לקוסטקו יש מטילי זהב, לטארגט יש את טיילור סוויפט

לפי ההערכות קוסטקו מוכרת בין 100-200 מיליון דולר במטילי זהב וכסף בכל חודש; טארגט חיפשה פתרון משלה שיעזור לה לעמוד בתחרות וכנראה שהיא מצאה - מרצ'נדייז של טיילור סוויפט
רוי שיינמן |

ענקית הקמעונאות האמריקאית טארגט  TARGET CORP חיפשה פתרון איתו תוכל להתחרות במטילי הזהב שמוכרת המתחרה הגדולה שלה קוסטקו COSTCO WHOLESALE , ונראה כי כעת היא מצאה - מרצ'נדייז בלעדי של הזמרת המפורסמת טיילור סוויפט. על פי הערכות של UBS, המהדורות המיוחדות של מרצ'נדייז רשמי של הזמרת עשויות להעלות את הכנסות טארגט ברבעון הרביעי של השנה בכ-100 מיליון דולר.

טיילור סוויפט; קרדיט: פייסבוק לפי סעיף 27א

טיילור סוויפט; קרדיט: פייסבוק לפי סעיף 27א

החברה הודיעה שתשיק סדרת מוצרים בלעדיים של סוויפט במהלך "בלאק פריידיי", הכוללים ספר רשמי המתעד את החוויות שלה בסיבוב ההופעות הגדול שלה, "Eras Tour". כמו כן, יימכרו גם תקליטים ודיסקים של הגרסה המורחבת לאלבומה האחרון של סוויפט, "The Tortured Poets Department". גרסה זו הייתה זמינה עד כה רק כדיגיטלית, והמעריצים דרשו את השקת הגרסה הפיזית שלה מאז אפריל, אז יצא האלבום לראשונה.

זו אינה הפעם הראשונה שטארגט חוברת לסוויפט. בעבר הוציאה הקמעונאית למעלה מ-10 גרסאות בלעדיות לאלבומים של הזמרת, כאשר שיתוף הפעולה האחרון ביניהם נחל הצלחה מסחררת. גרסה בלעדית של "Tortured Poets" הפכה להזמנה המוקדמת הגדולה ביותר בתולדות מחלקת הבידור של טארגט, וסייעה להגדיל את מכירות הקטגוריה ברבעון הראשון, בעוד שהמכירות הכוללות של טארגט רשמו ירידה של 3.1%.

 

כמה המהלך ישפיע על טארגט?

לדברי האנליסט מיכאל לסר מ-UBS, המוצרים החדשים עשויים לחולל הצלחה דומה. סקר שנערך על ידי Morning Consult מצא כי כ-69% מהמבוגרים בארה"ב מזדהים כמעריצים של סוויפט, כאשר 16% מהם מחשיבים עצמם "מעריצים מושבעים". לסר מעריך שכ-42 מיליון איש נחשבים למעריצים מושבעים, ואם רק 2% מהם ירכשו ספר ואלבום, ההכנסות של טארגט עשויות לעלות בכ-100 מיליון דולר ברבעון הרביעי.

סניף טארגט; קרדיט: טוויטר

סניף טארגט; קרדיט: טוויטר

"שיתוף הפעולה הזה מדגים את ההתמקדות של טארגט בחידושים ובבלעדיות", כתב לסר, והוסיף שזה יאפשר לקמעונאית לשמר נאמנות לקוחות, ליצור התלהבות, ולהגביר את תנועת המבקרים בחנויות. לסר מציין שמדובר בהערכה שמרנית, שכן היא לא לוקחת בחשבון רכישות נוספות שהלקוחות יבצעו כשכבר יגיעו לחנות כדי לקנות את המרצ'נדייז.

קיראו עוד ב"גלובל"

בנוסף, ההערכה מתבססת על כך שרק 2% מהמעריצים המושבעים ירכשו את המוצרים, ושכל אחד מהם ירכוש רק עותק אחד מכל מוצר. בפועל, מעריצי סוויפט ידועים ברצונם לרכוש מוצרים בלעדיים מהר. מוצרים שמושקים בחנות המקוונת של הזמרת לרוב נמכרים תוך דקות, ובסיבוב ההופעות האחרון שלה מעריצים המתינו שעות כדי לרכוש מוצרים מהקולקציה. המגזין Pollstar מעריך שהמכירות של מרצ'נדייז בסיבוב ההופעות שלה לשנת 2023 עשויות להגיע לכ-200 מיליון דולר, כאשר כל מעריץ מוציא בממוצע 40 דולר על מוצרים.

