חופשת הקיץ מתקרבת, חברות התעופה והתיירות מעלות מחירים והמניות מזנקות

חברות התעופה והתיירות מעלות מחירים אבל הביקוש קשיח. מה קורה למניות כמו יונייטד איירליינס ובוקינג ולמה אף אחד (חוץ מאיתנו) לא מוטרד מהמחירים הגבוהים?
איציק יצחקי |

תחום תיירות הקיץ הוא הלוהט ביותר בשנה. אנחנו רואים את זה בדוחות של חברות התעופה העונתיות, שההכנסות שלהן מזנקות ברבעון השלישי ויורדות משמעותית ברביעי. הביקוש לנסיעות, בעיקר בחודשים יוני עד ספטמבר, גבוה מאוד. מי מרוויח מזה? אף אחד. בטח לא הישראלים, שמשלמים על חופשה באילת כאילו המריאו לניו יורק, שמוכנים להצטופף בשיא החום ולשלם מחירים מופקעים, רק כדי למצוא תעסוקה לילדים.

למרות המחירים הגבוהים בישראל - גם למשפחות אחרות בעולם טיול קיץ הוא לא זול. הביקוש לחופשות בינלאומיות פורח, אבל כך גם תעריפי הטיסה ותעריפי החדרים בבתי המלון. אין ספק, חופשת הקיץ פוגעת בכיס של הצרכנים, אבל מצד שני, תתפלאו, יש גם מי שנהנה מכך - בעיקר כמה מניות של חברות מענף התיירות שמרוויחות מאוד מהעסק הזה.

זה בעצם היתרון הגדול של חברות התעופה. כשהביקוש כל כך גבוה, אפשר לנקוב במחירים גבוהים. הן ימלאו את הטיסות בכל מקרה. ויש גם צד מדאיג. חוסר הוודאות לגבי הביקוש המקומי מדאיג את אותן חברות במדינות שבהן טיסות הפנים הן מרכיב חשוב. למה זה מדאיג? כי טיסות פנים מוזמנות בהתראה קצרה יותר. אבל ככל שמדברים על טיסות חוץ, כולם ירוויחו - והרבה.

תראו מה קורה בארצות הברית: המחיר הממוצע של טיסה הלוך ושוב מארה"ב לאירופה עולה כיום 1,032 דולר, גבוה ב-24% בהשוואה לתקופה המקבילה ב-2019. מחירי הטיסה לאסיה עלו ביותר מ-60% ברמות טרום-מגפה ב-1,619 דולר, כך לפי סוכנויות הנסיעות. השנה, כך מתברר, לא רק הביקוש גדל יותר (בהדרגה, מתום המגיפה), אלא גם ההיצע קטן יותר. זה מביא את חברות התעופה לנקוב במחירי שיא שלא היו כאן כבר 5 שנים.

בין חברות התעופה הגדולות בארה"ב, אפשר למצוא את יונייטד איירליינס (טיקר: UAL) שבולטת בחשיפה שלה לטיסות חוץ. החברה אמרה בחודש שעבר שהיא מרחיבה את ההיצע שלה לטיסות חו"ל ב-25% כדי לענות על הביקוש המוגבר והלקוחות השיבו לה בזינוק של 15% בהזמנות לנסיעות מחוץ לארה"ב. וול סטריט עדיין סבורה שחברת התעופה תיפול מהתחזית שלה, לרווחים של בין 10 ל-12 דולר למניה. האנליסטים מכוונים ליעד של 9.06 דולר. גם אי הודאות המאקרו כלכלית משפיעה. המניה עלתה ב-18% עד כה השנה, אך נותרה ב-19% מתחת לשיא שלה ב-2023 במרץ.

ומה עם עם בתי המלון? הרי בסוף, אנשים צריכים ללון במקום מסוים כשהם מגיעים ליעד. ההזמנות במלונות עלו השנה ביותר מ-300% בהשוואה לשנת 2022. לונדון היא היעד הפופולרי ביותר בחו"ל עבור מטיילים מארה"ב, עם הזמנות שקופצות בקרוב ל-350%. קבוצת המלונות הבריטית Whitbread WTB יכולה להעיד על המצב - שם מעידים על ביקוש מוגבר משום שאנשים חזרו לעבוד במשרדי העיר והם לנים בסביבה. המניה טיפסה ב-27% ב-2023, אך האנליסטים צופים עוד עליה.

