מה האייפון 15 יכול ללמוד אותנו על הכלכלה?
סדרת האייפונים החדשה של אפל APPLE הגיעה סוף סוף למדפים והמשקיעים מחכים לראות כיצד המכירות ישפיעו על מניית ענקית הטכנולוגיה. עם זאת, השקת האייפון החדש מביאה איתה תובנות לגבי הכלכלה העולמית אליהן כדאי לשים לב.
השינויים שאפל עשתה באייפון החדש נראים שוליים, אבל המסקנה שעולה מהם היא שהחברה מבינה שהצרכנים מעוניינים להוציא יותר על חוויות. אפל מקווה שרצון הלקוחות לחוות מציאות מדומה יתורגם לקניית מוצרים חדשים בזמן שהיא מתכננת לשחרר את משקפי המציאות הרבודה שלה ה-Vision pro בעלות של 3,499 דולר. תוספות באייפון 15 כמו יכולות "וידיאו מרחבי" היא חלק מרכזי במאמצה של אפל להפיק תועלת מהעניין במציאות במדומה. לפי החברה צרכנים יוכלו לצפות בקטעי תלת מימד שצולמו דרך האייפון בעזרת המשקפיים החדשות.
בכיר באפל אף הציג את האייפון 15 פרו כ-"קונסולת משחקי הווידיאו הטובה ביותר". דגם הפרו מגיע עם שבב ה-A17 Pro שתומך בגרפיקה מפורטת יותר וכך משפר את חווית המשחק.
מהלך נוסף שעשתה אפל היה המעבר ל-USB C שנגרם כתוצאה מהמנדט של האיחוד האירופי שמטרתו לצמצם פסולת אלקטרונית. קיימים סימנים נוספים שאפל מנסה לייצר מודל שבתאוריה לא ייצר פסולת. דגמי הפרו של האייפון 15 משתמשים כבר ב-100% קובלט ממוחזר בסוללות שלהם, כשהחברה אמרה שעד 2025 כל הסוללות שמתוכננות על ידי אפל ייוצרו מקובלט ממוחזר. "אנו רואים בשינוי העיצובי של אפל את מה שעתיד לבוא כאשר חברות מנסות להפחית את ההסתמכות של חומרים נדירים יותר ויותר", כתבה מישל ליברטה מ-UBS.
- האייפון הדק ביותר בתולדות אפל מתקשה להמריא
- בנק אוף אמריקה: אפל תכפיל את הרווחים תוך 5 שנים בזכות ה-AI
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אחד הסיפורים הכלכליים המרכזיים של השנים האחרונות הוא שעידן הגלובליזציה מגיע לסיומו כאשר חברות מנסות לקצר את שרשרת האספקה שלהן במונחים גיאוגרפיים ובכך להפחית סיכונים. האייפון 15 מראה שאנחנו עדיין לא שם.
- 1.ללקוחות של אפל אין הגיון. מדובר בכת. (ל"ת)המגיב 26/09/2023 23:04הגב לתגובה זו

מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי?
כמה עשירים יש בעולם? על פערי עושר לא נתפסים בין המאיון לבין היתר בארץ ובעולם וגם - מיהו עשיר באמת?
היקף העושר העולמי מגיע ל-600 טריליון דולר, עלייה של 4.6% משנה קודמת, אך הריכוז בידי מיעוט קטן הגיע לרמות גבוהות. לפי דוח World Inequality Report , בשיתוף UNDP, העשירון העליון מחזיק ב-75% מהעושר הפרטי העולמי, בעוד מחצית התחתונה מחזיק ב-2% בלבד. המאיון העליון, כ-55,000 איש, שולט ב-6.1% מהעושר – סכום השווה פי 3.05 לעושר של 3.8 מיליארד איש במחצית התחתונה. העושר הממוצע במאיון זה עומד על 1.1 מיליון דולר, לעומת 7,000 דולר במחצית התחתונה.
על פי הדוח יש בעולם כ-60 מיליון מיליונרים שמחזיקים ב-48.1% מהעושר, כשהשנה התווספו כ-700 אלף מיליונרים חדשים, רובם בצפון אמריקה. העושר הגלובלי צמח פי 6 ביחס להכנסה מאז שנות ה-90, בעיקר מנכסים פיננסיים באסיה ובאמריקה. עם זאת, שוויון העושר ירד ב-0.4% מאז 2000, עם מקדם ג'יני ממוצע של 0.70 במדינות כמו ברזיל ורוסיה, לעומת 0.40 בסלובקיה ובבלגיה. ארגון אוקספם דיווח כי עושר 3,000 המיליארדרים גדל ב-2 טריליון דולר ב-2024, פי 3 מהשנה הקודמת, בעיקר מירושות ומונופולים.
