מטוס שדה תעופה
צילום: Pixbay

המרוויחות הגדולות מחזרת טראמפ: חברות התעופה זינקו עד 12% תוך שבוע

הציפייה לשינוי המדיניות הרגולטורית תחת ממשל טראמפ עומדת בניגוד חד למדיניות הנוקשה של ממשל ביידן, שהתאפיינה בפיקוח הדוק על מיזוגים ורכישות בענף התעופה, מה שמעורר אופטימיות בקרב המשקיעים
אדיר בן עמי |

חברות התעופה האמריקאיות נהנות ממגמה חיובית בשוק המניות, על רקע ציפיות לשינוי דרמטי במדיניות הרגולטורית עם חזרתו הצפויה של דונלד טראמפ לבית הלבן. מדד NYSE Arca Airline, העוקב אחר ביצועי חברות התעופה, רשם זינוק של 10% מאז ה-5 בנובמבר, יום לפני שהתבהרה תמונת הניצחון של הנשיא לשעבר, בעוד שמדד S&P 500 עלה ב-3.8% בלבד באותה תקופה.

הציפייה לשינוי המדיניות הרגולטורית תחת ממשל טראמפ עומדת בניגוד חד למדיניות הנוקשה של ממשל ביידן, שהתאפיינה בפיקוח הדוק על מיזוגים ורכישות בענף התעופה. המקרה הבולט ביותר היה חסימת המיזוג המתוכנן בין ספיריט איירליינס SPIRIT AIRLINES וג'ט-בלו JETBLUE AIRWAYS CORP בינואר האחרון, בעקבות תביעה של משרד המשפטים.

ספיריט איירליינס, חברת הלואו-קוסט המובילה, הייתה המרוויחה הגדולה בשבוע האחרון. לאור הדיווחים על שיחות מיזוג עם Frontier Airlines, השייכת ל-Frontier Group Holdings FRONTIER GROUP HOLDINGS , הציפייה היא כי ממשל טראמפ יקל משמעותית על תהליכי המיזוג העתידיים. משרד המשפטים תחת ממשל ביידן הצליח גם לפרק את הברית האסטרטגית בין אמריקן איירליינס וג'ט-בלו באזורי ניו יורק ובוסטון בשנה שעברה, לאחר ששופט פדרלי קבע כי השותפות "פוגעת משמעותית בתחרות" בשוק התעופה המקומי.

 

פעילות התיירות תואץ

מעבר להקלות הרגולטוריות, סדר היום המדיני של טראמפ עשוי לתרום להמשך פריחת ענף התיירות. קונור קנינגהם, אנליסט ב-Melius Research, מעריך כי מדיניות פרו-עסקית תחת טראמפ עשויה להאיץ את פעילות התיירות העסקית ב-2025, בעוד שהאפשרות להקלות מס לצרכנים עשויה לעודד צמיחה בתיירות הבינלאומית ובמחלקות היוקרה.

התחזקות הדולר בעקבות תוצאות הבחירות מהווה גורם תומך נוסף, שכן דולר חזק הופך את הנסיעות לחו"ל לאטרקטיביות יותר עבור האמריקאים. שלוש חברות התעופה הגדולות בארה"ב - אמריקן איירליינס, דלתא איירליינס ויונייטד איירליינס - המתמקדות בטיסות בינלאומיות, רשמו עליות של 7%, 9% ו-12% בהתאמה מאז הבחירות.

אד בסטיאן, מנכ"ל דלתא, הביע אופטימיות לגבי השפעת הכהונה השנייה של טראמפ על הענף. בראיון ציין בסטיאן כי טראמפ היה "תומך נלהב של חברות התעופה האמריקאיות ומקומות העבודה האמריקאיים" במהלך כהונתו הראשונה.

 

האנליסטים משדרגים מחירי יעד

דניאל מקנזי, אנליסט ב-Seaport Research, העלה את מחירי היעד למניות דלתא ויונייטד ביום שלישי. עבור דלתא, העלה את מחיר היעד מ-56 דולר ל-77 דולר, המשקף פוטנציאל עלייה של 21% ממחיר הסגירה ביום שני. עבור יונייטד, העלה את מחיר היעד מ-97 דולר ל-114 דולר, המרמז על פוטנציאל עלייה של 27%.

