מטוס יונייטד איירליינס
צילום: יונייטד איירליינס

חופשת הקיץ מתקרבת, חברות התעופה והתיירות מעלות מחירים והמניות מזנקות

חברות התעופה והתיירות מעלות מחירים אבל הביקוש קשיח. מה קורה למניות כמו יונייטד איירליינס ובוקינג ולמה אף אחד (חוץ מאיתנו) לא מוטרד מהמחירים הגבוהים?
איציק יצחקי |

תחום תיירות הקיץ הוא הלוהט ביותר בשנה. אנחנו רואים את זה בדוחות של חברות התעופה העונתיות, שההכנסות שלהן מזנקות ברבעון השלישי ויורדות משמעותית ברביעי. הביקוש לנסיעות, בעיקר בחודשים יוני עד ספטמבר, גבוה מאוד. מי מרוויח מזה? אף אחד. בטח לא הישראלים, שמשלמים על חופשה באילת כאילו המריאו לניו יורק, שמוכנים להצטופף בשיא החום ולשלם מחירים מופקעים, רק כדי למצוא תעסוקה לילדים.

למרות המחירים הגבוהים בישראל - גם למשפחות אחרות בעולם טיול קיץ הוא לא זול. הביקוש לחופשות בינלאומיות פורח, אבל כך גם תעריפי הטיסה ותעריפי החדרים בבתי המלון. אין ספק, חופשת הקיץ פוגעת בכיס של הצרכנים, אבל מצד שני, תתפלאו, יש גם מי שנהנה מכך - בעיקר כמה מניות של חברות מענף התיירות שמרוויחות מאוד מהעסק הזה.

זה בעצם היתרון הגדול של חברות התעופה. כשהביקוש כל כך גבוה, אפשר לנקוב במחירים גבוהים. הן ימלאו את הטיסות בכל מקרה. ויש גם צד מדאיג. חוסר הוודאות לגבי הביקוש המקומי מדאיג את אותן חברות במדינות שבהן טיסות הפנים הן מרכיב חשוב. למה זה מדאיג? כי טיסות פנים מוזמנות בהתראה קצרה יותר. אבל ככל שמדברים על טיסות חוץ, כולם ירוויחו - והרבה.

תראו מה קורה בארצות הברית: המחיר הממוצע של טיסה הלוך ושוב מארה"ב לאירופה עולה כיום 1,032 דולר, גבוה ב-24% בהשוואה לתקופה המקבילה ב-2019. מחירי הטיסה לאסיה עלו ביותר מ-60% ברמות טרום-מגפה ב-1,619 דולר, כך לפי סוכנויות הנסיעות. השנה, כך מתברר, לא רק הביקוש גדל יותר (בהדרגה, מתום המגיפה), אלא גם ההיצע קטן יותר. זה מביא את חברות התעופה לנקוב במחירי שיא שלא היו כאן כבר 5 שנים.

בין חברות התעופה הגדולות בארה"ב, אפשר למצוא את יונייטד איירליינס (טיקר: UAL) שבולטת בחשיפה שלה לטיסות חוץ. החברה אמרה בחודש שעבר שהיא מרחיבה את ההיצע שלה לטיסות חו"ל ב-25% כדי לענות על הביקוש המוגבר והלקוחות השיבו לה בזינוק של 15% בהזמנות לנסיעות מחוץ לארה"ב. וול סטריט עדיין סבורה שחברת התעופה תיפול מהתחזית שלה, לרווחים של בין 10 ל-12 דולר למניה. האנליסטים מכוונים ליעד של 9.06 דולר. גם אי הודאות המאקרו כלכלית משפיעה. המניה עלתה ב-18% עד כה השנה, אך נותרה ב-19% מתחת לשיא שלה ב-2023 במרץ.

