השווקים גועשים: זה הנתון שגורם כעת למדדי המניות לצלול - עד מינוס 1.8%

הדולר צולל 0.85%. אחרי פתיחת שבוע רגועה, שוקי המניות מסביב לעולם נכנסים שוב לטלטלה של ממש. ואיפה יש חגיגה?
מערכת Bizportal | (8)

חולשה בארה"ב נתון המכירות הקמעונאיות פספס את הצפי ורשם ירידה של 0.9% לעומת נובמבר, מדובר בירידה החדה ביותר מזה כמעט שנה וההערכה היא שבעקבות הנתון החלש נראה הפחתה של תחיוזת הצמיחה מצד הכלכלנים. התחזיות בשוק היו לירידה של 0.1% בלבד בנתון המכירות. הסבר אחד לנתון הגרוע זה הירידה במכירות בתחנות הדלק (בשל ירידת המחיר), אבל החולשה הייתה רוחבית - ודווקא בתקופה החזקה ביותר של השנה (עונת החגים).

בתוך כך, בשוק מעריכים כי האיתות השלילי שהתקבל בדו"ח התעסוקה שפורסם ביום שישי האחרון והציג ירידה בשכר הממוצע בארה"ב (ירידה של 0.2% שהינה הירידה החדה ביותר מאז 1989) מקבל היום חיזוק שלילי נוסף בדמות נתון המכירות לדצמבר - וזה עניין מטריד. נציין כי נתון המכירות לחודש נובמבר עודכן מטה מגידול של 0.7% לגידול של 0.4% בלבד. ברמה שנתית, נתון המכירות הקמעונאיות רשם גידול של 4% בלבד, השנה החלשה ביותר מאז החלה ההתאוששות בשווקים ב2009.

גם בניטרול המכירות בתחנות הדלק, הנתון הכללי עדיין חלש מאוד ועומד על ירידה של 0.4%. באופן כללי, המכירות בתחנות הדלק מהוות כ-10% מסך המכירות, כאשר ברקע לנפילת מחיר הדלק - המכירות בתחנות רשמו ירידה של 6.5% לעומת נובמבר (הירידה החדה ביותר בקטגוריה מאז 2008).

מדד הדאקס הגרמני שנסחר טרם פרסום נתון המכירות הקמעונאיות בירידה של 0.6% בלבד, צולל כעת 1.5%. הפוטסי האנגלי שאיבד עוד קודם 2.2%, נסחר כעת בירידות של 2.7%. החוזים מגיבים בנפילות של 1.5%. גם מדד ת"א 25 נסחר תחת לחץ ומדד ת"א 75 צולל 1.9%. הדולר רציף יורד כעת בשיעור של 0.83% מול השקל.

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 8.
    כמו שכתבתי השווקים גמרו-רק שורט. (ל"ת)
    מיכה 14/01/2015 17:39
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    סערה בכוס מיים (ל"ת)
    דייג 14/01/2015 16:52
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    המבין 14/01/2015 16:26
    הגב לתגובה זו
    כך הם היו וכך ישארו אבל גם הם יסבלו בעתיד הלא רחוק והנהלת ביספורטל תיצטרך לפטר מעובדיו זה ברור מאד שהם יורים כדור לעצמם ברגל
  • 5.
    החגיגה בבזק (ל"ת)
    חיל 14/01/2015 16:01
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    מודאג 14/01/2015 15:58
    הגב לתגובה זו
    מערכת ביזפורטל תפסיקו להיות שליליים תשימו לב כמה כתבות שליליות פרסמתם על השווקים היום בפרט ומתחילת השנה בכלל, למרות שאני בתור איש מקצוע ומהתחום חולק על חלק גדול מהדברים שנאמרו. איך שאתם מציגים את הדברים ומביאים רק את רואי השחורות של מנבאי הזעם העולמיים זה כאילו נראה שאתם מפרסים כתבות שליליות, כי אתם פועלים מתוך פוזיציה, תפסיקו להתעסק בקטנות ותביאו כתבות יותר מעניינות ויותר מהותיות כמו כלכליסט למשל.
  • 3.
    כלכלן 14/01/2015 15:57
    הגב לתגובה זו
    כסף זול מביא לגיוסים שגורמים לביקושים לכח אדם, אבל פה זה מסתיים, ולאזרחים לא בהכרח נשאר יותר כסף בסוף החודש בכדי לייצר ביקושים.
  • 2.
    האתר הזה סרט אימה 14/01/2015 15:46
    הגב לתגובה זו
    חלאס שגעתם אותנו
  • 1.
    אורי 14/01/2015 15:45
    הגב לתגובה זו
    נראה החודש חוסר יציבות
ה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיותה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיות

תוך פחות משנתיים, שיאומי רווחית יותר מטסלה

19 חודשים בלבד אחרי השקת הסדאן החשמלית SU7, חטיבת הרכב וה-AI של שיאומי מייצרת רווח רבעוני של כ-98 מיליון דולר, הרבה לפני טסלה ואחרים בענף; האקוסיסטם, המותג והיעילות הובילו לרווחיות מהירה

רן קידר |
נושאים בכתבה שיאומי טסלה

שיאומי ממשיכה להפתיע את תעשיית הרכב החשמלי, כאשר חטיבת ה-EV והבינה המלאכותית שלה מסכמת את הרבעון השלישי עם רווח של כ-98 מיליון דולר, פחות משנתיים לאחר שהשיקה את הסדאן החשמלית SU7. החברה הגיע לאיזון משמעותית מהר יותר מהמתחרות, היות וטסלה נזקקה ליותר מחמש שנים עד שהציגה רווח רבעוני ראשון, ולי-אוטו הגיעה לכך רק אחרי כשנתיים. בעידן שבו רוב הסטארט-אפים בתחום שורפים מזומנים לאורך שנים, שיאומי נכנסת לתמונה עם יתרון מבני יוצא דופן: קהל עצום של משתמשים קיימים, אמון מותג גבוה, ואקו-סיסטם שמחברת את העולם הדיגיטלי של הלקוחות עם עולם הרכב החדש.

כוחו של הרגל 

הכניסה של שיאומי לעולם הרכב מתבססת על נכסים שהחברות המסורתיות פשוט אינן מחזיקות. מאות מיליוני משתמשים שכבר רכשו סמארטפונים, שעונים חכמים ומוצרים ביתיים של החברה הפכו לקהל טבעי לשלב הבא: הרכב החשמלי. עבורם, עליית המדרגה מרכישת טלפון לרכישת רכב לא מצריכה שינוי תודעתי גדול: הם כבר נמצאים עמוק באקוסיסטם של שיאומי, סומכים על המותג ורגילים לממשקיו. בנוסף, הארכיטקטורה מבוססת התוכנה של רכבי החברה מאפשרת לה לייצר מקורות הכנסה נוספים מתוך מערכות הרכב, בדומה למודלים שמוכרים מעולם המובייל. כך נוצרת סביבה שבה עלות גיוס הלקוח כמעט אפסית, וזה יתרון אדיר לחברה, בענף שבדרך כלל משלם סכומי עתק על כל לקוח חדש.

האסטרטגיה המנצחת: דגם יחיד והשקה שמתנהלת כמו מוצר אלקטרוני

שיאומי אימצה גישה שונה לחלוטין מהמקובל בענף הרכב. במקום להשיק מספר רחב של דגמים ולחלק משאבים בין פיתוחים מקבילים, היא התמקדה בדגם אחד ויחיד, ה-SU7, וטיפלה בו כמו מוצר אלקטרוני מהונדס היטב. שרשרת אספקה הדוקה, שליטה גבוהה ברכיבים קריטיים ותכנון השקה המדמה את עולם הסמארטפונים יצרו ביקוש גדול כבר מהרגע הראשון. וברגע שהחברה עמדה ביעדי הביקוש, היא היתה יכולה להתמקד ברווחיות ולא בהגדלת נפח מכירות, ובכך חסכה שנים של הפסדים שמאפיינות את רוב הכניסות החדשות לענף הרכב.

