קרן המטבע הבינלאומית בפניה לממשלות: "סערה כלכלית קרבה"
קרן המטבע הבינלאומית הזהירה אמש (א') את ממשלות העולם וציינה כי עליהן להתכונן ל"סערה" כלכלית, וזאת מכיוון שנתוני הצמיחה נמוכים מהצפוי.
"בשורה התחתונה, אנו רואים כלכלה שצומחת בקצב איטי יותר ממה שצפינו" לדבריה של כריסטין לגראד, יו"ר קרן המטבע הבינלאומית, אשר נאמה אמש בכנס הממשלות בדובאי. לגראד ציינה כי קיימים "ארבעה עננים" המעיבים על הכלכלה בעולם, והגדירה את המצב הנוכחי ככזה שצפוי להביא עמו "סערה".
ארבעת הסיכונים הנוכחיים לדבריה של לגארד הם מלחמת הסחר בין ארה"ב לסין, אשר כבר ניתן לראות השפעתה על הכלכלה העולמית, הצמצום הכמותי, חוסר הודאות סביב הברקזיט וההאטה המורגשת בכלכלתה של סין.
נזכיר כי קרן המטבע הבינלאומית עדכנה לפני כשבועיים את תחזית הצמיחה שלה לכלכלה העולמית ב-2019 מ-3.7% ל-3.5% - הנמוכה ביותר מזה 3 שנים. זוהי ההורדה השנייה תוך שלושה חודשים שמבצעת הקרן על רקע הסנטימנט השלילי בשווקים (לכתבה המלאה).
- 12.הענק הירוק 16/02/2019 07:43הגב לתגובה זוהבנקים המרכזיים לא יתנו לשווקים לרדת אחרי כל ההשקעה בעשור האחרון
- 11.אלי 11/02/2019 10:22הגב לתגובה זואת הסדר העולמי לכאורה (שהמשטר הטורקי פה לא יתבע אותי). עד מתי אנשים רעים פופוליסטים וחסרי יכולת ניהולית, טרופי אגו, גברים ינהלו את העולם????
- 10.נתן 11/02/2019 10:14הגב לתגובה זואל תנסו לחכות את גורביץ הוא תמיד טועה. זיכרו הנבואה ניתנה לשוטים.
- 9.כיסוי תחת, מדקלמת מה שאמרו כבר אנליסטים (ל"ת)פרץ 11/02/2019 10:06הגב לתגובה זו
- 8.אנונימי 11/02/2019 10:00הגב לתגובה זוהיום ההשקעה הטובה ביותר בגז ונפט התשואות ירקיעו שחקים הרווח בתחום זה הינו עצום
- 7.ההאטה 11/02/2019 09:25הגב לתגובה זונמוכות באגחים ממשלתיים זה הטוב ביותר מניות החוצה
- 6.ההאטה 11/02/2019 09:24הגב לתגובה זוגרועה יותר שנת 20 השוק נכנס למיגננה מניות מסוכנות שוק דובי ארוך טווח תמו הרווחים הקלים הכל יהיה קשה שנה 19 20 לא טובה לשווקים במקרה הטוב דישדוש הגרוע ירידות מתמשכות הכסף בורח
- 5.בהינף קולמוס 11/02/2019 09:19הגב לתגובה זובעיות בעיות כלכליות גלובליות הגרועה אירופה
- 4.שכחה הטמבלית הזאת 11/02/2019 09:13הגב לתגובה זותרנגולת הבנקים באירופה בעיקר איטליה זומבי . אירופה האטה חריפה בקיצור התעלמה הזומבית הזאת מאירופה
- 3.לילי 11/02/2019 08:54הגב לתגובה זוכל המשברים נוצרו ע"י מנהיגים ויכולים להיפתר בהסכמים
- 2.לרון 11/02/2019 08:28הגב לתגובה זוכולם חוזים ואף אחד לא קולע שישאלו אותי! ואני אומר לא סערה ולא הוריקן מקסימום רוחות של חורף ישראלי. מעבר לזה בעיות כלכליות גדולות לא באות עפ"י הזמנה ולכן המונח של פרופ' נסים טאלב "ברבורים שתורים" שאינם צפויים!