ומה עם עם בתי המלון? הרי בסוף, אנשים צריכים ללון במקום מסוים כשהם מגיעים ליעד. ההזמנות במלונות עלו השנה ביותר מ-300% בהשוואה לשנת 2022. לונדון היא היעד הפופולרי ביותר בחו"ל עבור מטיילים מארה"ב, עם הזמנות שקופצות בקרוב ל-350%. קבוצת המלונות הבריטית Whitbread WTB יכולה להעיד על המצב - שם מעידים על ביקוש מוגבר משום שאנשים חזרו לעבוד במשרדי העיר והם לנים בסביבה. המניה טיפסה ב-27% ב-2023, אך האנליסטים צופים עוד עליה.

מריוט אינטרנשיונל (MAR) מדווחת על הכנסות שזינקו ב-34% ברבעון הראשון, זאת בעקבות הסרת מגבלות הנסיעה ברחבי אסיה, במיוחד בסין. גם Marriott מציינת התאוששות "מהירה מהצפוי" בשווקים הבינלאומיים ובמגמות ההזמנות ברחבי העולם.

קיראו עוד ב"גלובל"

מי שיכולה להעיד יותר מכל על מצב התיירות היא חברת בוקינג. (BKNG) ו-Expedia Group (EXPE). החברה דיווחה על הכנסות של 3.8 מיליארד דולר. הזמנות הברוטו זינקו ב-44% משנה לשנה ל-39.4 מיליארד דולר. אקספדיה הגיעה לשיא הכנסות ברבעון הראשון של 2.67 מיליארד דולר. סך ההזמנות הברוטו שלה טיפס ב-20% ל-29.4 מיליארד דולר. מניית בוקינג עלתה בקרוב ל-30% השנה ונסחרת בשיא כל הזמנים. מעניין אם היא יכולה לטפס עוד מכאן. אקספדיה, לעומתה, עלתה בפחות מ-2% ב-2023 ואולי הפוטנציאל שלה גבוה יותר כעת.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ביונד מיט
צילום: BEYOND MEAT

מ-240 לפחות מדולר - הקריסה של ביונדמיט

ביונד מיט הייתה סמל לעתיד של תעשיית המזון, מאז ההייפ הראשוני אחרי ההנפקה איבדה את מרבית השווי ונאבקת לשרוד, כשהמניה קורסת מתחת לדולר והחברה מנסה להימנע מפשיטת רגל ברקע החובות הגבוהים

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה ביונד מיט קריסה

לפני שש שנים, ביונד מיט Beyond Meat -22.4%  הייתה סמל למהפכה. חברה שהבטיחה לשנות את הדרך שבה העולם צורך חלבון, לא עוד בשר מן החי, אלא תחליפים צמחיים שאפשרו לשלב בין טעם, בריאות וסביבה. המשקיעים התאהבו, הכותרות היללו, והמניה טסה. באותה תקופה זה נראה כמו העתיד של תעשיית המזון. אבל העתיד הזה לא התממש. בשנים האחרונות הביקוש לבשר צמחי דעך, המתחרים התחזקו, והחברה מעולם לא הצליחה להראות רווח שנתי אחד.

ההגעה לנאסדק

החברה הגיעה לנאסדק בתחילת מאי 2019, בתקופה חמה במיוחד עבור תחום הפוד-טק, במה שהפך לאחת ההנפקות הזכורות של בתחום. החברה גייסה כ-240 מיליון דולר לפי מחיר של 25 דולר למניה, ששיקף לה שווי שוק של כ-1.5 מיליארד דולר. ההתלהבות סביב ה"בשר הצמחי", הפכה את יום המסחר הראשון לחגיגה של ממש, כאשר המניה פתחה בעלייה חדה, וסגרה את היום הראשון ברמה של 65.75 דולר, קפיצה של כ-163%. 

תוך פחות מחודשיים המשיכה המניה לטפס והגיעה לשיא של קרוב ל-240 דולר בסוף יולי 2019, מה שהקפיץ את שווי השוק של ביונד מיט לכ-15 מיליארד דולר.

