מצרים מורידה ריבית לראשונה מזה 5 שנים
צעד היסטורי בצל אי-ודאות: הפחתת הריבית של מצרים ב-225 נקודות בסיס נועדה לדרבן השקעות ולתמוך בהתאוששות הכלכלית על אף מלחמת הסחר בין סין לארה"ב והסיכונים הגיאופוליטיים באזור
הבנק המרכזי של מצרים הוריד את הריבית במדינה לראשונה מאז שיא מגפת הקורונה ב-2020, צעד שעשוי להמריץ השקעות ולהקל על עלויות שירות החוב הגבוהות ביותר במזרח התיכון. ועדת המדיניות המוניטרית של הבנק המרכזי המצרי הודיעה ביום חמישי על הפחתת ריבית הפיקדונות ב-225 נקודות בסיס ל-25%, ואת ריבית ההלוואות באותו שיעור ל-26%.
חמישה מתוך שמונה כלכלנים שנסקרו על ידי בלומברג צפו את תחילת ההקלה המוניטרית, אם כי הציפיות נעו בין 75 ל-225 נקודות בסיס, המשקפות את חוסר הוודאות העולמי הנובע ממדיניות המכסים של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ על שותפות סחר. המדינה המאוכלסת ביותר במזרח התיכון שמרה על שיעורי ריבית בשיא היסטורי מאז מרץ 2024, כאשר פיחתה באופן חד את הלירה המצרית כדי לסייע בהבטחת חבילת סיוע כלכלי עולמית מקרן המטבע הבינלאומית וגורמים אחרים בסך כולל של כ-57 מיליארד דולר. האטה באינפלציה, שכעת עומדת על 13.6% - פחות ממחצית השיא שנרשם בספטמבר 2023 - אפשרה למצרים לבצע את ההפחתה הראשונה שלה מאז שיא משבר הקורונה.
"האינפלציה צפויה להמשיך לרדת לאורך 2025 ו-2026, אם כי בקצב איטי יותר בהשוואה לירידה ברבעון הראשון של 2025," אמר הבנק המרכזי בהודעתו. "נתיב הדיסאינפלציה האיטי יותר מיוחס להשפעת אמצעי הייצוב הפיסקלי שיושמו לאחרונה ומתוכננים ל-2025, בנוסף לנוקשות כלפי מטה של האינפלציה שאינה קשורה למזון."
בנקים מרכזיים ברחבי אפריקה נוקטים בגישות שונות כדי להתמודד עם הסיכונים ממדיניות הפרוטקציוניסטית של טראמפ, ומנסים לאזן בין איום העלייה במחירי הצרכן לבין הצורך לעודד צמיחה. הרגולטור המצרי הוסיף כי "סיכונים כלפי מעלה לתחזית האינפלציה נותרו, הנובעים מהעברה גבוהה מהצפוי של אמצעים פיסקליים, וכן אי-ודאות לגבי ההשפעה של מלחמת הסחר הנוכחית בין סין לארה"ב, והסלמה של סכסוכים גיאופוליטיים אזוריים."
- עימות בין ישראל וארה"ב על הגז: עסקת היצוא למצרים תקועה
- אתיופיה - השותפה האסטרטגית השקטה של ישראל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הורדת שיעורי הריבית כעת תאפשר למצרים להמשיך בתוכניותיה להתאוששות כלכלית המבקשת להעצים את המגזר הפרטי ולהגביר תעשיות ייצוא. ההפחתה מתונה מספיק כך שככל הנראה לא תפגע באטרקטיביות של מצרים למשקיעי חוב זרים. שיעור הריבית המתואם לאינפלציה שלה נותר אחד מהגבוהים בעולם.
השוק המקומי חווה זרימת הון החוצה שהוערכה על ידי גולדמן סאקס בלמעלה ממיליארד דולר בתחילת אפריל, לאחר שתוכניות המכסים של טראמפ עוררו מהומה עולמית. הלירה המצרית צנחה לשפל שיא כתוצאה מכך, לפני שהחזירה חלק מהפסדיה אחרי שטראמפ הכריז על השהייה של 90 יום על מכסים. מצרים ניצבת בפני המכס הבסיסי הנמוך ביותר של 10%.
