ספקיות החשמל נהנות מצמיחה בביקוש: איזו מנייה ישראלית תרוויח?
מניות ספקיות החשמל בארצות הברית חוות בחודשים האחרונים צמיחה בצל לביקוש הגובר לחשמל, שנובע מהתרחבות מרכזי הנתונים ואימוץ נרחב של רכבים חשמליים. מי שעשויה להרוויח מהמגה היא חברת האנרגיה המתחדשת אנלייט אנלייט אנרגיה -1.7% שלהערכת בית ההשקעות IBI, "ממוקמת בצורה מעולה לניצול המגמות הללו ולהצגת ביצועים תוצאות חזקות".
לפי רועי שביט, אנליסט, במחלקת המחקר של IBI, שתי סיבות מרכזיות מניעות את הצמיחה בספקיות החשמל בארצות הברית - רכבים חשמליים ומרכזי נתונים. לדבריו רכבים חשמליים הופכים ליותר ויותר נפוצים בשנים האחרונות על רקע המאמצים לעבור לתחבורה ירוקה. על פי נתונים של IEA מסוף 2023, אחוז צריכת החשמל של רכבים חשמליים עמד על ממוצע עולמי של כ-0.53%, כאשר אירופה מובילה עם אחוז צריכה של 1.1%, וארה"ב עומדת רק על 0.6%. עם זאת, עד שנת 2035, הנתונים הללו צפויים לעלות משמעותית. על פי המדיניות המוצהרת, המספרים צפויים לעלות לממוצע עולמי של 8.65%, כאשר ארה"ב תוביל את המהפכה עם אחוז צריכה של 14.2%. תרחיש ההבטחות המוצהרות מציג תחזיות עוד יותר גבוהות, ומעיד על המחויבויות הממשלתיות והתאגידיות החזקות כלפי חשמול ענף התחבורה.
גורם קריטי נוסף להרחבת הביקוש לחשמל הם מרכזי הנתונים. צמיחת שוק הענן, שוק עיבוד הנתונים (big data) ועידן ה-AI דורשים כוח מחשוב משמעותי, נקודה שמובילה לעלייה ניכרת בביקוש לאנרגיה. מחקר של גולדמן זאקס מציין כי מרכזי הנתונים יתרמו 0.9% לביקוש החשמל בארה"ב מ-2022 עד 2030 (מהווה 37.5% מסך ה-CAGR המשוער), ובכך מייצג את המגזר הכי משמעותי עבור עתיד צריכת האנרגיה.
מ-2015 עד 2019, הביקוש לחשמל ממרכזי הנתונים נשאר יחסית יציב לאור שיפורי יעילות בצריכת החשמל. אך ההאטה בהתייעלות הצריכה והדרישות הגוברות לכוח מחשוב צפויות לשלש את ביקוש החשמל עד 2030 בהשוואה לרמות של 2020. ה-AI מחזק עוד יותר את המגמה הזו, וצפוי לתרום משמעותית לביקושי החשמל.
- IBI: ההכנסות טיפסו ל-378 מיליון שקל וה-EBITDA הסתכם ב-122 מיליון שקל
- "המשקיעים אופטימיים מדי לגבי תוואי הריבית"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הנתונים האזוריים תומכים בצמיחה זו, כאשר צפון וירג'יניה היא השוק הגדול ביותר למרכזי נתונים בארה"ב, ואחריה אזורים מרכזיים אחרים כמו שיקגו, דאלאס ופניקס. תחזית של חברת דומיניון מציינת כי הצמיחה המהירה הזו לא תאט בעתיד הקרוב, ותציג CAGR של 9.6% בביקוש למרכזי נתונים עד שנת 2030.
אנלייט ממוקמת בצורה מעולה
מי שעשויה להרוויח מהמגמה לדברי שביט היא אנלייט, שמבדלת את עצמה משאר תעשיית תשתיות החשמל בארה"ב על ידי 4 נקודות עיקריות:
ראשית, בשונה מהחברות האמריקאיות בתחום, אנלייט מתפקדת כיצרנית חשמל (IPP) וגם כיזמית פרויקטים, מודל עסקי שמאפשר לחברה למנף ולנצל פרויקטים מבוססים אנרגיה מתחדשת שמציגים פוטנציאל לצמיחה ורווחיות. זה בשונה ממרבית חברות תשתיות החשמל בארה"ב, שמחזיקות בנכסים מסורתיים בעלי פוטנציאל צמיחה ורווחיות נמוך יותר.
