמטוס. צילום: Jimmy Chan, Pexels

מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס

חברות תעופה, יצרניות מטוסים ואפילו גורמי ממשל החלו להשקיע מיליארדים בטכנולוגיות שיאפשרו טיסה נקייה, שקטה ויעילה יותר. במרכז הזירה - שתי הענקיות המסורתיות. אבל בצד מתחמם סטארט-אפ שיכול להיות הראשון שיפעיל מטוס חשמלי מסחרי לטיסות קצרות 


עופר הבר |
נושאים בכתבה בואינג איירבוס


כשהנשיא ביל קלינטון אמר בתחילת שנות ה־2000 כי "המאבק על האקלים יהיה מבחן המנהיגות של דורנו", הוא לא העלה בדעתו עד כמה דבריו ינבאו את העתיד של עולם התעופה. הוא לא יכול היה לחזות שעשרים שנה מאוחר יותר הקרב בין ענקיות התעופה יתפתח לזירה חדשה לחלוטין - המרוץ אחר תעופה ירוקה, שבו גם סטארט-אפ קטן משבדיה מנסה לחטוף חלק מהשוק עם טכנולוגיות מהפכניות. 

תעופה ירוקה אינה רק חזון סביבתי, היא הזדמנות כלכלית ואסטרטגית. בעולם שבו תחבורה בת־קיימא הופכת לדרישה רגולטורית ולא רק מוסרית, מדינות וחברות שלא יאיצו את ההסתגלות יישארו על הקרקע בעוד האחרים ממריאים קדימה.

הקרב המסורתי בין בואינג לאיירבוס על שליטה בשמיים הפך כיום למרוץ מורכב יותר שבו יעילות הדלק, הפחתת פליטות פחמן וחדשנות סביבתית הן השדות החדשים שעליהם נחרץ עתיד התעופה האזרחית.

בעולם שבו שינויי האקלים הפכו לאיום גלובלי, גם השמיים נדרשים לעבור מהפכה. תעשיית התעופה, שאחראית לכ־3% מפליטת הפחמן הדו־חמצני בעולם, ניצבת בעשור האחרון בראש סדר היום הסביבתי. חברות תעופה, יצרניות מטוסים ואפילו גורמי ממשל החלו להשקיע מיליארדים בטכנולוגיות שיאפשרו טיסה נקייה, שקטה ויעילה יותר.

דלקים חדשים - הלב של השינוי

המעבר לדלקי תעופה בני־קיימא (SAF - Sustainable Aviation Fuels) הוא המפתח המיידי ביותר להפחתת פליטות פחמן דו חמצני. דלקים אלה מופקים משמנים צמחיים, פסולת אורגנית או אפילו מימן ירוק, ומאפשרים ירידה של עד 80% בפליטות הפחמן לעומת דלק סילוני מסורתי. חברות כמו בואינג, איירבוס ורולס רויס כבר ביצעו טיסות ניסוי מוצלחות בדלק "ירוק", ומדינות באירופה אף החלו לחייב ערבוב שלו בדלקים המסחריים.