SP500
צילום: גיא טל

S&P 500 ו-S&P 500 עם משקל שווה: יתרונות, חסרונות, וביצועים לאורך זמן

מה זה S&P 500 עם משקל שווה, מה מכפילי הרווח של מדדי ה-S&P 500 ומה התשואה השנתית הממוצעת בעשור האחרון?
גיא אבטליון | (2)

מדד S&P 500 נחשב לאחד המדדים המרכזיים בשוק ההון העולמי, ועוקב אחר ביצועי 500 החברות הציבוריות הגדולות בארה"ב. עם זאת, קיימות שתי גרסאות עיקריות של המדד: S&P 500 הרגיל ו-S&P 500 עם משקל שווה (Equal-Weight Index). בעוד המדד הרגיל הוא מדד "משוקלל שווי שוק", שבו משקלן של החברות הגדולות יותר (לפי שווי שוק) הוא גדול יותר, מדד המשקל השווה נותן לכל חברה את אותו המשקל, בלי קשר לגודלה בשוק.

  S&P 500 - המדד המוביל בעולם  

 

S&P 500 - שני מדדים; מי עדיף?

ההבדלים בין שני המדדים הם ניכרים ומספקים תובנות חשובות לגבי הדרך שבה הם פועלים. במדד ה-S&P 500 הרגיל, כל חברה מקבלת משקל במדד בהתאם לגודלה בשוק שלה. חברות ענק כמו אפל, מיקרוסופט ואמזון זוכות לחלק משמעותי מהמדד, דבר שמקנה להן השפעה רבה יותר על הביצועים הכוללים של המדד. במובן זה, הצלחות או כישלונות של חברות גדולות אלו יכולות להשפיע בצורה דרמטית על התוצאות של המדד כולו.

לעומת זאת, במדד בעל משקל שווה, כל חברה מקבלת 0.2% ממשקל המדד, מה שמקטין את ההשפעה של החברות הגדולות. גישה זו מאפשרת לחברות קטנות יותר להיות בעלות משקל משמעותי יותר במדד, דבר שיכול להוביל לתוצאה מאוזנת יותר כאשר מדובר בביצועים ובתנודתיות של המדד.

 

יתרונות וחסרונות לכל מדד

שמתייחסים לדינמיקת הביצועים, ניתן לראות שכאשר חברות גדולות חוות עליות חדות, המדד הרגיל נהנה מיתרון משמעותי בהשוואה למדד עם המשקל השווה. במקרים כאלה, הצלחות של חברות ענק מובילות לעליות מרשימות במדד הרגיל, דבר שמקנה לו יתרון ברור. לעומת זאת, במדד המשקל השווה, התנודתיות נוטה להיות נמוכה יותר. הסיבה לכך היא שהשפעתן של חברות קטנות יותר בולטת יותר, מה שמאזן את ההשפעה של עליות החברות הגדולות. בסך הכול, ההבדלים בין המדדים הללו מעידים על גישות שונות להשקעה ולסיכון, ובחירה במדד מסוים עשויה לשקף אסטרטגיות השקעה מגוונות.

ניתן לומר שהמדד עם המשקל השווה מפוזר טוב יותר ולכן גם פחות מסוכן. אלא שסיכון הולך יחד עם סיכוי. על רקע המשקל הגדול של שבע המופלאות במדד S&P 500 הרגיל - כ-27%, יכול להיות שיש מקום לשלב את המדד במשקל שווה, אבל ההיסטוריה מראה שהוא מספק תשואה נמוכה יותר - כלומר, הגדולות ממשיכות לגדול. זה מתחבר גם לרציונל התיאורטי של המדד, כי ככל שהוא מסוכן יותר הוא אמור לספק תשואה טובה יותר ופיזור שלא על פי משקל שווה, מסוכן יותר

 

השפעות על משקיעים והזדמנויות השקעה

למדד ה-S&P 500 הרגיל ישנם יתרונות וחסרונות המייחדים אותו, והשפעתם על משקיעים יכולה להיות משמעותית. היתרון הראשון הוא הביצועים הגבוהים יותר בזמן עליות של חברות גדולות. המדד מושפע בצורה חזקה מחברות הטכנולוגיה הגדולות, כמו אפל, גוגל ומיקרוסופט, שצמחו באופן משמעותי בשנים האחרונות. כאשר חברות אלו חוות עליות, המדד כולו נוטה להציג ביצועים גבוהים, מה שמספק למשקיעים הזדמנויות רווח גדולות.

