גיא טל
צילום: משה בנימין
מעבר לים

הכלכלנית קלאודיה סאהם: זהו הסוד של עוצמת הכלכלה האמריקאית

בעוד כלכלות מרכזיות ברחבי העולם כמו אירופה או סין מתמודדות ללא הצלחה עם משבר כלכלי, הכלכלה האמריקאית ממשיכה לתפקד בצורה מרשימה למרות כל האתגרים - מהו סוד ההצלחה של הכלכלה האמריקאית? הכלכלנית קלאודיה סאהם מצביעה על כמה מסקנות מעשיות
גיא טל | (3)

מאקרו: סוד ההצלחה של הכלכלה האמריקאית

הכלכלה האמריקאית היא ללא ספק המובילה והמוצלחת ביותר בעולם. לא מדובר רק על הישגי העבר, אלא על המשך ההתפתחות הכלכלית במדינה המובילה. העוצמה שהפגישה הכלכלה האמריקאית בשנות המשבר האחרונות היא חסרת תקדים. מתחים גיאופוליטיים כולל מלחמות בהיקף רחב, מגיפה עולמית, התפרצות אינפלציונית, העלאות ריבית אגרסיביות - כל מה שכתוב בספר כדי ליצור מיתון - התרחשו והשפיעו על הכלכלה העולמית בכל רחבי העולם - סין מתקשה להמשיך לצמוח, אירופה שוקעת במיתון ובאי יציבות פוליטית (השבוע כנראה תיפול הממשלה בצרפת, לאחר שקודם לכן נפלה הממשלה בגרמניה - שתי הכלכלות החזקות ביותר באירופה), בריטניה לא מצליחה לצאת מהמשבר הכלכלי כבר שנים, אבל בארצות הברית כאילו כלום - צמיחה, שוק עבודה, צריכה - כל היבטי הכלכלה ממשיכים על פי רוב להציג נתונים חיוביים ומרשימים למדי. כמובן, לא הכל מושלם. האינפלציה פגעה קשה בשכבות רחבות באוכלוסיה, החוב הממשלתי בשמיים והמדינה מתמודדת עם שסעיים חברתיים ופוליטיים עמוקים, אבל הכלכלה עצמה מפגינה עוצמה מרשימה. 

מה הסוד של הכלכלה האמריקאית? הכלכלנית קלאודיה סאהם ששמה הוזכר כמה פעמים בטור זה, הידועה בזכות "חוק סאהם" לזיהוי מיתון מתקרב (החוק שלא עובד בינתיים בסייקל הנוכחי), מצביעה על גורם אחד שלדעתה הוא הסיבה העיקרית לעוצמתה של הכלכלה האמריקאית - צמיחת הפריון. המושג הזה אולי נשמע משעמם, מאולמות משמימים של פרופסורים לכלכלה, אך הוא באמת גורם מפתח בצמיחה כלכלית בריאה.

תחילה, מהו פיריון? פריון (פרודוקטיביות) מוגדר כתוצר ביחס לשעת עבודה, כלומר כמה "דולרים" נוצרים בממוצע מכל שעת עבודה במשק. משמעות הצמיחה בפריון אינה בהכרח שמייצרים יותר, אלא שמפיקים יותר ערך מכל שעת עבודה. בארצות הסובלות מפריון נמוך (כמו ישראל או בריטניה) יעבדו שעות רבות יותר כדי ליצור את אותו ערך שבמקומות עם פריון גבוה יותר ייצרו בזמן קצר יותר. צמיחה בריאה צריכה לנבוע מגדילת האוכולוסיה מצד אחד ומעלייה בפריון מצד שני. 

סאהם מצביעה על כך שהצמיחה בפריון בארצות הברית עמדה על 2.3% בשנתיים האחרונות, כחצי אחוז יותר מבארבע השנים שלפני הקורונה. חצי אחוז בצמיחה בפריון היא משמעותית. לדברי סאהם ההבדל הזה מקזז 10 שנים בזמן שלוקח להכפיל את התוצר. פיריון גבוה מסייע גם בהתמודדות עם אינפלציה, שכן עלות הייצור נמוכה יותר. הנה הגראף המתאר את צמיחת הפריון בארצות הברית בשנים האחרונות (מתוך אתר שלוחת הפד' בסנט לואיס):

 

מה רואים בגרף? ראשית בולט הזינוק בפיריון דווקא בשנות מיתון (2020 ו-2008 - 2010). זהו זינוק מלאכותי, כיון שבזמן מיתון ישנם פיטורים נרחבים, בעיקר של עובדים מיעוטי כישורים שהם בדרך כלל בעלי פיריון נמוך. כך נוצרת ירידה חזקה יותר בשעות העבודה ביחס לירידה בתפוקה. 

