חיטוי קורונה
צילום: Pixabay
משבר הקורונה

"המחקר על החיסון לקורונה נמשך כבר 6 שנים כתוצאה ממחקר על MERS"

בחודשים האחרונים הרוסים מפמפמים את העובדה כי הם מפתחים את החיסון למגפה, עם זאת לא ברורה מידת האפקטיביות שלו, מאחר ועדיין לא הושלמו הניסויים בחיסון. ברוסיה אומרים כי קיבלו הזמנות ללמעלה ממיליארד מנות חיסון
ארז ליבנה | (4)

האם המרוץ העולמי למציאת חיסון לקורונה עומד להסתיים? לאחר שכבר חודש וחצי רוסיה טוענת כי היא מפתחת חיסון למגפת הקורונה, בשלישי האחרון היא רשמה את החיסון ברשומות בשם ספוטניק V – ממש כמו הלווינים הרוסים של המאה הקודמת.

 

לפי הטענות הרוסיות, בשנים האחרונות במדינה פותחו חיסונים לנגיף האבולה ולנגיף ה-MERS – שהוא גם חלק ממשפחת נגיפי הקורונה. ברוסיה אומרים שהמחקר על הפיתוחים הללו, שנמשך 6 שנים, סייע למדינה להמיר את החיסון גם לנגיף החדש - שעדיין לא סיים את כלל הניסויים.

מנהל קרן העושר של רוסיה, קיריל דימיטרייב, אמר כי רוסיה עבדה על החיסון ב-6 השנים האחרונות, כשבכל מקרה החיסון יושלם בחודשים הקרובים, ועד סוף 2020 יתחיל שיווקו להמונים ברוסיה. "היה לנו מזל", אמר דימיטרייב בראיון ל-CNBC. "הנגיף החדש מאוד דומה ל-MERS והיינו צריכים רק לעשות שינוי קל כדי להתאים את החיסון לנגיף החדש. זה הסיפור האמיתי ואין פה שום עניין פוליטי. רוסיה תמיד הייתה בחזית פיתוח החיסונים", הוסיף דימיטרייב, שהקרן שהוא מנהל, RIDF מושקעת בחיסון החדש.

 

בשלישי האחרון הודיעה RIDF שייצור החיסון בצורה מסחרית לשווקים מחוץ לרוסיה צפוי להתחיל בספטמבר. הקרן דיווחה גם כי כבר התקבלו הזמנות של למעלה ממיליארד חיסונים מ-20 מדינות. "רוסיה, יחד עם שותפותיה הבינ"ל מוכנה לייצר למעלה מ-500 מיליון מנות של החיסון ב-5 מדינות ומתכוונת להעלות את התפוקה של הייצור בהמשך", נכתב בהודעת RIDF.

 

עם זאת, כדי לבדוק אם חיסון הוא באמת אפקטיבי, שלב 3 בניסוי אינו מספיק בשביל לדעת את כלל ההשפעות של החיסון. ראשית צריך שיהיו עשרות אלפי משתתפים בניסוי, כדי להבין אם ישנן תופעות לוואי חמורות. שנית, בשיחות עם רופאים מומחים, הם אומרים כי בכל חיסון שיצא לשוק, כדאי לחכות שלפחות מיליון משתמשים יקבלו אותו, כדי לא להפוך "לשפני ניסיון".

 

לכן, בקהילה המדעית יש ספקנות רבה להכרזה הרוסית, במיוחד לאור העובדה שארגון הבריאות העולמי אישר רק חיסון אחד נגד האבולה והוא כלל לא קשור לרוסיה, אלא לקרן של ביל גייטס. כמו כן, עדיין אין חיסון ידוע למחלת ה-MERS – כך שההודעה של דימיטרייב מראש נמצאת על כרעי תרנגולת.

 

"לכל המקטרגים, יש לנו את הטכנולוגיה, היא יכולה להיות זמינה במדינה שלכם עד נובמבר. מי שסקפטי, לא יקבל את החיסון ואנחנו מאחלים להם הצלחה בפיתוחים שלהם", סיכם דימיטרייב.

