תקרת החוב
צילום: istock

מי קנה את החוב האמריקני בשנה האחרונה?

החוב של ארה"ב ממשיך לזנק ועומד כעת כבר על 26.7 טריליון דולר, לעומת 23.2 טריליון דולר בתחילת 2020. הנתונים שפרסם השבוע משרד האוצר מי הקונה הגדול ביותר בשוק בשנה האחרונה

עמית נעם טל | (20)

במהלך מסע הבחירות לנשיאות ב-2016, טען דונלד טראמפ כי "החוב הגדול של ארה"ב משעבד את העתיד של הדור הצעיר בארה"ב, והבטיח לחסל את החוב בתוך 8 שנים (ואף טען שזה יהיה קל)" (לראיון המלא מ-2016). 4 שנים מאוחר יותר, נראה שטראמפ ירצה לשכוח את אותו ראיון: החוב של הממשל האמריקני עומד כעת על 26.7 טריליון דולר, כ-6.7 טריליון דולר יותר מהנתון  בתחילת כהונתו של טראמפ. 

מתחילת 2020 זינק החוב של ארה"ב ביותר מ-3.5 טריליון דולר והיד עוד נטויה לנוכח הכוונות להציג תוכנית פיסקלית. בנוסף נזכיר כי הגירעון הממשלתי בארה"ב עומד בחודשים האחרונים על 15.2% ולא נראה כי הוא צפוי לרדת בקרוב. לנוכח הזינוק בחוב, נשאלת השאלה מי ממן את החוב? 

מוקדם יותר השבוע פרסם משרד האוצר האמריקני את נתוני ההחזקות של הזרים בחוב האמריקני לחודש יולי. מהנתון עולה כי הזרים הגדילו במהלך השנה האחרונה את הפוזיציה באגרות החוב של ארה"ב בכ-287 מיליארד דולר בלבד. בסה"כ, הגופי הזרים מחזיקים כ-7.087 טריליון דולר מהחוב הממשלתי.

יפן היא המדינה עם הפוזיציה הגדולה ביותר, עם החזקות בשווי של 1.29 טריליון דולר. סין נמצאת במקום ה-2 עם פוזיציה של 1.07 טריליון דולר - ירידה של 37 מיליארד דלר ב-12 החודשים האחרונים. בסה"כ, 2 המדינות מחזיקות כ-8.9% בלבד מהחוב האמריקני הכולל, קרוב לרמות השפל בשנים האחרונות.

הבנקים בארה"ב הגדילו את הפוזיציה שלהם בשוק החוב בארה"ב ב-228 מיליארד דולר בשנה האחרונה. בסה"כ, הבנקים המסחריים בארה"ב מחזיקים כ-1.14 טריליון דולר מהחוב. במקביל, קרנות הפנסיה הציבוריות בארה"ב וגופים ציבורים בארה"ב מחזיקים עוד כ-5.89 טריליון דולר - ירידה של 15 מיליארד דולר ביחס לשנת 2019. 

גופים פיננסיים נוספים בארה"ב ומשקיעים פרטים בארה"ב מחזיקים היום בכ-8.1 טריליון דולר מהחוב של ארה"ב - כ-30.6% מכלל החוב. 