- אלי בר 11/02/2019 19:46הגב לתגובה זווהם צודקים
- 1.הבנו. ביזפורטל תמיד מחפש כותרות שליליות! (ל"ת)מישהו 11/02/2019 08:05הגב לתגובה זו
- אין שכל,אין דאגות ,אהבל מצוי (ל"ת)צודק,תמשיך לקנות 11/02/2019 10:31הגב לתגובה זו
אגם קומו, איטליה. קרדיט: רשתות חברתיותלמה עשירים מכל העולם עוברים לאיטליה?
מיסוי נוח, נדל"ן תוסס ואיכות חיים, איטליה קפצה למקום השלישי בעולם ביעדים מועדפים להגירת הון, עם צפי לקליטת קרוב ל-4,000 מיליונרים בשנה הקרובה
איטליה הפכה בשנים האחרונות ליעד מועדף עבור מיליונרים ובעלי הון, לא רק בזכות הנופים, ההיסטוריה או הקולינריה, אלא בעיקר בשל שילוב בין מדיניות מס נוחה, שוק נדל"ן תוסס וסביבה כלכלית פתוחה להשקעות. התוצאה היא מגמה ברורה של מעבר של עשירים מרחבי העולם למדינה, עם הערכות שמדובר בקרוב ל-4,000 אנשים בעלי עושר גדול שייקלטו באיטליה בשנה הקרובה, ויביאו עמם כ-20-25 מיליארד דולר בהון פרטי.
מיקומה של איטליה בדירוג העולמי של יעדים מועדפים להגירת הון השתנה באופן ניכר, ממקום 11 בשנת 2023 למקום שלישי ב-2025. היא עקפה מדינות כמו סינגפור, שווייץ ואוסטרליה, והפכה ליעד מרכזי עבור קהלים אמידים שמחפשים אלטרנטיבה למיסוי נוקשה במדינות המוצא שלהם. אחד הגורמים המרכזיים לשינוי הוא מס שטוח, מודל לפיו נדרש תשלום שנתי קבוע על הכנסות מחו"ל, ללא קשר להיקפן. בשלב הראשון עמד הסכום על 100 אלף יורו לשנה, אך לאחר ביקורת ציבורית הוכפל ל-200 אלף, ועדיין נשאר אטרקטיבי ביחס לחלופות.
ההטבה במס מיועדת לתושבים חדשים בלבד ואינה מתייחסת לרווחים מחוץ לאיטליה, בעוד שההכנסות מקומיות ממוסות לפי מדרגות רגילות. המשמעות היא שמי שמעתיק את כתובת המס שלו לאיטליה, משלם מס אחיד ומשתלם גם אם יש לו הכנסות של עשרות מיליוני יורו בשנה. ככל שמדינות אחרות מגבירות את המיסוי על עשירים, למשל בצרפת עם מס עושר או בבריטניה עם ביטול משטר המיסוי החדש, איטליה מצטיירת כמדינה עם מיסוי מאוד נמוך והופכת לאטרקטיבית לאמידים. אגב, זה במקביל לכך שהיא מפתה גם אנשים ממעמדות שונים לבוא להתגורר באזורים עם שיעור ילודה נמוך כמו חבל טוסקנה שבו יש כפרים שלמים זנוחים עם הגירה שלילית. איטליה מציעה במקומות לא מעטים דירה-בית חינם ואפילו מענק של 20 אלף דולר פלוס לתושבים זרים כדי לבוא להתגורר באזורים האלו.
ובכל מקרה, מחירי הדירות-בתים נמוכים מאוד באזורים האלו - מאות אלפי שקלים בודדים.
השקעה בנדל"ן באיטליה
למרות שהחוק אינו מחייב השקעה ישירה במדינה כתנאי למס, בפועל רבים מהמהגרים האמידים כן משקיעים: בנדל"ן, בעסקים, בתיירות ובתחומים יצירתיים. במקביל, איטליה קידמה תמריצים נוספים להשקעה, כמו תוכניות Industria 4.0 ו-Transition 5.0, שמעניקות זיכויי מס לעסקים בתחומי תשתיות ירוקות, דיגיטציה וחדשנות.
- אקונרג'י סוגרת מימון של 58 מיליון אירו לפרויקטים סולאריים באיטליה
- אלומיי מוכרת חצי מהפורטפוליו באיטליה לכלל תמורת 210 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המוקדים המרכזיים להגירה ולהשקעות הם אזורים עם כמו טוסקנה, הריביירה האיטלקית, אגם קומו והעיר מילאנו. מחירי הנדל"ן במילאנו זינקו קרוב ל-50% מאז 2017, בעוד שבערים גדולות אחרות באיטליה העלייה הייתה מתונה יותר. גם באזור אגם קומו מדווחים על עלייה מתמשכת במחירים.