קיראו עוד ב"גלובל"

 

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    דירה=קורת גג 14/08/2020 03:13
    הגב לתגובה זו
    דירה=קורת גג=צורך בסיסי של האדם
  • 3.
    זוהי שיטה לפספס .... (ל"ת)
    חנני 13/08/2020 18:54
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    נס דרוביה 13/08/2020 15:16
    הגב לתגובה זו
    לחיים חיסון מבוסס וודקה חייב לעבוד טיפה פלפל שחור
  • 1.
    אז תוך 6 שנים נוספות, יש סיכוי לחיסון... (ל"ת)
    ליבי 13/08/2020 14:59
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיותאלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיות

להיט האנימציה של נטפליקס שובר שיאים

"KPop Demon Hunters" הפך לסרט המצליח ביותר בתולדות נטפליקס, עם מאות מיליוני צפיות, להיטי מוזיקה והיסטריה ברשתות והוא בדרך להיות היקום הקולנועי הראשון של החברה; למה המרצ'נדייז מתעכב? ומה גרם לסוני למכור את הזכויות?

רן קידר |
נושאים בכתבה נטפליקס סוני

נטפליקס Netflix, Inc 0.61%   רגילה להפתיע את הוליווד, אבל הפעם גם החברה בעצמה הופתעה מההצלחה. סרט האנימציה “KPop Demon Hunters”, שעלה לשירות הסטרימינג בקיץ האחרון, הפך תוך שבועות לא רק לשובר צפיות אלא גם לתופעה תרבותית עולמית: סיפור על שלוש כוכבות קיי-פופ (מוזיקת פופ קוריאנית) שנלחמות בשדים הפך לשיחת היום ברשתות, לפסקול השנה ולמכונת כסף חדשה עבור נטפליקס, ואולי, לראשונה בתולדותיה, גם לבסיס ליקום קולנועי עצמאי בבעלותה.

על פי נתוני החברה, הסרט נצפה כבר ביותר מ-325 מיליון פעמים, והיה בראש טבלת הצפיות העולמית במשך יותר מארבעה חודשים ברציפות. ארבעה שירים מתוך פס הקול: Golden, Your Idol, Soda Pop ו-How It’s Done, נכנסו יחד לעשיריית הבילבורד, הישג חסר תקדים עבור סרט אנימציה, ובטח כזה שאינו מבית דיסני או פיקסאר. הקונספט, ששילב אסתטיקה קוריאנית, אנרגיה של קיי-פופ ועלילה פמיניסטית, כבש גם את הקהל הצעיר וגם את המבוגרים שנכנעו לוויב הויראלי.

איפה המרצ'נדייז? 

אך דווקא בשיא ההצלחה, מעריצים רבים, ובעיקר הורים שמנסים להשיג מתנות לחגים, מגלים כי צעצועים ובובות של הדמויות האהובות לא קיימים עדיין בשוק. לפי הדיווחים, רוב המוצרים, כלומר בובות ודמויות, צעצועים רכים וערכות משחק, לא יהיו זמינים לפני הרבעון הראשון או השני של 2026, כמעט שנה לאחר שהסרט יצא.

הסיבה? אף אחד לא צפה את גודל ההיסטריה. נטפליקס אמנם הציגה את הסרט בפני קמעונאים וחברות צעצועים כבר בשלב מוקדם, אך אלה גילו ספקנות כלפי סרט אנימציה מקורי ללא מותג קיים מאחוריו. אחרי כישלונות קודמים בז’אנר, כמו "אלמנטלי" (Elemental) של פיקסאר ו-"סיפור הברווזים" (Migration) של יוניברסל, הרשתות לא מיהרו להזמין מוצרים למדפים. רק אחרי שהסרט שבר שיאי צפייה ומכר מיליוני עותקים של פס הקול, ההצלחה חילחלה גם לתעשיית הצעצועים.

במהלך חסר תקדים, שתי ענקיות התחום, מאטל Mattel, Inc 0.32%   (יצרנית ברבי) והאזברו Hasbro Inc.  (המוכרת ממותגים כמו הרובוטריקים ומיי ליטל פוני) חתמו על הסכם משותף להחזיק בזיכיון הייצור: מאטל תפתח את קו הבובות, הדמויות והמשחקים, ואילו האסברו תטפל בצעצועים הרכים ובמרצ’נדייז הנלווה. “זה הפרויקט שהוקם במהירות הגבוהה ביותר בתולדות מאטל”, אמר סגן נשיא לשיתופי פעולה בידוריים בחברה. לדבריו, הביקוש העצום גרם לצוותים “לעבוד סביב השעון” כדי להוציא את המוצרים עד תחילת השנה הבאה.