קיראו עוד ב"גלובל"

בנוסף, המדד הרגיל מתמקצע בחברות גדולות ומבוססות, דבר שמוביל לכך שהמכפילים שלהן גבוהים יותר. מכפילי רווח גבוהים נובעים בעיקר מצמיחה מהירה יותר ופרמיית איכות, דבר המושך אליו משקיעים המעוניינים ביכולת החברות הללו לייצר רווחים גבוהים בעתיד. יתרה מכך, הנזילות שהחברות הגדולות מספקות היא גבוהה, מה שמאפשר למשקיעים לבצע עסקאות בקלות יחסית, דבר שמקטין את התסכול שניתן להרגיש בשוקי מניות פחות נזילים.

עם זאת, ישנם גם חסרונות בולטים למדד ה-S&P 500 הרגיל. הראשון מביניהם הוא הרגישות הגבוהה לחברות ענק. כאשר חברות כמו אפל או טסלה חוות ירידות חדות, המדד כולו מושפע בצורה חריפה, מה שעלול להוביל לאובדן ערך משמעותי עבור המשקיעים.

מדד ה-S&P 500 עם משקל שווה מציע מספר יתרונות משמעותיים שיכולים להועיל למשקיעים. אחד היתרונות הבולטים הוא הגיוון הגדול יותר שהוא מספק. במדד המשקל השווה, כל חברה מקבלת 0.2% ממשקל המדד, מה שמקטין את ההשפעה של החברות הגדולות ומגדיל את המשקל של חברות קטנות יותר במדד. גישה זו לא רק מקטינה את הסיכון הכרוך בהשקעה בחברה בודדת, אלא גם מספקת הזדמנויות פוטנציאליות לצמיחה מחברות שאולי אינן נמצאות בכותרות הראשיות, אך עדיין מציעות פוטנציאל משמעותי.

יתרון נוסף הוא הפחתת התלות בחברות הגדולות. במדד עם משקל שווה, התנודתיות בדרך כלל קטנה יותר ביחס למדד הרגיל, שכן הוא פחות תלוי בביצועי החברות הגדולות. כאשר שוק המניות חווה תנודות, המדד המשקל השווה מציע יציבות רבה יותר ומפחית את הסיכון להפסדים חדים הנגרמים כתוצאה מירידות חדות במניות של חברות ענק כמו אפל או מיקרוסופט.

מדד עם המשקל השווה יש חסרונות משמעותיים שחשוב לקחת בחשבון. בטווח הקצר, הוא נוטה להציג תוצאות פחות טובות, במיוחד כאשר חברות ענק כמו אפל, מיקרוסופט ואמזון חוות עליות משמעותיות. בשנים של פריחה בשוק, המדד מתקשה לעקוב אחרי המדד הרגיל, וההשפעה של צמיחת חברות הגדולות עליו היא נמוכה יותר. כתוצאה מכך, משקיעים עשויים למצוא את עצמם מופתעים מהפער בביצועים.

 

פערי ביצועים בין מדדי ה-S&P 500: איך דומיננטיות חברות הטכנולוגיה משפיעה על התשואות?

בשנת הכספים הנוכחית, מדד ה-S&P 500 הרגיל (SPY) רשם תשואה של 20.98%, לעומת תשואה של 12.55% במדד ה-S&P 500 עם המשקל השווה (^SPXEW). הפער הזה משקף את הצמיחה המהירה של החברות הגדולות שהובילו את המדד הרגיל לעליות חדות יותר.

במבט של 10 שנים אחורה, המדד הרגיל הפגין עליונות עם תשואה שנתית ממוצעת של 13.17%, לעומת 8.84% במדד המשקל השווה. הפער בביצועים נובע בעיקר מהדומיננטיות של חברות הטכנולוגיה הגדולות.

   המדדים לאורך השנים

מכפילי רווח במדדי ה-S&P 500: פערים בתמחור והזדמנויות השקעה

מכפיל הרווח (PE Ratio) הוא אחד המדדים המרכזיים המשמשים להערכת שווי של מדד או חברה, ומשקף את היחס בין מחיר המניה לרווח הנקי למניה. במדדי ה-S&P 500 וה-S&P עם משקל שווה, מכפילי הרווח נבדלים זה מזה באופן משמעותי. נכון להיום, מכפיל הרווח של מדד ה-S&P 500 הרגיל (SPY) עומד על 27, שהוא גבוה במיוחד בהשוואה למכפיל הרווח ההיסטורי שלו בעשר השנים האחרונות, שעמד בטווח שבין 17.2 ל-28.9. המשמעות היא שהשוק מתמחר את החברות הגדולות במכפיל גבוה יותר, מה שמעיד על ציפיות לצמיחה משמעותית בהכנסות בעתיד, אך גם על סיכון גבוה יותר אם תחול האטה כלשהי בצמיחה.

