השווקים גועשים: זה הנתון שגורם כעת למדדי המניות לצלול - עד מינוס 1.8%

הדולר צולל 0.85%. אחרי פתיחת שבוע רגועה, שוקי המניות מסביב לעולם נכנסים שוב לטלטלה של ממש. ואיפה יש חגיגה?
מערכת Bizportal | (8)

חולשה בארה"ב נתון המכירות הקמעונאיות פספס את הצפי ורשם ירידה של 0.9% לעומת נובמבר, מדובר בירידה החדה ביותר מזה כמעט שנה וההערכה היא שבעקבות הנתון החלש נראה הפחתה של תחיוזת הצמיחה מצד הכלכלנים. התחזיות בשוק היו לירידה של 0.1% בלבד בנתון המכירות. הסבר אחד לנתון הגרוע זה הירידה במכירות בתחנות הדלק (בשל ירידת המחיר), אבל החולשה הייתה רוחבית - ודווקא בתקופה החזקה ביותר של השנה (עונת החגים).

בתוך כך, בשוק מעריכים כי האיתות השלילי שהתקבל בדו"ח התעסוקה שפורסם ביום שישי האחרון והציג ירידה בשכר הממוצע בארה"ב (ירידה של 0.2% שהינה הירידה החדה ביותר מאז 1989) מקבל היום חיזוק שלילי נוסף בדמות נתון המכירות לדצמבר - וזה עניין מטריד. נציין כי נתון המכירות לחודש נובמבר עודכן מטה מגידול של 0.7% לגידול של 0.4% בלבד. ברמה שנתית, נתון המכירות הקמעונאיות רשם גידול של 4% בלבד, השנה החלשה ביותר מאז החלה ההתאוששות בשווקים ב2009.

גם בניטרול המכירות בתחנות הדלק, הנתון הכללי עדיין חלש מאוד ועומד על ירידה של 0.4%. באופן כללי, המכירות בתחנות הדלק מהוות כ-10% מסך המכירות, כאשר ברקע לנפילת מחיר הדלק - המכירות בתחנות רשמו ירידה של 6.5% לעומת נובמבר (הירידה החדה ביותר בקטגוריה מאז 2008).

מדד הדאקס הגרמני שנסחר טרם פרסום נתון המכירות הקמעונאיות בירידה של 0.6% בלבד, צולל כעת 1.5%. הפוטסי האנגלי שאיבד עוד קודם 2.2%, נסחר כעת בירידות של 2.7%. החוזים מגיבים בנפילות של 1.5%. גם מדד ת"א 25 נסחר תחת לחץ ומדד ת"א 75 צולל 1.9%. הדולר רציף יורד כעת בשיעור של 0.83% מול השקל.

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 8.
    כמו שכתבתי השווקים גמרו-רק שורט. (ל"ת)
    מיכה 14/01/2015 17:39
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    סערה בכוס מיים (ל"ת)
    דייג 14/01/2015 16:52
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    המבין 14/01/2015 16:26
    הגב לתגובה זו
    כך הם היו וכך ישארו אבל גם הם יסבלו בעתיד הלא רחוק והנהלת ביספורטל תיצטרך לפטר מעובדיו זה ברור מאד שהם יורים כדור לעצמם ברגל
  • 5.
    החגיגה בבזק (ל"ת)
    חיל 14/01/2015 16:01
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    מודאג 14/01/2015 15:58
    הגב לתגובה זו
    מערכת ביזפורטל תפסיקו להיות שליליים תשימו לב כמה כתבות שליליות פרסמתם על השווקים היום בפרט ומתחילת השנה בכלל, למרות שאני בתור איש מקצוע ומהתחום חולק על חלק גדול מהדברים שנאמרו. איך שאתם מציגים את הדברים ומביאים רק את רואי השחורות של מנבאי הזעם העולמיים זה כאילו נראה שאתם מפרסים כתבות שליליות, כי אתם פועלים מתוך פוזיציה, תפסיקו להתעסק בקטנות ותביאו כתבות יותר מעניינות ויותר מהותיות כמו כלכליסט למשל.
  • 3.
    כלכלן 14/01/2015 15:57
    הגב לתגובה זו
    כסף זול מביא לגיוסים שגורמים לביקושים לכח אדם, אבל פה זה מסתיים, ולאזרחים לא בהכרח נשאר יותר כסף בסוף החודש בכדי לייצר ביקושים.
  • 2.
    האתר הזה סרט אימה 14/01/2015 15:46
    הגב לתגובה זו
    חלאס שגעתם אותנו
  • 1.
    אורי 14/01/2015 15:45
    הגב לתגובה זו
    נראה החודש חוסר יציבות
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)

אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים

ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אילון מאסק


אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.

כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.

הון של 500 מיליארד דולר

ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.

העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר  - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון. 

השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד. 

ריביאן אתר החברהריביאן אתר החברה

ריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום

יצרנית הרכבים החשמליים מציגה שבב עיבוד עצמאי, חבילת נהיגה מתקדמת בתשלום ומערך ליידאר בדגמי R2, אך המשקיעים מודאגים מהעלויות ומהקצב האיטי של הייצור; המניה נופלת ב-4.5%

אדיר בן עמי |

ריביאן Rivian Automotive -6.11%  חשפה שורה של מהלכים טכנולוגיים חדשים במטרה לחזק את מעמדה בשוק הרכב החשמלי ולבסס יכולות נהיגה מתקדמות בכלי הרכב העתידיים שלה. במסגרת אירוע ייעודי שעסק באוטונומיה ובינה מלאכותית, הציגה החברה לראשונה שבב עיבוד שפותח באופן עצמאי, מערכת סיוע לנהג בתשלום, ותוכנית הדרגתית לשילוב מערכות נהיגה ברמות מתקדמות יותר.


הצעד המשמעותי ביותר הוא המעבר לשבב ייעודי שפותח בתוך החברה, מהלך שמחליף את השימוש במעבדי אנבידיה שהיו בלב מערכות הנהיגה של דגמי ריביאן עד כה. השבב החדש צפוי להתממשק עם מצלמות, חיישני ליידאר ומערכות נוספות, ולספק יכולת עיבוד גבוהה יותר מבעבר. בריביאן אומרים כי ההחלטה לבנות שבב עצמאי התקבלה לאחר שנים של פיתוח, וכי הוא ישפר משמעותית את ביצועי מערכת הנהיגה המתקדמת, תוך הפחתת עלויות הייצור. לטענת החברה, מדובר בשילוב נדיר בין שיפור ביצועים לבין הורדת עלויות, מהלך שאינו נפוץ בפיתוח שבבים לרכב.


החברה הציגה גם חבילה חדשה של סיוע לנהג, Autonomy+, שתוצע בתשלום חד-פעמי או כמנוי חודשי. החבילה תאפשר נהיגה ללא מגע ידיים במיליוני קילומטרים של כבישים בארה״ב וקנדה, ומיועדת להפוך למנוע הכנסה נוסף עבור החברה בתקופה של ביקוש מתון לרכבים חשמליים.


דגמי R2 החדשים ועוזר הבינה המלאכותית

דגמי ה־R2, הצפויים לצאת לשוק במחצית הראשונה של השנה הבאה, יצוידו בשבב החדש ובחיישני ליידאר מתקדמים. בכך מצטרפת ריביאן לשורה של יצרניות רכב ופתרונות רובוטקסי המשלבות ליידאר כמנגנון בטיחות ותפיסת מרחב נוסף. מנגד, הדגמים הנוכחיים, מסדרת R1, לא יזכו למלוא היכולות של הדור החדש, אך יקבלו שדרוגי תוכנה שירחיבו את היכולות הקיימות. חלק מהשדרוגים נועדו לשפר נהיגה ללא מגע ידיים, ואחרים יאפשרו ניווט מתקדם יותר כאשר הרכב עדיין מחייב השגחת נהג.


לצד פיתוח השבב, חשפה החברה עוזר בינה מלאכותית חדש המיועד לתפעל פונקציות ברכב, לסנכרן אפליקציות ולזהות תקלות פוטנציאליות. זהו צעד נוסף בכיוון של שילוב מערכות תוכנה מורכבות כחלק מהערך המסחרי של כלי הרכב.