האם המכפיל הנמוך של בוקינג מהווה הזדמנות קנייה?
שנת 2022 מסתמנת כשנה ייחודית בשווקי המניות. בעוד שמדדי המניות המובילים בארה"ב כמו ה-S&P500 והנאסד"ק ירדו ב 16.5% וב25% בהתאמה, הרי שמדדי המניות המובילים בישראל כמו ת"א 35 ות"א 125 ירדו בפחות מ-2%. כאשר מתקיימות ירידות משמעותיות בשוק מניות מסוים, ניתן להגיד שלרוב נוצרות גם הזדמנויות השקעה. אחת מהזדמנויות הרכישה שאיתרנו בעת האחרונה, היא מניית בוקינג BOOKING HOLDINGS (BKNG), עליה נרחיב היום.
סקטור התיירות
בחודשים האחרונים כמות הישראלים היוצאים לחו"ל, גבוהה מהכמות שנרשמה בחודשים המקבילים ב 2019, טרום מגפת הקורונה, כל מי ששקל לטוס באחרונה מבין שיהיה עליו לשלם הרבה יותר מבעבר. בעולם התמונה דומה, כאשר לפי ארגון התיירות העולמי במחצית 2022, נסעו יותר תיירים מכל שנת 2021. המגמה הזו אף צפויה להתחזק במחצית השנייה של 2022. הסבר לתופעה היא כמובן, ירידת תחלואת הקורונה יחד עם הירידה בחשש ממנה מסביב לעולם. כמובן שביטול מגבלות הקורונה השונות, אותן יישמו המדינות השונות, שיפרה מאוד את ההנאה מתיירות.
העלייה עצמה בכמות התיירים היא אמנם חדשות טובות לכל גוף הפועל בתחום התיירות, אך אנחנו רוצים לחלק את החברות הפועלות בתחום לשני סוגים, הראשון צפוי להנות מיידית מהמצב ואילו השני, צפוי להמשיך להיאבק על הישרדותו.
הסוג המפסיד לשיטתנו, הן אותן חברות שנדרשות להון רב לפעילותן. נסביר באמצעות דוגמא, קרניבל קרוז היא אחת מחברות הקרוזים הגדולות והמוכרות בעולם, קרניבל מציעה לנופשים חוויה באמצעות ספינות ענק. לצורך רכישת ספינה, שעלותה כמובן גבוהה, חברה שכזו לוקחת מימון. בעולם רגיל, הרווחים מהנופשים (כרטיסים ואקסטרות), פחות הוצאות תפעוליות (שכר עבודה ודלק), משאיר רווח גדול דיו, כדי להחזיר את הריביות והקרן. הבעיה שמאז פרוץ הקורונה, המצב של חברות הקרוזים לא "רגיל". מצד אחד, כמות הנופשים ירדה לאפס, ומצד שני, קיימות עלויות שוטפות לשימור הפעילות. לדוגמא, יש לשלם כסף לצוות מינימלי, שתפקידו לשמר את המצב המכני של המפלצת המתכתית גם אם היא עוגנת בלב ים. ההוצאה המשמעותית ביותר היא החזר החובות, יש צורך להמשיך לשלם קרן וריבית גם שאין הכנסות. אמנם בדרך כלל הגופים המממנים, אפשרו דחיית חובות במהלך השנתיים הראשונות למגפה, אך צבירת החוב במשך שנתיים רק ניפחה את החוב. דחיית חוב, שבשעתה היוותה קרן אור של עזרה, הופכת עכשיו להתמודדות קיומית. חיפוש מקורות למחזר החוב, במצב הנוכחי, היא אתגר, מאחר שמבחינה חשבונאית, האיתנות הפיננסית נראית רעועה מתמיד. בנוסף, אף אחד לא יודע להבטיח, שלא יצוץ ווריאנט חדש בהמשך הדרך ולכן הבנקים והמממנים האחרים זהירים יותר, או שמרנים יותר או סתם דורשים ריבית גבוה, כי הם יכולים. בשנים האחרונות נאלצת קרניבל קרוז, לגייס אג"ח בריביות גבוהות מאוד, סביב 11%. כאשר החברה עם הגב אל הקיר מדובר בשיעורי ריבית המזכירים שוק אפור, שיקשו מאוד על החברה לחזור לנתיבי הרווח של 2019.