כלכלת מצרים
מצרים, עם אוכלוסייה של כ-105 מיליון תושבים, מתמודדת עם מציאות כלכלית מורכבת. עם תמ"ג של כ-396 מיליארד דולר, הכלכלה המצרית מציגה צמיחה של בין 3% ל-5% בשנים האחרונות, אך סובלת מאינפלציה גבוהה של למעלה מ-30% המקשה על חיי האזרחים. הריבית הגבוהה, שנועדה לבלום את האינפלציה, פוגעת ביכולת של עסקים ואנשים פרטיים לקחת הלוואות ולהשקיע, בעוד שהשכר הממוצע עומד על כ-350 דולר לחודש בלבד.
- להיט האנימציה של נטפליקס שובר שיאים
- "טראמפ הבטיח להגן עלינו מפני התקפות ספקולטיביות בשוק המט"ח"
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
החוב החיצוני של מצרים, שחצה את רף ה-160 מיליארד דולר, מהווה אתגר משמעותי, לצד גירעון תקציבי גבוה של כ-8%. הממשלה מתמודדת עם הצורך לסבסד מוצרים בסיסיים כגון דלק ולחם למניעת תסיסה חברתית. בתחום הסחר החוץ, מצרים מייצאת בעיקר נפט, גז טבעי, כותנה ומוצרי טקסטיל, אך תלויה מאוד בייבוא מזון, במיוחד חיטה, וכן מוצרי אנרגיה וציוד תעשייתי, מה שהופך אותה לפגיעה לתנודות במחירי סחורות עולמיות.
שיעור האבטלה הרשמי במצרים עומד על
כ-8%, אך המציאות קשה יותר, במיוחד בקרב צעירים בעלי השכלה אקדמית. כוח העבודה מונה כ-28.9 מיליון איש, עם ייצוג נמוך יחסית של נשים בשל מגבלות חברתיות ומסורתיות. בנוסף, המדינה סובלת מבעיות תשתית קשות באזורים הכפריים ומרמת חינוך נמוכה, כאשר כמחצית מהאוכלוסייה סובלת
מאנאלפביתיות, מה שפוגע ביכולת לפתח מגזרים טכנולוגיים ותעשייתיים מתקדמים. העתיד הכלכלי של מצרים תלוי ביכולתה למשוך השקעות זרות ולבצע רפורמות, כאשר ארה"ב נתפסת כשחקן מפתח בתמיכה הכלכלית.
- 6.מדינה גמורה עם פיצוץ אוכלוסין שלא יכולה להאכיל אותם.מהחותים הם פוחדים (ל"ת)אנונימי 18/04/2025 09:06הגב לתגובה זו
- 5.אנונימי 18/04/2025 08:16הגב לתגובה זותרצו או לא המצב הכלכלי מעולה רק בזכות נתניהו !!!אם תבדקו את כל רואי השחורות והמלינים תראו שהם מרווחים מעל 30000 שח לחודש !
- זהירות מונעת 18/04/2025 20:22הגב לתגובה זונתניהו לא מעשן סיגר אם שרה לא שותה שמפניה ורודה כן
- 4.גדעון 18/04/2025 00:19הגב לתגובה זואם המצרים יקלטו מיליון עזתים ויישבו אותם בסיני זה יהיה שווה לתלג המצרי 20 מיליארד דולר בשנה. פי 2 מהכנסות תעלת סואץ בשיא.ועוד יקבלו סיוע עולמי ביישוב העזתים ובניית תשתיות.
- 3.הזוי 17/04/2025 23:50הגב לתגובה זוומאחסנים אותו בסיני נגד ישראל בבוא היום..אפילו לא ברור למה ממשלת צרפת נותנת להם צוללת המתקדמת שלהם תמורת כסף שאין למצרים לשלם!!
- 2.נועם 17/04/2025 23:14הגב לתגובה זובעבר מצרים ייצאה גז טבעי מאז חלפו מים רבים הנילוס. התפוקה בבארות הגז יורדת ומצרים נאלצת לקנות מאיתנו גז לצריכה הפנימית שלה אז בטח שלא יכולה לייצא.מקור נוסף לכסף תעלת סואץ סובל קשות מהחותים.בקיצור המצב הכלכלי הקרשים
- 1.105 מליון צמאים לחשמל מלוויתן (ל"ת)אנונימי 17/04/2025 23:04הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיותלהיט האנימציה של נטפליקס שובר שיאים
"KPop Demon Hunters" הפך לסרט המצליח ביותר בתולדות נטפליקס, עם מאות מיליוני צפיות, להיטי מוזיקה והיסטריה ברשתות והוא בדרך להיות היקום הקולנועי הראשון של החברה; למה המרצ'נדייז מתעכב? ומה גרם לסוני למכור את הזכויות?
