השווי של מובילאיי בצניחה חופשית; האם זה ייעצר ב-20 מיליארד דולר?
על פי דיווחים בתקשורת האמריקאית, אינטל INTEL CORPORATION מפחיתה את שוויה של מובילאיי לצורך הנפקה בהמשך ככל הנראה לסבב מול גופים גדולים לשווי של 20 מיליארד דולר. וול סטריט לא "קונה" את התחזיות של מובילאיי למכירות של 100 מיליארד דולר וכנראה שגם אינטל לא ממש קונה את התחזיות האלו, אחרת היא הייתה אולי שומרת אצלה את "הקלף המנצח". הערכנו את התרחיש הזה מראש:
> הנפקה לפי שווי של 50 מיליארד, עלולה להתברר כיקרה מדי.
אינטל, נזכיר שילמה מעל 15 מיליארד דולר עבור מובילאיי לפני כחמש שנים, רכשה ב-2020 את מוביט שנכנסה לתוך מובילאיי בתמורה ל-1 מיליארד דולר ומימנה את הפסדי מובילאיי בסכום של קרוב ל-1 מיליארד דולר. כל התענוג עלה לה בינתיים 17 מיליארד דולר (בשמרנות) והיא רוצה להנפיק אותה כעת ב-20 מיליארד דולר - במילים אחרות, בערך במחיר העסקה.
היא ניסתה ב-50 מיליארד, הורידה את השווי ל-30 מיליארד ועכשיו מתברר של-20 מיליארד דולר. האם זו ההפחתה האחרונה? לא בטוח, אבל זו ההפחתה הדרמטית האחרונה. זה יכול להיות בכמה מיליארדים פחות, עוד 10%, 20% מתחת, אבל לא יותר מזה. בכוונת החברה שהמניות תחלנה להיסחר כבר בשבוע הבא ב-26 באוקטובר.
- המסחר ננעל במגמה מעורבת; ג'יי פרוג טסה 27%, טסלה ירדה 3.5%
- יורוג׳ן קפצה ב-22%, ICL נפלה 17%; הנאסד״ק איבד 1.9%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מובילאיי היא אכזבה גדולה. החברה מוכרת בקצב של 1.6 מיליארד דולר וכשהיא נמכרה לפני 5 שנים היא מכרה בקצב של 800-900 מיליון. אז דיברו על 1.5 מיליארד דולר מעבר לפינה. הפינה הזו לקחה 5 שנים. זו צמיחה מצרפית של 60%-70% ב-5-6 שנים לחברת טכנולוגיה מהסוג הזה, זה לא ביג דיל. אגב, בשנים שלפני המכירה לאינטל, מובילאיי צמחה 60%-70% בשנה אחת!
למה אינטל רוצה הנפקה?
אינטל מבינה שמובילאיי היא עסק מסוכן. התחרות עלתה בשנים האחרונות, הצמיחה רחוקה מלהיות כפי שהיא העריכה עם הרכישה, וגם - אולי הכי חשוב - היא צריכה מזומן. במקביל להנפקה היא תקבל החזר הלוואות של 3 מיליארד דולר. זה מה שהיא צריכה כרגע לצורך יישום האסטרטגיה שלה - כסף. היא פשוט כבר פחות מאמינה בחלום. ההתייצבות המסוימת במסחר בוול סטריט השבוע ובמיוחד אתמול כאשר נרשמו עליות נאות במדדים המובילים, מעודדות את אינטל שמקווה שהסנטימנט הזה יימשך לפחות עד ביצוע ההנפקה ותחילת המסחר בפועל בשבוע הבא.
- המשקיעים בוול-סטריט נערכים לתקופה תנודתית במיוחד
- מניות הקוונטים טסו באלפי אחוזים - הרווחים עדיין רחוקים
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
העסקה היא מבחן לשוק ההנפקות, שנפגע קשות מעליית האינפלציה והריביות, החשש ממיתון והצניחה במחירי המניות, במיוחד עבור חברות הטכנולוגיה של מובילאיי. מאות חברות שהיו אמורות לצאת להנפקה בארה"ב ב-2022 נאלצות כעת לצפות מהצד איך המחיר שהמשקיעים מוכנים לשלם עבור העסקים שלהם מצטמצם. במקום לרשום מניות ולגייס כסף בשווקים הציבוריים, חברות אלו נאלצות לחפש כסף פרטי בהערכות שווי נמוכות בהרבה, לקצץ בעלויות באמצעות פיטורים או לנקוט בצעדים אחרים כמו יציאה משווקים מסוימים, או לצאת לציבור בהערכות שווי נמוכות בהרבה מהצפוי. זה נותן לחברות האלה פחות כסף לצמיחה או גיוס עובדים, ופגיעה פוטנציאלית נוספת בכלכלה הרחבה יותר.