- אמאר סוברמאניה עובר לאפל - במשימה להוציא אותה מהשיתוק הטכנולוגי
- לקראת פתיחת שבוע המסחר בוול סטריט - מה האנליסטים צופים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מהצד השני, עומדות חברות התיירות הטכנולוגיות. המובילות בראש הן בוקינג וגם אקספדיה EXPEDIA INC . אלו חברות שאינן צריכות להשקיע במפלצות ממתכת. יש להן עובדים ומשרדים, אך הן מסוגלות להתכווץ ולהתרחב בהתאם לשוק. כאשר בוקינג החליטה להתרחב לכיוון הזמנות במסעדות, היא פשוט רכשה את החברה המובילה בתחום OpenTable.
Booking.com מודל עסקי
בוקינג, על שלל מותגי המשנה שלה כמו Agoda, KAYAK, Priceline, וכמובןBOOKING.COM מציעה לבתי מלון תחליף למחלקת שיווק. במקום שכל מלון יחזיק בתקציב פרסום ושיווק וירדוף אחרי לקוחות, ניתן להתקשר בהסכם עם בוקינג לפיו בוקינג תגבה כ 15% עמלה מהמחיר שמשולם על כל חדר שנשכר בזכותה. בנוסף, בוקינג פיתחה תחום נוסף, בו היא שוכרת מראש כמות של חדרים ודואגת בעצמה למלא אותם באורחים. ניתן להניח, שבמהלך השנים, החברה פיתחה מאגרי מידע משמעותיים, המאפשרים לה לדעת מראש, איפה צפויים ביקושים. לדוגמא, אם מורגש גידול משמעותי בגולשים המחפשים דרך האתרים של בוקינג, חדרים בברצלונה בקרבת הים למרץ 2023, הרי שיש הגיון לפנות מיידית למלון מתאים בברצלונה ולשכור מהם מראש, 50 חדרים למרץ. בין אם החברה תיווכה את החדר במלון באמצעות אחד מאתריה ובין אם רכשה מראש את החדר ומילאה אותו בעצמה, מבחינה כלכלית ניתן להתייחס לשניהם כאחד. מדובר בהוצאה של תייר על שהייה במלון, ועל הכנסה שנוסעת לבוקינג.קום.
- ריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום
- תרופת ההרזיה החדשה של אלי לילי: ירידה של 30% במשקל, אך שיעור הנשירה גבוה
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים
מאחר שאתרי החברה כל כך פופולריים, בוקינג מנצלת את החשיפה של לזרם לקוחות על מנת להציע מוצרים משלמים. RENTALCARS בהשכרת רכבים ו OpenTable בהזמנת מסעדות.
מבחינת בעלי בתי המלון, החלק שבוקינג גוזרת הוא גבוה, אולם כמו שהזכרנו, בית מלון יכול לוותר על מחלקת שיווק ולהסתמך על זרם לקוחות קבוע ומשמעותי שמגיע מהאתר. כל זאת, בתנאי שהוא שומר על רמה גבוהה, מדורג גבוה ומופיע בחלק העליון של רשימת תוצאות החיפוש. בכזה מצב מדובר ב win win מכאן חוזקתו של המודל העסקי שסביר שיחזיק לאורך זמן.
עוד סיבה מדוע אנחנו אוהבים את המודל העסקי של בוקינג היא היתרון לגודל. מלבד הוצאות הפרסום המקוון של החברה, אותן מודעות של בית המלון שרודפות אחרי מי שהתעניין, שאר ההוצאות לא גדלות עם הגידול בהכנסות. כלומר מאחר שזוהי חברת טכנולוגיה, שמשתמשת בדאטה שנשמר בשרתים, היא יכולה לגדול משמעותית מבלי לבצע השקעות מהותיות. לצורך הדוגמא, בחברת קרוזים, אם רוצים לגדול, צריך לרכוש ספינה נוספת, בהשקעת עתק, שתהיה מוכנה רק עוד מספר שנים. המודל העסקי של בוקינג מנצח בשל נאמנות לקוחות לאתריה, שנשענת על ממשק מצוין, ריבוי חוות דעת אותנטיות, ושירות לקוחות מעולה.