קיראו עוד ב"גלובל"

למרות שמקנזי צופה התייצבות מסוימת בטווח הקצר לאחר העליות החדות, הוא מאמין כי חברות התעופה נמצאות בתחילתו של סיפור רב-שנתי של הרחבת מרווחים והחזר הון למשקיעים. לדעתו, הערכות השוק הנוכחיות עדיין אטרקטיביות בהתחשב במחזור העסקים.

אנליסטים ציינו כי למרות העליות החדות שנרשמו לאחרונה, פוטנציאל הצמיחה של הענף עדיין לא מגולם במלואו במחירי המניות. ההערכה היא כי 2025 עשויה להיות שנה טובה יותר מהצפוי עבור חברות התעופה האמריקאיות.

 

טראמפ טוב לחברות התעופה

הציפייה להקלות רגולטוריות משמעותיות תחת ממשל טראמפ מהווה זרז מרכזי לאופטימיות בענף. בניגוד למדיניות האנטי-תחרותית של ממשל ביידן, טראמפ צפוי לאפשר מיזוגים ורכישות שיחזקו את מעמדן של חברות התעופה האמריקאיות. המגמה החיובית בענף מקבלת חיזוק נוסף מהתחזיות לצמיחה בתיירות העסקית והבינלאומית. ההערכות הן כי מדיניות המיסוי והרגולציה של טראמפ תתמוך בהתאוששות מתמשכת של הביקושים לטיסות עסקיות ולמחלקות היוקרה.

התחזקות הדולר, שנרשמה בעקבות תוצאות הבחירות, צפויה לתמוך בביקושים לטיסות בינלאומיות. דולר חזק מוזיל את עלות הנסיעות לחו"ל עבור האמריקאים, מה שעשוי לתרום לשיפור בתוצאות העסקיות של חברות התעופה הגדולות.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ירידות שווקים (דאל אי)ירידות שווקים (דאל אי)

"משבר אשראי עלול לגרור גל מכירות כפוי בוול סטריט"

האנליסטים של בנק אוף אמריקה מצביעים על שישה סימני אזהרה שעלולים לאלץ את קרנות הפנסיה למכור מניות בהיקפי ענק

תמיר חכמוף |

בנק אוף אמריקה מזהיר מפני משבר אשראי שעשוי לחלחל לשווקים. האנליסטים של הבנק מזהים סימנים של לחץ גובר בשוק האשראי שעלולים להוביל לגל של מכירות כפויות, בעיקר מצד גופים מוסדיים, מה שעלול להוביל לירידות חדות במניות.

האנליסטית סוויטה סוברמניאן מציינת כי השקעות פסיביות, קרנות העוקבות מדדים כמו S&P 500, מהוות כיום חלק ניכר מהמסחר, ולכן מכירות מצד גופים גדולים כאלה עלולות לגרור מכירות אוטומטיות בכלל השוק ולא במניות ספציפיות. במילים אחרות, אלו עלולות להיות ירידות כלליות ולא תלויות במניות ספציפיות (כשיורד גשם כולם נרטבים). 

בנוסף ללחצי האשראי, הבנק מזהיר גם מפני שווי מניות מנופח: מדד S&P 500, לפי הבנק, נסחר כבר כיום ברמות גבוהות במיוחד, במיוחד לפי מדדי ערך ארוכי טווח ל-20 שנים. עוד אומרים בבנק ששישה מתוך עשרה "סימני שוק דובי" (Bear Market Signposts) שהבנק עוקב אחריהם כבר מתקיימים. כאשר יותר מ-70% מהתנאים האלה מתקיימים, זה מעיד בדרך כלל על מעבר לשוק יורד. 


שרשרת התגובה: מאשראי למניות

איך בעצם בעיות אשראי מחלחלות לשוק המניות? בשוק האמריקאי נרשמים סימנים של קושי במתן הלוואות פרטיות במקביל לעלייה בדיפולטים וקשיים בהחזר ההלוואות, במיוחד לחברות קטנות ולגופים לא-בנקאיים. נוסף על כך, ישנו חשש מהפסדים בבנקים אזוריים. מדד הבנקים האזוריים ירד ביותר מ-6% ביום אחד ורשם ארבעה שבועות רצופים של ירידות, הרצף הארוך ביותר השנה.