למרות הציפיות הגבוהות, לסר מציין שמכירות המוצרים של סוויפט יוכלו להוסיף לטארגט, אך הן אינן מסוגלות לבדן לשנות את התמונה הכללית עבור הקמעונאית. מחלקת הבידור של טארגט, הכוללת גם את מכירות המוזיקה, מהווה רק כ-13% מההכנסות הכוללות של החברה. עם זאת, על רקע התקופה הכלכלית המאתגרת הצפויה לעונת החגים הקרובה, כל מוצר שמצליח למשוך לקוחות לחנות הוא סיבה לחגיגה עבור טארגט. 

מניית טארגט נסחרת לפי שווי של 72.2 מיליארד דולר אחרי עלייה של 10% מתחילת השנה ושל 40% בשנה האחרונה. המניה נסחרת במכפיל 16 על הרווחים הצפויים לה השנה ובמכפיל 15 על הרווחים הצפויים לה בשנה הבאה.

מניית טארגט בשנה האחרונה

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אנטליה טורקיה (AI)אנטליה טורקיה (AI)

קריסת התיירות בטורקיה: 3 מיליארד דולר הפסדים, 30% ירידה באנטליה ובריחה המונית ליוון

אינפלציה של 33.5% הורסת את היתרון של הלירה החלשה;  מלונות מחזיקים מעמד עם "הכול כלול" בזמן שעסקים קטנים קורסים;  1.5 מיליון טורקים נוטשים לטובת האיים היווניים; מאנטליה ועד איסטנבול: המספרים שמטלטלים את הענף שמניב 12% מהתמ"ג

עמית בר |
נושאים בכתבה תיירות טורקיה

ענף התיירות הטורקי, שהיווה במשך עשורים את אחד מעמודי התווך של הכלכלה המקומית, נמצא בצניחה חופשית. הנתונים העדכניים מציירים תמונה קשה: ירידה של 5% במספר התיירים הזרים ביולי, צניחה של 30% במבקרים באנטליה ברבעון הראשון, והפסדים צפויים של 3 מיליארד דולר בהכנסות השנתיות. מדובר ברעידת אדמה כלכלית עבור מדינה שבה התיירות מהווה 12% מהתמ"ג ומעסיקה מעל 3 מיליון עובדים.

המשבר מתבטא בירידה חדה במספרים: גרמניה, שהיא השוק הגדול ביותר של מבקרים, רשמה ירידה של 8%, בריטניה 10%, וארצות הברית צנחה ב-22%. אבל מעבר לסטטיסטיקה היבשה, מדובר בסיפור של ענף שלם שמתמוטט תחת העומס של אינפלציה דוהרת, אסונות טבע חוזרים ומדיניות כלכלית כושלת עם תדמית שהולכת ונהית בעייתית יותר לעולם המערבי - ארדואן נגד להקת בנות - "לבוש ומעשים לא הולמים". ארדואן נלחם באופוזיציה הליברלית, שם מנהיגים שלה בכלא, ומדבר יותר ויותר על קיצוניות דתית. זה עלול להפחיד את התיירים.

וכל זה קורה כשטורקיה נתפסת זולה מאוד. המטבע שלה איבד מעל%5 ב-20 שנה, אלא שהאינפלציה של 335 שהיא אומנם בירידה, מחסלת את היתרון התחרותי. משפחה של ארבעה משלמת כיום 150-200 דולר ללילה במלון בינוני באנטליה, לעומת 100-130 דולר לפני כשלוש שנים. 

המודל של "הכול כלול": כך שורדים המלונות הגדולים בזמן שהמסעדות המקומיות נסגרות

הפתרון שמחזיק את הענף בחיים הוא דווקא מודל הכל כלול. המלונות מרכיבים חבילות מיוחדות לתיירים רוסים כדי לשמור על תפוסה גבוהה. השוק הרוסי, שמהווה 14% מהמבקרים, נשאר יציב יחסית בזמן שהאירופים בורחים.

