ליפ-בו טאן  אינטל (רשתות)
ליפ-בו טאן אינטל (רשתות)
פרשנות

אינטל עשתה בחירה נכונה

המשקיעים התלהבו, אבל חלק מהאנליסטים בספק - האם טאן יבצע מהפכה אמיתית או שימשיך את הקו הזהיר של קודמיו? עם ניסיון עשיר בתעשייה וקשרים חזקים באסיה, יש לו את הכלים להוביל שינוי, אך האם הוא יפצל את עסקי אינטל ויציף ערך, או שיימנע מהחלטות דרמטיות?

נושאים בכתבה אינטל ליפ-בו טאן

"אינטל Intel Corp 0.5%   מצאה מישהו אמיץ מספיק כדי להיות המנכ"ל החדש שלה - אבל האם ליפ-בו טאן מסוגל לשנות או שהוא יותר מאותו הדבר?", זו הכותרת לכתבה במגזין פורצ'ון, בנושא ההודעה של אינטל על מינויו של ליפ-בו טאן למנכ"ל החברה. שלושה חודשים אחרי שאינטל הדיחה סופית את המנכ"ל הקודם שלה, יש לענקית השבבים החולה של אמריקה בוס חדש: ליפ-בו טאן והחדשות הלהיבו את המשקיעים אפילו יותר משהלהיבו אותם בזמנו החדשות על מינויו של המנכ"ל הקודם.


מינוי מרשים, אבל מוזר בעיניי חלק מהאנליסטים

דעתי היא שמכל כיוון שלא תבחנו זאת, טאן הוא בחירה מרשימה לתפקיד, הרבה יותר מרשימה מגלסינגר. האיש, מלזי במוצאו, פיזיקאי, מהנדס גרעין מ-MIT ומנהל עסקים מאוניברסיטת קליפורניה הוא מוותיקי תעשיית המוליכים למחצה ששימש כמנכ"ל מעצמת תוכנת עיצוב השבבים Cadence Design Systems (סימול:CDNS) Cadence Design Systems Inc. -0.66%   בין 2009 לסוף 2021.


"אדם בעל השילוב הנדיר של מיומנויות וניסיון להוביל ארגון גדול, מורכב וייחודי כמו אינטל", מסכם העורך הטכנולוגי של פורצ'ון שכתב את המאמר, אלכסיי אורסקוביץ', "ועם זאת, לכל מי שחושב שאינטל זקוקה לטלטלה קיצונית כדי לשרוד, טאן היא בחירה מוזרה". מדוע מוזרה? כי לדעתו של אורסקוביץ', שהוא ללא ספק אחד הכתבים הרציניים ביותר בתחום, אינטל התדרדרה בשנים האחרונות בגלל חוסר היכולת לקבל החלטות קשות לגבי איזו מין חברת מוליכים למחצה היא בדיוק?


טאן, שבין 2022 ל-2024 היה דירקטור באינטל, מגלם, לדעתו של אורסקוביץ', את חוסר היכולת של הנהלת החברה להחליט כך שהוא למעשה ממשיך דרכו של קודמו. טאן מבין אמנם היטב את הצד העיצובי של עסקי השבבים כמו גם את צד הייצור וזה לא קל למצוא מישהו עם מערך המיומנויות הזה אבל המיומנות הזו אינה מחייבת את אינטל להחליט בבירור על דרך מסוימת. אורסקוביץ' טוען שהסיבה שטאן נבחר היא שבחירתו משמחת את כולם (Goldilocks CEO) "ואם זה באמת מה שאינטל צריכה עכשיו נוכל לדעת רק במהלך 2025, זה יהיה הסיפור הגדול לצפייה של השנה".


