חופשת הקיץ מתקרבת, חברות התעופה והתיירות מעלות מחירים והמניות מזנקות
תחום תיירות הקיץ הוא הלוהט ביותר בשנה. אנחנו רואים את זה בדוחות של חברות התעופה העונתיות, שההכנסות שלהן מזנקות ברבעון השלישי ויורדות משמעותית ברביעי. הביקוש לנסיעות, בעיקר בחודשים יוני עד ספטמבר, גבוה מאוד. מי מרוויח מזה? אף אחד. בטח לא הישראלים, שמשלמים על חופשה באילת כאילו המריאו לניו יורק, שמוכנים להצטופף בשיא החום ולשלם מחירים מופקעים, רק כדי למצוא תעסוקה לילדים.
למרות המחירים הגבוהים בישראל - גם למשפחות אחרות בעולם טיול קיץ הוא לא זול. הביקוש לחופשות בינלאומיות פורח, אבל כך גם תעריפי הטיסה ותעריפי החדרים בבתי המלון. אין ספק, חופשת הקיץ פוגעת בכיס של הצרכנים, אבל מצד שני, תתפלאו, יש גם מי שנהנה מכך - בעיקר כמה מניות של חברות מענף התיירות שמרוויחות מאוד מהעסק הזה.
זה בעצם היתרון הגדול של חברות התעופה. כשהביקוש כל כך גבוה, אפשר לנקוב במחירים גבוהים. הן ימלאו את הטיסות בכל מקרה. ויש גם צד מדאיג. חוסר הוודאות לגבי הביקוש המקומי מדאיג את אותן חברות במדינות שבהן טיסות הפנים הן מרכיב חשוב. למה זה מדאיג? כי טיסות פנים מוזמנות בהתראה קצרה יותר. אבל ככל שמדברים על טיסות חוץ, כולם ירוויחו - והרבה.
תראו מה קורה בארצות הברית: המחיר הממוצע של טיסה הלוך ושוב מארה"ב לאירופה עולה כיום 1,032 דולר, גבוה ב-24% בהשוואה לתקופה המקבילה ב-2019. מחירי הטיסה לאסיה עלו ביותר מ-60% ברמות טרום-מגפה ב-1,619 דולר, כך לפי סוכנויות הנסיעות. השנה, כך מתברר, לא רק הביקוש גדל יותר (בהדרגה, מתום המגיפה), אלא גם ההיצע קטן יותר. זה מביא את חברות התעופה לנקוב במחירי שיא שלא היו כאן כבר 5 שנים.
- אקספדיה מזנקת לאור צמיחה דו ספרתית בהזמנות ורווח שיא למניה
- להזמין מלון עם כאל ואיסתא - פלטפורמה חדשה תתחרה על התייר הישראלי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בין חברות התעופה הגדולות בארה"ב, אפשר למצוא את יונייטד איירליינס (טיקר: UAL) שבולטת בחשיפה שלה לטיסות חוץ. החברה אמרה בחודש שעבר שהיא מרחיבה את ההיצע שלה לטיסות חו"ל ב-25% כדי לענות על הביקוש המוגבר והלקוחות השיבו לה בזינוק של 15% בהזמנות לנסיעות מחוץ לארה"ב. וול סטריט עדיין סבורה שחברת התעופה תיפול מהתחזית שלה, לרווחים של בין 10 ל-12 דולר למניה. האנליסטים מכוונים ליעד של 9.06 דולר. גם אי הודאות המאקרו כלכלית משפיעה. המניה עלתה ב-18% עד כה השנה, אך נותרה ב-19% מתחת לשיא שלה ב-2023 במרץ.
ומה עם עם בתי המלון? הרי בסוף, אנשים צריכים ללון במקום מסוים כשהם מגיעים ליעד. ההזמנות במלונות עלו השנה ביותר מ-300% בהשוואה לשנת 2022. לונדון היא היעד הפופולרי ביותר בחו"ל עבור מטיילים מארה"ב, עם הזמנות שקופצות בקרוב ל-350%. קבוצת המלונות הבריטית Whitbread WTB יכולה להעיד על המצב - שם מעידים על ביקוש מוגבר משום שאנשים חזרו לעבוד במשרדי העיר והם לנים בסביבה. המניה טיפסה ב-27% ב-2023, אך האנליסטים צופים עוד עליה.
מריוט אינטרנשיונל (MAR) מדווחת על הכנסות שזינקו ב-34% ברבעון הראשון, זאת בעקבות הסרת מגבלות הנסיעה ברחבי אסיה, במיוחד בסין. גם Marriott מציינת התאוששות "מהירה מהצפוי" בשווקים הבינלאומיים ובמגמות ההזמנות ברחבי העולם.
