קרן המטבע הבינלאומית בפניה לממשלות: "סערה כלכלית קרבה"

כריסטין לגראד, יו"ר קרן המטבע הבינלאומית נאמה אמש בכנס הממשלות בדובאי והזהירה: "כשיש יותר מדי עננים, ברק אחד בודד יכול להתחיל סערה"
נועם בראל | (14)

קרן המטבע הבינלאומית הזהירה אמש (א') את ממשלות העולם וציינה כי עליהן להתכונן ל"סערה" כלכלית, וזאת מכיוון שנתוני הצמיחה נמוכים מהצפוי. 

"בשורה התחתונה, אנו רואים כלכלה שצומחת בקצב איטי יותר ממה שצפינו" לדבריה של כריסטין לגראד, יו"ר קרן המטבע הבינלאומית, אשר נאמה אמש בכנס הממשלות בדובאי. לגראד ציינה כי קיימים "ארבעה עננים" המעיבים על הכלכלה בעולם, והגדירה את המצב הנוכחי ככזה שצפוי להביא עמו "סערה".

ארבעת הסיכונים הנוכחיים לדבריה של לגארד הם מלחמת הסחר בין ארה"ב לסין, אשר כבר ניתן לראות השפעתה על הכלכלה העולמית, הצמצום הכמותי, חוסר הודאות סביב הברקזיט וההאטה המורגשת בכלכלתה של סין.  

​נזכיר כי קרן המטבע הבינלאומית עדכנה לפני כשבועיים את תחזית הצמיחה שלה לכלכלה העולמית  ב-2019 מ-3.7% ל-3.5% - הנמוכה ביותר מזה 3 שנים. זוהי ההורדה השנייה תוך שלושה חודשים שמבצעת הקרן על רקע הסנטימנט השלילי בשווקים (לכתבה המלאה).

תגובות לכתבה(14):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 12.
    הענק הירוק 16/02/2019 07:43
    הגב לתגובה זו
    הבנקים המרכזיים לא יתנו לשווקים לרדת אחרי כל ההשקעה בעשור האחרון
  • 11.
    אלי 11/02/2019 10:22
    הגב לתגובה זו
    את הסדר העולמי לכאורה (שהמשטר הטורקי פה לא יתבע אותי). עד מתי אנשים רעים פופוליסטים וחסרי יכולת ניהולית, טרופי אגו, גברים ינהלו את העולם????
  • 10.
    נתן 11/02/2019 10:14
    הגב לתגובה זו
    אל תנסו לחכות את גורביץ הוא תמיד טועה. זיכרו הנבואה ניתנה לשוטים.
  • 9.
    כיסוי תחת, מדקלמת מה שאמרו כבר אנליסטים (ל"ת)
    פרץ 11/02/2019 10:06
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    אנונימי 11/02/2019 10:00
    הגב לתגובה זו
    היום ההשקעה הטובה ביותר בגז ונפט התשואות ירקיעו שחקים הרווח בתחום זה הינו עצום
  • 7.
    ההאטה 11/02/2019 09:25
    הגב לתגובה זו
    נמוכות באגחים ממשלתיים זה הטוב ביותר מניות החוצה
  • 6.
    ההאטה 11/02/2019 09:24
    הגב לתגובה זו
    גרועה יותר שנת 20 השוק נכנס למיגננה מניות מסוכנות שוק דובי ארוך טווח תמו הרווחים הקלים הכל יהיה קשה שנה 19 20 לא טובה לשווקים במקרה הטוב דישדוש הגרוע ירידות מתמשכות הכסף בורח
  • 5.
    בהינף קולמוס 11/02/2019 09:19
    הגב לתגובה זו
    בעיות בעיות כלכליות גלובליות הגרועה אירופה
  • 4.
    שכחה הטמבלית הזאת 11/02/2019 09:13
    הגב לתגובה זו
    תרנגולת הבנקים באירופה בעיקר איטליה זומבי . אירופה האטה חריפה בקיצור התעלמה הזומבית הזאת מאירופה
  • 3.
    לילי 11/02/2019 08:54
    הגב לתגובה זו
    כל המשברים נוצרו ע"י מנהיגים ויכולים להיפתר בהסכמים
  • 2.
    לרון 11/02/2019 08:28
    הגב לתגובה זו
    כולם חוזים ואף אחד לא קולע שישאלו אותי! ואני אומר לא סערה ולא הוריקן מקסימום רוחות של חורף ישראלי. מעבר לזה בעיות כלכליות גדולות לא באות עפ"י הזמנה ולכן המונח של פרופ' נסים טאלב "ברבורים שתורים" שאינם צפויים!
  • אלי בר 11/02/2019 19:46
    הגב לתגובה זו
    והם צודקים
  • 1.
    הבנו. ביזפורטל תמיד מחפש כותרות שליליות! (ל"ת)
    מישהו 11/02/2019 08:05
    הגב לתגובה זו
  • אין שכל,אין דאגות ,אהבל מצוי (ל"ת)
    צודק,תמשיך לקנות 11/02/2019 10:31
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.