אירופה
צילום: Christian Lue unsplash

המדדים בארה"ב מדשדשים והאנליסטים לוטשים עיניים לאירופה

בזמן שהמדדים בארה"ב מדשדשים בסמיכות לשיא, המשקיעים כבר מתחילים לחפש הזדמנויות אחרות בין היתר ביבשת הוותיקה, שידעה בעשור האחרון בעיקר אכזבות; "אנחנו מתחילים לראות דינמיקה בגוש האירו"
איתן גרסטנפלד | (1)

מדדי המניות בארה"ב מצויות בתקופה האחרונה אמנם בטריטוריות שיא, אך בשבועות האחרונים הם נקלעו לדשדוש עמוק, בזמן שהמשקיעים מחפשים אחרי הזדמנויות חדשות. לעומת זאת, באירופה המצב שונה לחלוטין, שם מדד ה-STOXX 600 הגיע לשיא של כל הזמנים ביום שני מגמה שנמשכה גם למחרת. כל זאת בזמן שאנליסטים רבים סבורים שאחרי עשור של ספקנות כלפי המשק ביבשת, המניות באירופה יכולות להמשיך להוות הזדמנות טובה בחודשים הקרובים.

קריאה נוספת

> איך להרוויח ממסע הנקמה של האירופאים בקורונה?

> אירופה רוצה להחמיר דרישות ולמנוע מענקיות הטק מיזוגים ורכישות

לדברי ג'פרי סאקס, ראש אסטרטגיית ההשקעות באירופה, במזרח התיכון ובאפריקה, בענקית הבנקאות סיטי בנק, "במשך עשר השנים האחרונות, נזהרים המשקיעים מלהזרים כסף לאירופה, שסבלה מצמיחה כלכלית נמוכה, אירו חלש, סיכון פוליטי ומגזר בנקאי מדשדש. כעת, אנחנו רואים דינמיקה אחרת שמתחילה לשחק, כאשר המדינות החברות באיחוד האירופי מתחילות להוציא כסף באמצעות קרן השיקום של הגוש והאצה במבצעי החיסון נגד קורונה".

דברים אלו מצטרפים להערכה של ג'יי. פי. מורגן, לפיה 390 מיליארד אירו (475 מיליארד דולר) במענקים ו-360 מיליארד אירו (438 מיליארד דולר) בהלוואות יתחילו לזרום השנה למשק, וימשיכו להזין אותו עד 2026.

לצד אלו, ישנן מספר מאפיינים מבניים שמעידים על כך שכלכלת אירופה מצויה על סיפה של פריצה. כך למשל, ביבשת שיעור גבוה של מניות מסקטורים שמניבים ביצועים טובים בזמן שהמשק במגמת עלייה, דוגמת חברות רכבים ובנקים. לכך מצטרפת העובדה שרבות מהחברות הללו משלמות דיבידנדים נאים. כמו כן, השוק האירופאי נשען פחות על ארצות הברית ועל מניות של חברות טכנולוגיה בעלות צמיחה גבוהה כמו אמזון ואפל (AAPL), שאינן אטרקטיביות בזמנים בהם המשקיעים מודאגים מעליית ריבית.

עם זאת, גם המשק האירופאי אינו חף מסיכונים. כמו הפדרל ריזרב, גם הבנק המרכזי האירופי, עשוי לקדם מדיניות שעלולה לעכב את הריבאונד הכלכלי. לצד זאת, החשש מפני גרסאות חדשות של הנגיף ממשיך להרתיע את התיירים, כשעונת התיירות בקיץ צפויה להיפגע גם השנה.