כלומר, הבחירה של טאן, לפי דעתו של אורסקוביץ' היא, כרגע הבחירה הטובה ביותר על מנת לרצות את כול הצדדים המעורבים (הנהלה, עובדים, משקיעים, תקשורת..) אבל הוא מפקפק אם אכן זו הדרך המתאימה להציל את אינטל. אורסקוביץ', שמאמין שהצעד הראשון חייב להיות פיצול החברה, מגיע למסקנה שטאן לא יעשה זאת מתוך המכתב ששלח טאן לעובדי החברה לאחר מינויו, "בתחומים שבהם יש לנו מומנטום", כתב טאן לעובדי החברה, "אנחנו צריכים להכפיל ולהרחיב את היתרון שלנו. בתחומים שבהם אנחנו מפגרים אחרי המתחרים, אנחנו צריכים לקחת סיכונים מחושבים כדי לשבש ולקפוץ ובתחומים שבהם ההתקדמות שלנו הייתה איטית מהצפוי, עלינו למצוא דרכים חדשות להגביר את הקצב". כלומר, להבנתו של אורסקוביץ' אין בכוונת טאן לנקוט במהלכים קיצוניים לשינוי אלא לשפר את המצב הקיים.


למה טאן הוא האיש הנכון להוביל את המהפך של אינטל

צודק אורסקוביץ' שלא קל למצוא מישהו עם מערך המיומנויות של טאן אבל הוא טועה כשהוא ממשיך שהמיומנות הזו אינה מחייבת את אינטל להחליט בבירור על דרך מסוימת. טאן לקח את Cadence ב-2009 כאשר ב- 2008 הציגה הכנסות של 1.04 מיליארד דולר, הפסד של 1.86 מיליארד או הפסד של 7.3 דולר למניה. האיש עזב את החברה בסוף, 2021 אז הציגה החברה הכנסות של 2.99 מיליארד ורווח נקי של 696 מיליון או 2.5 דולר רווח למניה מניית החברה עלתה, בין 2009 ל-2021, פי 60! לצד ניהול Cadence ניהל טאן גם את קרנות הון הסיכון הגלובליות של Walden International, שאותה ייסד ביחד עם רוני חפץ הישראלי.


את השם Walden נתן טאן לקרן ע"ש הספר Walden שכתב Henry David Thoreau שהגדיר עצמו כמנהל שלא הולך בעקבות המגמה אלא חושב ופועל מחוץ לקופסא, ואדם כזה אינו מתכוון "לרצות את כול הצדדים המעורבים" כפי שחושש אורסקוביץ' , ההפך.

קיראו עוד ב"גלובל"


בנוסף וזה חשוב בתחום הפעילות של אינטל, האיש מקושר מאוד בעולם העסקים של דרום מזרח אסיה שהוא קריטי לצמיחת השבבים. לבסוף, חשיבות האופרציה הישראלית של אינטל על עסקיה של החברה הולכת וגדלה וחשוב שהמנכ"ל החדש יהיה "אוהד". עד כמה ששמעתי הוא אכן אוהד של ישראל. בקיצור וכפי שכתב גיל דיבנר מקרן הון הסיכון Angular Venture, "נתקלתי לראשונה בליפ-בו טאן בדירקטוריון של סטארטאפ ישראלי לפני עידנים, הוא חריף במיוחד ובעל ידע מסחרי. כנראה בדיוק מסוג האאוטסיידר שאינטל צריכה עכשיו".


הסיכום הוא שהאנליסטים, כרגע, מצפים לראות אם טאן יפצל את עסקי היציקה ועיצוב השבבים של החברה, מה שלדעתם יציף ערך. אם טאן לא יכריז על ספליט מסוג זה בקרוב אז אפשר להניח שהמניה תירגע עד לאותו רגע בו תוצג לעולם מפת הדרכים החדשה של טאן לגבי הבראת אינטל.


העובדות מראות שטאן הוא מסוג האנשים שדבקים במשימה, הוכיח זאת בקיידנס ויש לו את כול הידע הנחוץ. אבל להבריא חברה כמו אינטל זו משימה לא פשוטה, לא פחות גדולה מלהבריא חברות כמו IBM או GE. אז לא צריך לרדוף שהרי ראינו, בכול סיפורי ההבראה של הענקיות האחרות, מה קורה למניות בתהליכים כאלו וכמה זמן התהליך לוקח.