מה שחשוב לעניינו הוא ההבדל בעלייה בפריון (זווית הגרף) בין השנים שלפני מיתון הקורונה לשנים שלאחריהם. ניתן לראות שמיד אחרי המגיפה הצמיחה בפריון קפאה, כשהשוק מסתגל לשינויים ולחזרה לשגרה, אולם לאחר מכן הפיריון חוזר לצמוח ובקצב מהיר יותר מאשר קודם המגפה (הזווית חדה יותר). לא מדובר בשינוי מאד בולט, אך לדברי סאהם הוא משמעותי. ההצלחה בולטת עוד יותר לנוכח הפער העצום בין צמיחת הפיריון האמריקאית לבין הכלכלות המקבילות:

קיראו עוד ב"גלובל"

ארצות הברית מצליחה להשיג צמיחה בפיריון למרות שנרשמת גם עלייה בתעסוקה הכולל, בניגוד לארצות אחרות שהצמיחה בפריון מגיעה בעיקר מפיטורי עובדים פחות פרודוקטיבים, כלומר ירידה בתעסוקה. 

אז מה גורם לנס צמיחת הפריון בארצות הברית? התשובה המקובלת היא לצמיחה בפריון היא התקדמות טכנולגית, אבל לכלכלות מקבילות כמו קנדה, אוסטרליה, אירופה או יפן ישנה אותה גישה לטכנולוגיה מתקדמת, ובכל זאת הן לא קרובות אפילו לצמיחת הפריון בכלכלה האמריקאית. סאהם מצביעה על כמה גורמים מרכזיים:

עסקים חדשים

על פי הכלכלנית זהו הגורם הבולט ביותר. מאז המגיפה ישנו זינוק בקצב פתיחת העסקים החדשים ובמספר החברות הצעירות שממשיכות לשרוד לאורך זמן, וזאת לאחר שנים של קיפאון בתחום. מעניין שהזינוק בפתיחת עסקים חדשים התחיל עוד בזמן הקורונה, אז עוד היה ספק האם מדובר בשינוי קבוע או חד פעמי, אבל המגיפה הסתיימה, ומספר העסקים החדשים ממשיך להיות גבוה משמעותית מזה שלפני המגיפה. 

מה גורם לשינוי? ייתכן שזהו אחד מתופעות הלוואי החיוביות של המגיפה האיומה. המגיפה יצרה שינוי משמעותי בכל תחומי החיים, ובין השאר גם בתעסוקה. השינוי הבולט ביותר הוא התפתחות היכולת לעבוד מרחוק. גם כיום, שיותר ויותר חברות דורשות מהעובדים לחזור למשרד, היכולות שהתפתחו לא נמחקו, והגמישות בצורת העבודה יחד עם היכולות הטכנולוגיות שמאפשרות לרעיונות חדשים להפוך ליוזמות מקוריות שמצליחות להתקיים לאורך זמן.

גורם נוסף הוא דווקא התמריצים הממשלתיים, שבעיני רבים נחשבים למוגזמים והיו ככל הנראה אחד מהגורמים המרכזיים להתפרצות האינפלציונית. התמריצים האלו איפשרו חופש כלכלי לאנשים רבים, והנמיכו את החסמים שעומדים בפני יזמים. "למעשה, ישנן ראיות לכך שתמריצים כספיים ותמיכות אחרות מגדילות יזמות. אזורים עם אוכלוסיה אפרו אמריקאית גדולה, לעיתים קרובות כזו שמיוצגת בחסר בקרב בעלי עסקים, היו בעלי סיכויים גבוהים יותר לראות עלייה בפתיחת עסקים" כתבה סאהם. 

