וורן באפט
צילום: יוטיוב

האם באפט באמת מהמר נגד הכלכלה האמריקנית?

דו"ח האחזקות האחרון של ברקשייר הצביע כי החברה הקטינה במהלך הרבעון האחרון פוזיציות בבנקים האמריקניים; בנוסף, החברה רכשה מניות בחברת כריה. בתקשורת וברשתות החברתיות כבר טוענים כי "באפט מהמר נגד הכלכלה", האמנם?
עמית נעם טל | (6)

למרות לא מעט פספוסים בשנה האחרונה, וורן באפט נותר עדיין אחד המשקיעים המוערכים ביותר בעולם. לפיכך, כל שינוי בפוזיציות של חברת האחזקות שלו - ברקשייר האת'ווי, מעורר באופן מיידי סקרנות מצד המשקיעים. בשישי האחרון פרסמה החברה את השינויים באחזקותיה לרבעון האחרון, מהם עולה כי ברקשייר פסימית על השווקים. עם זאת, חשוב לזכור כי הדוחות הרבעונים הללו יכולים להטעות, בפרט בתקופה כזו. 

ע"פ הדוחות שפרסמה החברה, היא הורידה משמעותית את הפוזיציות בבנקים האמריקנים: ברקשייר מכרה את כל הפוזיציה שלה בגולדמן זאקס (סימול: GS) והפחיתה משמעותית את הפוזיציות בג'יי.פי מורגן (סימול: JPM), וולס פארגו (סימול: WFC), פי. אן.ס פיינשל (סימול: PNC), בנק אוף מלון (סימול: BK). גם הפוזיציות בחברות כרטיסי האשראי וויזה (סימול: V) ומאסטרקארד (סימול: MA) ירדו ברבעון האחרון. 

במקביל, אחת ההפתעות מהדוחות האחרונים הייתה כי ברקשייר קנתה מניות של חברה הכריה באריק גולד (סימול: GOLD). מדובר ברכישה מפתיעה שכן באפט ידוע בסלידתו מהשקעות בזהב. בנאום ב-1998 טען באפט בנוגע לזהב כי "מוציאים אותו מהאדמה באפריקה או מקום אחר, אחר כך מתיכים אותו, חופרים עוד בור, קוברים אותו שוב, ומשלמים לאנשים כדי שיעמדו מסביב וישמרו עליו. אין לו שום שימוש. אם מישהו ממאדים היה רואה הוא לא היה מבין את זה". 

אם צריך לסכם עד כה, אז לפי הדוחות האחרונים נראה כי ברקשייר פסימית מזה כתקופה: מכירה של בנקים ורכישת זהב בפעם הראשונה. ברשתות החברתיות ובתקשורת הכלכלית בעולם כבר מפרשים כי "באפט מהמר נגד הכלכלה האמריקנית". האמנם?

 

הדוחות נכונים לסוף יוני, כלומר לפני כחודש וחצי - מדובר בנצח בתקופה כזו וברקשייר יכולה לשנות את דעתה עוד מליון פעם. כך לדוגמה: בחודש האחרון דווח כי ברקשייר הגדילה משמעותית את הפוזיציות בבנק אוף אמריקה (סימול: BAC), הבנק הרגיש ביותר מבין הבנקים הגדולים לשינויים בריביות (לכתבה המלאה). אם אכן באפט מהמר נגד הכלכלה האמריקנית, הדבר האחרון שהוא היה רוצה לבצע הוא השקעה בבנק אוף אמריקה. 

לגבי ההשקעה שלו בזהב, ברקשייר רכשה מניות של באריק בהיקף של 500 מיליון דולר. מבחינת אחוזים, מדובר על 0.28% בלבד מהתיק הכולל של ברקשייר - רכישה משמעותית?