לעומת זאת, מדד ה-S&P 500 עם המשקל השווה (RSP) נסחר במכפיל רווח נמוך יותר של 18.45, מה שמצביע על תמחור שמרני יותר ביחס למדד הרגיל. טווח מכפילי הרווח של המדד בעשור האחרון נע בין 15.41 ל-25.7, מה שמראה כי התמחור הנוכחי קרוב יותר לרמה הנמוכה ההיסטורית שלו. תמחור זה יכול להצביע על כך שהשוק מתייחס בהסתייגות מסוימת לחברות הקטנות והבינוניות המרכיבות את המדד, אך מאידך מציג הזדמנות למשקיעים שמחפשים גיוון וסיכון מופחת, בפרט במקרים של תיקוני שוק חדים.

 

העתיד של מדדי ה-S&P 500: האם מדד המשקל השווה יכול לצמצם את הפערים?

ההבדלים בביצועים בין שני המדדים צפויים להימשך גם בעתיד, אך עם אפשרות להקטנת הפער. אם חברות ענק ימשיכו להוביל את הצמיחה בשוק, ה-S&P 500 הרגיל ימשיך להציג תשואות גבוהות יותר. עם זאת, במידה שתהיה האטה או תיקון בשוק הטכנולוגיה, מדד המשקל השווה עשוי להוכיח את עצמו כמסלול שמרני יותר.

בנוסף, סיכונים רגולטוריים וחשש ממצב של "ריכוזיות יתר" עלולים להפעיל לחצים על החברות הגדולות בשוק, מה שעשוי לשנות את הדינמיקה ולהביא לצמצום הפערים בין שני המדדים.

בסיכום, לכל אחד מהמדדים יתרונות וחסרונות, והבחירה ביניהם תלויה באסטרטגיית ההשקעה ובסיכון שהמשקיע מוכן לקחת. בשוק תנודתי כמו זה של 2024, הגיוון והחשיפה הרחבה של מדד המשקל השווה עשויים להציע איזון טוב יותר.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    Bill Hwang 26/09/2024 08:52
    הגב לתגובה זו
    כל מחלקה בביג טק שווה לחברה בינונית במדד משקל שווה, לכן השקעה שוות משקל היא מעוותת.
  • 1.
    לרון 26/09/2024 08:46
    הגב לתגובה זו
    כשבשוק ההון "ממציאים" חידושים מכל סוג תשואתם לבסוף נמוכה יותר עם סיכון גדול יותר,הכי טוב ללכת בפשטות
אנבידיהאנבידיה

"אנבידיה נסחרת במכפיל שפל היסטורי" בנק אוף אמריקה ממליץ לנצל את ההזדמנות

המניה נסחרת ב-177 דולר, בבנק אוף אמריקה סבורים שהיא תגיע ל-275 דולר; לא חוששים מתחרות מגוגל, רואים במכפיל רווח של 25 הזדמנות כניסה חד פעמית

ליאור דנקנר |

מניית אנבידיה (NVDA) NVIDIA Corp. -0.61%   נסחרת במכפיל רווח עתידי של כ-25 - רמה שעשויה להיות נקודת שפל אטרקטיבית למשקיעים. כך עולה מדוח חדש של צוות האנליסטים של בנק אוף אמריקה, בראשות ויוויק אריה שהוא אחד מהתומכים הנלהבים של אנבידיה. לפי הניתוח שלו, בכל פעם שמניית אנבידיה התקרבה למכפיל 25, היא התאוששה לרמות של 30 עד 40 תוך 3-6 חודשים.

הדוח מגיע על רקע שבוע חזק במיוחד למדד ה-SOX של מניות השבבים, שזינק בכ-10% והצליח לחזור מעל הממוצע הנע ל-50 יום, תוך ביצועי יתר מול מדד ה-S&P 500 שעלה 3.7% בלבד. זאת למרות ירידה של כאחוז במניית אנבידיה עצמה, מה שמעיד על התרחבות הראלי לחברות נוספות בסקטור.

בין המניות הבולטות בשבוע האחרון: Credo Technology זינקה ב-33%, ברודקום עלתה 18%, Coherent הוסיפה 18%, אינטל קפצה 18% על רקע כותרות בתקשורת לגבי זכיות פוטנציאליות בייצור שבבים, ו-Marvell עלתה 15% לקראת פרסום דוחות ולקראת כנס re:Invent של אמזון.

הדיון עבר מהשקעות הון לחשש מתחרות

בחודשים האחרונים, הדיון המרכזי בקרב משקיעים בתחום הבינה המלאכותית עבר ממוקד. אם בעבר החשש היה מהיקפי ההשקעות האדירים של חברות הענן, כעת הדיון מתמקד בתחרות - בין מודלי השפה של OpenAI לבין Gemini של גוגל, ובמקביל בין שבבי ה-TPU של גוגל וברודקום לבין שבבי ה-GPU של אנבידיה.