לא סביר שנראה גל נוסף של תמריצים, כפי שהייה בזמן הקורונה, אבל סאהם מצביעה על שתי השלכות מעשיות שניתן ללמוד מכך - הנמכת החסמים הכספיים בפני פתיחת עסק יכולה להועיל להגדלת הפריון. הנמכת חסמים לא צריכה לבוא בצורה של תמיכה כספית לאזרחים, אלא בהורדת העלויות של פתיחת עסק - בירוקרטיה, עמלות, רגולציה עודפת וכו' - הם חסם בפני צמיחה בפריון. בנוסף, ריבית גבוהה עלולה לפגוע ביכולת לפתוח עסק חדש וכל בתפקוד השוטף של העסקים, לכן על הבנק המרכזי להיזהר בשימוש שהוא עושה בכלי הריבית (סאהם תומכת כבר זמן רב בריבית נמוכה יותר). 

למרות ששני ההסברים האלו הגיוניים ונראים נכונים, הם עדיין לא מסבירים את ההבדל בין ארצות הברית לבין הכלכלות המקבילות. הכלכלן גו'סף פוליאטנו מצביע על נקודה מעניינת נוספת בהקשר הזה. לעיתים קרובות עלייה בפיריון מגיעה מסקטור הייצור ופחות מסקטור השירותים. שדרוג טכנולוגי או עלייה בביקוש יכולים לגרום לכך שאותו מפעל ייצר יותר מוצרים בזמן קצר יותר. להגדיל את הפיריון בשירותים קשה יותר. למשל, הרבה יותר קל לייצר יותר מספריים (ייצור), מאשר לשרת יותר אנשים במספרה באותו טווח זמן (שירותים). אך העליה האחרונה בפיריון מגיעה דווקא מסקטור השירותים. כלומר היוזמות החדשות מוצאות דרכים להעניק שירותים בצורה יעילה יותר מעבר. זה מורגש במיוחד בארצות הברית שכלכלתה מוטת שירותים, ומרבית התעסוקה היא בתחום הזה ופחות בתחום הייצור. ייתכן שזה מסביר במקצת את ההבדל בין ארצות הברית לשאר העולם, אך נראה שדווקא הנקודה הבאה מאפשרת הבנה טובה יותר של ההבדל. 

 

שוק עבודה דינמי

בניגוד לציפיות, שוק העבודה בארצות הברית לא נפגע כמעט בכלל מהעלאת הריבית. עוצמת שוק העבודה מאפשרת לו להיות דינאמי. עובדים חוששים פחות לשנות מקום עבודה ולעבור למשרות בעלות שכר גבוה יותר, שבדרך כלל הן גם יותר פרודוקטיביות.

כשלעובד יש יותר חופש בחירה הוא יבחר בעבודות שתמאימות לו יותר, ומוציאות ממנו את המיטב. כלומר - עליה בפריון. כך יצא שההתפטרות הגדולה של השנים 2020 - 2021 גרמה לכך שיותר עובדים מצאו את עצמם במשרות בהן הם יותר פרודוקטיביים. המסקנה המתבקשת היא ששוק עבודה דינמי הוא גורם חיובי בצמיחת הפריון. 

מפה גם נובע עיקר ההבדל בין ארצות הברית ושאר העולם. בארצות הברית, בדומה לשאר העולם, ניתנו תמריצים כספיים רחבים לכלל המשק, אך בשונה ממדינות אחרות, לא ניתנו תמריצים כלשהם להשארת העובדים במקומות העבודה הקודמים שלהם. התאוששות הביקוש בארצות הברית נפגשה בהרבה עובדים שעברו למשרות טובות יותר ויותר פרודוקטיביות. 

המסקנה, על פי סאהם, היא שחשוב לשמור על שוק עבודה דינמי. לא להחזיק בכוח עובדים ולא ליצור תמריצים כאלה שמעודדים הישארות באותו מקום עבודה. נוסיף שלעיתים קרובות דווקא חוקי עבודה נוקשים שמקשים על תחלופת עובדים או ניסיון להציל בכוח תעשיות פחות יצרניות, פוגעים יותר במשק בכללו ובעובדים עצמם בפרט, ומעקבים את צמיחת הפיריון. 

