מטוס יונייטד איירליינס
צילום: יונייטד איירליינס

חופשת הקיץ מתקרבת, חברות התעופה והתיירות מעלות מחירים והמניות מזנקות

חברות התעופה והתיירות מעלות מחירים אבל הביקוש קשיח. מה קורה למניות כמו יונייטד איירליינס ובוקינג ולמה אף אחד (חוץ מאיתנו) לא מוטרד מהמחירים הגבוהים?
איציק יצחקי |

תחום תיירות הקיץ הוא הלוהט ביותר בשנה. אנחנו רואים את זה בדוחות של חברות התעופה העונתיות, שההכנסות שלהן מזנקות ברבעון השלישי ויורדות משמעותית ברביעי. הביקוש לנסיעות, בעיקר בחודשים יוני עד ספטמבר, גבוה מאוד. מי מרוויח מזה? אף אחד. בטח לא הישראלים, שמשלמים על חופשה באילת כאילו המריאו לניו יורק, שמוכנים להצטופף בשיא החום ולשלם מחירים מופקעים, רק כדי למצוא תעסוקה לילדים.

למרות המחירים הגבוהים בישראל - גם למשפחות אחרות בעולם טיול קיץ הוא לא זול. הביקוש לחופשות בינלאומיות פורח, אבל כך גם תעריפי הטיסה ותעריפי החדרים בבתי המלון. אין ספק, חופשת הקיץ פוגעת בכיס של הצרכנים, אבל מצד שני, תתפלאו, יש גם מי שנהנה מכך - בעיקר כמה מניות של חברות מענף התיירות שמרוויחות מאוד מהעסק הזה.

זה בעצם היתרון הגדול של חברות התעופה. כשהביקוש כל כך גבוה, אפשר לנקוב במחירים גבוהים. הן ימלאו את הטיסות בכל מקרה. ויש גם צד מדאיג. חוסר הוודאות לגבי הביקוש המקומי מדאיג את אותן חברות במדינות שבהן טיסות הפנים הן מרכיב חשוב. למה זה מדאיג? כי טיסות פנים מוזמנות בהתראה קצרה יותר. אבל ככל שמדברים על טיסות חוץ, כולם ירוויחו - והרבה.

תראו מה קורה בארצות הברית: המחיר הממוצע של טיסה הלוך ושוב מארה"ב לאירופה עולה כיום 1,032 דולר, גבוה ב-24% בהשוואה לתקופה המקבילה ב-2019. מחירי הטיסה לאסיה עלו ביותר מ-60% ברמות טרום-מגפה ב-1,619 דולר, כך לפי סוכנויות הנסיעות. השנה, כך מתברר, לא רק הביקוש גדל יותר (בהדרגה, מתום המגיפה), אלא גם ההיצע קטן יותר. זה מביא את חברות התעופה לנקוב במחירי שיא שלא היו כאן כבר 5 שנים.

בין חברות התעופה הגדולות בארה"ב, אפשר למצוא את יונייטד איירליינס (טיקר: UAL) שבולטת בחשיפה שלה לטיסות חוץ. החברה אמרה בחודש שעבר שהיא מרחיבה את ההיצע שלה לטיסות חו"ל ב-25% כדי לענות על הביקוש המוגבר והלקוחות השיבו לה בזינוק של 15% בהזמנות לנסיעות מחוץ לארה"ב. וול סטריט עדיין סבורה שחברת התעופה תיפול מהתחזית שלה, לרווחים של בין 10 ל-12 דולר למניה. האנליסטים מכוונים ליעד של 9.06 דולר. גם אי הודאות המאקרו כלכלית משפיעה. המניה עלתה ב-18% עד כה השנה, אך נותרה ב-19% מתחת לשיא שלה ב-2023 במרץ.

ומה עם עם בתי המלון? הרי בסוף, אנשים צריכים ללון במקום מסוים כשהם מגיעים ליעד. ההזמנות במלונות עלו השנה ביותר מ-300% בהשוואה לשנת 2022. לונדון היא היעד הפופולרי ביותר בחו"ל עבור מטיילים מארה"ב, עם הזמנות שקופצות בקרוב ל-350%. קבוצת המלונות הבריטית Whitbread WTB יכולה להעיד על המצב - שם מעידים על ביקוש מוגבר משום שאנשים חזרו לעבוד במשרדי העיר והם לנים בסביבה. המניה טיפסה ב-27% ב-2023, אך האנליסטים צופים עוד עליה.

