ניקולה צריכה כסף ומוכרת כלי רכב בהנחה
להרבה חברות סטארט-אפ של רכבים חשמליים חסרים מזומנים. זה לא מצב אידיאלי ונוח להיות בו כך שחיזוק המאזן יכול להיות כואב למשקיעים קיימים. יצרנית המשאיות החשמליות ניקולה NIKOLA CORPORATION הודיעה אתמול על מכירת מניות, גייסה 100 מיליון דולר ומכרה כ-90 מיליון מניות בסך 1.12 דולר כל אחת.
מניית החברה ננעלה אמש במחיר של 1.4 דולר למניה, מה שמצביע על דיסקאונט של 20%. במקביל, מכירת המניות שביצעה החברה היא לא דבר של מה בכך - 90 מיליון מניות מייצגות את כמות מניות ניקולה שנסחרו בשבוע האחרון. ובכל זאת, זו הנחה משמעותית.
ניקולה סיימה את 2022 עם כ-323 מיליון דולר במזומן בספרים. לצד זאת, וול סטריט צופה שהחברה תשתמש בכ-630 מיליון דולר בבניית עסקיה ב-2023 כאשר גיוסי הון נוספים אמורים להגיע במהלך השנה. אבל ניקולה לא לבד. ישנם מספר סטארטאפים שגייסו כסף לפני כמה שנים שזקוקים ליותר מכך כדי למסחר את העסק שלהם. חברת FARADAY FUTURE INTELLIGENT ELECTRIC גייסה החודש 135 מיליון דולר כדי שתוכל להתחיל בייצור של דגם ה-FF 91 החשמלי והיוקרתי.
יש עוד דוגמאות. בשנת 2022 גייסה לורדסטאון מוטור LORDSTOWN MOTORS CORP הון נוסף מ-Hon Hai Precision Industry HON HAI PRECISION INDUSTRY CO LTD , הידועה יותר בשם Foxconn. גם היצרנית לוסיד LUCID GROUP מכרה מניות נוספות לקרן ההשקעות הציבוריות הסעודית.
- סוף הסיפור - ניקולה פושטת רגל; המניה צוללת
- בדרך לפשיטת רגל? ניקולה צונחת ב-34%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הכסף שולט. אפילו ריביאן RIVIAN AUTOMOTIVE , שסיימה את השנה עם 12 מיליארד דולר במזומן, גייסה החודש 1.3 מיליארד דולר למכירת איגרות חוב למרות שהיא לא צריכה את המזומנים האלה השנה. וול סטריט צופה שימוש במזומן של כ-6 מיליארד דולר בשנת 2023, אבל צריך לזכור שקל יותר לגייס מזומנים כאשר חברות לא באמת זקוקות לו.
נכון לטרם פתיחת המסחר, מניית ניקולה ירדה בכ-35% מתחילת שנה עד היום וירדה בכ-87% במהלך 12 החודשים האחרונים. מחיר ההנפקה של 1.12 דולר למניה הוא כ-99% מתחת לשיא המניה בכל הזמנים של 93.99 דולר שנרשם ביוני 2020. גם המניות של לורדסטאון, פאראדיי, לוסיד וריביאן נמצאות מתחת לשיא כל הזמנים שלהן. המסחר של רכבים חשמליים חדשים נמשך זמן רב יותר מכל החברות האחרות - וזה עלה יותר.
- 5.רכבים חשמליים יקרים בזמן מיתון והם מתאימים רק לעשירים (ל"ת)גד 01/04/2023 06:44הגב לתגובה זו
- 4.לילי 31/03/2023 18:03הגב לתגובה זוכל מי שיודע לחבר מנוע חשמלי למצבר וגלגלים הקים חברת מכוניות . כדי להרוויח צריך יתרונות תחרותיים כמו מותג , איכות , מחיר וכו ושישאר רווח .
- 3.פה הבעיה חברת מכוניות צריכה למכור מכוניות ולא מניות (ל"ת)אלכס 31/03/2023 17:53הגב לתגובה זו
- 2.מניה בשפל (ל"ת)מעניין 31/03/2023 17:34הגב לתגובה זו
- 1.דובי 31/03/2023 17:09הגב לתגובה זוNikola Sells Stock at a Discount. It Needs the Cash.
שבבי AI (AI)המתחרה הסינית של אנבידיה מזנקת 500% ביום המסחר הראשון
גייסה בבורסה בסין 1.1 לפי 7.2 מיליארד והשווי קפץ ל-43 מיליארד דולר
מור ת'רדס של יוצאי אנבידיה היא חברת שבבי AI סינית שנהנית מתנופה עצומה על רקע הגבלות הסחר בין ארה"ב לסין. כשכור ארה"ב אוסרת על משלוח שבבי AI מתקמדים לסין. אנבידיה פיתחה שב מיוחד שלא עוקף את ההגבלות האלו. הממשל הסיני רתח - הוא רואה בכך השפלה אמריקאית, והוא דרש מהחברות הסיניות שלא לקנות שבבי אנבידיה שמהווים תחליף לשבב הבלקוול.
