ספקיות החשמל נהנות מצמיחה בביקוש: איזו מנייה ישראלית תרוויח?
מניות ספקיות החשמל בארצות הברית חוות בחודשים האחרונים צמיחה בצל לביקוש הגובר לחשמל, שנובע מהתרחבות מרכזי הנתונים ואימוץ נרחב של רכבים חשמליים. מי שעשויה להרוויח מהמגה היא חברת האנרגיה המתחדשת אנלייט אנלייט אנרגיה 0.87% שלהערכת בית ההשקעות IBI, "ממוקמת בצורה מעולה לניצול המגמות הללו ולהצגת ביצועים תוצאות חזקות".
לפי רועי שביט, אנליסט, במחלקת המחקר של IBI, שתי סיבות מרכזיות מניעות את הצמיחה בספקיות החשמל בארצות הברית - רכבים חשמליים ומרכזי נתונים. לדבריו רכבים חשמליים הופכים ליותר ויותר נפוצים בשנים האחרונות על רקע המאמצים לעבור לתחבורה ירוקה. על פי נתונים של IEA מסוף 2023, אחוז צריכת החשמל של רכבים חשמליים עמד על ממוצע עולמי של כ-0.53%, כאשר אירופה מובילה עם אחוז צריכה של 1.1%, וארה"ב עומדת רק על 0.6%. עם זאת, עד שנת 2035, הנתונים הללו צפויים לעלות משמעותית. על פי המדיניות המוצהרת, המספרים צפויים לעלות לממוצע עולמי של 8.65%, כאשר ארה"ב תוביל את המהפכה עם אחוז צריכה של 14.2%. תרחיש ההבטחות המוצהרות מציג תחזיות עוד יותר גבוהות, ומעיד על המחויבויות הממשלתיות והתאגידיות החזקות כלפי חשמול ענף התחבורה.
גורם קריטי נוסף להרחבת הביקוש לחשמל הם מרכזי הנתונים. צמיחת שוק הענן, שוק עיבוד הנתונים (big data) ועידן ה-AI דורשים כוח מחשוב משמעותי, נקודה שמובילה לעלייה ניכרת בביקוש לאנרגיה. מחקר של גולדמן זאקס מציין כי מרכזי הנתונים יתרמו 0.9% לביקוש החשמל בארה"ב מ-2022 עד 2030 (מהווה 37.5% מסך ה-CAGR המשוער), ובכך מייצג את המגזר הכי משמעותי עבור עתיד צריכת האנרגיה.
מ-2015 עד 2019, הביקוש לחשמל ממרכזי הנתונים נשאר יחסית יציב לאור שיפורי יעילות בצריכת החשמל. אך ההאטה בהתייעלות הצריכה והדרישות הגוברות לכוח מחשוב צפויות לשלש את ביקוש החשמל עד 2030 בהשוואה לרמות של 2020. ה-AI מחזק עוד יותר את המגמה הזו, וצפוי לתרום משמעותית לביקושי החשמל.
- IBI: ההכנסות טיפסו ל-378 מיליון שקל וה-EBITDA הסתכם ב-122 מיליון שקל
- "המשקיעים אופטימיים מדי לגבי תוואי הריבית"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הנתונים האזוריים תומכים בצמיחה זו, כאשר צפון וירג'יניה היא השוק הגדול ביותר למרכזי נתונים בארה"ב, ואחריה אזורים מרכזיים אחרים כמו שיקגו, דאלאס ופניקס. תחזית של חברת דומיניון מציינת כי הצמיחה המהירה הזו לא תאט בעתיד הקרוב, ותציג CAGR של 9.6% בביקוש למרכזי נתונים עד שנת 2030.
אנלייט ממוקמת בצורה מעולה
מי שעשויה להרוויח מהמגמה לדברי שביט היא אנלייט, שמבדלת את עצמה משאר תעשיית תשתיות החשמל בארה"ב על ידי 4 נקודות עיקריות:
ראשית, בשונה מהחברות האמריקאיות בתחום, אנלייט מתפקדת כיצרנית חשמל (IPP) וגם כיזמית פרויקטים, מודל עסקי שמאפשר לחברה למנף ולנצל פרויקטים מבוססים אנרגיה מתחדשת שמציגים פוטנציאל לצמיחה ורווחיות. זה בשונה ממרבית חברות תשתיות החשמל בארה"ב, שמחזיקות בנכסים מסורתיים בעלי פוטנציאל צמיחה ורווחיות נמוך יותר.
שנית, פוטנציאל צמיחה גדול יותר: המודל של אנלייט, אשר מתרכז בפרויקטים מבוססים אנרגיה מתחדשת, מעמיד את החברה בנקודה מצוינת להצגת צמיחה איתנה על רקע מגמת הביקושים לאנרגיה ירוקה. לחברה יש פרויקטים אסטרטגיים באזורים עם ביקוש גבוה כמו למשל PJM, שמייצג את שוק הביקושים הגדול ביותר בארה"ב.
- ריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום
- תרופת ההרזיה החדשה של אלי לילי: ירידה של 30% במשקל, אך שיעור הנשירה גבוה
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים
שלישית, פרויקטים באנרגיה מתחדשת, בשונה מפרויקטים באנרגיה מסורתית, מציגים שיעורי רווחיות חזקים יותר כתוצאה מעלויות תפעוליות נמוכות יותר, פיתוחים טכנולוגיים, מדיניות ממשלתית תומכת, תנאי מימון נוחים יותר ועלויות CAPEX שיורדים לאורך זמן. היעילות שבה אנלייט מנהלת את הפרויקטים שלה, יחד עם טכנולוגיה מתקדמת ותנאים פיננסיים נוחים ממקם את אנלייט בנקודה הרבה יותר רווחית לעומת מתחריה.
לבסוף, פוטנציאל גיאוגרפי: אחוז גדול מהפרויקטים של אנלייט (1.4GW ו-2.24GWh של אגירה) ממוקמים ב- PJM, טריטוריה שכוללת את רוב מזרח ארה"ב, וכמובן את צפון וירג'יניה, אשר צפויה לחוות עלייה ניכרת בביקושי החשמל, לאור הביקוש המשמעותי של מרכזי נתונים באזור.
- 3.בן בסט 26/06/2024 13:40הגב לתגובה זואנליסטים כותבים לפי פוזימיה של המעסיק שלהם
- 2.דנן 25/06/2024 08:51הגב לתגובה זותפסיקו לפמפם הכישלון הזה
- 1.אלוף 24/06/2024 21:20הגב לתגובה זובעלי יכולת מטורפת בתחום החשמל
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים
ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס
אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.
כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.
הון של 500 מיליארד דולר
ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.
העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון.
- טסלה מתקרבת לנהיגה אוטונומית מלאה - נתוני FSD מצביעים על קפיצה בביצועים
- חנות המחשבים הראשונה נפתחת לקהל הרחב ומה קרה היום לפני 15 שנה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד.
ריביאן אתר החברהריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום
יצרנית הרכבים החשמליים מציגה שבב עיבוד עצמאי, חבילת נהיגה מתקדמת בתשלום ומערך ליידאר בדגמי R2, אך המשקיעים מודאגים מהעלויות ומהקצב האיטי של הייצור; המניה נופלת ב-4.5%
ריביאן Rivian Automotive -6.11% חשפה שורה של מהלכים טכנולוגיים חדשים במטרה לחזק את מעמדה בשוק הרכב החשמלי ולבסס יכולות נהיגה מתקדמות בכלי הרכב העתידיים שלה. במסגרת אירוע ייעודי שעסק באוטונומיה ובינה מלאכותית, הציגה החברה לראשונה שבב עיבוד שפותח באופן עצמאי, מערכת סיוע לנהג בתשלום, ותוכנית הדרגתית לשילוב מערכות נהיגה ברמות מתקדמות יותר.
הצעד המשמעותי ביותר הוא המעבר לשבב ייעודי שפותח בתוך החברה, מהלך שמחליף את השימוש במעבדי אנבידיה שהיו בלב מערכות הנהיגה של דגמי ריביאן עד כה. השבב החדש צפוי להתממשק עם מצלמות, חיישני ליידאר ומערכות נוספות, ולספק יכולת עיבוד גבוהה יותר מבעבר. בריביאן אומרים כי ההחלטה לבנות שבב עצמאי התקבלה לאחר שנים של פיתוח, וכי הוא ישפר משמעותית את ביצועי מערכת הנהיגה המתקדמת, תוך הפחתת עלויות הייצור. לטענת החברה, מדובר בשילוב נדיר בין שיפור ביצועים לבין הורדת עלויות, מהלך שאינו נפוץ בפיתוח שבבים לרכב.
החברה הציגה גם חבילה חדשה של סיוע לנהג, Autonomy+, שתוצע בתשלום חד-פעמי או כמנוי חודשי. החבילה תאפשר נהיגה ללא מגע ידיים במיליוני קילומטרים של כבישים בארה״ב וקנדה, ומיועדת להפוך למנוע הכנסה נוסף עבור החברה בתקופה של ביקוש מתון לרכבים חשמליים.
דגמי R2 החדשים ועוזר הבינה המלאכותית
דגמי ה־R2, הצפויים לצאת לשוק במחצית הראשונה של השנה הבאה, יצוידו בשבב החדש ובחיישני ליידאר מתקדמים. בכך מצטרפת ריביאן לשורה של יצרניות רכב ופתרונות רובוטקסי המשלבות ליידאר כמנגנון בטיחות ותפיסת מרחב נוסף. מנגד, הדגמים הנוכחיים, מסדרת R1, לא יזכו למלוא היכולות של הדור החדש, אך יקבלו שדרוגי תוכנה שירחיבו את היכולות הקיימות. חלק מהשדרוגים נועדו לשפר נהיגה ללא מגע ידיים, ואחרים יאפשרו ניווט מתקדם יותר כאשר הרכב עדיין מחייב השגחת נהג.
- ריביאן מפטרת עובדים ומתכוננת לאתגרים כלכליים בשוק הרכבים החשמליים
- ריביאן מתפצלת: משיקה חברה בת למיקרו-ניידות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לצד פיתוח השבב, חשפה החברה עוזר בינה מלאכותית חדש המיועד לתפעל פונקציות ברכב, לסנכרן אפליקציות ולזהות תקלות פוטנציאליות. זהו צעד נוסף בכיוון של שילוב מערכות תוכנה מורכבות כחלק מהערך המסחרי של כלי הרכב.
