האירועים המרכזיים: סקירת המדד ומכירות קימעונאיות בארה"ב

פניק סימון, יועץ השקעות מסניף אלנבי ועינת מאיר, אנליסטית מאקרו ושווקים, בנק דיסקונט, סוקרים את האירועים המשמעותיים לשבוע הקרוב והשפעתם על השווקים
עינת מאיר |

במהלך השבוע הקרוב צפוי להתפרסם מדד המחירים לצרכן. להערכתנו, המדד צפוי להיות שלילי ולעמוד על 0.1%-. מבחינת מדדי ינואר מ-2006 ועד היום, ניתן לראות כי המדדים בדרך כלל נמוכים ביחס לשאר החודשים, ובהשוואה בשבע שנים האחרונות ירד מדד ינואר ב-0.1%. הגורמים למדדים הנמוכים בחודש ינואר, הן השפעות עונתיות על סעיפי הדיור, ההלבשה ונסיעות לחו"ל. בהקשר זה נציין כי המדד האחרון הפתיע כלפי מעלה - לאחר חודשיים רצופים בהם המדד הפתיע כלפי מטה, קיים סיכוי שנופתע שוב.

תחזית האינפלציה לשנת 2013 עומדת על 2%, במרכז היעד של בנק ישראל (1%-3%). השוק, לעומת זאת, מגלם אינפלציה מעט גבוהה יותר ברמה 2.1% לשנה הקרובה. בשנת 2012 האינפלציה עמדה על 1.6% - נמוך יחסית לאינפלציה בשנים האחרונות. התמתנות קצב האינפלציה נובעת מהאטה בביקושים בשוק המקומי.

מדד ינואר יושפע בעיקר מעלייה במחירי הירקות והפירות עקב פגעי מזג האוויר, עלייה במחירי המים והארנונה, עלייה במחירי הדלקים והשפעות עונתיות כגון ירידה במחירי הלבשה והנעלה, שירדו עם תחילת מכירות סוף עונת החורף. בנוסף, סעיף ההוצאה לנסיעות לחו"ל אמור לרדת בשל ירידה במחירי נסיעות לחו"ל, ותיסוף השקל מול הדולר בשיעור של 2%. החולשה בביקושים תמשיך לבוא לידי ביטוי בסעיפים כמו הלבשה והנעלה, ריהוט, ציוד ועוד.

מדד מכירות הקמעונאיות בארה"ב בשבוע הבא

מדד זה אחד מהמדדים החשובים בקביעת כיוון הכלכלה הגדולה בעולם, מכיוון שהוא מהווה אינדיקציה לצריכה הפרטית. כלכלת ארה"ב מוטת צריכה פרטית אשר מהווה מעל 70% מהתוצר. לכן משפיע המדד על השווקים. בשנה האחרונה הצריכה הפרטית צמחה בקצב של 2.2% - גבוה יותר מהתחזיות. בחודש שעבר הפתיע מדד המכירות הקמעונאיות כלפי מעלה, ועמד על 0.5% לעומת התחזית של 0.2% - הסיבה העיקרית היא הקניות "המטורפות" וה"סיילים" לקראת שנה אזרחית החדשה.

ניתן לזהות את מגמת גידול הצריכה הפרטית גם מעליית מחירי מניות הצריכה הגדולות, לדוגמא Vanguard Consumer Staples ETF, אשר עוקב אחר המדד מניות הצריכה, ועלה ב-12 חודשים האחרונים ב-14.74%. רק בחודש שעבר רשם המדד עלייה של 4.83% לעומת עלייה של 3.38% ב-500 S&P.

התחזית לחודש ינואר עומדת על 0.1%-, כאשר הצורך לקצץ בתקציב ולהעלות את תקרת החוב של ארה"ב עדיין מאיימים על השווקים ומובילים לירידה במדדי אמון הצרכנים. במידה ותופעה זו תימשך, עשויה להיות פגיעה בצריכה הפרטית. עם זאת, אנו סבורים כי הצריכה הפרטית בארה"ב תמשיך לצמוח, בשל ירידת האבטלה והשיפור בשוק הנדל"ן. הפוליטיקאים בקונגרס מבינים כי קיצוץ תקציבי גדול והעדר פיתרון לבעיית תקרת החוב יגרמו נזק אדיר לכלכלת ארה"ב. לדעתנו הצדדים ימצאו פשרה בדקה ה-90 בדומה לפיתרון בעיית הצוק הפיסקאלי.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה

משה פרג': "לבתי ההשקעות יש סיבה לחשוש; נהיה תחרותיים - גם בעמלות"

לפי הערכות, בין בתי ההשקעות בארץ מסתובבים כ-40-50 אלף סוחרים עצמאיים, בדיסקונט מכוונים לתפוס חלק מהעוגה הזו ב-2012
יוסי פינק |
בנק דיסקונט השיק השבוע את 'דיסקונט Invest' ולמעשה ביצע בכך את יריית הפתיחה למהלך הסתערות על הסוחרים העצמאיים בישראל. זה קורה בזמן שהבורסה מדשדשת, המחזורים נעלמים והמשקיעים - מרביתם על הגדר. מנכ"ל הבנק ראובן שפיגל הצהיר כי "דיסקונט חוזר כשחקן מרכזי לזירת התחרות בכל הקשור לפעילות שוק ההון." משה פרג' בן ה-32 שעומד מאחורי הפרויקט, הגיע לפני כשנתיים לדיסקונט לאחר 3 שנים בכלל פיננסים, שם עבד במרכז העסקות ללקוחות עצמאיים, בעיקר כיועץ ללקוחות הפעילים במניות ובאופציות בהיקפי מסחר גבוהים. אז על מה בכלל מסתערים היום בדיסקונט? לפי הערכות מספר הסוחרים העצמאיים הפועלים דרך בית ההשקעות עומד על 40-50 אלף כאשר החלוקה היא בין 5-6 בתי השקעות גדולים שנותנים שירות ל-5 ל-10 אלף סוחרים כ"א. בעניין זה נציין כי ככלל אצבע ניתן להעריך כי 20%-30 מתוך אותם עשרות אלפי רשומים כבעלי חשבון השקעות הם אלו שעושים את מרבית הפעילות. עם העלאת השירות לאוויר, שאלנו את פרג' האם הוא חושב שבתי ההשקעות צריכים להתחיל להזיע? לדבריו, "יש להם בהחלט סיבה טובה כעת לחשוש. לבנקים באופן כללי יש חסרונות מול בתי ההשקעות אבל במהלך הזה לא רק שסגרנו את הפער מול בתי ההשקעות אלא אפילו עקפנו אותם. אנחנו מספקים סל שירותים רחב ואנחנו תחרותיים גם בעניין העמלות, אפילו תחרותיים מאוד ואני לא רוצה להגיד מה היעד שלנו מבחינת מספר הסוחרים שיפתחו אצלנו תיק אבל היעד אגרסיבי". שאלנו את פרג' גם לגבי התיזמון של השקת המהלך, שכן מחזורי המסחר נמצאים בשפל, הבורסה בת"א מספקת תשואת חסר משמעותית והעניין בה למעשה הולך ופוחת. לדבריו, "הבורסה זה עניין מחזורי, עוד חצי שנה או שנה הדברים יכולים להיראות לגמרי אחרת. כך או כך, מדובר במהלך ארוך טווח שאינו מושפע מעיתוי כזה או אחר וחוץ מזה - גם בתקופת שפל משקיעים מחפשים אלטרנטיבות. המטר היא להחזיר את הלקוחות הישנים שלנו ולגייס חדשים".