דולרים
צילום: פוטוליה
פרשנות

הפד' מפרש בטעות את האמון של השוק בו כהוכחה שהמדיניות נכונה - אבל זה לא אומר שזה המצב

הדילמה של הפד': לשמור על ריבית נמוכה כדי לסייע להחזרת עובדים ולהסתכן בהשתוללות האינפלציה; הבעיה היא שאם הוא טועה והמדיניות המרחיבה תימשך יותר מדי זמן - המשמעות היא משבר נוסף שמחכה מעבר לפינה
אביחי שניר | (12)

כשמסתכלים על עקום התשואות של אג"ח אמריקאי רואים משהו מעניין. בשבועיים האחרונים, בטווח של 5 עד 10 שנים (וגם בטווחים ארוכים יותר), העקום ירד מעט. זה מעניין, כי באמצע היה דו"ח אינפלציה, שמראה שהאינפלציה נשארת, לפחות בינתיים, ברמה גבוהה יחסית. האינפלציה היא סביב ה- 5%, וגם מדד מחירי הליבה, שהוא המדד המועדף על הכלכלנים של הבנק המרכזי האמריקאי (הפד), היה קרוב ל- 4%.

 

>>>מה זאת בעצם אינפלציה?

זה הפוך ממה שהיינו מצפים. דו"ח אינפלציה כזה היה צריך להגדיל את החששות מאינפלציה, והגדלת החששות מאינפלציה הייתה צריכה לגרום למשקיעים לחשוש מעליית ריבית, ואם הריבית הולכת לעלות, כדאי למכור אג"ח ארוך, לא לקנות.

 

הפד מעוות את הסימנים בשוק - כבר 10 שנים

נראה שבכירי הפד, שאתמול החליטו שוב לא להעלות את הריבית, הסתכלו על הירידה בתשואות האג"ח, ולקחו את זה כהוכחה שהסוחרים בשוק, כמו הכלכלנים בפד, מאמינים שהאינפלציה שאנחנו רואים עכשיו היא תהליך זמני. שמדובר בעליות מחירים שנובעות מכך שהיציאה מהקורונה בחלקים נרחבים מהעולם המפותח מביאה לעלייה בביקושים, ושההיצע עדיין לא ערוך להתמודד עם הגידול הזה בביקושים. ברגע שצד ההיצע יחזור לקצב הרגיל, עליות המחירים יבלמו.

 

אבל אני לא בטוח שזאת אכן הדרך להסתכל על שוק האג"ח. הפד פועל כבר יותר מ- 10 שנים בשוק האג"ח האמריקאי, והוא מעוות את הסימנים שמגיעים מהשוק הזה בשתי דרכים. ראשית, הסוחרים יודעים שהפד יהיה מוכן לקנות אג"ח גם במחירים גבוהים, וזה מעודד גם אותם לרכוש במחירים גבוהים. שנית, ההתערבות של הפד הביאה לירידה בתשואות בכל הטווחים, וזה דוחף את המשקיעים לרכוש אג"ח לטווחים ארוכים כדי להרוויח לפחות קצת תשואה.

 

השוק לא בהכרח מאמין שהאינפלציה זמנית - אלא שהפד יתמוך בשוק בכל מחיר

לכן, העובדה שעקום התשואות ירד במקום לעלות לא בהכרח אומר שהשוק מאמין שהאינפלציה היא זמנית. יותר סביר שהשוק חושב שהפד הולך להמשיך לתמוך בשוק כל עוד יהיה צורך. או במילים אחרות: אם תהיה נפילה חזקה מידי בשוק האג"ח, הפד יאלץ לחזור ולקנות אג"ח, ולכן אין חשש שהמחיר ירד יותר מדי, גם אם האינפלציה תעלה.

 

נוצר מצב שבו השוק מאמין בפד והפד לוקח את האמונה של השוק כאיתות שהמדיניות שלו נכונה. אבל מה שעלול לשבור את המעגל הזה זה הקצב שבו העובדים חוזרים לשוק העבודה. אם התהליך הזה לא יקרה מספיק מהר, המעסיקים יצטרכו להעלות שכר. עליות השכר יביאו ללחצים לעלייה נוספת באינפלציה, שתביא ללחצים לעליית שכר נוספת. תהליך כזה של אינפלציה-שכר עלול ליצור מעגל שיקבע את האינפלציה ברמה גבוהה יחסית לתקופה ארוכה יותר מאשר מספר חודשים.

