השווקים גועשים: זה הנתון שגורם כעת למדדי המניות לצלול - עד מינוס 1.8%

הדולר צולל 0.85%. אחרי פתיחת שבוע רגועה, שוקי המניות מסביב לעולם נכנסים שוב לטלטלה של ממש. ואיפה יש חגיגה?
מערכת Bizportal | (8)

חולשה בארה"ב נתון המכירות הקמעונאיות פספס את הצפי ורשם ירידה של 0.9% לעומת נובמבר, מדובר בירידה החדה ביותר מזה כמעט שנה וההערכה היא שבעקבות הנתון החלש נראה הפחתה של תחיוזת הצמיחה מצד הכלכלנים. התחזיות בשוק היו לירידה של 0.1% בלבד בנתון המכירות. הסבר אחד לנתון הגרוע זה הירידה במכירות בתחנות הדלק (בשל ירידת המחיר), אבל החולשה הייתה רוחבית - ודווקא בתקופה החזקה ביותר של השנה (עונת החגים).

בתוך כך, בשוק מעריכים כי האיתות השלילי שהתקבל בדו"ח התעסוקה שפורסם ביום שישי האחרון והציג ירידה בשכר הממוצע בארה"ב (ירידה של 0.2% שהינה הירידה החדה ביותר מאז 1989) מקבל היום חיזוק שלילי נוסף בדמות נתון המכירות לדצמבר - וזה עניין מטריד. נציין כי נתון המכירות לחודש נובמבר עודכן מטה מגידול של 0.7% לגידול של 0.4% בלבד. ברמה שנתית, נתון המכירות הקמעונאיות רשם גידול של 4% בלבד, השנה החלשה ביותר מאז החלה ההתאוששות בשווקים ב2009.

גם בניטרול המכירות בתחנות הדלק, הנתון הכללי עדיין חלש מאוד ועומד על ירידה של 0.4%. באופן כללי, המכירות בתחנות הדלק מהוות כ-10% מסך המכירות, כאשר ברקע לנפילת מחיר הדלק - המכירות בתחנות רשמו ירידה של 6.5% לעומת נובמבר (הירידה החדה ביותר בקטגוריה מאז 2008).

מדד הדאקס הגרמני שנסחר טרם פרסום נתון המכירות הקמעונאיות בירידה של 0.6% בלבד, צולל כעת 1.5%. הפוטסי האנגלי שאיבד עוד קודם 2.2%, נסחר כעת בירידות של 2.7%. החוזים מגיבים בנפילות של 1.5%. גם מדד ת"א 25 נסחר תחת לחץ ומדד ת"א 75 צולל 1.9%. הדולר רציף יורד כעת בשיעור של 0.83% מול השקל.

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 8.
    כמו שכתבתי השווקים גמרו-רק שורט. (ל"ת)
    מיכה 14/01/2015 17:39
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    סערה בכוס מיים (ל"ת)
    דייג 14/01/2015 16:52
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    המבין 14/01/2015 16:26
    הגב לתגובה זו
    כך הם היו וכך ישארו אבל גם הם יסבלו בעתיד הלא רחוק והנהלת ביספורטל תיצטרך לפטר מעובדיו זה ברור מאד שהם יורים כדור לעצמם ברגל
  • 5.
    החגיגה בבזק (ל"ת)
    חיל 14/01/2015 16:01
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    מודאג 14/01/2015 15:58
    הגב לתגובה זו
    מערכת ביזפורטל תפסיקו להיות שליליים תשימו לב כמה כתבות שליליות פרסמתם על השווקים היום בפרט ומתחילת השנה בכלל, למרות שאני בתור איש מקצוע ומהתחום חולק על חלק גדול מהדברים שנאמרו. איך שאתם מציגים את הדברים ומביאים רק את רואי השחורות של מנבאי הזעם העולמיים זה כאילו נראה שאתם מפרסים כתבות שליליות, כי אתם פועלים מתוך פוזיציה, תפסיקו להתעסק בקטנות ותביאו כתבות יותר מעניינות ויותר מהותיות כמו כלכליסט למשל.
  • 3.
    כלכלן 14/01/2015 15:57
    הגב לתגובה זו
    כסף זול מביא לגיוסים שגורמים לביקושים לכח אדם, אבל פה זה מסתיים, ולאזרחים לא בהכרח נשאר יותר כסף בסוף החודש בכדי לייצר ביקושים.
  • 2.
    האתר הזה סרט אימה 14/01/2015 15:46
    הגב לתגובה זו
    חלאס שגעתם אותנו
  • 1.
    אורי 14/01/2015 15:45
    הגב לתגובה זו
    נראה החודש חוסר יציבות
וול סטריט מסחר בורסה
צילום: רוי שיינמן

שער הדולר מזנק ב-1.1%, קמטק תזנק מחר במעל 12%

צוות גלובל |

במסחר דליל במיוחד מזנק שער הדולר ב-1.1% ל-3.32 שקלים לדולר. דולר שקל רציף -0.18%  

נזכיר שיש מתאם הפוך בין הכיוון בוול סטריט לבין הכיוון בשער הדולר. כאשר יש ירידות בוול סטריט הערך הדולרי של החשיפה יורד והגופים המוסדיים קונים דולרים וההיפך. היום הם בצד הקונים ובאין מוכרים - שער הדולר מזנק. כמו כן, יש חשש מסוים שהעיכובים בהחזרת גופות החללים יובילו להמשך המערכה בעזה, וזה מגדיל את אי הוודאות והרצון להחזיק נכסים שנתפסים כבטוחים כמו הדולר והזהב.  