המציאות לא עמדה בציפיות


מאחורי ההייפ הגדול, החברה פשוט לא סיפקה את הסחורה. למרות היתרון הראשוני של ביונד מיט כחברת הבשר הצמחי הציבורית הראשונה, החברה מעולם לא הצליחה להציג רווח שנתי אחד. בשנים האחרונות קצב הצמיחה שלה נעצר, והירידה במכירות הפכה למגמה קבועה. הכנסות החברה ירדו בשיעור שנתי ממוצע של כ-8% בשנתיים האחרונות, וברבעון האחרון נרשמה צניחה של כמעט 20% לעומת השנה שעברה, בעיקר כתוצאה מירידה של כ-19% בנפח המוצרים שנמכרו.

במקום להתרחב, החברה החלה להתכווץ. אחרי שיתוף הפעולה עם רשתות מזון מהיר והציפיות למכירות המוניות, הציבור התעייף מהמוצר, קטגוריית הבשר הצמחי כולה נחלשה, ויריבות כמו טייסון פודס ואימפוסיבל פודס תפסו נתח שוק גדל. אפילו הצרכנים המודעים לבריאות ולאקלים לא הצליחו להציל את המגמה. אבל האכזבה הגדולה ביותר נרשמה בשורה התחתונה. החברה שורפת מזומנים בקצב מהיר, עם הפסד של כ-92 מיליון דולר בשנה הנוכחית לעומת כ-110 מיליון בשנה הקודמת, והמאזן שלה נחלש משמעותית.


וול סטריט שור וילדה (דאלי)וול סטריט שור וילדה (דאלי)
סקירה

נעילה שלילית בוול-סטריט; ביונד-מיט נפלה ב-22%, ויזה איבדה 3%

צוות גלובל |

העליות בשווקי המניות האמריקניים נעצרו, לאחר שחולשה בבנקים אזוריים העלתה מחדש חששות בנוגע לאיכות האשראי במערכת הפיננסית. ה-S&P 500 והדאו איבדו 0.6%, הנאסד״ק ירד ב-0.5%, על רקע דיווחים של שני בנקים, Zions Bancorp ו־Western Alliance, על הפסדים הקשורים להלוואות שנחקרות כעת בשל חשד להונאה במקביל, משקיעים פנו לאפיקים סולידיים יותר והביקוש לאג"ח ולזהב דחף את מחיריהם כלפי מעלה.

מניית Zions צנחה בכ-13% לאחר שחשפה מחיקה של 50 מיליון דולר בגין הלוואה בעייתית שניתנה דרך בנק שלה בקליפורניה. Western Alliance נפלה ב-11% לאחר שדיווחה על חשיפה לאותו לווה. אנליסטים ניסו להרגיע וטענו כי מדובר במקרה נקודתי, אך ההשוואות לקריסת Silicon Valley Bank מלפני כשנתיים וחצי חידדו את החשש מפני בעיות רוחביות בענף. גם קריסתה הדרמטית של חברת האשראי לרכב Tricolor Holdings, שהובילה את ג׳יי פי מורגן למחיקה של 170 מיליון דולר, העצימה את הדאגה לבריאות האשראי במערכת.

במקביל, המתיחות הגיאופוליטית ממשיכה ללוות את השווקים. נשיא ארה״ב דונלד טראמפ שוחח עם מקבילו הרוסי ולדימיר פוטין במשך שעתיים והשניים סיכמו להיפגש בבודפשט, יום לפני פגישתו של טראמפ עם נשיא אוקראינה, וולודימיר זלנסקי, בבית הלבן. המשקיעים ממשיכים לעקוב בדריכות אחר ההתרחשויות בזירה הבינלאומית, שהופכות לגורם נוסף של אי ודאות בתקופה רגישה לשווקים.


נטפליקס וספוטיפיי מאחדות כוחות ומשיקות פודקאסטים בווידאו - במסגרת שיתוף הפעולה, נטפליקס תשלב תוכניות פודקאסט וידאו פופולריות בתחומי הספורט, הבידור והפשעים האמיתיים, צעד שנועד לגוון את התכנים, לחזק את התחרות מול יוטיוב ולשמור על קצב הצמיחה של המנויים