ליפ-בו טאן  אינטל (רשתות)
ליפ-בו טאן אינטל (רשתות)
פרשנות

אינטל עשתה בחירה נכונה

המשקיעים התלהבו, אבל חלק מהאנליסטים בספק - האם טאן יבצע מהפכה אמיתית או שימשיך את הקו הזהיר של קודמיו? עם ניסיון עשיר בתעשייה וקשרים חזקים באסיה, יש לו את הכלים להוביל שינוי, אך האם הוא יפצל את עסקי אינטל ויציף ערך, או שיימנע מהחלטות דרמטיות?

נושאים בכתבה אינטל ליפ-בו טאן

"אינטל Intel Corp -0.53%   מצאה מישהו אמיץ מספיק כדי להיות המנכ"ל החדש שלה - אבל האם ליפ-בו טאן מסוגל לשנות או שהוא יותר מאותו הדבר?", זו הכותרת לכתבה במגזין פורצ'ון, בנושא ההודעה של אינטל על מינויו של ליפ-בו טאן למנכ"ל החברה. שלושה חודשים אחרי שאינטל הדיחה סופית את המנכ"ל הקודם שלה, יש לענקית השבבים החולה של אמריקה בוס חדש: ליפ-בו טאן והחדשות הלהיבו את המשקיעים אפילו יותר משהלהיבו אותם בזמנו החדשות על מינויו של המנכ"ל הקודם.


מינוי מרשים, אבל מוזר בעיניי חלק מהאנליסטים

דעתי היא שמכל כיוון שלא תבחנו זאת, טאן הוא בחירה מרשימה לתפקיד, הרבה יותר מרשימה מגלסינגר. האיש, מלזי במוצאו, פיזיקאי, מהנדס גרעין מ-MIT ומנהל עסקים מאוניברסיטת קליפורניה הוא מוותיקי תעשיית המוליכים למחצה ששימש כמנכ"ל מעצמת תוכנת עיצוב השבבים Cadence Design Systems (סימול:CDNS) Cadence Design Systems Inc. 0.35%   בין 2009 לסוף 2021.


"אדם בעל השילוב הנדיר של מיומנויות וניסיון להוביל ארגון גדול, מורכב וייחודי כמו אינטל", מסכם העורך הטכנולוגי של פורצ'ון שכתב את המאמר, אלכסיי אורסקוביץ', "ועם זאת, לכל מי שחושב שאינטל זקוקה לטלטלה קיצונית כדי לשרוד, טאן היא בחירה מוזרה". מדוע מוזרה? כי לדעתו של אורסקוביץ', שהוא ללא ספק אחד הכתבים הרציניים ביותר בתחום, אינטל התדרדרה בשנים האחרונות בגלל חוסר היכולת לקבל החלטות קשות לגבי איזו מין חברת מוליכים למחצה היא בדיוק?


טאן, שבין 2022 ל-2024 היה דירקטור באינטל, מגלם, לדעתו של אורסקוביץ', את חוסר היכולת של הנהלת החברה להחליט כך שהוא למעשה ממשיך דרכו של קודמו. טאן מבין אמנם היטב את הצד העיצובי של עסקי השבבים כמו גם את צד הייצור וזה לא קל למצוא מישהו עם מערך המיומנויות הזה אבל המיומנות הזו אינה מחייבת את אינטל להחליט בבירור על דרך מסוימת. אורסקוביץ' טוען שהסיבה שטאן נבחר היא שבחירתו משמחת את כולם (Goldilocks CEO) "ואם זה באמת מה שאינטל צריכה עכשיו נוכל לדעת רק במהלך 2025, זה יהיה הסיפור הגדול לצפייה של השנה".