מדוע מניית Booking.com (BKNG) מעניינת אותנו?
הרבעון השני של בוקינג היה מרשים, במהלכו שיווקה החברה 246 מיל' לילות במלונות בהיקף כספי של 34.5 מיליארד דולר. שני הפרמטרים מהווים שיא של כל הזמנים לחברה, מספרים אלו טובים יותר מרבעון שני של 2019 שהחזיק בשיא עד כה. בנוסף לכך אנו רואים המשך צמיחה בכל הענפים (לילות במלונות, השכרת רכב, טיסות והזמנת מסעדות)
אנחנו צופים ל-BKNG תזרים מזומנים של 5.5-6 מיליארד דולר לשנה הבאה, כך שללא חוב מדובר על מכפיל הנמוך מ-15, אנו מעריכים ששלוש נקודות חוזק: מודל עסקי יציב, מובילות שוק ואיתנות פיננסית, הופכות את החברה לאחת מהמעניינות להשקעה בגל הירידות האחרון.
בשורה התחתונה
הירידות השנה בחו"ל מאפשרות לנו לרכוש מניות שהתממשו יחד עם כל השוק. עבור משקיעי ערך, נהדר למצוא שוב שחברות מובילות עולמיות בתחומן, חוזרות למחירים נמוכים יחסית. בענף התיירות, נוצרה דיכוטומיה לא קטנה, בעוד אנו ממליצים להתרחק מהחברות שצוברות חובות ענק, נוצרה הזדמנות בחברה כמו בוקינג, ללא חוב פיננסי, המובילה את שוק ה OTA (סוכני נסיעות מקוונים) ונחשבת לחברת התיירות המובילה בעולם. זו יכולה להיות הזדמנות השקעה מצוינת לטווח הארוך, בוודאי שבזמן ששוק התיירות העולמי צומח במהירות בחזרה להיקפו בימים שלפני פרוץ מגפת הקורונה.
- 8.אבי 17/09/2022 18:46הגב לתגובה זועכשיו שהריביות בארה"ב ובאירופה מטורפות הקיץ מאחורינו והחורף לפנינו, האזרח האירופי והאמריקאי מתחילים להפנים שהחגיגה נגמרה הכל יותר יקר, חשמל דלק מזון וכו והדבר הראשון שבו מצמצמים זה חופשות בילויים טיסות וכו'
- 7.עדיאל 15/09/2022 14:00הגב לתגובה זואיך מכפיל רווח של 50 נחשב זול? בטח שלא נראה שיש גידול קבוע ומשמעותי בהכנסות שלה.
- 6.עוז 14/09/2022 18:45הגב לתגובה זולגוגל מפות, למשל, יש אופציה של איתור מלונות כולל ביקורות. בנוסף, הצניה הזו מתומחרת מאוד גבוה וכמעט לא נפגעה בקורונה בהשוואה לחברות שהצגתם.
- 5.העיקר שהשורטיסטים אוכלים מרור .... (ל"ת)צרפתי 14/09/2022 17:54הגב לתגובה זו
- 4.גיל 14/09/2022 17:28הגב לתגובה זומחברים נקודות בצורה ברורה ומעניינת. תודה
- 3.ממתי מכפיל רווח 51 נחשב מכפיל נמוך?? (ל"ת)יוסי1 14/09/2022 17:22הגב לתגובה זו
- 2.אי אפשר להשוות תל אביב וארהב בלי להתייחס למטבע (ל"ת)בילי 14/09/2022 17:01הגב לתגובה זו
- 1.אנונימי 14/09/2022 16:15הגב לתגובה זויך מכפיל 53 נחשב נמוך?