מריוט אינטרנשיונל (MAR) מדווחת על הכנסות שזינקו ב-34% ברבעון הראשון, זאת בעקבות הסרת מגבלות הנסיעה ברחבי אסיה, במיוחד בסין. גם Marriott מציינת התאוששות "מהירה מהצפוי" בשווקים הבינלאומיים ובמגמות ההזמנות ברחבי העולם.

קיראו עוד ב"גלובל"

מי שיכולה להעיד יותר מכל על מצב התיירות היא חברת בוקינג. (BKNG) ו-Expedia Group (EXPE). החברה דיווחה על הכנסות של 3.8 מיליארד דולר. הזמנות הברוטו זינקו ב-44% משנה לשנה ל-39.4 מיליארד דולר. אקספדיה הגיעה לשיא הכנסות ברבעון הראשון של 2.67 מיליארד דולר. סך ההזמנות הברוטו שלה טיפס ב-20% ל-29.4 מיליארד דולר. מניית בוקינג עלתה בקרוב ל-30% השנה ונסחרת בשיא כל הזמנים. מעניין אם היא יכולה לטפס עוד מכאן. אקספדיה, לעומתה, עלתה בפחות מ-2% ב-2023 ואולי הפוטנציאל שלה גבוה יותר כעת.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ז'אנג ג'יאנגז'ונג , למעלה משמאל (משרד המדע של סין)ז'אנג ג'יאנגז'ונג , למעלה משמאל (משרד המדע של סין)

גיבור סיני - מתפקיד בכיר באנבידיה ל-5 מיליארד דולר בשבוע

ז'אנג ג'יאנגז'ונג: המיליארדר החדש של סין הפך לגיבור לאומי - "האיש שמכיר את אנבידיה יותר טוב מכל סיני אחר", מבטיח עצמאות שבבים מלאה עד 2030  

ליאור דנקנר |

השם החם ביותר בשוק הסיני השבוע הוא ז'אנג ג'יאנגז'ונג, בן 55, מייסד ומנכ"ל מור טרדס, שהפך רשמית למיליארדר בזכות זינוק של 500% במניית החברה ביום המסחר הראשון אחרי ההנפקה.

עד לפני חמש שנים הוא היה סגן נשיא ומנהל פעילות אנבידיה NVIDIA Corp. -0.31%   בסין הגדולה. ב-2019 עזב את החברה האמריקאית, ובאוקטובר 2020 הקים את מור טרדס עם מטרה אחת ברורה: לבנות GPU סיני שיוכל להתחרות באנבידיה, גם אם הסנקציות האמריקאיות יהפכו מוחלטות. ביום שישי האחרון ההימור שלו התממש בצורה דרמטית. מור טרדס גייסה 8 מיליארד יואן בהנפקה בבורסת שנגחאי, המניה זינקה מ-114 יואן ל-600 יואן ביום אחד, ושווי החברה הגיע ל-282 מיליארד יואן (כ-40 מיליארד דולר), אם כי בהמשך התממש לכ-32 מיליארד דולר.

אנבידיה היא מזמן כבר לא כוכבת יחידה על הבמה. הקולגות שלה לא יושבים מהצד בחיבוק ידיים וכך שמענו לאחרונה על עוד ועוד השקות של שבבים שמטרגטים את ה״בטן הרכה״ של אנבידיה - תעשיית השבבים לכלי הבינה המלאכותית. כדי לעשות קצת סדר, סקרנו את כל השחקניות בתעשייה, כל אחת והמיקוד העסקי שלה והמיקום שלה בשרשרת הערך - כל המתחרות של אנבידיה: תמונת מצב בשוק החם ביותר ואיך זה ישפיע על השווקים?


מיליארדר בין לילה

ז'אנג, שמחזיק ישירות ובעקיפין בכ-16% מהמניות, ראה את ההון האישי שלו מטפס תוך יממה ל-5 מיליארד דולר והפך לאחד מעשירי הטכנולוגיה החדשים הבולטים בסין. ז'אנג הוא בוגר הנדסת חשמל ותואר שני מצינגחואה. לפני אנבידיה הוא ניהל את פעילות השרתים של Dell באסיה ואת HP בסין. ב-2006 הצטרף ל-NVIDIA, טיפס עד לתפקיד סגן נשיא וראש הפעילות בסין הגדולה.