מריוט אינטרנשיונל (MAR) מדווחת על הכנסות שזינקו ב-34% ברבעון הראשון, זאת בעקבות הסרת מגבלות הנסיעה ברחבי אסיה, במיוחד בסין. גם Marriott מציינת התאוששות "מהירה מהצפוי" בשווקים הבינלאומיים ובמגמות ההזמנות ברחבי העולם.

קיראו עוד ב"גלובל"

מי שיכולה להעיד יותר מכל על מצב התיירות היא חברת בוקינג. (BKNG) ו-Expedia Group (EXPE). החברה דיווחה על הכנסות של 3.8 מיליארד דולר. הזמנות הברוטו זינקו ב-44% משנה לשנה ל-39.4 מיליארד דולר. אקספדיה הגיעה לשיא הכנסות ברבעון הראשון של 2.67 מיליארד דולר. סך ההזמנות הברוטו שלה טיפס ב-20% ל-29.4 מיליארד דולר. מניית בוקינג עלתה בקרוב ל-30% השנה ונסחרת בשיא כל הזמנים. מעניין אם היא יכולה לטפס עוד מכאן. אקספדיה, לעומתה, עלתה בפחות מ-2% ב-2023 ואולי הפוטנציאל שלה גבוה יותר כעת.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
וול סטריט
צילום: Roberto Junior, Unsplash
וול סטריט

גוגל זינקה ב-9%, אפל עם 4%; הנאסד״ק עלה ב-0.9%

מערכת ביזפורטל |

הסוחרים בוול סטריט מגבירים את ההימורים על כך שהפדרל ריזרב יחל בהורדות ריבית כבר בספטמבר, לאחר שנתוני שוק העבודה בארה״ב הצביעו על חולשה גוברת. הירידה במספר המשרות הפנויות לרמה הנמוכה ביותר בעשרה חודשים חיזקה את הספקולציות כי הפד ייאלץ לפעול בקרוב, מה שהוביל לעליות באג״ח הממשלתיות ובמניות. מדד S&P 500 והנאסד״ק עלו ב-0.5% ו-1% בהתאמה, בין היתר על רקע ניצחון משפטי חשוב של גוגל, שהצליחה להימנע ממכירת דפדפן הכרום שלה.


הנתונים מצביעים על האטה בביקוש לעובדים ועל זהירות גוברת מצד חברות, שנמנעות מהרחבת מצבת כוח האדם תוך ניסיון להעריך את השפעת המכסים על הכלכלה. מלבד הירידה במשרות הפנויות, גם קצב הגיוס נחלש והזמן שנדרש למובטלים למצוא עבודה חדשה התארך. כל אלו תומכים בהערכה שהפד יפחית את הריבית ב־25 נקודות בסיס בתוך שבועיים.


לקראת פרסום דוח התעסוקה ביום שישי, כלכלנים מציינים כי חלק מבכירי הפד עדיין נזהרים. הם אמנם מכירים בהאטה בשוק העבודה, אך מדגישים שגם שיעור ההשתתפות ירד — מה שמקהה את עוצמת הפגיעה. בנוסף, חלקם מסתייגים מהורדות ריבית חדות לנוכח העובדה שהאינפלציה שוב נמצאת במגמת עלייה מתונה. מנגד, חברי הנהלה כמו כריסטופר וולר קוראים להתחיל כבר כעת בסדרת הורדות, וקובעים שהוויכוח צריך להתמקד רק בקצב ולא בעצם הצורך.


לוח האירועים הכלכלי:

מחר יתפרסם מדד ISM לשירותים (צפי: 50.5 נק'), לצד נתוני מחירי השירותים ודו"ח התעסוקה הפרטי של ADP (תחזית: 71 אלף משרות חדשות בלבד).

גולת הכותרת תגיע ביום שישי, אז יתפרסם דוח התעסוקה הרשמי: הצפי הוא לתוספת של 74 אלף משרות בלבד - נתון חלש יחסית - ועלייה קלה בשיעור האבטלה ל־4.3%. בנוסף, יתפרסמו גם נתוני השכר הממוצע לשעה (תחזית: עלייה של 0.3%).


הישראלית שנפלה ב-50% מתחילת השנה והאם יש סיכוי לקאמבק? עם הכנסות זעומות של 3 מיליון דולר והפסד נקי של 14.7 מיליון דולר ברבעון, ננוקס שורפת מזומנים במהירות ומתקשה להוכיח ביקוש לטכנולוגיה שלה – כשהשעון הפיננסי מתקתק לקראת גיוס הון נוסף או שינוי עמוק במודל העסקי.