- מחירי הנפט עולים: טראמפ מכריז על חסימת מכליות
- כלכלת ה-K בארה״ב מתחדדת: הגדולות ממשיכות קדימה והקטנים נלחצים
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים
מי שיכולה להעיד יותר מכל על מצב התיירות היא חברת בוקינג. (BKNG) ו-Expedia Group (EXPE). החברה דיווחה על הכנסות של 3.8 מיליארד דולר. הזמנות הברוטו זינקו ב-44% משנה לשנה ל-39.4 מיליארד דולר. אקספדיה הגיעה לשיא הכנסות ברבעון הראשון של 2.67 מיליארד דולר. סך ההזמנות הברוטו שלה טיפס ב-20% ל-29.4 מיליארד דולר. מניית בוקינג עלתה בקרוב ל-30% השנה ונסחרת בשיא כל הזמנים. מעניין אם היא יכולה לטפס עוד מכאן. אקספדיה, לעומתה, עלתה בפחות מ-2% ב-2023 ואולי הפוטנציאל שלה גבוה יותר כעת.
רובוטיקה (רשתות)למה מניית הרובוטיקה הזאת מזנקת היום ב-80%?
חברת AMC Robotics, שפועלת מאז 2014 והשלימה לאחרונה מיזוג SPAC, מציגה רובוט אבטחה אוטונומי למחסנים, שווי שוק של כ־250 מיליון דולר והיקף מצומצם של מניות זמינות למסחר
מניית AMC Robotics (AMCI) מזנקת ב-80%, יום אחד בלבד לאחר זינוק חד של כ־168%. העלייה האחרונה מצטרפת לגל עניין שנוצר סביב החברה בעקבות שורת התפתחויות עסקיות, ובראשן המעבר לשלב מסחור של טכנולוגיית הרובוטיקה מבוססת הבינה המלאכותית שפיתחה. בשוק רואים במהלך זה שינוי מהותי באופי החברה, ממיזם טכנולוגי בשלב מוקדם לחברה המבקשת לייצר הכנסות בפועל.
AMC Robotics פועלת מאז 2014, אך עד לאחרונה פעלה הרחק מאור הזרקורים של שוק ההון. פעילותה התמקדה בפיתוח פתרונות אבטחה חכמים, בעיקר באמצעות שילוב של ראייה ממוחשבת, עיבוד תמונה ובינה מלאכותית במערכות פיקוח וניטור. אחד המוצרים המרכזיים בפעילות ההיסטורית של החברה הוא קו מצלמות האבטחה YI, שנועד לשימושים מסחריים ותעשייתיים. עם השנים הרחיבה החברה את תחומי הפעילות שלה מעבר למצלמות, מתוך ניסיון להציע פתרונות אבטחה אוטונומיים ומבוססי תוכנה.
לאחרונה חשפה החברה רובוט ארבע-רגלי אוטונומי, המבוסס על טכנולוגיית Visual-AI, המיועד לסיורי אבטחה ותגובה לאירועים במחסנים, מרכזים לוגיסטיים ואתרים תעשייתיים. הרובוט נועד לפעול באופן עצמאי, לנווט בסביבה מורכבת ולהגיב לאירועים בזמן אמת. לפי תיאורי החברה, הרובוט משלב חיישנים מתקדמים עם יכולות עיבוד תמונה ובינה מלאכותית, ומסוגל לקבל החלטות תפעוליות ללא צורך במפעיל אנושי צמוד. השוק הלוגיסטי, שבו נרשמת מגמה מתמשכת של אוטומציה, נתפס כיעד המרכזי ליישום הטכנולוגיה.
מנכ״ל החברה, שון דה, אמר עם פרסום התוכניות למסחור כי החברה נכנסת לשלב חדש בפעילותה. לדבריו, השאיפה היא להביא לשוק מוצרים שיספקו רמת אוטומציה גבוהה יותר ללקוחות ארגוניים, תוך שיפור היעילות והבטיחות באתרי פעילות.
כבר לא שלד בורסאי
בתחילת דצמבר הושלם מיזוג שבמסגרתו חדלה החברה לפעול כשלד בורסאי מסוג SPAC, והחלה להיסחר כחברה תפעולית בנאסד״ק תחת הסימול AMCI. לפני המיזוג, פעילותה הציבורית של החברה הייתה מוגבלת להחזקת כספים בנאמנות, ללא פעילות עסקית שוטפת. עם השלמת העסקה שוחררו הכספים, והחברה קיבלה גישה להון שנועד לממן את המעבר משלב פיתוח לשלב מסחור.