שנית, פוטנציאל צמיחה גדול יותר: המודל של אנלייט, אשר מתרכז בפרויקטים מבוססים אנרגיה מתחדשת, מעמיד את החברה בנקודה מצוינת להצגת צמיחה איתנה על רקע מגמת הביקושים לאנרגיה ירוקה. לחברה יש פרויקטים אסטרטגיים באזורים עם ביקוש גבוה כמו למשל PJM, שמייצג את שוק הביקושים הגדול ביותר בארה"ב.
- ויקטוריה'ס סיקרט מזנקת לאחר דוחות חזקים
- סנטינל וואן צונחת: תחזית חלשה וחוסר ודאות קדימה
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- תרומה של 1.1 מיליארד דולר בעיקר למחקר מדעי - מאחד מהאנשים...
שלישית, פרויקטים באנרגיה מתחדשת, בשונה מפרויקטים באנרגיה מסורתית, מציגים שיעורי רווחיות חזקים יותר כתוצאה מעלויות תפעוליות נמוכות יותר, פיתוחים טכנולוגיים, מדיניות ממשלתית תומכת, תנאי מימון נוחים יותר ועלויות CAPEX שיורדים לאורך זמן. היעילות שבה אנלייט מנהלת את הפרויקטים שלה, יחד עם טכנולוגיה מתקדמת ותנאים פיננסיים נוחים ממקם את אנלייט בנקודה הרבה יותר רווחית לעומת מתחריה.
לבסוף, פוטנציאל גיאוגרפי: אחוז גדול מהפרויקטים של אנלייט (1.4GW ו-2.24GWh של אגירה) ממוקמים ב- PJM, טריטוריה שכוללת את רוב מזרח ארה"ב, וכמובן את צפון וירג'יניה, אשר צפויה לחוות עלייה ניכרת בביקושי החשמל, לאור הביקוש המשמעותי של מרכזי נתונים באזור.
- 3.בן בסט 26/06/2024 13:40הגב לתגובה זואנליסטים כותבים לפי פוזימיה של המעסיק שלהם
- 2.דנן 25/06/2024 08:51הגב לתגובה זותפסיקו לפמפם הכישלון הזה
- 1.אלוף 24/06/2024 21:20הגב לתגובה זובעלי יכולת מטורפת בתחום החשמל
פוליריזון רשתות חברתיותהישראלית שמזנקת ב-100% בוול-סטריט
פוליריזון דיווחה על מעבר לייצור בהיקף גדול של תרסיס ההגנה האף־י PL-14, צעד שמקרב אותה לניסויים קליניים ב־2026 ומצית עניין מחודש במניה שצללה במהלך השנה
חברת הביוטק הישראלית פוליריזון Polyrizon Ltd -23.31% , מזנקת ביותר מ-100% לאחר שדיווחה כי הצליחה להתקדם משלב הפיתוח המעבדתי ליכולות ייצור רחבות היקף. מדובר בהישג משמעותי עבור החברה, שמפתחת פתרונות לא-תרופתיים להתמודדות עם אלרגנים ונגיפים במערכת הנשימה. יכולת הייצור החדשה מהווה אבן דרך חיונית לקראת מעבר לניסויים קליניים ובהמשך גם להיערכות למסחור.
פוליריזון הוקמה על בסיס תפיסה שלפיה חלל האף, כנקודת הכניסה הראשונה של אלרגנים ונגיפים, יכול לשמש זירה יעילה להגנה מפניהם. מייסד החברה, תומר ישראלי, זיהה פער בין תרסיסים קיימים המספקים הקלה זמנית לבין מוצרים שיכולים להוות שכבת הגנה אמיתית. מתוך כך הוביל פיתוח פלטפורמה המבוססת על הידרוג'ל היוצר שכבת בידוד דקה בדופן האף. במוקד פעילות החברה עומדת טכנולוגיית Capture & Contain, המבקשת ללכוד חלקיקים זרים ולמנוע את חדירתם לרקמת האף. היישום המרכזי שלה, PL-14, נועד להתמודד עם אלרגנים נפוצים כמו אבקני פריחה, אבק ושיער חיות. החברה מדגישה כי הפתרון אינו מבוסס על תרופות ואמור לשמש מנגנון מכני מגן.
במהלך 2025 השלימה פוליריזון סדרת ניסויי פיתוח שנועדה לבחון היצמדות לרקמות, יציבות החומר ועמידותו בתנאי שימוש שונים. הצוות המדעי בראשות ד״ר טידר תורג׳מן הוביל את הפעילות המחקרית שהביאה לתוצאות פרה־קליניות התומכות ביכולת המוצר ללכוד חלקיקים ברמת הרירית.
