המרוויחות הגדולות מחזרת טראמפ: חברות התעופה זינקו עד 12% תוך שבוע
חברות התעופה האמריקאיות נהנות ממגמה חיובית בשוק המניות, על רקע ציפיות לשינוי דרמטי במדיניות הרגולטורית עם חזרתו הצפויה של דונלד טראמפ לבית הלבן. מדד NYSE Arca Airline, העוקב אחר ביצועי חברות התעופה, רשם זינוק של 10% מאז ה-5 בנובמבר, יום לפני שהתבהרה תמונת הניצחון של הנשיא לשעבר, בעוד שמדד S&P 500 עלה ב-3.8% בלבד באותה תקופה.
הציפייה לשינוי המדיניות הרגולטורית תחת ממשל טראמפ עומדת בניגוד חד למדיניות הנוקשה של ממשל ביידן, שהתאפיינה בפיקוח הדוק על מיזוגים ורכישות בענף התעופה. המקרה הבולט ביותר היה חסימת המיזוג המתוכנן בין ספיריט איירליינס SPIRIT AIRLINES וג'ט-בלו JETBLUE AIRWAYS CORP בינואר האחרון, בעקבות תביעה של משרד המשפטים.
ספיריט איירליינס, חברת הלואו-קוסט המובילה, הייתה המרוויחה הגדולה בשבוע האחרון. לאור הדיווחים על שיחות מיזוג עם Frontier Airlines, השייכת ל-Frontier Group Holdings FRONTIER GROUP HOLDINGS , הציפייה היא כי ממשל טראמפ יקל משמעותית על תהליכי המיזוג העתידיים. משרד המשפטים תחת ממשל ביידן הצליח גם לפרק את הברית האסטרטגית בין אמריקן איירליינס וג'ט-בלו באזורי ניו יורק ובוסטון בשנה שעברה, לאחר ששופט פדרלי קבע כי השותפות "פוגעת משמעותית בתחרות" בשוק התעופה המקומי.
פעילות התיירות תואץ
מעבר להקלות הרגולטוריות, סדר היום המדיני של טראמפ עשוי לתרום להמשך פריחת ענף התיירות. קונור קנינגהם, אנליסט ב-Melius Research, מעריך כי מדיניות פרו-עסקית תחת טראמפ עשויה להאיץ את פעילות התיירות העסקית ב-2025, בעוד שהאפשרות להקלות מס לצרכנים עשויה לעודד צמיחה בתיירות הבינלאומית ובמחלקות היוקרה.- אמריקן איירליינס יורדת בכ-8%, לאחר עדכון תחזית מאכזב שגורר מטה את הסקטור כולו
- גילויים חדשים: התרסקות הדרימליינר אייר אינדיה 171; מי האחראים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
התחזקות הדולר בעקבות תוצאות הבחירות מהווה גורם תומך נוסף, שכן דולר חזק הופך את הנסיעות לחו"ל לאטרקטיביות יותר עבור האמריקאים. שלוש חברות התעופה הגדולות בארה"ב - אמריקן איירליינס, דלתא איירליינס ויונייטד איירליינס - המתמקדות בטיסות בינלאומיות, רשמו עליות של 7%, 9% ו-12% בהתאמה מאז הבחירות.
אד בסטיאן, מנכ"ל דלתא, הביע אופטימיות לגבי השפעת הכהונה השנייה של טראמפ על הענף. בראיון ציין בסטיאן כי טראמפ היה "תומך נלהב של חברות התעופה האמריקאיות ומקומות העבודה האמריקאיים" במהלך כהונתו הראשונה.