תגובות לכתבה(17):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 11.
    תודה רבה (ל"ת)
    אנונימית 15/03/2025 08:29
    הגב לתגובה זו
  • 10.
    אינטל בדרך לחדלות פרעון 15/03/2025 07:10
    הגב לתגובה זו
    עניין של שבועות עד ל CHAPTER 11.מי שמחזיק במניה כדאי לו למכור לפני שהחברה נסגרת.
  • 9.
    אינטל לקראת חדלות פרעון 15/03/2025 04:27
    הגב לתגובה זו
    אף חברה לא מעוניינת לקנות חלקים מאינטל.הממשל נמצא בחדלות פרעון מול סין ולא יתמוך באינטל.החוב הענק לסין מעיק כל הממשל שמחפש היכן לקצץ.תוך מספר שבועות אינט נכנסת להליך CHAPTER 11 חדלות פרעון.
  • 8.
    קפלניסט 14/03/2025 21:07
    הגב לתגובה זו
    נראה משום מה שטסלה יותר מעניינת את הממשלה
  • יעלי 15/03/2025 04:29
    הגב לתגובה זו
    הבורסה נופלת בארהב וחברה כמו אינטל שגם ככה הפסדית מאוד נמצאת שבועות מחדלות פרעון ולכן מומלץ למכור.
  • 7.
    גם אני אמיץ כשאני משחק בכסף של אחרים. (ל"ת)
    אריק 14/03/2025 18:13
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    תודה רבה וחג שמח שלמה (ל"ת)
    אנונימי 14/03/2025 13:57
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    יהוושוילי 14/03/2025 00:58
    הגב לתגובה זו
    גם לאחר הפיאסקו של טבח נתניהו
  • כגן 14/03/2025 13:54
    הגב לתגובה זו
    .
  • טוני 14/03/2025 22:53
    לא למדנו כלום
  • 4.
    אנונימי 13/03/2025 23:09
    הגב לתגובה זו
    כבר שניםכל דבר שהם קונים או בונים קורסיש שם תרבות ניהול ועבודה כושליםרק רכישה אולי תציל את כל העסק.
  • 3.
    אבי3 13/03/2025 18:34
    הגב לתגובה זו
    הוא שלטבע היו ויש מוצרים טובים אבל הנהלה גרועה שהפילה אותה פה המוצרים של החברה לא טןבים וזה לא רק ניהול נכון זה גם לעשות מוצרים טובים שזה קשה
  • כגן 14/03/2025 13:55
    הגב לתגובה זו
    שהם עשו בחירה גרועה.אני בטוח שהם ישמחו לשמוע אותך.כן זה נתח השוק נכון לשנת 2023
  • 2.
    אנונימית 13/03/2025 18:11
    הגב לתגובה זו
    התרגום של more of the same thing זה לא יותר מאותו הדבר אלא עוד מאותו הדבר
  • נו באמת 14/03/2025 01:00
    הגב לתגובה זו
    זה אותו הדבר או היינו אך
  • אנונימית 14/03/2025 08:19
    זה פשוט תרגום קלוקל
  • 1.
    אופטימיזציה למוליך 13/03/2025 18:10
    הגב לתגובה זו
    כולל דירקטורים.אינטל צריכה לשנס מותניים לייצר ולהתחרות בטיוואן.עיצוב מחדש של הx86.כניסה להשקעה במכונות מהולנד.
ז'אנג ג'יאנגז'ונג , למעלה משמאל (משרד המדע של סין)ז'אנג ג'יאנגז'ונג , למעלה משמאל (משרד המדע של סין)

גיבור סיני - מתפקיד בכיר באנבידיה ל-5 מיליארד דולר בשבוע

ז'אנג ג'יאנגז'ונג: המיליארדר החדש של סין הפך לגיבור לאומי - "האיש שמכיר את אנבידיה יותר טוב מכל סיני אחר", מבטיח עצמאות שבבים מלאה עד 2030  

ליאור דנקנר |

השם החם ביותר בשוק הסיני השבוע הוא ז'אנג ג'יאנגז'ונג, בן 55, מייסד ומנכ"ל מור טרדס, שהפך רשמית למיליארדר בזכות זינוק של 500% במניית החברה ביום המסחר הראשון אחרי ההנפקה.