האנליסטים של בנק אוף אמריקה מדגישים מספר נקודות מרכזיות שמטות את הכף לטובת אנבידיה: ראשית, היצע השבבים בתעשייה הדוק, ואנבידיה שולטת בהקצאה - מה שמקשה על לקוחות לשנות את תמהיל הרכישות שלהם בשנה הקרובה. שנית, שבבי ה-TPU הוכיחו את עצמם רק במרכזי הנתונים של גוגל עצמה, בעוד ש-GPU זמינים בסביבות ענן מרובות כולל בענן של גוגל. למעשה, הבנק מעריך כי רכישות ה-GPU של גוגל צפויות להגיע לכ-10 מיליארד דולר ב-2025, סכום דומה לרכישות ה-TPU שלה מברודקום.

מיקרוסופט. קרדיט: רשתות חברתיותמיקרוסופט. קרדיט: רשתות חברתיות

מיקרוסופט הורידה יעדי מכירות ל-AI - המניה מאבדת 2%

דיווח חדש חושף כי החברה עדכנה כלפי מטה את יעדי המכירות למוצרי בינה מלאכותית לאחר שרוב צוותי המכירות לא עמדו ביעדים; הנתונים מצביעים על פער בין ההתלהבות מהטכנולוגיה לבין האימוץ בפועל בשוק הארגוני

אדיר בן עמי |

מניית ענקית הטכנולוגיה מיקרוסופט Microsoft Corp -1.77%  מאבדת 2% בעקבות דיווח של אתר The Information, שלפיו החברה צמצמה את היעדים שהציבה למכירות מוצרי הבינה המלאכותית לשוק העסקי. לפי הפרסום, שינויים ביעדי המכירות נעשו בכמה יחידות בחברה, בעיקר בתחום הענן. גורמים המצוטטים בדיווח טוענים כי חלק גדול מצוותי המכירות לא הצליחו לעמוד ביעדים שנקבעו לשנה הפיסקלית שהסתיימה ביוני, ולכן ההנהלה התאימה את המספרים כלפי מטה.


מיקרוסופט משקיעה בשנה האחרונה מאמצים משמעותיים בהחדרת שירותי AI חדשים, ובראשם Copilot כחלק מחבילת Microsoft 365. למרות זאת, החברה נמנעה מלפרסם נתוני מכירות מפורטים שמאפשרים להעריך את קצב האימוץ בפועל.


ההתלהבות לא מתורגמת לרכישות

הדיווח מצטרף לשורה של סימנים לכך שההתלהבות המוקדמת מהטכנולוגיות החדשות אינה מתורגמת באופן מלא לרכישות רחבות בשוק הארגוני. חלק מהלקוחות, כך נראה, ממשיכים להתנסות בכלים אך דוחים החלטות השקעה ארוכות טווח. נתונים עדכניים של הלשכה לסטטיסטיקה בארה״ב מצביעים על עלייה הדרגתית בשימוש בבינה מלאכותית מ־3.7% מהעסקים לפני שנתיים לכ־10% בספטמבר האחרון. עם זאת, בקרב החברות הגדולות דוּוח על ירידה בשימוש במהלך חודשי הקיץ, כאשר חלק מהן עצרו פיילוטים ולא המשיכו לפריסה רחבה.


אחת הסיבות המרכזיות שהוזכרו על ידי עסקים היא הקושי להעריך את התועלת הכלכלית של הכלים החדשים. רבים מהפתרונות עדיין אינם מספקים חיסכון ברור, וחלקם ממשיכים לייצר טעויות שעלולות לגרום נזק תפעולי. ברקע לכך עומדות הוצאות העתק של ענקיות הטכנולוגיה על תשתיות AI. מיקרוסופט, לצד אמזון, גוגל ומטא, מנהלות מרוץ השקעות במרכזי נתונים ובשבבים ייעודיים, מתוך הנחה שהביקוש יגדל בהמשך. אולם בשוק גובר הדיון בשאלה האם ההשקעות הללו מקדימות את הביקוש בפועל.


כך למשל, יחידה אחת במערך המכירות של Azure דרשה מהנציגים להגדיל את היקפי השימוש של לקוחות במוצר בשם Foundry ב־50% בשנה החולפת. לפי הדיווח, פחות מ־20% מהם הצליחו לעמוד ביעד, ובעקבות זאת צומצם היעד לשנה הנוכחית לכ־25%. ההתאמות שביצעה מיקרוסופט מעידות על פער בין ההצהרות הפומביות של ענקיות הטכנולוגיה לבין המציאות בשטח. ייתכן שהשוק בשלב מוקדם מדי, או שהלקוחות מבקשים יותר הוכחות ליעילות לפני שהם מתחייבים לשדרוגים עתירי עלות.