 

בינתיים, לפחות, קצב החזרה לעבודה בארה"ב הוא איטי יותר מכפי שהיו רוצים לראות בפד. יש עדיין למעלה מ- 10 מיליון עובדים פוטנציאליים שלא חזרו לשוק העבודה, למרות שבאפריל היו למעלה מ- 9 מיליון משרות פנויות. אם זה לא יתחיל להשתנות מהר, עלול מאוד להתברר שהאינפלציה לא יורדת בקצב שבו הפד היה רוצה שהיא תרד.

קיראו עוד ב"גלובל"

 

הדילמה של הפדרל ריזרב

כך שהפד נמצא בדילמה אמיתית: כדי להאיץ את החזרה של העובדים לשוק העבודה הוא מעדיף לשמור את הריבית נמוכה. אבל כל עוד העובדים לא חוזרים, האינפלציה הנמוכה מגדילה את הסיכון שהאינפלציה תתקבע ברמה שתאלץ אותו להעלות בסופו של דבר את הריבית לרמה שתפגע באופן קשה בכל מי שלקח הלוואות. בקיצור, הפד בדילמה בין להתחיל לצמצם את המדיניות המרחיבה עכשיו, בידיעה שעליית ריבית תעכב את החזרה של המשק האמריקאי לפעילות מלאה, לבין להמשיך עם המדיניות המרחיבה, בידיעה שאם הוא טועה, המשמעות היא משבר נוסף שמחכה מעבר לפינה.

 

תגובות לכתבה(12):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 12.
    מודאג 08/07/2021 15:56
    הגב לתגובה זו
    כולל גדולי הכלכלנים לא התנסה במצב הנוכחי ולא יודע מה יהיה!
  • 11.
    דרור 20/06/2021 18:44
    הגב לתגובה זו
    אין שום אינפלציה ולא יכולה להיות אינפלציה בעולם המודרני שהצריכה עצומה
  • 10.
    דני 20/06/2021 18:42
    הגב לתגובה זו
    העלאת הריבית תמית אסון על האנושות
  • 9.
    גד 17/06/2021 14:54
    הגב לתגובה זו
    לא הייתי מזדרז לבקר את הפד כבר עכשיו.
  • 8.
    תיקון טעות דפוס 17/06/2021 14:50
    הגב לתגובה זו
    נוסח תקין: הריבית הנמוכה מגדילה את הסיכון מאמר יפה.
  • 7.
    פוליטיקה 17/06/2021 14:40
    הגב לתגובה זו
    ולקבל תשלומי רווחה שעולים פי 2 משכר המינימום. כל עוד התשלומים הללו נמשכים, המשבר הולך ומתקרב.
  • 6.
    איתן 17/06/2021 14:25
    הגב לתגובה זו
    אין מדיניות מרחיבה בת 10 שנים לא גרמה לאינפלציה?זה לא מנוגד לתאיריה הכלכלית?
  • 5.
    היום עליות חדות שלא נראו אפילו ב-19.8.1987 (ל"ת)
    צרנוחה 17/06/2021 13:18
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    יונתן 17/06/2021 12:42
    הגב לתגובה זו
    האינפלציה זמנית מאוד (סין כבר מטפלת בצווארי הבקבוק בייצוג שלה) ואין כל סיבה להעלות את הריבית. עוד עשור מהיום תגיד "כבר 20 שנה שהפד מעוות את שוק הגח" ליצן
  • 3.
    ירושלמי 17/06/2021 12:15
    הגב לתגובה זו
    הכל הולך ליפול בטווח של 3-6 חודשים
  • 2.
    שי 17/06/2021 12:09
    הגב לתגובה זו
    זה כלב הרודף אחר זנבו: יצרנים מעלים מחירים, עובדים דורשים ומקבלים תוספת, עלות הייצור עולה והכדור ממשיך
  • 1.
    פרופסורים ודוקטורים לכלכה לא מתאימים להבנת שוק ההו 17/06/2021 12:07
    הגב לתגובה זו
    פרופסורים ודוקטורים לכלכה לא מתאימים להבנת שוק ההון הם אובים בלהזהיר בזה הם מקצוענים כמו פקידים בממשלה
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)

אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים

ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אילון מאסק


אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.

כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.

הון של 500 מיליארד דולר

ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.

העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר  - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון. 

השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד. 

ריביאן אתר החברהריביאן אתר החברה

ריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום

יצרנית הרכבים החשמליים מציגה שבב עיבוד עצמאי, חבילת נהיגה מתקדמת בתשלום ומערך ליידאר בדגמי R2, אך המשקיעים מודאגים מהעלויות ומהקצב האיטי של הייצור; המניה נופלת ב-4.5%

אדיר בן עמי |

ריביאן Rivian Automotive -6.11%  חשפה שורה של מהלכים טכנולוגיים חדשים במטרה לחזק את מעמדה בשוק הרכב החשמלי ולבסס יכולות נהיגה מתקדמות בכלי הרכב העתידיים שלה. במסגרת אירוע ייעודי שעסק באוטונומיה ובינה מלאכותית, הציגה החברה לראשונה שבב עיבוד שפותח באופן עצמאי, מערכת סיוע לנהג בתשלום, ותוכנית הדרגתית לשילוב מערכות נהיגה ברמות מתקדמות יותר.


הצעד המשמעותי ביותר הוא המעבר לשבב ייעודי שפותח בתוך החברה, מהלך שמחליף את השימוש במעבדי אנבידיה שהיו בלב מערכות הנהיגה של דגמי ריביאן עד כה. השבב החדש צפוי להתממשק עם מצלמות, חיישני ליידאר ומערכות נוספות, ולספק יכולת עיבוד גבוהה יותר מבעבר. בריביאן אומרים כי ההחלטה לבנות שבב עצמאי התקבלה לאחר שנים של פיתוח, וכי הוא ישפר משמעותית את ביצועי מערכת הנהיגה המתקדמת, תוך הפחתת עלויות הייצור. לטענת החברה, מדובר בשילוב נדיר בין שיפור ביצועים לבין הורדת עלויות, מהלך שאינו נפוץ בפיתוח שבבים לרכב.


החברה הציגה גם חבילה חדשה של סיוע לנהג, Autonomy+, שתוצע בתשלום חד-פעמי או כמנוי חודשי. החבילה תאפשר נהיגה ללא מגע ידיים במיליוני קילומטרים של כבישים בארה״ב וקנדה, ומיועדת להפוך למנוע הכנסה נוסף עבור החברה בתקופה של ביקוש מתון לרכבים חשמליים.


דגמי R2 החדשים ועוזר הבינה המלאכותית

דגמי ה־R2, הצפויים לצאת לשוק במחצית הראשונה של השנה הבאה, יצוידו בשבב החדש ובחיישני ליידאר מתקדמים. בכך מצטרפת ריביאן לשורה של יצרניות רכב ופתרונות רובוטקסי המשלבות ליידאר כמנגנון בטיחות ותפיסת מרחב נוסף. מנגד, הדגמים הנוכחיים, מסדרת R1, לא יזכו למלוא היכולות של הדור החדש, אך יקבלו שדרוגי תוכנה שירחיבו את היכולות הקיימות. חלק מהשדרוגים נועדו לשפר נהיגה ללא מגע ידיים, ואחרים יאפשרו ניווט מתקדם יותר כאשר הרכב עדיין מחייב השגחת נהג.


לצד פיתוח השבב, חשפה החברה עוזר בינה מלאכותית חדש המיועד לתפעל פונקציות ברכב, לסנכרן אפליקציות ולזהות תקלות פוטנציאליות. זהו צעד נוסף בכיוון של שילוב מערכות תוכנה מורכבות כחלק מהערך המסחרי של כלי הרכב.