מניית קמטק קמטק 12.81%  מזנקת בוול סטריט ב-3%, והיא בפער ארביטראז' חיובי מרשים של 12% 


סקירת וול סטריט - הירידות במדדים מתמתנות; צים קופצת ב-4%, קאמטק עם 3%



מוקדם יותר היום: 

החוזים על המדדים המובילים בוול סטריט בירידה. החשש מהחמרה במשבר בין טראמפ לשי בין ארה"ב לסין עולים מדרגה כשסין של שי הגבילה חברות ספנות של ארה"ב מלפעול מול חברה בקוראיה הדרומית - שי לא מוותר - מגבלות על חברות ספנות אמריקאיות; החוזים יורדים. הירידות החלו כבר בבוקר בשווקי אסיה, התרחבו לאירופה ומגיעות לשוק האמריקאי כשהנאסד"ק מוביל את הירידה עם מינוס 1.3%.  

טראמפ ושי מדברים (דאלי)טראמפ ושי מדברים (דאלי)

שי לא מוותר - מגבלות על חברות ספנות אמריקאיות; החוזים יורדים

ממשלת סין הודיעה על הטלת מגבלות על חמש חברות אמריקאיות הקשורות ל-Hanwha Ocean, אחת מחברות בניית הספינות הגדולות מדרום קוריאה. ההודעה פורסמה על ידי משרד המסחר הסיני, כתגובה לצעדים של ממשל טראמפ נגד התעשייה הימית הסינית

רן קידר |

ממשלת סין הודיעה על הטלת מגבלות על חמש חברות אמריקאיות הקשורות ל-Hanwha Ocean, אחת מחברות בניית הספינות הגדולות מדרום קוריאה. ההודעה פורסמה על ידי משרד המסחר הסיני, כתגובה לצעדים של ממשל טראמפ נגד התעשייה הימית הסינית. המהלך מעמיק את השסע הכלכלי בין שתי המעצמות. הסנקציות כוללות איסור על גופים ואנשים סיניים לקיים פעילות עסקית עם החברות הללו, מה שמבודד אותן משוק סין - השוק הגדול בעולם בתחום הספנות והלוגיסטיקה.

החברות הנפגעות מהסנקציות

החברות כוללות את Hanwha Shipping LLC, Hanwha Philly Shipyard Inc., Hanwha Ocean USA International LLC, Hanwha Shipping Holdings LLC ו-HS USA Holdings Corp. משרד המסחר הסיני האשים את החברות בשיתוף פעולה עם וושינגטון בחקירה נגד התעשייה הימית הסינית, וטען כי הן תורמות לפגיעה ביכולות הטכנולוגיות והאסטרטגיות של סין. החברות הללו, שממוקמות בעיקר בארה"ב, מעורבות בפרויקטים כמו בניית ספינות צבאיות ומסחריות, והסנקציות עלולות להקשות עליהן לגייס השקעות או לספק שירותים בשוק הסיני, שמהווה כ-30% מהמסחר הימי העולמי.

הרקע: חקירת Section 301

ברקע עומדת חקירת Section 301 שמנהל נציג הסחר האמריקאי (USTR) נגד הענף הימי הסיני. בייג'ין רואה בחקירה פגיעה ביכולות הטכנולוגיות והאסטרטגיות של המדינה. החקירה בוחנת האם סין מסבסדת את תעשיית הספנות שלה, מה שנותן לה יתרון תחרותי על פני יצרניות מערביות. משרד התחבורה הסיני הודיע על חקירה פנימית לבחינת השפעת המהלכים האמריקאים, והזהיר מצעדי תגובה נוספים, כולל הגבלות על חברות זרות. כחלק מהתגובה, סין הטילה דמי נמל מוגברים על ספינות אמריקאיות: 400 עד 1,120 יואן לטון, עם מגבלה של חמש נסיעות בשנה, וחסימת כניסה במקרה של אי-תשלום, כתגובה לדמי הנמל האמריקאיים של 50 דולר לטון על ספינות סיניות.

העימות התגבר על רקע איומי טראמפ להטיל מכסים של 100% על מוצרים מסין, בתגובה להגבלות סיניות על יצוא חומרים רגישים כמו מינרלים נדירים, שהם חיוניים לתעשיות ההיי-טק והביטחון. האיומים קבעו דדליין של 1 בנובמבר להסכם, אחרת יוטלו המכסים. בתגובה, נכנסו לתוקף מגבלות על אוניות אמריקאיות בנמלים סיניים, מהלך שמעורר דאגה בענף השיט והלוגיסטיקה. חברות כמו Cosco ו-OOIL צפויות לספוג הפסדים מדמי הנמל האמריקאיים, בעוד התגובה הסינית פוגעת בספנות אמריקאיות.

כ-80% מהמסחר העולמי מבוצע באמצעות ספנות, וכל שיבוש בשרשרת האספקה משפיע על מחירי סחורות, זמני אספקה ותעשיות רבות, ממזון ועד שבבים. מומחים מזהירים כי העלייה בעלויות הנמלים עלולה להוסיף 10-15% למחירי היבוא מסין, מה שייצור לחץ אינפלציוני בשווקים. העימות עלול להשפיע על יחסי סין-קוריאה הדרומית, שכן Hanwha Ocean תלויה בשוק הסיני להזמנות, והסנקציות עלולות להאט את צמיחתה.