אבל יש לזה מחיר כבד. המודל יוצר "בועה" שבה התיירים לא יוצאים מהמלון ולא מוציאים כסף בכלכלה המקומית. התוצאה: בעלי עסקים קטנים באנטליה מדווחים על ירידה של 40% במכירות. מסעדות משפחתיות נסגרות, חנויות מזכרות מורידות תריסים, ומדריכי טיולים מקומיים נשארים ללא עבודה.

וורן באפט. קרדיט: רשתות חברתיותוורן באפט. קרדיט: רשתות חברתיות

באפט קונה בדיוק בזמן – רכש את UNH בשפל והרוויח כבר יותר מ־25%

ברקשייר האת'ווי השקיעה כ־1.6 מיליארד דולר ביונייטד הלת' במחירים שנעו בין 250 ל־350 דולר למניה; למרות חקירות פדרליות ותחזית רווח חלשה ל־2025, באפט מעריך שהמודל המשולב של ביטוח ושירותי בריאות יבטיח לחברה יתרון מתמשך

אדיר בן עמי |

וורן באפט הראה שוב את יכולתו לזהות ערך במקומות שבהם אחרים רואים קושי. ההשקעה של ברקשייר האת'ווי Berkshire Hathaway Inc -0.54%   ביונייטד הלת' UnitedHealth 0.84%  – שנשמרה בחשאיות במשך השנה – מתבררת כמהלך משתלם. המניה, שנסחרת כיום סביב 345 דולר, מעניקה לבאפט רווח של יותר מ-25% על מחיר קנייה ממוצע של 271.77 דולר למניה בתוך מספר חודשים.


באפט החל לרכוש את מניות יונייטד הלת' כבר ברבעון הראשון, כשהן נסחרו סביב 500 דולר, אך העמיק את האחזקה ברבעון השני לאחר שהמניה צנחה בעקבות דוחות מאכזבים ומשבר ניהולי. בסך הכול השקיע כ-1.6 מיליארד דולר, במחירים שנעו בין 250 ל-350 דולר – בעיקר לאחר הירידות החדות.


ההחלטה של באפט התבססה על ההערכה שהקשיים הנוכחיים זמניים, בעוד שהמודל העסקי של החברה יציב בטווח הארוך. יונייטד הלת' משלבת את זרוע הביטוח UnitedHealthcare עם זרוע השירותים הרפואיים והפארמה Optum – שילוב שמקשה על מתחרים להתקרב. למרות חקירות פדרליות, מתקפות סייבר וקשיים תפעוליים, באפט זיהה חברה עם יתרונות מבניים שהשוק לא תימחר כראוי. ברקשייר ביקשה אז גם לשמור על חסיון לגבי הרכישות, כדי למנוע מהשוק לזהות את הקנייה ולגרום לעליות מוקדמות במחיר. באפט השתמש בטקטיקה דומה גם בהשקעת הענק בחברת הביטוח צ'אב ב-2023. כך הוא מגן על אסטרטגיה ארוכת טווח מפני תגובות מהירות של המשקיעים.


ההתאוששות של יונייטד הלת' נובעת בחלקה מהתחזקות תחום Medicare Advantage. החברה עדכנה כי עד 2027 כ-78% מהמבוטחים בתוכניותיה יהיו רשומים במסגרות שדורגו בארבעה כוכבים ומעלה – רמה שמקנה לה בונוסים משמעותיים מהממשל. המשמעות היא תוספת הכנסות ממסלולים מסובסדים ויתרון תחרותי בשוק.


עם זאת, יונייטד הלת' לא חפה מבעיות. היא ניצבת מול חקירות פדרליות בנוגע לתוכניות Medicare, יחס הוצאות רפואיות שעלה ל-89.4%, ומשבר ניהולי שכלל חילופי מנכ"לים. החברה אף עדכנה מטה את תחזית הרווח ל-2025 ל-16 דולר למניה – מתחת להערכות האנליסטים. באפט, לעומת זאת, בחר להתמקד במבנה העסקי הרחב ולא ברעש בטווח הקצר.