האנליסטים משדרגים מחירי יעד
דניאל מקנזי, אנליסט ב-Seaport Research, העלה את מחירי היעד למניות דלתא ויונייטד ביום שלישי. עבור דלתא, העלה את מחיר היעד מ-56 דולר ל-77 דולר, המשקף פוטנציאל עלייה של 21% ממחיר הסגירה ביום שני. עבור יונייטד, העלה את מחיר היעד מ-97 דולר ל-114 דולר, המרמז על פוטנציאל עלייה של 27%.- אלכס קארפ, מנכ"ל פלנטיר, מכר 409 אלף מניות ב־63 מיליון דולר
- פיגמה נופלת ב-9%: ירידה של יותר מ־30% מאז ההנפקה
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- לקראת דוחות אנבידיה - האנליסטים מעלים מחירי יעד
למרות שמקנזי צופה התייצבות מסוימת בטווח הקצר לאחר העליות החדות, הוא מאמין כי חברות התעופה נמצאות בתחילתו של סיפור רב-שנתי של הרחבת מרווחים והחזר הון למשקיעים. לדעתו, הערכות השוק הנוכחיות עדיין אטרקטיביות בהתחשב במחזור העסקים.
אנליסטים ציינו כי למרות העליות החדות שנרשמו לאחרונה, פוטנציאל הצמיחה של הענף עדיין לא מגולם במלואו במחירי המניות. ההערכה היא כי 2025 עשויה להיות שנה טובה יותר מהצפוי עבור חברות התעופה האמריקאיות.
טראמפ טוב לחברות התעופה
הציפייה להקלות רגולטוריות משמעותיות תחת ממשל טראמפ מהווה זרז מרכזי לאופטימיות בענף. בניגוד למדיניות האנטי-תחרותית של ממשל ביידן, טראמפ צפוי לאפשר מיזוגים ורכישות שיחזקו את מעמדן של חברות התעופה האמריקאיות. המגמה החיובית בענף מקבלת חיזוק נוסף מהתחזיות לצמיחה בתיירות העסקית והבינלאומית. ההערכות הן כי מדיניות המיסוי והרגולציה של טראמפ תתמוך בהתאוששות מתמשכת של הביקושים לטיסות עסקיות ולמחלקות היוקרה.
התחזקות הדולר, שנרשמה בעקבות תוצאות הבחירות, צפויה לתמוך בביקושים לטיסות בינלאומיות. דולר חזק מוזיל את עלות הנסיעות לחו"ל עבור האמריקאים, מה שעשוי לתרום לשיפור בתוצאות העסקיות של חברות התעופה הגדולות.

כיצד ארצות הברית הפכה להיות תלויה בחברה פרטית אחת בתחום החלל
SpaceX שולטת ב-83% משוק השיגורים העולמיים, וההצלחה המרשימה שלה יצרה תלות אסטרטגית קריטית מצד ארצות הברית, המעמידה את הממשל האמריקאי בפני אתגרים חדשים בתחום הביטחון הלאומי והתחום העסקי
השנה רשמה SpaceX שיא עם 134 שיגורים למסלול, פי שניים יותר מהתאגיד הסיני לטכנולוגיית חלל ותעופה, המתחרה הקרוב ביותר. הנתונים משקפים הצלחה מרשימה, אך גם תלות אמריקאית שאינה קיימת מאז הקמת תעשיית החלל הצבאית.
החברה של מאסק התפתחה מספק לתשתית קריטית. קפסולות Dragon ורקטות Falcon 9 מהוות כיום את הדרך העיקרית של ארצות הברית לשיגור אסטרונאוטים וציוד לתחנת החלל הבינלאומית. לוויני Starlink הפכו חיוניים לאספקת אינטרנט באזורים מרוחקים ולתקשורת בזמן עימותים עבור מדינות בעלות ברית.
הבסיס למצב הנוכחי נוצר עקב מונופול קודם. בשנת 2003, בואינג ולוקהיד איחדו את יכולות השיגור שלהן בחברה אחת – United Launch Alliance. החברה החדשה גבתה מהממשל מאות מיליוני דולרים לכל שיגור לווין, ויצרה מונופול שפתח את הדלת לחברות חדשניות.
מאסק זיהה את ההזדמנות בזמן הנכון
לאחר מכירת פייפאל בשנת 2002, הקים את SpaceX והחל בפיתוח רקטת Falcon 1. בשנת 2003, הוא הסיע את הרקטה ברחובות וושינגטון במטרה למשוך תשומת לב של סוכנויות ממשלתיות ולהשיג חוזים.
