דולרים
צילום: פוטוליה
פרשנות

הפד' מפרש בטעות את האמון של השוק בו כהוכחה שהמדיניות נכונה - אבל זה לא אומר שזה המצב

הדילמה של הפד': לשמור על ריבית נמוכה כדי לסייע להחזרת עובדים ולהסתכן בהשתוללות האינפלציה; הבעיה היא שאם הוא טועה והמדיניות המרחיבה תימשך יותר מדי זמן - המשמעות היא משבר נוסף שמחכה מעבר לפינה
אביחי שניר | (12)

כשמסתכלים על עקום התשואות של אג"ח אמריקאי רואים משהו מעניין. בשבועיים האחרונים, בטווח של 5 עד 10 שנים (וגם בטווחים ארוכים יותר), העקום ירד מעט. זה מעניין, כי באמצע היה דו"ח אינפלציה, שמראה שהאינפלציה נשארת, לפחות בינתיים, ברמה גבוהה יחסית. האינפלציה היא סביב ה- 5%, וגם מדד מחירי הליבה, שהוא המדד המועדף על הכלכלנים של הבנק המרכזי האמריקאי (הפד), היה קרוב ל- 4%.

 

>>>מה זאת בעצם אינפלציה?

זה הפוך ממה שהיינו מצפים. דו"ח אינפלציה כזה היה צריך להגדיל את החששות מאינפלציה, והגדלת החששות מאינפלציה הייתה צריכה לגרום למשקיעים לחשוש מעליית ריבית, ואם הריבית הולכת לעלות, כדאי למכור אג"ח ארוך, לא לקנות.

 

הפד מעוות את הסימנים בשוק - כבר 10 שנים

נראה שבכירי הפד, שאתמול החליטו שוב לא להעלות את הריבית, הסתכלו על הירידה בתשואות האג"ח, ולקחו את זה כהוכחה שהסוחרים בשוק, כמו הכלכלנים בפד, מאמינים שהאינפלציה שאנחנו רואים עכשיו היא תהליך זמני. שמדובר בעליות מחירים שנובעות מכך שהיציאה מהקורונה בחלקים נרחבים מהעולם המפותח מביאה לעלייה בביקושים, ושההיצע עדיין לא ערוך להתמודד עם הגידול הזה בביקושים. ברגע שצד ההיצע יחזור לקצב הרגיל, עליות המחירים יבלמו.

 

אבל אני לא בטוח שזאת אכן הדרך להסתכל על שוק האג"ח. הפד פועל כבר יותר מ- 10 שנים בשוק האג"ח האמריקאי, והוא מעוות את הסימנים שמגיעים מהשוק הזה בשתי דרכים. ראשית, הסוחרים יודעים שהפד יהיה מוכן לקנות אג"ח גם במחירים גבוהים, וזה מעודד גם אותם לרכוש במחירים גבוהים. שנית, ההתערבות של הפד הביאה לירידה בתשואות בכל הטווחים, וזה דוחף את המשקיעים לרכוש אג"ח לטווחים ארוכים כדי להרוויח לפחות קצת תשואה.

 

השוק לא בהכרח מאמין שהאינפלציה זמנית - אלא שהפד יתמוך בשוק בכל מחיר

לכן, העובדה שעקום התשואות ירד במקום לעלות לא בהכרח אומר שהשוק מאמין שהאינפלציה היא זמנית. יותר סביר שהשוק חושב שהפד הולך להמשיך לתמוך בשוק כל עוד יהיה צורך. או במילים אחרות: אם תהיה נפילה חזקה מידי בשוק האג"ח, הפד יאלץ לחזור ולקנות אג"ח, ולכן אין חשש שהמחיר ירד יותר מדי, גם אם האינפלציה תעלה.

 

נוצר מצב שבו השוק מאמין בפד והפד לוקח את האמונה של השוק כאיתות שהמדיניות שלו נכונה. אבל מה שעלול לשבור את המעגל הזה זה הקצב שבו העובדים חוזרים לשוק העבודה. אם התהליך הזה לא יקרה מספיק מהר, המעסיקים יצטרכו להעלות שכר. עליות השכר יביאו ללחצים לעלייה נוספת באינפלציה, שתביא ללחצים לעליית שכר נוספת. תהליך כזה של אינפלציה-שכר עלול ליצור מעגל שיקבע את האינפלציה ברמה גבוהה יחסית לתקופה ארוכה יותר מאשר מספר חודשים.