כלומר, הבחירה של טאן, לפי דעתו של אורסקוביץ' היא, כרגע הבחירה הטובה ביותר על מנת לרצות את כול הצדדים המעורבים (הנהלה, עובדים, משקיעים, תקשורת..) אבל הוא מפקפק אם אכן זו הדרך המתאימה להציל את אינטל. אורסקוביץ', שמאמין שהצעד הראשון חייב להיות פיצול החברה, מגיע למסקנה שטאן לא יעשה זאת מתוך המכתב ששלח טאן לעובדי החברה לאחר מינויו, "בתחומים שבהם יש לנו מומנטום", כתב טאן לעובדי החברה, "אנחנו צריכים להכפיל ולהרחיב את היתרון שלנו. בתחומים שבהם אנחנו מפגרים אחרי המתחרים, אנחנו צריכים לקחת סיכונים מחושבים כדי לשבש ולקפוץ ובתחומים שבהם ההתקדמות שלנו הייתה איטית מהצפוי, עלינו למצוא דרכים חדשות להגביר את הקצב". כלומר, להבנתו של אורסקוביץ' אין בכוונת טאן לנקוט במהלכים קיצוניים לשינוי אלא לשפר את המצב הקיים.


למה טאן הוא האיש הנכון להוביל את המהפך של אינטל

צודק אורסקוביץ' שלא קל למצוא מישהו עם מערך המיומנויות של טאן אבל הוא טועה כשהוא ממשיך שהמיומנות הזו אינה מחייבת את אינטל להחליט בבירור על דרך מסוימת. טאן לקח את Cadence ב-2009 כאשר ב- 2008 הציגה הכנסות של 1.04 מיליארד דולר, הפסד של 1.86 מיליארד או הפסד של 7.3 דולר למניה. האיש עזב את החברה בסוף, 2021 אז הציגה החברה הכנסות של 2.99 מיליארד ורווח נקי של 696 מיליון או 2.5 דולר רווח למניה מניית החברה עלתה, בין 2009 ל-2021, פי 60! לצד ניהול Cadence ניהל טאן גם את קרנות הון הסיכון הגלובליות של Walden International, שאותה ייסד ביחד עם רוני חפץ הישראלי.


את השם Walden נתן טאן לקרן ע"ש הספר Walden שכתב Henry David Thoreau שהגדיר עצמו כמנהל שלא הולך בעקבות המגמה אלא חושב ופועל מחוץ לקופסא, ואדם כזה אינו מתכוון "לרצות את כול הצדדים המעורבים" כפי שחושש אורסקוביץ' , ההפך.

קיראו עוד ב"גלובל"


בנוסף וזה חשוב בתחום הפעילות של אינטל, האיש מקושר מאוד בעולם העסקים של דרום מזרח אסיה שהוא קריטי לצמיחת השבבים. לבסוף, חשיבות האופרציה הישראלית של אינטל על עסקיה של החברה הולכת וגדלה וחשוב שהמנכ"ל החדש יהיה "אוהד". עד כמה ששמעתי הוא אכן אוהד של ישראל. בקיצור וכפי שכתב גיל דיבנר מקרן הון הסיכון Angular Venture, "נתקלתי לראשונה בליפ-בו טאן בדירקטוריון של סטארטאפ ישראלי לפני עידנים, הוא חריף במיוחד ובעל ידע מסחרי. כנראה בדיוק מסוג האאוטסיידר שאינטל צריכה עכשיו".


הסיכום הוא שהאנליסטים, כרגע, מצפים לראות אם טאן יפצל את עסקי היציקה ועיצוב השבבים של החברה, מה שלדעתם יציף ערך. אם טאן לא יכריז על ספליט מסוג זה בקרוב אז אפשר להניח שהמניה תירגע עד לאותו רגע בו תוצג לעולם מפת הדרכים החדשה של טאן לגבי הבראת אינטל.