- טראמפ ניסה לבטל את החוזים של ספייס איקס, המהלך כשל
- ספייס איקס בדרך לשווי של 400 מיליארד דולר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שלבי הפיתוח הראשונים היו מלאים בכישלונות. שלושת השיגורים הראשונים של Falcon 1 נכשלו, והחברה כמעט הגיעה לפשיטת רגל. הצלחה הגיעה רק בשיגור הרביעי בשנת 2008, ברגע אחד קריטי שהציל את עתיד החברה. חודשים ספורים לאחר השיגור המוצלח הראשון,זכתה החברה בחוזה של 1.6 מיליארד דולר מנאס"א לביצוע 12 משימות אספקה לתחנת החלל הבינלאומית. החוזה הציל את החברה מפשיטת רגל והעניק לה את היציבות הפיננסית והאמינות הנדרשים לצמיחה עתידית.

אלכס קארפ, מנכ"ל פלנטיר, מכר 409 אלף מניות ב־63 מיליון דולר
מנכ"ל פלנטיר מוכר מניות לאחר שהמניה ירדה שישה ימים ברציפות, בעוד השוק בוחן מחדש את ההתלהבות מהבינה המלאכותית לאחר הערות של מנכ"ל OpenAI והתוצאות הצפויות של אנבידיה השבוע
אלכס קארפ, מנכ"ל פלנטיר טכנולוגיותPalantir -0.99% , מכר בשבוע שעבר יותר מ־409 אלף מניות בשווי של כ־63 מיליון דולר. המכירה, שדווחה לרשות ניירות הערך האמריקנית (SEC), נעשתה במסגרת תוכנית מכירה אוטומטית. המכירות בוצעו בימי רביעי וחמישי בשבוע שעבר, במחירים שבין 142.46 ל־157.56 דולר למניה. אף שמדובר במימוש משמעותי, קארפ עדיין מחזיק כ־6.43 מיליון מניות פלנטיר בשווי של יותר ממיליארד דולר.
החברה, הנחשבת לאחת החברות המובילות בתחום הבינה המלאכותית והאנליטיקה, חוותה ירידות במשך שישה ימי מסחר רצופים עד יום רביעי - התקופה הארוכה ביותר של ירידות מאז אפריל 2024. הירידות הגיעו דווקא אחרי שהחברה פרסמה דוחות חזקים לרבעון השני, שהובילו קודם לכן לעלייה חדה במחיר המניה. הדפוס הזה — זינוק חד בעקבות תוצאות חיוביות ולאחריו תיקון מהיר — הפך שכיח בקרב מניות הטכנולוגיה, ובעיקר בקרב מניות בינה מלאכותית.
למכירות של מנהלים בכירים יש משמעות סימבולית מעבר לערך הכספי שלהן. כאשר מנכ"ל מוכר מניות בהיקף כזה, השוק מפרש זאת לעיתים כאות לחוסר אמון במחירים הנוכחיים או בפוטנציאל העלייה העתידי. עם זאת, במקרה של קארפ, המכירות מוגדרות כמכירות אוטומטיות לכיסוי התחייבויות מס, מה שמקטין את המשמעות השלילית שלהן.
פלנטיר עצמה רשמה השנה צמיחה מרשימה, עם זינוק של 109% במניה מתחילת 2025. הביצועים המרשימים הפכו אותה לאחת המניות המבוקשות ביותר בקרב משקיעים המחפשים חשיפה לטכנולוגיות מתקדמות — אך גם יצרו רף ציפיות גבוה במיוחד, שאינו קל לעמוד בו.
- מניית פלנטיר בסימן שאלה: מה אומרים האנליסטים על השווי?
- תצדיק את השווי? פלנטיר תדווח היום אחרי המסחר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המבחן המשמעותי למגזר הבינה המלאכותית כולו יגיע השבוע עם פרסום דוחותיה של אנבידיה. החברה נתפסת כמדד לחוזקו של התחום כולו, והצהרות המנכ"ל ג'נסן הואנג עשויות להשפיע על כיוונו של השוק כולו. בנוגע לפלנטיר, השאלה המרכזית היא האם תצליח לתרגם את הביקוש הגובר לפתרונות בינה מלאכותית לצמיחה עסקית יציבה וארוכת טווח.