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    שוב באפט פספס את הרכבת (ל"ת)
    דוד הגנן 18/08/2020 07:29
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    אנונימי 17/08/2020 19:34
    הגב לתגובה זו
    יש לציין גם שלרוב בהשקעות "קטנות" באפט לא אחראי על קבלת ההחלטה, כמו שההשקעה בטבע לא בוצעה על ידיו
  • 4.
    דוד 17/08/2020 17:49
    הגב לתגובה זו
    מי שקנה ממנו מניות בנקים לא פרייר
  • 3.
    באפט קונה זהב במחיר שיא.חגיגת הזהב מתחילה (ל"ת)
    ח 17/08/2020 17:23
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    יוסי 17/08/2020 17:13
    הגב לתגובה זו
    רק שימו לב המניה המדוברת GOLD באפט קנה אותה במחיר קרוב לגבוה שנתי סביבות ה27$ ביותר מחצי מיליון $$$$ תחשבו מה זה אומר על הזהב .
  • 1.
    מה נתפסתם על הזקן הסנילי הזה?? (ל"ת)
    אנונימי 17/08/2020 16:54
    הגב לתגובה זו
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)

אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים

ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אילון מאסק


אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.

כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.

הון של 500 מיליארד דולר

ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.

העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר  - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון. 

השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד. 

ריביאן אתר החברהריביאן אתר החברה

ריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום

יצרנית הרכבים החשמליים מציגה שבב עיבוד עצמאי, חבילת נהיגה מתקדמת בתשלום ומערך ליידאר בדגמי R2, אך המשקיעים מודאגים מהעלויות ומהקצב האיטי של הייצור; המניה נופלת ב-4.5%

אדיר בן עמי |

ריביאן Rivian Automotive -6.11%  חשפה שורה של מהלכים טכנולוגיים חדשים במטרה לחזק את מעמדה בשוק הרכב החשמלי ולבסס יכולות נהיגה מתקדמות בכלי הרכב העתידיים שלה. במסגרת אירוע ייעודי שעסק באוטונומיה ובינה מלאכותית, הציגה החברה לראשונה שבב עיבוד שפותח באופן עצמאי, מערכת סיוע לנהג בתשלום, ותוכנית הדרגתית לשילוב מערכות נהיגה ברמות מתקדמות יותר.


הצעד המשמעותי ביותר הוא המעבר לשבב ייעודי שפותח בתוך החברה, מהלך שמחליף את השימוש במעבדי אנבידיה שהיו בלב מערכות הנהיגה של דגמי ריביאן עד כה. השבב החדש צפוי להתממשק עם מצלמות, חיישני ליידאר ומערכות נוספות, ולספק יכולת עיבוד גבוהה יותר מבעבר. בריביאן אומרים כי ההחלטה לבנות שבב עצמאי התקבלה לאחר שנים של פיתוח, וכי הוא ישפר משמעותית את ביצועי מערכת הנהיגה המתקדמת, תוך הפחתת עלויות הייצור. לטענת החברה, מדובר בשילוב נדיר בין שיפור ביצועים לבין הורדת עלויות, מהלך שאינו נפוץ בפיתוח שבבים לרכב.


החברה הציגה גם חבילה חדשה של סיוע לנהג, Autonomy+, שתוצע בתשלום חד-פעמי או כמנוי חודשי. החבילה תאפשר נהיגה ללא מגע ידיים במיליוני קילומטרים של כבישים בארה״ב וקנדה, ומיועדת להפוך למנוע הכנסה נוסף עבור החברה בתקופה של ביקוש מתון לרכבים חשמליים.


דגמי R2 החדשים ועוזר הבינה המלאכותית

דגמי ה־R2, הצפויים לצאת לשוק במחצית הראשונה של השנה הבאה, יצוידו בשבב החדש ובחיישני ליידאר מתקדמים. בכך מצטרפת ריביאן לשורה של יצרניות רכב ופתרונות רובוטקסי המשלבות ליידאר כמנגנון בטיחות ותפיסת מרחב נוסף. מנגד, הדגמים הנוכחיים, מסדרת R1, לא יזכו למלוא היכולות של הדור החדש, אך יקבלו שדרוגי תוכנה שירחיבו את היכולות הקיימות. חלק מהשדרוגים נועדו לשפר נהיגה ללא מגע ידיים, ואחרים יאפשרו ניווט מתקדם יותר כאשר הרכב עדיין מחייב השגחת נהג.


לצד פיתוח השבב, חשפה החברה עוזר בינה מלאכותית חדש המיועד לתפעל פונקציות ברכב, לסנכרן אפליקציות ולזהות תקלות פוטנציאליות. זהו צעד נוסף בכיוון של שילוב מערכות תוכנה מורכבות כחלק מהערך המסחרי של כלי הרכב.