טראמפ מצור על וונצואלה ונפט. נעשה ע״י AIמחירי הנפט עולים: טראמפ מכריז על חסימת מכליות
החסימה מכוונת למכליות שסומנו בסנקציות, והמחיר מגיב לסיכון לוגיסטי וגם לסיכון להסלמה יותר מאשר לשינוי בביקוש
מחירי הנפט עולים במסחר באסיה אחרי שנשיא ארצות הברית דונלד טראמפ מודיע שהוא מורה על חסימה של כל מכליות הנפט שמוטלות עליהן סנקציות ונכנסות או יוצאות מוונצואלה. ברנט עולה ב 70 סנט ל 59.62 דולר לחבית, ונפט אמריקאי מסוג מערב טקסס עולה ב 73 סנט ל 56.00 דולר לחבית. הסוחרים מתמחרים אפשרות לפגיעה ביצוא הוונצואלי, תוך שהם עדיין מחכים לראות איך אוכפים את המהלך והאם הוא יישאר מוגבל לכלי שיט תחת סנקציות או יתפשט גם לאחרים.
חסימה ימית בפועל מתחילה מהובלה וביטוח
לא ברור איך טראמפ מטיל את החסימה ומה בדיוק תהיה מעורבות משמר החופים, אבל כבר בשבוע שעבר ארצות הברית יירטה ותפסה מכלית תחת סנקציות מול חופי ונצואלה. מאז מתפתח אמברגו בפועל, כשמכליות טעונות עם מיליוני חביות נשארות במים הוונצואליים כדי לא להסתכן בתפיסה, וחלק מכלי השיט מבצעים פרסה ומתרחקים. במקביל, השוק מנסה להבין אם החסימה נשארת ממוקדת רק בכלי שיט שכבר סומנו בסנקציות, או שהיא תתגלגל גם לתנועה של ספינות אחרות שמעמיסות נפט במדינה.
בשטח, מספיק חשד ליירוט כדי שהמובילים יתחילו לנהל סיכון. מפעילי ספינות מעדיפים לא להיתקע ימים מול חוף תחת מעקב, וחלקם פשוט נמנעים מלעלות על הקו. זה גורר פחות הצעות הובלה זמינות, יותר דרישות לביטוח ולכיסוי משפטי, ומסלול אספקה פחות צפוי. גם כשהנפט כבר טעון, אי הוודאות גורמת לעיכובים במסירה, והפער הזה מתורגם מיידית לפרמיית סיכון במחיר. בצד השני של העסקה, קונים לא מוותרים על הסחורה בחינם, אבל נוטים לדרוש הנחות עמוקות יותר כדי לפצות על הסיכון לעיכוב או הסתבכות, מה שמכביד על ההכנסות של ונצואלה גם אם חלק מהחביות עדיין יוצאות.
לתמונה הזו נכנסת גם מתקפת הסייבר שמפילה השבוע מערכות ניהול מנהלתיות של חברת הנפט הממשלתית פדוסה. כשמערכות מנהלתיות לא מתפקדות, קשה יותר לסגור
ניירת, תיאומים ושחרור מטענים בקצב רגיל, וזה מצטבר בדיוק בנקודת הזמן שבה כל שרשרת ההובלה מתכווצת. התוצאה היא לחץ תפעולי כפול, גם בים וגם על הקרקע, שמחזק את התחושה בשוק שהבעיה היא לא ביקוש אלא זרימה, ומספיק שיהיה צוואר בקבוק כדי לראות תגובה במחיר.
- מהפכה בשוק הקנאביס? טראמפ שוקל להוריד את הסיווג הפדרלי - מה המשמעות?
- הפד חותך, טראמפ בוחר - השוק כבר מתמחר את יו"ר הפד הבא
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
וונצואלה קטנה בעולם, אבל החביות שלה רגישות והעקיפות נסגרות
ונצואלה תופסת פחות מ-1% מהתפוקה העולמית, אבל היא נשענת כמעט לגמרי על יצוא נפט כמקור הכנסה, ובאחד הדיווחים מצוין שלפחות 95% מההכנסות מחו"ל מגיעות ממכירות נפט. סין היא הקונה הגדולה ביותר, והנפט הוונצואלי הוא בערך כ-4% מהיבוא הסיני, עם משלוחים בדצמבר שמכוונים לממוצע של יותר מ-600 אלף חביות ביום.
