אייפון 15 פרו
צילום: אפל

מה האייפון 15 יכול ללמוד אותנו על הכלכלה?

מציאות מדומה, קיימות וגלובליזציה אלו התחומים המרכזיים שאפל מתמקדת בהם 
אדיר בן עמי | (1)
נושאים בכתבה אייפון אפל

סדרת האייפונים החדשה של אפל APPLE הגיעה סוף סוף למדפים והמשקיעים מחכים לראות כיצד המכירות ישפיעו על מניית ענקית הטכנולוגיה. עם זאת, השקת האייפון החדש מביאה איתה תובנות לגבי הכלכלה העולמית אליהן כדאי לשים לב. 

השינויים שאפל עשתה באייפון החדש נראים שוליים, אבל המסקנה שעולה מהם היא שהחברה מבינה שהצרכנים מעוניינים  להוציא יותר על חוויות. אפל מקווה שרצון הלקוחות לחוות מציאות מדומה יתורגם לקניית מוצרים חדשים בזמן שהיא מתכננת לשחרר את משקפי המציאות הרבודה שלה ה-Vision pro בעלות של 3,499 דולר. תוספות באייפון 15 כמו יכולות "וידיאו מרחבי" היא חלק מרכזי במאמצה של אפל להפיק תועלת מהעניין במציאות במדומה. לפי החברה צרכנים יוכלו לצפות בקטעי תלת מימד שצולמו דרך האייפון בעזרת המשקפיים החדשות.

בכיר באפל אף הציג את האייפון 15 פרו כ-"קונסולת משחקי הווידיאו הטובה ביותר". דגם הפרו מגיע עם שבב ה-A17 Pro שתומך בגרפיקה מפורטת יותר וכך משפר את חווית המשחק. 

מהלך נוסף שעשתה אפל היה המעבר ל-USB C  שנגרם כתוצאה מהמנדט של האיחוד האירופי שמטרתו לצמצם פסולת אלקטרונית. קיימים סימנים נוספים שאפל מנסה לייצר מודל שבתאוריה לא ייצר פסולת. דגמי הפרו של האייפון 15 משתמשים כבר ב-100% קובלט ממוחזר בסוללות שלהם, כשהחברה אמרה שעד 2025 כל הסוללות שמתוכננות על ידי אפל ייוצרו מקובלט ממוחזר. "אנו רואים בשינוי העיצובי של אפל את מה שעתיד לבוא כאשר חברות מנסות להפחית את ההסתמכות של חומרים נדירים יותר ויותר", כתבה מישל ליברטה מ-UBS.

אחד הסיפורים הכלכליים המרכזיים של השנים האחרונות הוא שעידן הגלובליזציה מגיע לסיומו כאשר חברות מנסות לקצר את שרשרת האספקה שלהן במונחים גיאוגרפיים ובכך להפחית סיכונים. האייפון 15 מראה שאנחנו עדיין לא שם. 

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    ללקוחות של אפל אין הגיון. מדובר בכת. (ל"ת)
    המגיב 26/09/2023 23:04
    הגב לתגובה זו
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)

אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים

ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אילון מאסק


אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.

כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.

הון של 500 מיליארד דולר

ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.

העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר  - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון. 

השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד. 

ריביאן אתר החברהריביאן אתר החברה

ריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום

יצרנית הרכבים החשמליים מציגה שבב עיבוד עצמאי, חבילת נהיגה מתקדמת בתשלום ומערך ליידאר בדגמי R2, אך המשקיעים מודאגים מהעלויות ומהקצב האיטי של הייצור; המניה נופלת ב-4.5%

אדיר בן עמי |

ריביאן Rivian Automotive -6.11%  חשפה שורה של מהלכים טכנולוגיים חדשים במטרה לחזק את מעמדה בשוק הרכב החשמלי ולבסס יכולות נהיגה מתקדמות בכלי הרכב העתידיים שלה. במסגרת אירוע ייעודי שעסק באוטונומיה ובינה מלאכותית, הציגה החברה לראשונה שבב עיבוד שפותח באופן עצמאי, מערכת סיוע לנהג בתשלום, ותוכנית הדרגתית לשילוב מערכות נהיגה ברמות מתקדמות יותר.


הצעד המשמעותי ביותר הוא המעבר לשבב ייעודי שפותח בתוך החברה, מהלך שמחליף את השימוש במעבדי אנבידיה שהיו בלב מערכות הנהיגה של דגמי ריביאן עד כה. השבב החדש צפוי להתממשק עם מצלמות, חיישני ליידאר ומערכות נוספות, ולספק יכולת עיבוד גבוהה יותר מבעבר. בריביאן אומרים כי ההחלטה לבנות שבב עצמאי התקבלה לאחר שנים של פיתוח, וכי הוא ישפר משמעותית את ביצועי מערכת הנהיגה המתקדמת, תוך הפחתת עלויות הייצור. לטענת החברה, מדובר בשילוב נדיר בין שיפור ביצועים לבין הורדת עלויות, מהלך שאינו נפוץ בפיתוח שבבים לרכב.


החברה הציגה גם חבילה חדשה של סיוע לנהג, Autonomy+, שתוצע בתשלום חד-פעמי או כמנוי חודשי. החבילה תאפשר נהיגה ללא מגע ידיים במיליוני קילומטרים של כבישים בארה״ב וקנדה, ומיועדת להפוך למנוע הכנסה נוסף עבור החברה בתקופה של ביקוש מתון לרכבים חשמליים.


דגמי R2 החדשים ועוזר הבינה המלאכותית

דגמי ה־R2, הצפויים לצאת לשוק במחצית הראשונה של השנה הבאה, יצוידו בשבב החדש ובחיישני ליידאר מתקדמים. בכך מצטרפת ריביאן לשורה של יצרניות רכב ופתרונות רובוטקסי המשלבות ליידאר כמנגנון בטיחות ותפיסת מרחב נוסף. מנגד, הדגמים הנוכחיים, מסדרת R1, לא יזכו למלוא היכולות של הדור החדש, אך יקבלו שדרוגי תוכנה שירחיבו את היכולות הקיימות. חלק מהשדרוגים נועדו לשפר נהיגה ללא מגע ידיים, ואחרים יאפשרו ניווט מתקדם יותר כאשר הרכב עדיין מחייב השגחת נהג.


לצד פיתוח השבב, חשפה החברה עוזר בינה מלאכותית חדש המיועד לתפעל פונקציות ברכב, לסנכרן אפליקציות ולזהות תקלות פוטנציאליות. זהו צעד נוסף בכיוון של שילוב מערכות תוכנה מורכבות כחלק מהערך המסחרי של כלי הרכב.