קיראו עוד ב"גלובל"

אך חרף כל אלו, סאקס סבור שאחרי שנים רבות של "אכזבה", יכול להיות שהגיע הזמן של אירופה לזרוח. דבר שעשוי להביא לכך שייווצר גל של מיזוגים ורכישות בדומה למה שקרה בארה"ב, ואפילו לטירוף בכל הקשור למסחר קמעונאי.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    הדרך הטובה 09/06/2021 20:05
    הגב לתגובה זו
    כך נמסר מבנק ההשקעות UBS 'אם קצב ההתחסנות הנוכחי ימשיך 'כלכלות מתקדמות יחסנו 93% מהאזרחים שלהן עד סוף השנה. ואני אומר שמי שחכם יקנה בזול היום 'כי בשנת 2022 אנשים  ישלימו את  החוסרים של התיירות 'של 2021 ומי שיובילו את הבורסה  יהיו  חברות  התיירות  והתעופה ...??????????????? לדעתי  בלבד  לא המלצה!!!
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

דונלד טראמפ; קרדיט: טוויטרדונלד טראמפ; קרדיט: טוויטר

"טראמפ הבטיח להגן עלינו מפני התקפות ספקולטיביות בשוק המט"ח"

ויקטור אורבן, ראש ממשלת הונגריה אמר את הדברים אחרי פגישה עם טראמפ; ממה הוא חושש ומה זאת התקפה בשוק המט"ח? 

מנדי הניג |

ראש ממשלת הונגריה, ויקטור אורבן, הפתיע עם הצהרה דרמטית לאחר פגישתו עם דונלד טראמפ בבית הלבן: לדבריו, הנשיא האמריקאי הבטיח להגן על הונגריה מפני מתקפות ספקולטיביות, כולל התקפות על המטבע המקומי או הורדת דירוג אשראי.

מה זה בעצם התקפה או ספקולציה בשוק המט"ח? מדובר בפעילות של הזרמת כספים, השקעה גדולה בשוק המט"ח שבה משקיעים, בעיקר קרנות גידור גדולות או בנקים בינלאומיים, מהמרים על תנודות מחירים קצרות טווח בשווקים הפיננסיים, במטרה להשיג רווחים מהירים. בניגוד להשקעה ארוכת טווח, הספקולציה כוללת לעיתים קרובות מכירות בחסר (שורט) של נכסים כמו מטבעות, אג"ח או מניות, כאשר הספקולנטים מצפים לירידת ערך.

בהקשר של מדינה, "מתקפת ספקולציה" או "התקפה פיננסית" מתייחסת למצב שבו קבוצת משקיעים גדולה תוקפת את המטבע או את חוב המדינה באמצעות מכירה המונית, מה שיוצר לחץ על הבנק המרכזי להגן עליו. זה עלול להוביל למשבר מטבע, כמו שחוותה תאילנד ב-1997 או בריטניה ב-1992 ("יום חמישי השחור"), שבו סוחרים כמו ג'ורג' סורוס הרוויחו מיליארדים על ידי הימור נגד הלירה סטרלינג, והכריחו את בריטניה לצאת ממנגנון שער החליפין האירופי. במקרה כזה, הבנק המרכזי נאלץ למכור את רזרבות המט"ח שלו כדי לתמוך במטבע, או להעלות ריבית דרמטית - מה שפוגע בכלכלה, מגביר אבטלה, מפחית השקעות ומעלה מחירים.

אורבן חושש כבר שנים רבות מסורוס ומאשים אותו בפעילות בשוק המט"ח המקומי. סורוס הוא אחד ממתנגדיו הגדולים של אורבן. בהצהרה, סיפר אורבן כי סיכם עם טראמפ על הקמת "חומת מגן פיננסית" שתספק תמיכה אמריקאית במקרה שמערכת הכספים של הונגריה תיקלע לסכנה חיצונית. לדבריו, "אם מישהו ינסה לתקוף את המטבע ההונגרי או לחנוק את הונגריה מהצד הפיננסי, יש לנו פתרון - האמריקאים הבטיחו להגן על היציבות שלנו".

הרקע הפוליטי: בידול מהאיחוד האירופי לקראת בחירות

האמירה של אורבן מגיעה בתקופה רגישה במיוחד עבורו. באפריל הקרוב יתקיימו בחירות פרלמנטריות בהונגריה, והוא שואף לחזק את מעמדו על רקע ביקורת פנימית הולכת וגוברת. בתוך כך, האיחוד האירופי הקפיא מימון של למעלה מ-20 מיליארד דולר למדינה, בטענה להפרות עקרונות של שלטון החוק ושחיתות שלטונית.