העובדות מראות שטאן הוא מסוג האנשים שדבקים במשימה, הוכיח זאת בקיידנס ויש לו את כול הידע הנחוץ. אבל להבריא חברה כמו אינטל זו משימה לא פשוטה, לא פחות גדולה מלהבריא חברות כמו IBM או GE. אז לא צריך לרדוף שהרי ראינו, בכול סיפורי ההבראה של הענקיות האחרות, מה קורה למניות בתהליכים כאלו וכמה זמן התהליך לוקח.

תגובות לכתבה(17):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 11.
    תודה רבה (ל"ת)
    אנונימית 15/03/2025 08:29
    הגב לתגובה זו
  • 10.
    אינטל בדרך לחדלות פרעון 15/03/2025 07:10
    הגב לתגובה זו
    עניין של שבועות עד ל CHAPTER 11.מי שמחזיק במניה כדאי לו למכור לפני שהחברה נסגרת.
  • 9.
    אינטל לקראת חדלות פרעון 15/03/2025 04:27
    הגב לתגובה זו
    אף חברה לא מעוניינת לקנות חלקים מאינטל.הממשל נמצא בחדלות פרעון מול סין ולא יתמוך באינטל.החוב הענק לסין מעיק כל הממשל שמחפש היכן לקצץ.תוך מספר שבועות אינט נכנסת להליך CHAPTER 11 חדלות פרעון.
  • 8.
    קפלניסט 14/03/2025 21:07
    הגב לתגובה זו
    נראה משום מה שטסלה יותר מעניינת את הממשלה
  • יעלי 15/03/2025 04:29
    הגב לתגובה זו
    הבורסה נופלת בארהב וחברה כמו אינטל שגם ככה הפסדית מאוד נמצאת שבועות מחדלות פרעון ולכן מומלץ למכור.
  • 7.
    גם אני אמיץ כשאני משחק בכסף של אחרים. (ל"ת)
    אריק 14/03/2025 18:13
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    תודה רבה וחג שמח שלמה (ל"ת)
    אנונימי 14/03/2025 13:57
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    יהוושוילי 14/03/2025 00:58
    הגב לתגובה זו
    גם לאחר הפיאסקו של טבח נתניהו
  • כגן 14/03/2025 13:54
    הגב לתגובה זו
    .
  • טוני 14/03/2025 22:53
    לא למדנו כלום
  • 4.
    אנונימי 13/03/2025 23:09
    הגב לתגובה זו
    כבר שניםכל דבר שהם קונים או בונים קורסיש שם תרבות ניהול ועבודה כושליםרק רכישה אולי תציל את כל העסק.
  • 3.
    אבי3 13/03/2025 18:34
    הגב לתגובה זו
    הוא שלטבע היו ויש מוצרים טובים אבל הנהלה גרועה שהפילה אותה פה המוצרים של החברה לא טןבים וזה לא רק ניהול נכון זה גם לעשות מוצרים טובים שזה קשה
  • כגן 14/03/2025 13:55
    הגב לתגובה זו
    שהם עשו בחירה גרועה.אני בטוח שהם ישמחו לשמוע אותך.כן זה נתח השוק נכון לשנת 2023
  • 2.
    אנונימית 13/03/2025 18:11
    הגב לתגובה זו
    התרגום של more of the same thing זה לא יותר מאותו הדבר אלא עוד מאותו הדבר
  • נו באמת 14/03/2025 01:00
    הגב לתגובה זו
    זה אותו הדבר או היינו אך
  • אנונימית 14/03/2025 08:19
    זה פשוט תרגום קלוקל
  • 1.
    אופטימיזציה למוליך 13/03/2025 18:10
    הגב לתגובה זו
    כולל דירקטורים.אינטל צריכה לשנס מותניים לייצר ולהתחרות בטיוואן.עיצוב מחדש של הx86.כניסה להשקעה במכונות מהולנד.
רובוטיקה  (רשתות)רובוטיקה (רשתות)

למה מניית הרובוטיקה הזאת מזנקת היום ב-80%?