מבחינה אזורית, צפון אמריקה ואירופה מובילות בעושר ממוצע של 595,000 דולר לאדם, לעומת 35,000 דולר באמריקה הלטינית. באזור המזרח התיכון וצפון אפריקה, העשירון העליון אוחז ב-73% מהעושר, ומחצית התחתונה ב-1%. כ-83% ממדינות העולם, המייצגות 90% מהאוכלוסייה, סובלות מאי-שוויון גבוה, עם תחזית להעברת 70 טריליון דולר בירושות עד 2035, מגמה שצפויה להרחיב את הפערים.
לריכוז העושר השלכות סביבתיות משמעותיות: העשירון העליון אחראי ל-77% מהפליטות הפרטיות, בעוד מחצית התחתונה תורמת 3% אך צפויה לספוג 74% מההפסדים עד 2050.
- מה ההון של הישראלי הממוצע? לא מה שחשבתם
- לראשונה מזה עשור: יותר מיליארדרים אמריקאיים מסיניים; מי נמצא בראש הרשימה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בתחום המגדרי, נשים מרוויחות 20% פחות מגברים בממוצע, עם 32% מההכנסה מעבודה כולל עבודה ביתית לא-מתוגמלת (53 שעות שבועיות לעומת 43 לגברים). באזור המזרח התיכון וצפון אפריקה, נשים אחראיות ל-16% מההכנסה מעבודה, השיעור הנמוך בעולם.

דויטשה בנק מציב את טסלה בראש רשימת מניות הרכב ל-2026 - לא בגלל הרכבים
"השוק יתמקד בבינה מלאכותית, רובוטים ותחבורה אוטונומית - גם אם מכירת רכבים תיחלש", והפתעה - מה מחיר היעד הממוצע למניית טסלה?
עם סיום שנת 2025, דויטשה בנק מפרסם את התחזית השנתית לתחום הרכב ומפתיע עם בחירה לא טריוויאלית: טסלה היא מניית הרכב המומלצת ביותר לשנת 2026. ההמלצה מגיעה דווקא בעיתוי שבו פעילות הרכב צפויה להיחלש, בעיקר על רקע ירידה בלחץ הרגולטורי סביב אקלים, תחרות אגרסיבית בסין ותחזיות קונסרבטיביות למכירות.
אבל האנליסט אדיסון יו, שמוביל את התחום בבנק, כלל לא מתמקד בשורת ההכנסות מהמכוניות. עבורו, טסלה הפכה לחברת טכנולוגיה עמוקה שמתבססת על יכולות ליבה בבינה מלאכותית, תחבורה אוטונומית ורובוטיקה. "במידה והסביבה המאקרו־כלכלית לא תשתנה מהותית, המשקיעים ימשיכו להתעלם מחולשה במכירות רכבים ולמקד את המבט בהזדמנויות הטכנולוגיות ארוכות הטווח", כותב יו.
הערכת השווי שמציג הבנק מחלקת את טסלה למרכיביה. פעילות הרכב, שעדיין מהווה את עיקר ההכנסות בפועל, מוערכת ב־175 דולר למניה. תחום האנרגיה מוערך ב־34 דולר, פעילות הרובוטקסי ב־148 דולר, ותחום הרובוטים האוטונומיים - בו טסלה עדיין נמצאת בשלב ניסיוני - מוערך ב־111 דולר נוספים.
סך הכול מדובר בהערכת שווי של 470 דולר למניה - מחיר יעד שמגלם פרמיה מסוימת, אך לא גבוהה, על פני מחיר השוק הנוכחי, שעומד סביב 445 דולר. אבל מאחורי המספרים מסתתרת תפיסת עולם: יו מעריך שהמשקיעים יעניקו ערך מהותי לפוטנציאל העתידי, גם אם הדרך לרווחים בפועל עוד ארוכה.
- פלנטיר עולה 1.1%, מיקרוסופט נחלשת 1.2% - מה עושים החוזים העתידיים?
- טסלה מתקרבת לנהיגה אוטונומית מלאה - נתוני FSD מצביעים על קפיצה בביצועים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מבחינת תחום הרובוטים, יו צופה שטסלה תוכל לייצר מכירות של 55 מיליארד דולר עד 2035. את הערכת השווי הוא מבסס על מכפיל הכנסות עתידי של 22.5 - רמה שנחשבת לגבוהה במיוחד אך לא נדירה כשמדובר בתחומים עם פוטנציאל לשווקים של טריליוני דולרים.