- 10.אולי בדוחק, עשירית מזה. 200 מגה מקס. (ל"ת)כרמל 23/10/2022 11:09הגב לתגובה זו
- 9.יהודאי 19/10/2022 14:58הגב לתגובה זוכשיש לך סנסור שמזהה רכב מתקרב, ויש תוכנה שעושה ביפ ביפ, אז השווי נמוך, אבל כשיש לך "קוד, בינה מלאכותית" על הסנסור, שעושה ביפ ביפ , או אז אתה שווה מליארדים. "בינה מלאכותית" זה ההבדל.
- 8.אופס טעות, תמחרו את שווי המערכות כולל המכוניות (ל"ת)רמיבר 18/10/2022 20:35הגב לתגובה זו
- 7.התואר 18/10/2022 19:56הגב לתגובה זופותח שערים.,מוצדק?,אתם תחליטו
- 6.dw 18/10/2022 14:59הגב לתגובה זושעשוע מכר את MBLY לאינטל לפי 15B$ וכך זו השיגה דריסת רגל בשוק חדש וצומח. היא בעצם המוביל. אם כעת יצליחו להנפיק לפי שווי דומה זה יהיה הישג לא רע. יש עוד שחקנים בשוק הזה, כמו פורסייט המקומית המתיימרת להתחרות בהם ומפנטזת להימכר לאחת מהמתחרות של אינטל גם לפי שווי נמוך בסדרי גודל מ 15B$ (כל פורסייט היום נסחרת לפי הונה העצמי, 130 מלשח, אפילו טיפה פחות). אם פורסייט יצליחו להמכר לפי 15 מיליארד שקל, ואפילו 1.5 מיליארד, זה יהיה אקזיט נאה מאד למחזיקים הנוכחיים (וקצת פחות לאלה שחלמו בעבר) מחזיק ולא ממליץ
- 5.היה ברור מההתחלה שזו השחלה (ל"ת)יובל 18/10/2022 13:26הגב לתגובה זו
- 4.חולם בהקיץ 18/10/2022 13:00הגב לתגובה זואיך "חברה" של זיהוי תמונה שווה 15 מיליארד? עם כל הכבוד מובילאיי לא המציאה את הראייה הממוחשבת ואין פה פריצות דרך שמישהו אחר לא יוכל לחקות די בקלות. סימפטום של שוק מנופח כשכל חברה שנייה היא יוניקורן ואחרי זמן קצר האוויר החום יוצא ונדרש כלום. פרוג, מאנדיי, קאלטורה, לייבפרסון, ועוד ועוד ועוד.
- dw 18/10/2022 15:09הגב לתגובה זוקדימה. לך על זה. בינתיים פורסייט המקומית מחקה "די בקלות" ונסחרת בשווי של... 120 מלשח. בערך כמו הונה העצמי. פורסייט מפנטזים שאחת המתחרות של אינטל יקנו אותם ובינתיים זה לא קורה. האמן לי שכל משקיעי פורסייט חותמים עכשיו על אקזיט לא לפי 15B$ אלא 15 מיליארד שקל. יודע מה? סוף היום, נמכור לך גם בעשירית מזה. 1.5 מיליארד שקל (ו"תאמין לי אני בכלל מפסיד עליך" :-) ). מה אומר? לוחצים יד? עם כל הכבוד ליתוש פורסייט בינתיים אף אחד לא מדגדג את MBLY שהיא מנהיגת השוק. MBLY עושים מיליארד דולר תפעולי. פורסייט, בינתיים, מספרים סיפורים. לא מכרו שקל. כמחזיק אני מקווה שחלק מהסיפורים יתממשו אבל "לחקות די בקלות"??? נו נו. קצת ענווה. אינטל קנו עסק צומח לא רע. קנו ביוקר אמנם אבל בינתיים הם מוכרים ופורסייט מספרים סיפורים. שיהיה הכי ברור - כמחזיק הייתי מאד שמח אם אפשר היה "לחקות בקלות" את MBLY ושהמניה של פורסייט תעשה פי 100 על הכסף של היום. בינתיים זה לא קורה.