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    אשק 06/12/2024 07:36
    הגב לתגובה זו
    מומלץ למנהלים בישראל להימנע מקביעת יעד לעליה בפריון, בישראל רצוי להתמקד בהכנסת טכנולוגיות ואוטומציה. התרבות התעסוקתית בישראל שונה ועדיפה על פני התרבות הקיימת במערב ומומלץ לא לחקות כל דבר.
  • 1.
    משה 03/12/2024 17:46
    הגב לתגובה זו
    שיפסיקו להדפיס כסף ואז נראה את הפריון
  • כמעט כולם יכולים להדפיס כסף בעיקר רוסיה וסין (ל"ת)
    זה לא המשחק 07/12/2024 12:10
    הגב לתגובה זו
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)

אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים

ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אילון מאסק


אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.

כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.

הון של 500 מיליארד דולר

ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.

העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר  - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון. 

השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד. 

ריביאן אתר החברהריביאן אתר החברה

ריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום

יצרנית הרכבים החשמליים מציגה שבב עיבוד עצמאי, חבילת נהיגה מתקדמת בתשלום ומערך ליידאר בדגמי R2, אך המשקיעים מודאגים מהעלויות ומהקצב האיטי של הייצור; המניה נופלת ב-4.5%

אדיר בן עמי |

ריביאן Rivian Automotive -6.09%  חשפה שורה של מהלכים טכנולוגיים חדשים במטרה לחזק את מעמדה בשוק הרכב החשמלי ולבסס יכולות נהיגה מתקדמות בכלי הרכב העתידיים שלה. במסגרת אירוע ייעודי שעסק באוטונומיה ובינה מלאכותית, הציגה החברה לראשונה שבב עיבוד שפותח באופן עצמאי, מערכת סיוע לנהג בתשלום, ותוכנית הדרגתית לשילוב מערכות נהיגה ברמות מתקדמות יותר.


הצעד המשמעותי ביותר הוא המעבר לשבב ייעודי שפותח בתוך החברה, מהלך שמחליף את השימוש במעבדי אנבידיה שהיו בלב מערכות הנהיגה של דגמי ריביאן עד כה. השבב החדש צפוי להתממשק עם מצלמות, חיישני ליידאר ומערכות נוספות, ולספק יכולת עיבוד גבוהה יותר מבעבר. בריביאן אומרים כי ההחלטה לבנות שבב עצמאי התקבלה לאחר שנים של פיתוח, וכי הוא ישפר משמעותית את ביצועי מערכת הנהיגה המתקדמת, תוך הפחתת עלויות הייצור. לטענת החברה, מדובר בשילוב נדיר בין שיפור ביצועים לבין הורדת עלויות, מהלך שאינו נפוץ בפיתוח שבבים לרכב.


החברה הציגה גם חבילה חדשה של סיוע לנהג, Autonomy+, שתוצע בתשלום חד-פעמי או כמנוי חודשי. החבילה תאפשר נהיגה ללא מגע ידיים במיליוני קילומטרים של כבישים בארה״ב וקנדה, ומיועדת להפוך למנוע הכנסה נוסף עבור החברה בתקופה של ביקוש מתון לרכבים חשמליים.


דגמי R2 החדשים ועוזר הבינה המלאכותית

דגמי ה־R2, הצפויים לצאת לשוק במחצית הראשונה של השנה הבאה, יצוידו בשבב החדש ובחיישני ליידאר מתקדמים. בכך מצטרפת ריביאן לשורה של יצרניות רכב ופתרונות רובוטקסי המשלבות ליידאר כמנגנון בטיחות ותפיסת מרחב נוסף. מנגד, הדגמים הנוכחיים, מסדרת R1, לא יזכו למלוא היכולות של הדור החדש, אך יקבלו שדרוגי תוכנה שירחיבו את היכולות הקיימות. חלק מהשדרוגים נועדו לשפר נהיגה ללא מגע ידיים, ואחרים יאפשרו ניווט מתקדם יותר כאשר הרכב עדיין מחייב השגחת נהג.


לצד פיתוח השבב, חשפה החברה עוזר בינה מלאכותית חדש המיועד לתפעל פונקציות ברכב, לסנכרן אפליקציות ולזהות תקלות פוטנציאליות. זהו צעד נוסף בכיוון של שילוב מערכות תוכנה מורכבות כחלק מהערך המסחרי של כלי הרכב.