תגובות לכתבה(20):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 16.
    דן 20/09/2020 15:07
    הגב לתגובה זו
    ובלי נזק כלכלי.
  • 15.
    ידעני 20/09/2020 10:27
    הגב לתגובה זו
    בסוף הכלכלה תקבע ! כאשר מגדילים חובות בצורה משמעותית, ובסופו של יום אתה (הפד גוף ממשלתי) ״קונה״ את החוב של עצמך, ע״י הדפסת כסף, המשמעות הפשוטה היא הדפסת כסף חדש. הדפסות כסף יכולות לעבוד עד שלב מסוים שבו העולם יבין שערך הכסף צריך להיות קטן יותר כי מהבחינה הריאלית (רכישת מוצרים ושירותים) הוא שווה פחות. ומה אז ? כאשר תחלחל ההבנה הזו אז המחירים צריכים לעלות (אינפלציה), והמטבע צריך לרדת. הבעיה היא מה קורה במדינות אחרות בעולם. אם גם הן תדפסנה כמו ארה״ב אז לא בטוח שתתממש ירידת ערך, אבל אינפלציה בוא תבוא ! והמצב הוא שיש הדפסות לא מעטות ביפן, אירופה ולכן הצפי הוא לאינפלציה בשנים הקרובות. אגב, אינפלציה גם תשחוק את החובות של האמריקאים ולכן לא בטוח שהם יתנגדו לתהליך הזה - ויש כבר סימנים לכך בדברי הפד על זה שלא ״יפריע״ לו גם אינפלציה מעל 2%, קרא לזה ״2% בממוצע של תקופה ארוכה״. זה חירטוט והאינפלציה תתרומם. בפעם הבאה ניכנס למכשירי השקעה טובים בתקופות של אינפלציה ??
  • 14.
    ספרטקוס 20/09/2020 07:18
    הגב לתגובה זו
    האחוז האחד, העשיר ביותר, נהנה מאד מהחוב ומרביתו מגיע אליו, האזרח האמריקאי הרגיל כמעט ולא רואה דולר אחד ולמעשה הוא זה שממן את החוב. זה הקפיטליזם הם אחכ יטיפו שצריך גם את המעט שהמסכנים מקבלים לבטל בשביל שתיהיה להם מוטיבציה לעבוד...
  • 13.
    יורם 19/09/2020 17:24
    הגב לתגובה זו
    ככה שאנחנו לא באמת יודעים מי קנה את החוב של ארה"ב בשנה האחרונה..
  • גידי 20/09/2020 15:08
    הגב לתגובה זו
    בשקט
  • 12.
    לביבון 19/09/2020 09:51
    הגב לתגובה זו
    גם נגיד בנק ישראל צריך להדפיס ולעזור לעסקים במצוקה.ולעידוד הצמיחה.
  • 11.
    בסך הכל מספרים וירטואלים הכל שטויות לך תגבה חוב ממעצמה (ל"ת)
    יעקב 18/09/2020 21:51
    הגב לתגובה זו
  • גידי 20/09/2020 15:09
    הגב לתגובה זו
    טריליון.
  • 10.
    מימי 18/09/2020 21:06
    הגב לתגובה זו
    מי שינסה לגבות אותו יפיל את הכלכלה של העולם
  • 9.
    כסאות מוסיקליים,בסוף מישהו יישאר בלי כיסא (ל"ת)
    יובל 18/09/2020 18:42
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    יובל 18/09/2020 18:41
    הגב לתגובה זו
    ,הבנקים וכו..... הכל חארטה.כולם קונים את החוב של כולם,ולאף אחד אין באמת כסף
  • 7.
    אבי 18/09/2020 17:33
    הגב לתגובה זו
    מרסקים את הכלכלה שמעלים את הבורסה במקום לחזק את הדולר שהחוב יוקתן
  • 6.
    דוד 18/09/2020 17:11
    הגב לתגובה זו
    לחזק את הדולר שייך לכלכלה
  • 5.
    מעלים את הבורסה מפלים את הדולר גם כך הבורסה בסי (ל"ת)
    אבי 18/09/2020 17:08
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    חוב המרקאי עצום ורוצים לפיל את הדולר אך זה קורה (ל"ת)
    sus 18/09/2020 17:06
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    צנזורה 18/09/2020 17:01
    הגב לתגובה זו
    למה מ'כפת לך הצלחת שלהם , הא????
  • 2.
    קורונה 18/09/2020 16:58
    הגב לתגובה זו
    אפשר להדפיס כמה שרוצים, בסוף זה נייר ששווה רק מהו היא יוכל לקנות בעתיד....אם אף אחד לא ירצה למכור סחורה תמורתו הוא יהיה שווה 0
  • 1.
    בוסטון 18/09/2020 16:28
    הגב לתגובה זו
    הריפובליקנים הקשוחים שהתנגדו בימי נשיאות אובמה להגדלת הגרעון בארה"ב ? למה הם שותקים ?
  • בגלל הקורונה (ל"ת)
    משה 20/09/2020 17:40
    הגב לתגובה זו
  • אבי 19/09/2020 14:02
    הגב לתגובה זו
    אתה עושה בדיוק, בתורך ,את מה שהתנגדת לו נחרצות בעבר
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.