נטפליקס Netflix, Inc 0.61% רגילה להפתיע את הוליווד, אבל הפעם גם החברה בעצמה הופתעה מההצלחה. סרט האנימציה “KPop Demon Hunters”, שעלה לשירות הסטרימינג בקיץ האחרון, הפך תוך שבועות לא רק לשובר צפיות אלא גם לתופעה תרבותית
עולמית: סיפור על שלוש כוכבות קיי-פופ (מוזיקת פופ קוריאנית) שנלחמות בשדים הפך לשיחת היום ברשתות, לפסקול השנה ולמכונת כסף חדשה עבור נטפליקס, ואולי, לראשונה בתולדותיה, גם לבסיס ליקום קולנועי עצמאי בבעלותה.
על פי נתוני החברה, הסרט נצפה כבר ביותר מ-325 מיליון פעמים, והיה בראש טבלת הצפיות העולמית במשך יותר מארבעה חודשים ברציפות. ארבעה שירים מתוך פס הקול: Golden, Your Idol, Soda Pop ו-How It’s Done, נכנסו יחד לעשיריית הבילבורד, הישג חסר תקדים עבור סרט אנימציה, ובטח כזה שאינו מבית דיסני או פיקסאר. הקונספט, ששילב אסתטיקה קוריאנית, אנרגיה של קיי-פופ ועלילה פמיניסטית, כבש גם את הקהל הצעיר וגם את המבוגרים שנכנעו לוויב הויראלי.
איפה המרצ'נדייז?
אך דווקא בשיא ההצלחה, מעריצים רבים, ובעיקר הורים שמנסים להשיג מתנות לחגים, מגלים כי צעצועים ובובות של הדמויות
האהובות לא קיימים עדיין בשוק. לפי הדיווחים, רוב המוצרים, כלומר בובות ודמויות, צעצועים רכים וערכות משחק, לא יהיו זמינים לפני הרבעון הראשון או השני של 2026, כמעט שנה לאחר שהסרט יצא.
הסיבה? אף אחד לא צפה את גודל ההיסטריה. נטפליקס אמנם הציגה את הסרט
בפני קמעונאים וחברות צעצועים כבר בשלב מוקדם, אך אלה גילו ספקנות כלפי סרט אנימציה מקורי ללא מותג קיים מאחוריו. אחרי כישלונות קודמים בז’אנר, כמו "אלמנטלי" (Elemental) של פיקסאר ו-"סיפור הברווזים" (Migration) של יוניברסל, הרשתות לא מיהרו להזמין מוצרים למדפים.
רק אחרי שהסרט שבר שיאי צפייה ומכר מיליוני עותקים של פס הקול, ההצלחה חילחלה גם לתעשיית הצעצועים.
- אמזון קופצת ב-13%, מה קורה בנטפליקס, אפל ועל המניות הבולטות בוול סטריט
- נטפליקס בספליט של 1:10 - מה זה אומר ולמה המניה מזנקת?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במהלך חסר תקדים, שתי ענקיות התחום, מאטל Mattel, Inc 0.32% (יצרנית ברבי) והאזברו Hasbro
Inc. (המוכרת ממותגים כמו הרובוטריקים ומיי ליטל פוני) חתמו על הסכם משותף להחזיק בזיכיון הייצור: מאטל תפתח את קו הבובות, הדמויות והמשחקים, ואילו האסברו תטפל בצעצועים הרכים ובמרצ’נדייז הנלווה. “זה הפרויקט שהוקם במהירות הגבוהה ביותר בתולדות מאטל”, אמר
סגן נשיא לשיתופי פעולה בידוריים בחברה. לדבריו, הביקוש העצום גרם לצוותים “לעבוד סביב השעון” כדי להוציא את המוצרים עד תחילת השנה הבאה.