בדרך לייצור תעשייתי
ב־2 בדצמבר עדכנה פוליריזון כי השלימה ייצור ראשון בהיקף גדול של פורמולת PL-14, זאת בשיתוף יצרן תרופות חיצוני. הייצור התבצע בתנאים מבוקרים, והאצוות שהופקו עמדו בכל פרמטרי האיכות והיציבות שנבדקו. מבחינת החברה, מדובר באיתות משמעותי לכך שהטכנולוגיה שהותאמה עד כה לניסויי מעבדה מסוגלת לעבור לייצור תעשייתי, שלב חיוני לפני כניסה לניסויים קליניים. היכולת לייצר בנפח גבוה פותחת לחברה את הדלת להתחלת ניסויים קליניים המתוכננים ל־2026. שלב זה יאפשר לבדוק את המוצר בסביבה קלינית ולהיערך בהמשך לקבלת אישורים רגולטוריים. בחברה אומרים כי האצוות שנוצרו עומדות בסטנדרטים הנדרשים לשווקים בארה״ב ובאירופה.
- 1.8 טריליון דולר: 5 עובדות על תעשיית הביו מד העולמית
- מגזר הביוטק מתעורר - האם הפעם זה אמיתי?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שוק האלרגיות והמחלות הנשימתיות ממשיך לגדול בהתמדה, בין היתר בשל עלייה בשיעורי החשיפה לאלרגנים ובצורך בפתרונות מניעה זמינים. שוק האלרגיה העונתית מוערך כיום במיליארדי דולרים וצפוי להתרחב בעשור הקרוב, וגם שוק השפעת מציג מגמת גידול על רקע ביקוש להתחזקות מנגנוני ההגנה האישיים. בתוך מציאות זו, פוליריזון מבקשת למצב את קו מוצריה כפתרון שאינו תרופתי אלא מבוסס־מנגנון, הנשען על רכיבים טבעיים ומיועד להפחתת חשיפה עוד לפני התפתחות תגובה דלקתית.
הילרי סופר, מנכ"לית ויקטוריה'ס סיקרט. קרדיט: רשתות חברתיותויקטוריה'ס סיקרט מזנקת לאחר דוחות חזקים
עם התאוששות עמוקה ופתיחת עונת חגים מבטיחה, החברה מציגה צמיחה של 9%, מצמצמת הפסד, מעלה תחזיות לשנה כולה ומקבלת רוח גבית מוול סטריט, ותהליך הטרנספורמציה האסטרטגית שלה מתחיל להשתלם
מניית ויקטוריה'ס סיקרט Victoria's Secret 10.96% מזנקת בחדות, לאחר שהחברה פרסמה דוח רבעוני מרשים שהפתיע את האנליסטים והעלה את מפלס האופטימיות לקראת עונת החגים, התקופה החשובה ביותר בשנה עבור קמעונאיות האופנה. המשקיעים
הגיבו במהירות והמניה קופצת ביותר מ-12% ונוגעת בקצה העליון של הטווח שלה השנה.
הדוח הצביע על צמיחה של 9% במכירות הרבעון, שהסתכמו ב-1.35 מיליארד דולר, מעל ציפיות השוק. גם נתון המכירות בחנויות זהות, אחד המדדים המרכזיים בתחום הקמעונאות, עלה ב-8% והדגיש
התאוששות רחבה בכל ערוצי הפעילות: חנויות, אונליין ושווקים בינלאומיים. המותגים Victoria’s Secret, PINK ו-Beauty הובילו את המומנטום ותרמו לביצועים האיתנים.
למרות שהחברה עדיין רושמת הפסד מתואם של 0.27 דולר למניה, מדובר בשיפור משמעותי לעומת הפסד של
0.59 דולר ברבעון המקביל, נתון שהאנליסטים הגדירו כ״עדות לכך שהסיבוב האסטרטגי של החברה מתחיל לחלחל״.
שיפור ברווחיות: פחות מבצעים, יותר מכירות במחיר מלא
ה-CFO של החברה ציין כי החברה הצליחה להגדיל את המרווח הגולמי ב-170 נקודות בסיס,
הישג משמעותי בשוק אופנה תחרותי. השיפור נבע מהפחתת מבצעים ומתמחור מחושב יותר, שהתאפשר בזכות חיזוק המותגים והחזרת הלקוחות למוצרים במחיר מלא.
לדבריו, ההתמקדות בבקרה על הוצאות ובתכנון מדויק של מלאים מאפשרת לחברה להקטין סיכונים ולשמור על גמישות תפעולית.
הוא גם הדגיש כי החברה ממשיכה להשקיע במקביל בחדשנות מוצרים, בחיזוק המסרים השיווקיים ובהעמקת חוויית הלקוח, הן בחנות והן בדיגיטל, מתוך כוונה לבנות אסטרטגיית צמיחה ארוכת טווח.