בסין קוראים לו "האיש שמכיר את אנבידיה יותר טוב מכל סיני אחר". הידע הפנימי הזה, יחד עם תמיכה ממשלתית מלאה, הפך את מור טרדס מפרויקט סטארט-אפ ל"נכס לאומי" תוך חמש שנים בלבד.

אלי גליקמן נשיא ומנכל צים
צילום: איתי רפפורט, חברת החדשות הפרטית

המאבק בצים מחריף: בעלי מניות דורשים לפטר את המנכ"ל ולשנות את הדירקטוריון

הדירקטוריון דחה הצעת רכש של אלי גליקמן לפי שווי 2.4 מיליארד דולר, בעוד בעלי מניות טוענים לחוסר שקיפות ולפער מהותי בין שווי השוק למזומן בקופה לקראת אסיפת בעלי מניות מתוחה במיוחד ב־26 בדצמבר

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה צים אלי גליקמן

אסיפת בעלי המניות של ציםZIM Integrated Shipping Services -1.05%  , שתתקיים ב־26 בדצמבר, בדרך להיות לאחד האירועים המתוחים ביותר שידעה החברה. בשבועות האחרונים מתנהל מאבק פרוקסי חריף בין ההנהלה לדירקטוריון מצד אחד וקבוצת בעלי מניות ישראלים מן הצד האחר המחזיקים יחד למעלה מ-8% ממניות מהחברה ודורשים שינוי בהרכב הדירקטוריון ולפטר או לשהות את המנכ״ל אלי גליקמן.


הקבוצה טוענת לפער מהותי בין שווי השוק לבין ערכה הכלכלי של צים, ומבקשת למנות שלושה דירקטורים חדשים מטעמה. לדבריהם, החברה אינה פועלת להצפת ערך למרות קופת מזומנים משמעותית, נכסים תפעוליים ושווי צי אוניות ומכולות שאינו משתקף בדוחות הכספיים כפי שהם מוצגים כיום. לפי הקבוצה, בקופת החברה מצויים כ־3 מיליארד דולר במזומנים, סכום גבוה משווי השוק.


מנגד, צים והדירקטוריון מנסים לייצב את המערכת לקראת האסיפה. החברה מינתה שני דירקטורים חדשים משלה ומבקשת מבעלי המניות לאשרם ברוב. בנוסף, צים הדגישה בפני המשקיעים כי מאז הנפקתה ב־2020 היא הכפילה את קיבולת המכולות וחילקה דיבידנדים בהיקף 5.4 מיליארד דולר. החברה גם אישרה כי היא בעיצומו של תהליך בחינת חלופות אסטרטגיות, תהליך הכולל, לפי גורמים בענף, פניות מצד חברות ספנות בינלאומיות ובהן הפג לויד.


חברת הייעוץ ISS נתנה רוח גבית לדירקטוריון כשפרסמה המלצה לתמוך במועמדים שהציבה החברה ולא באלו שמציעה קבוצת בעלי המניות הישראלים. לפי ISS, לא הוצגו על ידי בעלי המניות טענות משכנעות מספיק לשינוי מהותי בהרכב הדירקטוריון.



ההצעה לרכישת צים

הוויכוח סביב תהליך בחינת החלופות האסטרטגיות הוא אחד הנושאים המרכזיים במאבק. צים אישרה כי הדירקטוריון דן בהצעה שהגיש המנכ"ל אלי גליקמן לרכוש את החברה לפי שווי של כ־2.4 מיליארד דולר, או כ־20 דולר למניה. הצעה שהדירקטוריון בחר שלא לקדם בשלב זה. במקביל, נבחנות הצעות ממשקיעים אסטרטגיים נוספים בענף, ובהם גורם מוכר כמו כאמור הפג לויד. קבוצת בעלי המניות המתנגדים טוענת כי הדירקטוריון לא הציג שקיפות מספקת בנוגע להצעות שהתקבלו, ובעיקר בנוגע להצעה שהובלה, לכאורה, על ידי המנכ״ל. לטענתם, הצעה זו נעשית במחיר שאינו משקף את ערכה הכלכלי של החברה, ואף נמוך מסך המזומנים שבקופתה, עובדה שלדבריהם יוצרת ניגוד עניינים מהותי שיש לנהל בזהירות יתרה.