עד לפני חמש שנים הוא היה סגן נשיא ומנהל פעילות אנבידיה NVIDIA Corp. -0.31%   בסין הגדולה. ב-2019 עזב את החברה האמריקאית, ובאוקטובר 2020 הקים את מור טרדס עם מטרה אחת ברורה: לבנות GPU סיני שיוכל להתחרות באנבידיה, גם אם הסנקציות האמריקאיות יהפכו מוחלטות. ביום שישי האחרון ההימור שלו התממש בצורה דרמטית. מור טרדס גייסה 8 מיליארד יואן בהנפקה בבורסת שנגחאי, המניה זינקה מ-114 יואן ל-600 יואן ביום אחד, ושווי החברה הגיע ל-282 מיליארד יואן (כ-40 מיליארד דולר), אם כי בהמשך התממש לכ-32 מיליארד דולר.

אנבידיה היא מזמן כבר לא כוכבת יחידה על הבמה. הקולגות שלה לא יושבים מהצד בחיבוק ידיים וכך שמענו לאחרונה על עוד ועוד השקות של שבבים שמטרגטים את ה״בטן הרכה״ של אנבידיה - תעשיית השבבים לכלי הבינה המלאכותית. כדי לעשות קצת סדר, סקרנו את כל השחקניות בתעשייה, כל אחת והמיקוד העסקי שלה והמיקום שלה בשרשרת הערך - כל המתחרות של אנבידיה: תמונת מצב בשוק החם ביותר ואיך זה ישפיע על השווקים?


מיליארדר בין לילה

ז'אנג, שמחזיק ישירות ובעקיפין בכ-16% מהמניות, ראה את ההון האישי שלו מטפס תוך יממה ל-5 מיליארד דולר והפך לאחד מעשירי הטכנולוגיה החדשים הבולטים בסין. ז'אנג הוא בוגר הנדסת חשמל ותואר שני מצינגחואה. לפני אנבידיה הוא ניהל את פעילות השרתים של Dell באסיה ואת HP בסין. ב-2006 הצטרף ל-NVIDIA, טיפס עד לתפקיד סגן נשיא וראש הפעילות בסין הגדולה.

בסין קוראים לו "האיש שמכיר את אנבידיה יותר טוב מכל סיני אחר". הידע הפנימי הזה, יחד עם תמיכה ממשלתית מלאה, הפך את מור טרדס מפרויקט סטארט-אפ ל"נכס לאומי" תוך חמש שנים בלבד.

אילון מאסק; קרדיט: רשתות חברתיותאילון מאסק; קרדיט: רשתות חברתיות

טסלה מתקרבת לנהיגה אוטונומית מלאה - נתוני FSD מצביעים על קפיצה בביצועים

זינוק בנתוני הבטיחות והביצועים של FSD מקרב את טסלה להפעלה מסחרית של רובוטקסי, אך אישורים רגולטוריים ממשיכים לעכב את המהלך
אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה טסלה אילון מאסק

טסלה Tesla 1.27%  קרובה, יותר מאי פעם, ליעד אליו היא שואפת כבר שנים: הפעלת מערכת נהיגה אוטונומית מלאה ללא צורך בהשגחת נהג. לפי ניתוח חדש של פירמת ההשקעות פייפר סנדלר, הגרסאות האחרונות של תוכנת Full Self-Driving (FSD) מצביעות על קפיצה משמעותית בביצועים, מגמה שעשויה לאפשר לחברה להסיר נהגים מפקחים מניסוי הרובוטקסי שלה באוסטין.