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים
ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס
אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.
כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.
הון של 500 מיליארד דולר
ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.
העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון.
- טסלה מתקרבת לנהיגה אוטונומית מלאה - נתוני FSD מצביעים על קפיצה בביצועים
- חנות המחשבים הראשונה נפתחת לקהל הרחב ומה קרה היום לפני 15 שנה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד.
ריביאן אתר החברהריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום
יצרנית הרכבים החשמליים מציגה שבב עיבוד עצמאי, חבילת נהיגה מתקדמת בתשלום ומערך ליידאר בדגמי R2, אך המשקיעים מודאגים מהעלויות ומהקצב האיטי של הייצור; המניה נופלת ב-4.5%
ריביאן Rivian Automotive -6.11% חשפה שורה של מהלכים טכנולוגיים חדשים במטרה לחזק את מעמדה בשוק הרכב החשמלי ולבסס יכולות נהיגה מתקדמות בכלי הרכב העתידיים שלה. במסגרת אירוע ייעודי שעסק באוטונומיה ובינה מלאכותית, הציגה החברה לראשונה שבב עיבוד שפותח באופן עצמאי, מערכת סיוע לנהג בתשלום, ותוכנית הדרגתית לשילוב מערכות נהיגה ברמות מתקדמות יותר.
הצעד המשמעותי ביותר הוא המעבר לשבב ייעודי שפותח בתוך החברה, מהלך שמחליף את השימוש במעבדי אנבידיה שהיו בלב מערכות הנהיגה של דגמי ריביאן עד כה. השבב החדש צפוי להתממשק עם מצלמות, חיישני ליידאר ומערכות נוספות, ולספק יכולת עיבוד גבוהה יותר מבעבר. בריביאן אומרים כי ההחלטה לבנות שבב עצמאי התקבלה לאחר שנים של פיתוח, וכי הוא ישפר משמעותית את ביצועי מערכת הנהיגה המתקדמת, תוך הפחתת עלויות הייצור. לטענת החברה, מדובר בשילוב נדיר בין שיפור ביצועים לבין הורדת עלויות, מהלך שאינו נפוץ בפיתוח שבבים לרכב.
החברה הציגה גם חבילה חדשה של סיוע לנהג, Autonomy+, שתוצע בתשלום חד-פעמי או כמנוי חודשי. החבילה תאפשר נהיגה ללא מגע ידיים במיליוני קילומטרים של כבישים בארה״ב וקנדה, ומיועדת להפוך למנוע הכנסה נוסף עבור החברה בתקופה של ביקוש מתון לרכבים חשמליים.
דגמי R2 החדשים ועוזר הבינה המלאכותית
דגמי ה־R2, הצפויים לצאת לשוק במחצית הראשונה של השנה הבאה, יצוידו בשבב החדש ובחיישני ליידאר מתקדמים. בכך מצטרפת ריביאן לשורה של יצרניות רכב ופתרונות רובוטקסי המשלבות ליידאר כמנגנון בטיחות ותפיסת מרחב נוסף. מנגד, הדגמים הנוכחיים, מסדרת R1, לא יזכו למלוא היכולות של הדור החדש, אך יקבלו שדרוגי תוכנה שירחיבו את היכולות הקיימות. חלק מהשדרוגים נועדו לשפר נהיגה ללא מגע ידיים, ואחרים יאפשרו ניווט מתקדם יותר כאשר הרכב עדיין מחייב השגחת נהג.
- ריביאן מפטרת עובדים ומתכוננת לאתגרים כלכליים בשוק הרכבים החשמליים
- ריביאן מתפצלת: משיקה חברה בת למיקרו-ניידות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לצד פיתוח השבב, חשפה החברה עוזר בינה מלאכותית חדש המיועד לתפעל פונקציות ברכב, לסנכרן אפליקציות ולזהות תקלות פוטנציאליות. זהו צעד נוסף בכיוון של שילוב מערכות תוכנה מורכבות כחלק מהערך המסחרי של כלי הרכב.