 

בינתיים, לפחות, קצב החזרה לעבודה בארה"ב הוא איטי יותר מכפי שהיו רוצים לראות בפד. יש עדיין למעלה מ- 10 מיליון עובדים פוטנציאליים שלא חזרו לשוק העבודה, למרות שבאפריל היו למעלה מ- 9 מיליון משרות פנויות. אם זה לא יתחיל להשתנות מהר, עלול מאוד להתברר שהאינפלציה לא יורדת בקצב שבו הפד היה רוצה שהיא תרד.

קיראו עוד ב"גלובל"

 

הדילמה של הפדרל ריזרב

כך שהפד נמצא בדילמה אמיתית: כדי להאיץ את החזרה של העובדים לשוק העבודה הוא מעדיף לשמור את הריבית נמוכה. אבל כל עוד העובדים לא חוזרים, האינפלציה הנמוכה מגדילה את הסיכון שהאינפלציה תתקבע ברמה שתאלץ אותו להעלות בסופו של דבר את הריבית לרמה שתפגע באופן קשה בכל מי שלקח הלוואות. בקיצור, הפד בדילמה בין להתחיל לצמצם את המדיניות המרחיבה עכשיו, בידיעה שעליית ריבית תעכב את החזרה של המשק האמריקאי לפעילות מלאה, לבין להמשיך עם המדיניות המרחיבה, בידיעה שאם הוא טועה, המשמעות היא משבר נוסף שמחכה מעבר לפינה.

 

תגובות לכתבה(12):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 12.
    מודאג 08/07/2021 15:56
    הגב לתגובה זו
    כולל גדולי הכלכלנים לא התנסה במצב הנוכחי ולא יודע מה יהיה!
  • 11.
    דרור 20/06/2021 18:44
    הגב לתגובה זו
    אין שום אינפלציה ולא יכולה להיות אינפלציה בעולם המודרני שהצריכה עצומה
  • 10.
    דני 20/06/2021 18:42
    הגב לתגובה זו
    העלאת הריבית תמית אסון על האנושות
  • 9.
    גד 17/06/2021 14:54
    הגב לתגובה זו
    לא הייתי מזדרז לבקר את הפד כבר עכשיו.
  • 8.
    תיקון טעות דפוס 17/06/2021 14:50
    הגב לתגובה זו
    נוסח תקין: הריבית הנמוכה מגדילה את הסיכון מאמר יפה.
  • 7.
    פוליטיקה 17/06/2021 14:40
    הגב לתגובה זו
    ולקבל תשלומי רווחה שעולים פי 2 משכר המינימום. כל עוד התשלומים הללו נמשכים, המשבר הולך ומתקרב.
  • 6.
    איתן 17/06/2021 14:25
    הגב לתגובה זו
    אין מדיניות מרחיבה בת 10 שנים לא גרמה לאינפלציה?זה לא מנוגד לתאיריה הכלכלית?
  • 5.
    היום עליות חדות שלא נראו אפילו ב-19.8.1987 (ל"ת)
    צרנוחה 17/06/2021 13:18
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    יונתן 17/06/2021 12:42
    הגב לתגובה זו
    האינפלציה זמנית מאוד (סין כבר מטפלת בצווארי הבקבוק בייצוג שלה) ואין כל סיבה להעלות את הריבית. עוד עשור מהיום תגיד "כבר 20 שנה שהפד מעוות את שוק הגח" ליצן
  • 3.
    ירושלמי 17/06/2021 12:15
    הגב לתגובה זו
    הכל הולך ליפול בטווח של 3-6 חודשים
  • 2.
    שי 17/06/2021 12:09
    הגב לתגובה זו
    זה כלב הרודף אחר זנבו: יצרנים מעלים מחירים, עובדים דורשים ומקבלים תוספת, עלות הייצור עולה והכדור ממשיך
  • 1.
    פרופסורים ודוקטורים לכלכה לא מתאימים להבנת שוק ההו 17/06/2021 12:07
    הגב לתגובה זו
    פרופסורים ודוקטורים לכלכה לא מתאימים להבנת שוק ההון הם אובים בלהזהיר בזה הם מקצוענים כמו פקידים בממשלה
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

ארדואן טורקיה (X)ארדואן טורקיה (X)

טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה

מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינפלציה טורקיה

טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.

התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.

דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק

דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.

בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.

המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.