- 3.מידע פנים 18/10/2022 12:54הגב לתגובה זוהצליח ליצור צבר לקוחות כולל יצרני רכב, "שיכנע" גורמים בממשלה שמדובר במוצר בטיחות ששווה השקעה של המדינה למי שיתקין. בפועל צפצפה לא ניתן להסתמך על עיבוד תמונה בלבד...את זה הבינו מאוחר
- 2.בזמנו 15 מיליארד שאינטל שילמה עבור צפצפה היה מוגזם (ל"ת)יצחק 18/10/2022 09:22הגב לתגובה זו
- dw 18/10/2022 23:01הגב לתגובה זואתה מכיר עוד הרבה צפצפות שעושות מיליארד דולר תפעולי?
- 1.הם לא יודעים מה הם קנו אכלו אותה (ל"ת)חיים 18/10/2022 08:31הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.

המשקיעים בוול-סטריט נערכים לתקופה תנודתית במיוחד
לאחר עלייה חדה במדד התנודתיות וירידות במדדים, המשקיעים מתמודדים עם שוק רגיש במיוחד. שילוב של דוחות, מדיניות ממשלתית לא צפויה וחשש מהאטה מעמיק את חוסר הוודאות
מדד S&P 500 סיים שבוע של ירידות לאחר שלושה שבועות של עליות רצופות, ומדד התנודתיות VIX עלה מעל 20 נקודות לפני שירד ל-19, רמות שמסמנות פחד בשוק. המשקיעים מתמודדים עם סביבה שבה תנועות המחירים נעשות פחות צפויות וחדות יותר. אחת התופעות הבולטות בתקופה האחרונה היא העלייה במספר ימי ה"עלייה הכפולה" - ימים שבהם גם ה-S&P 500 וגם מדד התנודתיות עולים יחד. מצב כזה מנוגד לדפוס הרגיל שבו שני המדדים נעים בכיוונים הפוכים, והוא מצביע על שינוי בהתנהגות המשקיעים ובדפוסי המסחר.
כמה גורמים עומדים מאחורי העלייה בתנודתיות
מניות בודדות מגיבות בתנודות חדות במיוחד לאחר פרסום דוחות כספיים, מה שמראה עד כמה השוק רגיש לכל מידע חדש. במקביל, הפסקת פרסום חלק מהנתונים הכלכליים על ידי הממשל האמריקני מקשה על אנליסטים להבין מה באמת קורה בכלכלה. לכך מתווספת גם אי־הוודאות סביב המדיניות הכלכלית של הממשל החדש, שמגבירה את תחושת חוסר היציבות בשווקים.
מקסוול
גרינקוף, ראש מחקר נגזרים על מניות ב־UBS, הסביר כי המשקיעים מודעים היטב לשבריריות השוק. לדבריו, תנועה קטנה יחסית יכולה להביא לירידה של שלושה אחוזים במדד או לעלייה של חמש נקודות ב־VIX - כפי שנצפה ב־16 בחודש.
התנהגות מעניינת נרשמה במדד הפחד כאשר הוא מתקשה לרדת מתחת לרמות של 16–17 נקודות, גם כשה־S&P 500 נמצא בשיאים היסטוריים. בקיץ נרשמו רמות נמוכות בהרבה, והעובדה שהמדד שומר כעת על "רצפה" גבוהה יותר מעוררת שאלות על הגורמים לכך. לדברי גרינקוף, הסיבה נעוצה באסטרטגיה הדו־כיוונית של המשקיעים - הם רודפים אחרי הראלי אך במקביל מגדרים את עצמם מפני ירידות. המשקיעים ממשיכים לרכוש אופציות קול במקביל לרכישת ביטוחים מפני הפסדים, מה שיוצר ביקוש מעורב בשוק האופציות.
- השקט לפני הסערה? רמת התנודתיות בשווקים האמריקאיים בשפל
- מדריך מסחר באופציות - תנודתיות; למה זה כל כך חשוב?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בבנק אוף אמריקה מזהירים
אסטרטגים בבנק אוף אמריקה הזהירו כי עלייה בתנודתיות לצד עלייה במחירי נכסים עשויה להעיד על היווצרות בועה. כשהשווקים נעים על בסיס מומנטום ולא על נתונים כלכליים ממשיים, נוצר ניתוק מהיסודות - תופעה המזכירה את בועת ההייטק של תחילת שנות ה־2000. התנודות הגדולות במניות בודדות השפיעו על שוק האופציות, במיוחד בחברות טכנולוגיה. ההשוואות לבועת הטכנולוגיה גורמות למשקיעים לקנות אופציות שירוויחו מזינוקים פתאומיים של מניות כלפי מעלה. המומחים לנגזרים קוראים לתופעה הזו "up-crash".