פורשה מקאן. צילום יצרןפורשה מתרסקת: הפסד של כמעט מיליארד אירו ברבעון
השקעות ענק במכוניות חשמליות שלא מצאו קונים, ירידה חדה במכירות בסין ומכסים בארה"ב הפכו את רווחי פורשה להפסדים היסטוריים. החברה מתכננת פיטורים נרחבים ושיקום ארוך טווח
פורשה עושה היסטוריה, אבל לא מהסוג שהיא רצתה. החברה שנחשבה למכונת כסף של קבוצת פולקסווגן דיווחה השבוע על הפסד תפעולי של כמעט מיליארד יורו ברבעון השלישי. זה קורה בפעם הראשונה מאז שהחברה הונפקה בבורסה ב-2022, ומסמן נקודת מפנה בהיסטוריה המפוארת של יצרנית מכוניות הספורט.
המספרים מעידים על קריסה: הפסד תפעולי של 967 מיליון יורו לעומת רווח של 974 מיליון יורו באותו רבעון אשתקד. כלומר, היפוך מוחלט של כמעט שני מיליארד יורו תוך שנה אחת. מדובר בפגיעה יסודית במודל העסקי שהפך את פורשה לאחת החברות הרווחיות בענף הרכב העולמי. בתשעת החודשים הראשונים של 2025 הרוויחה פורשה 40 מיליון יורו בלבד, לעומת ארבעה מיליארד יורו בתקופה המקבילה ב־2024 - ירידה של 99% ברווח הנקי. קשה למצוא תקדים לחברה בסדר גודל כזה שמאבדת כמעט את כל רווחיותה בפרק זמן כה קצר.
אסטרטגיה שנכשלה
הסיבה העיקרית לנפילה היא האסטרטגיה שנכשלה. פורשה השקיעה סכומי עתק במעבר לרכב חשמלי, אך שוק הלקוחות שלה בחר בכיוון אחר. במקום להתלהב ממכוניות חשמליות, הצרכנים המשיכו להעדיף את מנועי הבנזין הקלאסיים, המזוהים עם הצליל, העוצמה והחווייה המזוהה עם המותג. בחודש שעבר הודיעה החברה על ביטול מוחלט של פרויקט רכב השטח החשמלי החדש, תוך רישום הפסד של 1.8 מיליארד יורו. במקביל, היא חזרה להשקיע בפיתוח דגמי בנזין והיבריד, מהלך שמשקף הודאה פומבית בכישלון האסטרטגיה החשמלית שבה הושקעו שנים של פיתוח ומיליארדי אירו.
סמנכ״ל הכספים, יוכן ברקנר, ניסה להציג את המהלך כחלק מתהליך ארגוני מתוכנן, וטען כי החברה מקריבה רווחים קצרי טווח לטובת חיזוק עתידי. אלא שבפועל קשה לראות בכך מהלך מתוכנן, יותר ניסיון מאוחר לתקן החלטה שגויה.
- ענף הרכב-גירסת המעושרים, רכבים מעל 1 מיליון שח
- שוק היוקרה - 4,000 כלי רכב ב-500 אש"ח ומעלה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בעיה משמעותית נוספת היא סין, השוק שנחשב למנוע הצמיחה של פורשה בעשור האחרון. המכירות במדינה ירדו ב־26% מתחילת השנה, ירידה שמעידה על שינוי עמוק בהעדפות הצרכנים הסינים. פורשה, שבעבר הייתה סמל סטטוס מבוקש, מתקשה כעת לשמר את מעמדה מול מותגים מקומיים חדשים שמציעים חדשנות דומה במחיר נמוך בהרבה. גם בארצות הברית מצטברות בעיות. מכסים גבוהים שהוטלו במסגרת מדיניות סחר חדשה העלו משמעותית את עלות היבוא, ופורשה, שאין לה מפעל ייצור מקומי, סופגת את מלוא הפגיעה. ההשלכה הישירה היא הוצאות של מאות מיליוני יורו בשנה ופגיעה חדה ברווחיות.