יש לכך השלכה על גופים מוסדיים - גופים כמו קרנות פנסיה, קרנות עוקבות מדדים ומוסדות השקעה המחזיקים גם מניות וגם הלוואות פרטיות עשויים לראות את הירידה בערך הנכסים הפרטיים (ערך ההלוואות הפרטיות שיורד בגלל קושי להחזירם) כהפרה של התחייבויותיהם. לחצים כאלה עלולים להכריח אותם לממש מניות כדי לממן התחייבויות או להקטין סיכונים.

זהב וכסףזהב וכסף

הזהב נופל ב-5%, הכסף צונח ב-7% - מה הסיבה?

אחרי שבועות של עליות שהביאו את הזהב והכסף לשיאים חדשים, שתי המתכות קרסו בפתאומיות על רקע התחזקות הדולר, ציפיות להסכם סחר בין סין לארה״ב וירידה עונתית בביקוש מהודו. התנודתיות מזנקת, ובוול-סטריט מזהירים שהתיקון עלול להעמיק

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה זהב כסף

מחירי הזהב והכסף קורסים ותופסים את השווקים בהפתעה. הזהב רשם את הנפילה הגדולה ביותר שלו מזה 12 שנים, בעוד הכסף ספג את המכה הקשה ביותר מאז פברואר 2021. הקריסה הגיעה אחרי שבועות של עליות שהביאו את שתי המתכות לשיאים חדשים, ומשקיעים שקנו ברמות השיא מוצאים את עצמם עם הפסדים כבדים.


מחיר הזהב נופל ב-5% לשפל של 4,141 דולר לאונקיה, צניחה שמחקה שבועות של רווחים ביום מסחר יחיד. הכסף ספג מכה אפילו יותר קשה וצלל ב-7% ל-47.91 דולר לאונקיה. הקריסה לא התרחשה במקרה. שילוב של גורמים טכניים, כלכליים ופוליטיים הוביל למכירות המוניות שהתפשטו במהירות ברחבי השווקים העולמיים. התנודתיות זינקה באופן שתפס את רוב הסוחרים המנוסים בהפתעה. מה שהתחיל כתיקון קל הפך במהירות לגל מכירות שהזין את עצמו.


הגורמים לנפילות

אחד הגורמים המרכזיים היה ההתחזקות בדולר. כשהדולר מתחזק מול מטבעות אחרים, המתכות היקרות הופכות יקרות יותר למשקיעים שמחזיקים יורו, ין יפני או מטבעות מקומיים אחרים. זה מפחית את הביקוש העולמי ויוצר לחץ מכירות שמתפשט מאזור לאזור. הפעם ההתחזקות הייתה חדה  במיוחד, מה שהגביר את ההשפעה השלילית על המתכות.

הסיבה השנייה והחשובה באותה מידה היא שהשווקים מריחים הקלה אמיתית במלחמת הסחר הממושכת בין אמריקה לסין. דיווחים אופטימיים על התקדמות משמעותית במשא ומתן בין הנשיאים טראמפ ושי ג'ינפינג, עם פגישה מתוכננת לשבוע הבא, הפחיתו באופן ניכר את הביקוש למקלט בטוח. כשהמשקיעים פחות חוששים מאי-יציבות גלובלית, מהפרעות לסחר העולמי ומהסלמה במתיחות הגיאופוליטית, הם הרבה פחות זקוקים לזהב כביטוח נגד סיכונים.


בעיה נוספת הגיעה מהודו, השוק השני בגודלו בעולם לצריכת זהב. עונת הפסטיבלים ההודית הסתיימה, ועמה גם תקופת הקניות המסורתית שבה משפחות קונות זהב וכסף לחגים ולחתונות. הירידה הזו בביקוש קורית כל שנה באותה תקופה ומכה בשוק העולמי. הודו קונה מדי שנה כ-800 טון זהב, רבע מהצריכה העולמית. רוב הקניות מתרכזות בעונת הפסטיבלים שמגיעה לשיא בחודשי ספטמבר-נובמבר. כשהעונה הזו נגמרת, הביקוש נופל בחדות.