חברת AMC Robotics, שפועלת מאז 2014 והשלימה לאחרונה מיזוג SPAC, מציגה רובוט אבטחה אוטונומי למחסנים, שווי שוק של כ־250 מיליון דולר והיקף מצומצם של מניות זמינות למסחר

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה רובוטיקה

מניית AMC Robotics (AMCI) מזנקת ב-80%, יום אחד בלבד לאחר זינוק חד של כ־168%. העלייה האחרונה מצטרפת לגל עניין שנוצר סביב החברה בעקבות שורת התפתחויות עסקיות, ובראשן המעבר לשלב מסחור של טכנולוגיית הרובוטיקה מבוססת הבינה המלאכותית שפיתחה. בשוק רואים במהלך זה שינוי מהותי באופי החברה, ממיזם טכנולוגי בשלב מוקדם לחברה המבקשת לייצר הכנסות בפועל.

AMC Robotics פועלת מאז 2014, אך עד לאחרונה פעלה הרחק מאור הזרקורים של שוק ההון. פעילותה התמקדה בפיתוח פתרונות אבטחה חכמים, בעיקר באמצעות שילוב של ראייה ממוחשבת, עיבוד תמונה ובינה מלאכותית במערכות פיקוח וניטור. אחד המוצרים המרכזיים בפעילות ההיסטורית של החברה הוא קו מצלמות האבטחה YI, שנועד לשימושים מסחריים ותעשייתיים. עם השנים הרחיבה החברה את תחומי הפעילות שלה מעבר למצלמות, מתוך ניסיון להציע פתרונות אבטחה אוטונומיים ומבוססי תוכנה.

לאחרונה חשפה החברה רובוט ארבע-רגלי אוטונומי, המבוסס על טכנולוגיית Visual-AI, המיועד לסיורי אבטחה ותגובה לאירועים במחסנים, מרכזים לוגיסטיים ואתרים תעשייתיים. הרובוט נועד לפעול באופן עצמאי, לנווט בסביבה מורכבת ולהגיב לאירועים בזמן אמת. לפי תיאורי החברה, הרובוט משלב חיישנים מתקדמים עם יכולות עיבוד תמונה ובינה מלאכותית, ומסוגל לקבל החלטות תפעוליות ללא צורך במפעיל אנושי צמוד. השוק הלוגיסטי, שבו נרשמת מגמה מתמשכת של אוטומציה, נתפס כיעד המרכזי ליישום הטכנולוגיה.

מנכ״ל החברה, שון דה, אמר עם פרסום התוכניות למסחור כי החברה נכנסת לשלב חדש בפעילותה. לדבריו, השאיפה היא להביא לשוק מוצרים שיספקו רמת אוטומציה גבוהה יותר ללקוחות ארגוניים, תוך שיפור היעילות והבטיחות באתרי פעילות.


כבר לא שלד בורסאי

בתחילת דצמבר הושלם מיזוג שבמסגרתו חדלה החברה לפעול כשלד בורסאי מסוג SPAC, והחלה להיסחר כחברה תפעולית בנאסד״ק תחת הסימול AMCI. לפני המיזוג, פעילותה הציבורית של החברה הייתה מוגבלת להחזקת כספים בנאמנות, ללא פעילות עסקית שוטפת. עם השלמת העסקה שוחררו הכספים, והחברה קיבלה גישה להון שנועד לממן את המעבר משלב פיתוח לשלב מסחור.

