משאית ניקולה
צילום: צילום מסך אתר החברה

ניקולה צריכה כסף ומוכרת כלי רכב בהנחה

יצרנית המשאיות החשמליות גייסה החודש כ-100 מיליון דולר נוספים כאשר מכרה מניות במחיר של 1.12 דולר למניה
דור עצמון | (5)

להרבה חברות סטארט-אפ של רכבים חשמליים חסרים מזומנים. זה לא מצב אידיאלי ונוח להיות בו כך שחיזוק המאזן יכול להיות כואב למשקיעים קיימים. יצרנית המשאיות החשמליות ניקולה NIKOLA CORPORATION הודיעה אתמול על מכירת מניות, גייסה 100 מיליון דולר ומכרה כ-90 מיליון מניות בסך 1.12 דולר כל אחת.

מניית החברה ננעלה אמש במחיר של 1.4 דולר למניה, מה שמצביע על דיסקאונט של 20%. במקביל, מכירת המניות שביצעה החברה היא לא דבר של מה בכך - 90 מיליון מניות מייצגות את כמות מניות ניקולה שנסחרו בשבוע האחרון. ובכל זאת, זו הנחה משמעותית.

ניקולה סיימה את 2022 עם כ-323 מיליון דולר במזומן בספרים. לצד זאת, וול סטריט צופה שהחברה תשתמש בכ-630 מיליון דולר בבניית עסקיה ב-2023 כאשר גיוסי הון נוספים אמורים להגיע במהלך השנה. אבל ניקולה לא לבד. ישנם מספר סטארטאפים שגייסו כסף לפני כמה שנים שזקוקים ליותר מכך כדי למסחר את העסק שלהם. חברת FARADAY FUTURE INTELLIGENT ELECTRIC גייסה החודש 135 מיליון דולר כדי שתוכל להתחיל בייצור של דגם ה-FF 91 החשמלי והיוקרתי.

יש עוד דוגמאות. בשנת 2022 גייסה לורדסטאון מוטור LORDSTOWN MOTORS CORP הון נוסף מ-Hon Hai Precision Industry HON HAI PRECISION INDUSTRY CO LTD , הידועה יותר בשם Foxconn. גם היצרנית לוסיד LUCID GROUP מכרה מניות נוספות לקרן ההשקעות הציבוריות הסעודית.

הכסף שולט. אפילו ריביאן RIVIAN AUTOMOTIVE , שסיימה את השנה עם 12 מיליארד דולר במזומן, גייסה החודש 1.3 מיליארד דולר למכירת איגרות חוב למרות שהיא לא צריכה את המזומנים האלה השנה. וול סטריט צופה שימוש במזומן של כ-6 מיליארד דולר בשנת 2023, אבל צריך לזכור שקל יותר לגייס מזומנים כאשר חברות לא באמת זקוקות לו.

נכון לטרם פתיחת המסחר, מניית ניקולה ירדה בכ-35% מתחילת שנה עד היום וירדה בכ-87% במהלך 12 החודשים האחרונים. מחיר ההנפקה של 1.12 דולר למניה הוא כ-99% מתחת לשיא המניה בכל הזמנים של 93.99 דולר שנרשם ביוני 2020. גם המניות של לורדסטאון, פאראדיי, לוסיד וריביאן נמצאות מתחת לשיא כל הזמנים שלהן. המסחר של רכבים חשמליים חדשים נמשך זמן רב יותר מכל החברות האחרות - וזה עלה יותר.

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    רכבים חשמליים יקרים בזמן מיתון והם מתאימים רק לעשירים (ל"ת)
    גד 01/04/2023 06:44
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    לילי 31/03/2023 18:03
    הגב לתגובה זו
    כל מי שיודע לחבר מנוע חשמלי למצבר וגלגלים הקים חברת מכוניות . כדי להרוויח צריך יתרונות תחרותיים כמו מותג , איכות , מחיר וכו ושישאר רווח .
  • 3.
    פה הבעיה חברת מכוניות צריכה למכור מכוניות ולא מניות (ל"ת)
    אלכס 31/03/2023 17:53
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    מניה בשפל (ל"ת)
    מעניין 31/03/2023 17:34
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    דובי 31/03/2023 17:09
    הגב לתגובה זו
    Nikola Sells Stock at a Discount. It Needs the Cash.
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)

אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים

ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אילון מאסק


אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.

כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.

הון של 500 מיליארד דולר

ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.

העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר  - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון. 

השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד. 

sp500
צילום: טוויטר

UBS: מדד S&P 500 צפוי לעלות כ-12% ב-2026

התחזית מתבססת על הורדת הריבית השלישית של הפד' והגידול הצפוי ברווחי החברות; "בטווח האורך המניות יספקו 10% בשנה"



עמית בר |
נושאים בכתבה S&P500

בית ההשקעות UBS פרסם תחזית עדכנית המעריכה כי מדד S&P 500 יגיע ל-7,700 נקודות עד סוף 2026, עלייה של כ-12% מרמתו הנוכחית סביב 6,850 נקודות. התחזית מבוססת על צמיחת רווחים של 14.4% במדד עד סוף השנה, כאשר הרווח למניה (EPS) צפוי להגיע ל-305 דולר  עלייה של 10% מ-2025. נתונים אלה תואמים לתחזיות כלליות בשוק. 

התחזית פורסמה לאחר שהפדרל ריזרב הוריד את טווח הריבית הבסיסי ב-25 נקודות בסיס ל-3.50%-3.75%, צעד שלישי ברצף לאחר הורדות בספטמבר (50 נקודות בסיס) ובאוקטובר (25 נקודות בסיס). ההורדה היא תוצאה של ריכוך באינפלציה - מדד PCE צפוי ל-2.9% ב-2025 ו-2.4% ב-2026, לצד שוק עבודה מתקרר, עם אבטלה של 4.5% ב-2025 ו-4.4% ב-2026. הפד צופה הורדה אחת נוספת ב-2026, מה שמפחית לחץ על חברות ומגביר זרימות הון למניות. צמיחת התמ"ג צפויה להאט ל-1.7% ב-2025 מ-3.8% ברבעון השני, אך להתאושש ל-2.3% ב-2026, בתמיכת מדיניות מוניטרית רכה.


דומיננטיות טכנולוגיה והזדמנויות מגזריות

המנוע העיקרי, להערכת בנק ההשקעות, הוא בצמיחה של חברות הטכנולוגיה, בראשן "שבע המופלאות" (Magnificent Seven: Apple, Microsoft, Nvidia, Amazon, Alphabet, Meta, Tesla), שתרמו 60% מעליית המדד ב-2025. 

UBS צופה כי השקעות בתחום הבינה המלאכותית ידחפו לצמיחת רווחים של 20% במגזר זה ב-2026. מעבר לכך, UBS מזהה פוטנציאל במגזרי בריאות (צמיחה של 7% ברווחים), תשתיות (בתמיכת השקעות ממשלתיות של 500 מיליארד דולר) ובנקים.


ההורדה האחרונה בריבית הובילה לעלייה של 0.7% במדד ה-S&P, עם ירידת תשואות אג"ח ל-10 שנים ל-3.8% וחיזוק הזהב ב-1.2%. הדולר נחלש ב-0.5% מול סל מטבעות, מה שמקל על יצואניות ומגביר רווחים ב-2%-3%. UBS ממליץ להגדיל חשיפה למניות ב-10%-15% בתיקים, תוך דגש על סחורות כמו נחושת (ביקוש של 25 מיליון טון) ואלומיניום, בהקשר של מעבר אנרגטי. בסביבה של אינפלציה מתונה, אג"ח בינוניות (4-7 שנים) יניבו 4.5% תשואה, אך מניות צפויות להניב תשואה שנתית של 10%.



שאלות ותשובות על S&P 500