אנבידיה ציפתה למכור במיל 50 מיליארד דולר בשנה בסין וזה בעצם נעלם. את הוואקום הזה ממלאות כמה חברות שבבים סיניות מור ת'רדס וקמבריקון הן הבולטות -
מור ת'רדס המכונה "אנבידיה של סין", פתחה את יום המסחר הראשון שלה בבורסת שנגחאי בזינוק של 502% - קפיצה שהפכה אותה לאחת ההנפקות החזקות ביותר מאז רפורמות 2019. החברה, שהוקמה ב-2020 על ידי ג'יאנג'ונג ז'אנג, בכיר לשעבר באנבידיה, גייסה 8 מיליארד יואן (כ-1.13 מיליארד דולר) - ההנפקה השנייה בגודלה השנה בסין, אחרי Huadian New Energy. מניית החברה נפתחה ב-650 יואן, לעומת מחיר IPO של 114.28 יואן, והגיעה לשווי שוק זמני של 305 מיליארד יואן - 43 מיליארד דולר (לעומת גיוס לפי שווי של 7.2 מיליארד דולר).
הביקושים למניה חרגו מציפיות: החלק הקמעונאי נרשם פי 2,750 מההיצע, וההנפקה כולה משקפת אופטימיות גוברת ביכולת סין להשיג עצמאות טכנולוגית.מור ת'רדס מתמחה בשבבים לגרפיקה ולבינה מלאכותית (AI), ומשמשת חלופה מרכזית למעבדי אנבידיה, שמוגבלים כאמור על ידי סנקציות אמריקאיות.
- אנבידיה עולה על הגל - ומה שקורה עכשיו בשוק שבבי‑AI
- פלאנטיר משיקה פלטפורמת AI חדשה בשיתוף אנבידיה וסנטרפוינט
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
החברה פיתחה את ארכיטקטורת MUSA, התואמת CUDA של אנבידיה ומקלה על מעבר, ויצרה ארבעה דורות של שבבים מאז הקמתה. ההנפקה, לוותה בתמיכה ממשלתית, כולל אישור מהיר של 122 ימים מרגע הגשת הבקשה. זהו סמל נוסף למירוץ סין נגד ההגבלות, כאשר בייג'ין מקדמת חדשנות מקומית כחלק ממדיניות "עצמאות טכנולוגית".
אילוסטרציה של Rage bait. קרדיט: רשתות חברתיותהאם 2025 היא שנת הזעם? מילון אוקספורד טוען שכן
אוניברסיטת אוקספורד הכריזה כי המונח Rage bait הוא מילת השנה של 2025; המונח משקף את המעבר הרוחבי מהקליק בייט ומתוכן שמטרתו לעורר סקרנות, לתוכן שמטרתו להצית כעס ולהניע מעורבות ברשת
הוצאת אוניברסיטת אוקספורד הכריזה כי המונח Rage bait, “פתיון שמעורר זעם”, נבחר למילת השנה 2025, לאחר הצבעה ציבורית שבה השתתפו עשרות אלפי גולשים. הבחירה משקפת את האופן שבו השיח האינטרנטי עבר בשנים האחרונות לשימוש
גובר בתוכן שנועד לא ליידע או לבדר, אלא להכעיס. לפי מילון אוקספורד, המונח מתאר תוכן מקוון שנוצר במכוון כדי לעורר כעס, תסכול או סערה ציבורית, והכל למטרת הטראפיק, התגובות והשיתופים.
באוקספורד מסבירים כי Rage bait התבסס כשילוב של שתי מילים באנגלית, Rage (זעם) ו-Bait (פתיון), שהפכו יחד למונח מדויק של דור הרשתות החברתיות: לא עוד “קליק־בייט” שמבקש למשוך תשומת לב, אלא פתיון רגשי שמכוון לאזורים הפחות רציונליים של המשתמשים. לפי אוקספורד, השימוש במילה זינק פי שלושה בשנה האחרונה, מה שמאשש עד כמה תופעת “הכעס למטרות רווח” הפכה לחלק משגרה דיגיטלית.
לא על הזעם לבדו
מאחורי הבחירה עמדה רשימה מצומצמת ובה מונחים נוספים, בהם Aura farming (חקלאות אאורה), יצירת תדמית "מגניבה" או מסתורית לצבירת מעמד חברתי, בעיקר ברשתות כמו טיקטוק. מונח נוסף הוא Biohack,
המתייחס לשימוש בטכנולוגיה ובהרגלי חיים קיצוניים כדי “לשדרג” את הגוף. למרות הפופולריות של המונחים הללו, Rage bait זכה ברוב ההצבעות, אולי משום שהוא נוגע בעצב חשוף במיוחד בשיח המקוון של השנים האחרונות.
קאספר גראתווהול, נשיא תחום השפות באוקספורד,
מסביר כי עצם קיומו של המונח, והעלייה החדה בשימוש בו, מעידים על כך שהציבור נעשה מודע יותר לטקטיקות המניפולציה שמופעלות עליו. “בעבר התוכן המקוון ניסה בעיקר לעורר סקרנות,” אמר, “אבל כיום הוא פועל על הרגשות שלנו ומושך אותנו להגיב. זה שינוי עמוק באופן שבו אנחנו
חווים את הרשת.”
מעניין לציין שהמונח Rage bait איננו חדש לחלוטין: שימוש מוקדם בו תועד כבר ב-2002 בפורומי Usenet, בעיקר כביקורת על פרובוקציות ברשת. מאז הוא צמח להיות חלק משפת האינטרנט העולמית, ואף הוליד מונחים קרובים כמו Rage farming, המתאר יצירת
סדרת תכנים מכוונת שנועדה להעצים כעס לאורך זמן, במיוחד בהקשרים פוליטיים ותחת הפצת מידע שגוי.