הניתוח מבוסס על נתונים שנאספו על ידי FSD Community Tracker, אתר עצמאי המנטר את ביצועי המערכת. המדד המרכזי שנבחן הוא מרחק ממוצע עד ל”התנתקות קריטית”, אירוע שבו הנהג צריך להשתלט על הרכב באופן מיידי. לפי הנתונים, לאחר השקת גרסה 14.1.x באוקטובר, המרחק זינק מ־710 ק"מ ליותר מ־14,800 ק"מ. מדובר בשיפור הגדול ביותר שנמדד בארבע שנות איסוף נתונים. בפייפר סנדלר מציינים כי למרות שהגרסה העדכנית יותר, 14.2.x, הראתה ירידה מסוימת בביצועים, מגמה זו עשויה להשתנות עם הצטברות נתונים נוספים בשבועות הקרובים. בחברה מעריכים כי ככל שתתארך תקופת הניסוי בגרסה זו, המרחק בין התנתקויות יחזור לעלות.


שלוש שנות נהיגה ללא תאונה

מעבר למדדים הטכניים, הדוח כולל גם נתונים מניסוי הרובוטקסי באוסטין. מהמידע שנאסף עולה שהמתווה הנוכחי מצביע על מרחק של כ־64 אלף ק"מ בין תאונות, שבעה אירועים לאורך כ־450 אלף ק"מ. בהקשר למשתמש ממוצע בארה״ב, שנוסע כ־21 אלף ק"מ בשנה, מדובר בכשלוש שנות נהיגה ללא תאונה. הנתונים משליכים ישירות על הפיילוט של טסלה בתחום הרכב האוטונומי. אם מגמת השיפור תימשך, מעריכים בפייפר סנדלר כי החברה עשויה בקרוב להפעיל כלי רכב אוטונומיים באוסטין ללא נהג מפקח. האנליסט אלכסנדר פוטר אף שב ואישר את המלצת ה״תשואת יתר״ למניית טסלה עם מחיר יעד של 500 דולר.


מנכ״ל טסלה, אילון מאסק, תרם אף הוא לעלייה במודעות סביב יכולות התוכנה. בשבועות האחרונים טען כי גרסה 14.2.x מאפשרת לנהגים להסיט את מבטם מהכביש ואף לכתוב הודעות טקסט. אולם טענות אלו אינן מתיישבות עם החוק האמריקאי: ברוב מדינות ארצות הברית אסור לשלוח הודעות בזמן נהיגה, והכרה רשמית בנהיגה אוטונומית מלאה מחייבת אישור רגולטורי. נכון להיום, רק ויימו של אלפאבית מפעילה שירות רובוטקסי ברמה 4 עם היתרים מוגדרים ומגבלות גאוגרפיות. טסלה עדיין טרם קיבלה אישורים דומים, גם אם הנתונים מהניסויים האחרונים מצביעים על שיפור רלוונטי.


שנת 2026: נקודת מפנה לענף כולו

ההתעניינות הגוברת בתחום הרכב האוטונומי אינה מוגבלת לטסלה. אנליסטים במורגן סטנלי סבורים כי שנת 2026 תהיה נקודת מפנה משמעותית לענף כולו, על רקע התקדמות מהירה ביכולות עיבוד, בבינה מלאכותית ובתכנון מערכות בטיחות. אנדרו פרוקו, אנליסט הרכב החדש של הבנק, אמנם מציג גישה מתונה יותר ביחס לפייפר סנדלר בנוגע למניית טסלה, אך מסכים כי המערכת האוטונומית של החברה מעניקה לה יתרון תחרותי מובהק. לדבריו, היכולת להציע נהיגה אוטונומית אישית  ולא רק שירותי רובוטקסי עשויה לשנות את כללי המשחק בענף הרכב.