ה-YU7: הדגם השני שהפך להצלחה מסחררת בתוך שעות

כמעט בלי להתאמץ, דגם ה-SUV השני של החברה, YU7, הפך במחצית 2025 לאחד הסיפורים החמים בשוק הרכב הסיני. בתוך שעות ספורות מקבלת ההזמנות כבר נרשמו כ-289 אלף הזמנות, נתון שממחיש כיצד מותג טכנולוגיה מצליח לייצר באזז שהמתחרות מתקשות לשחזר. ההתרחבות הזו הפכה את פעילות הרכב של שיאומי לאחת המרכזיות בחברה, כאשר יותר מרבע מהכנסות הקבוצה כבר מגיעות ממנה, הרבה מעבר לזרוע ה-IoT ההיסטורית.

לצד האופטימיות, הענף הסיני כולו נכנס לתקופה מאתגרת. הממשלה מתכוונת לצמצם את הטבת המס על רכבים חשמליים והיברידיים, והמשך סבסוד הטרייד-אין עדיין לא מובטח. כבר באוקטובר הורגשו ירידות במכירות הרכב, ושיאומי נאלצה לפעול כדי למזער פגיעה בביקוש. החברה מציעה ללקוחות הנחת גישור של עד כ-2,100 דולר למי שיזמין רכב עד סוף נובמבר ויקבל אותו במהלך 2026, צעד שמעודד הזמנות אך בהכרח יפגע במרווחי הרווח.

אינטל TSMCאינטל TSMC

האם אינטל "גנבה" מידע סודי מ-TSMC? סערה בתעשיית השבבים

אחד מהמומחות הגדולים של TSMC עבר לאינטל ובטייוואן בטוחים שהוא העביר מידע טכנולוגי קריטי לאינטל; וגם - 10 דברים שצריך לדעת על"גניבת ידע"

רן קידר |
נושאים בכתבה אינטל TSMC

כולם יודעים שאינטל בפיגור מאוד משמעותי לעומת TSMC. כולם יודעים שהידע והטכנולוגיה נמצאים "בראש" של האנשים, וכשעוברים אנשים ממקום למקום עובר גם ידע. אבל השאלה אם בדרך גם עוברים סודות ומידע רגיש. אינטל גייסה בכיר מ-TSMC, ובטייוואן סבורים שמדובר בגניבת מידע רגיש וסודי. 

מנכ"ל אינטל, ליפ-בו טאן, דחה מכל וכל את הדיווחים בתקשורת הטייוואנית על דליפת סודות מסחריים מ-TSMC בעקבות הצטרפותו של אחד מהמהנדסים הוותיקים והמוערכים ביותר של היצרנית הטייוואנית."אינטל מכבדת קניין רוחני של חברות אחרות, ואין שום בסיס עובדתי לטענות הללו", אמר טאן. אלא שבטייוואן לא קונים את הגרסה הזו.

לפי דיווחים נרחבים בעיתונים הכלכליים המובילים בטייפה, ד"ר ווי-ג'ן לו, בן 75, שפרש רשמית מ-TSMC ביולי האחרון לאחר 21 שנות שירות, הצטרף לאינטל באוקטובר כסגן נשיא בכיר למחקר ופיתוח. לו, שנחשב לאחד מאבות טכנולוגיית ה-2 ננומטר של TSMC ולמי שהוביל את הטמעת ליתוגרפיית EUV בחברה, חשוד כמי שהעביר עמו כמויות אדירות של מידע מסווג, כולל תהליכי ייצור N2, A16 ו-A14 שעדיין לא נכנסו לייצור המוני.

בתקשורת הטייוואנית מספרים כי בימיו האחרונים בחברה הורה לו לעובדים תחתיו להציג לו סקירות טכניות מפורטות, שכפל מסמכים סודיים וארז עמו יותר מ-80 קופסאות של חומר, כולל מחברות כתובות שבהן רשם פרטים מפגישות סודיות ביותר. מאחר ש-TSMC האמינה שהוא באמת פורש לגמלאות, לא נדרש ממנו לחתום על הסכם אי-תחרות סטנדרטי של 18 חודשים - טעות שהיום נראית יקרה מאוד.

בתגובה, TSMC פתחה בחקירה פנימית דחופה, ומשרד התובע הכללי של טייוואן כבר הצטרף לבדיקה פלילית אפשרית בגין הפרת חוק סודות המסחר ופגיעה בביטחון לאומי. שר הכלכלה הטייוואני אמר השבוע כי "מדובר בנושא בעל השלכות לאומיות".