טסלה מבפנים
צילום: טסלה

קליפורניה נגד טסלה: אולטימטום לשינוי הפרסומים על הנהיגה האוטונמית

הרגולטורים בקליפורניה הציבו קו אדום לטסלה: משרד הרישוי לרכב של קליפורניה (DMV) העניקה לחברה 90 יום לבצע שינויים מהותיים באופן שבו היא משווקת את מערכות הנהיגה האוטונומית שלה, לאחר ששופט מנהלי קבע כי טסלה הטעתה צרכנים בכך שיצרה רושם שמכוניותיה מסוגלות לנהוג בעצמן

רן קידר |
נושאים בכתבה טסלה

הרגולטורים בקליפורניה הציבו קו אדום לטסלה Tesla 3.07%  . רשות הרישוי לרכב של קליפורניה (DMV) העניקה לחברה 90 יום לבצע שינויים מהותיים באופן שבו היא משווקת את מערכות הנהיגה האוטונומית שלה, לאחר ששופט מנהלי קבע כי טסלה הטעתה צרכנים בכך שיצרה רושם שמכוניותיה מסוגלות לנהוג בעצמן. לפי החלטת השופט, שאומצה על ידי ה-DMV, השימוש במונחים כמו “Autopilot” ו-“Full Self-Driving Capability” מהווה פרסום מטעה, משום שהוא עלול לגרום לנהגים להבין שהרכב אוטונומי, למרות שבפועל מדובר במערכות סיוע לנהג המחייבות פיקוח אנושי רציף. 

הגירסה המרוככת של הרגולטור

במקור, השופט המליץ להשעות את רישיון הסוחר והיצרן של טסלה בקליפורניה ל-30 יום. עם זאת, הרגולטור בחר בגישה מרוככת יותר: השעיית רישיון הסוחר הוקפאה ל-90 יום, כדי לאפשר לחברה להתאים את הפרסום והמדיניות שלה, ואילו ההחלטה להשעות את רישיון הייצור הוקפאה לצמיתות. לדברי מנהל ה-DMV, המהלך נועד לאפשר פתרון ולא לפגוע מיידית בפעילות החברה. “רצינו להיות הוגנים ולתת להם הזדמנות למצוא דרך לתקן את המצב”, אמר. 

טסלה: "אף לקוח לא הוטעה" 

טסלה דחתה את הטענות. בהודעה רשמית מסרה החברה כי מדובר בהחלטה צרכנית-רגולטורית שמתמקדת במינוח בלבד, וכי לא הוגשה ולו תלונה אחת מצד לקוח שטען כי הוטעה. לדברי החברה, מכירות הרכב בקליפורניה יימשכו כסדרן. טסלה מדגישה כי לאורך השנים הבהירה ללקוחות שמערכות ה-Autopilot וה-FSD אינן הופכות את הרכב לאוטונומי, וכי הנהג מחויב להישאר קשוב ובמידת הצורך להשתלט על הנהיגה.  

לדבריה, האזהרות וההסברים מופיעים באתר החברה, במסכי הרכב ובמדריכי המשתמש. עם זאת, הרגולטורים טוענים כי המסר השיווקי הכולל - ולא האותיות הקטנות - הוא שיצר את ההטעיה. נציגי ה-DMV העידו כי בפרסומים שונים נמסר מידע סותר לגבי יכולות הרכב, וכי השמות עצמם יוצרים ציפייה לא מציאותית. "כשאומרים Autopilot, רוב האנשים מבינים שהרכב נוהג לבד", אמרה אחת החוקרות בעדותה. 

סיכון אסטרטגי לחזון של מאסק 

העימות עם הרגולטור בקליפורניה אינו נקודתי. טסלה נמצאת תחת פיקוח גובר מצד רשויות מדינתיות ופדרליות סביב טכנולוגיית הנהיגה האוטונומית, דווקא בתקופה שבה אילון מאסק מציב את התחום בלב החזון העתידי של החברה, כולל שירותי הרובוטקסי. מעבר לפן הרגולטורי, טסלה מתמודדת גם עם חזית משפטית. באוגוסט האחרון חייב חבר מושבעים בפלורידה את החברה לשלם כ-243 מיליון דולר, לאחר שקבע כי היא נושאת באחריות חלקית לתאונה קטלנית מ-2019 שבה היה מעורב רכב עם מערכת סיוע לנהג.