ליפ-בו טאן  אינטל (רשתות)
ליפ-בו טאן אינטל (רשתות)
פרשנות

אינטל עשתה בחירה נכונה

המשקיעים התלהבו, אבל חלק מהאנליסטים בספק - האם טאן יבצע מהפכה אמיתית או שימשיך את הקו הזהיר של קודמיו? עם ניסיון עשיר בתעשייה וקשרים חזקים באסיה, יש לו את הכלים להוביל שינוי, אך האם הוא יפצל את עסקי אינטל ויציף ערך, או שיימנע מהחלטות דרמטיות?

נושאים בכתבה אינטל ליפ-בו טאן

"אינטל Intel Corp -3.11%   מצאה מישהו אמיץ מספיק כדי להיות המנכ"ל החדש שלה - אבל האם ליפ-בו טאן מסוגל לשנות או שהוא יותר מאותו הדבר?", זו הכותרת לכתבה במגזין פורצ'ון, בנושא ההודעה של אינטל על מינויו של ליפ-בו טאן למנכ"ל החברה. שלושה חודשים אחרי שאינטל הדיחה סופית את המנכ"ל הקודם שלה, יש לענקית השבבים החולה של אמריקה בוס חדש: ליפ-בו טאן והחדשות הלהיבו את המשקיעים אפילו יותר משהלהיבו אותם בזמנו החדשות על מינויו של המנכ"ל הקודם.


מינוי מרשים, אבל מוזר בעיניי חלק מהאנליסטים

דעתי היא שמכל כיוון שלא תבחנו זאת, טאן הוא בחירה מרשימה לתפקיד, הרבה יותר מרשימה מגלסינגר. האיש, מלזי במוצאו, פיזיקאי, מהנדס גרעין מ-MIT ומנהל עסקים מאוניברסיטת קליפורניה הוא מוותיקי תעשיית המוליכים למחצה ששימש כמנכ"ל מעצמת תוכנת עיצוב השבבים Cadence Design Systems (סימול:CDNS) Cadence Design Systems Inc. -0.78%   בין 2009 לסוף 2021.


"אדם בעל השילוב הנדיר של מיומנויות וניסיון להוביל ארגון גדול, מורכב וייחודי כמו אינטל", מסכם העורך הטכנולוגי של פורצ'ון שכתב את המאמר, אלכסיי אורסקוביץ', "ועם זאת, לכל מי שחושב שאינטל זקוקה לטלטלה קיצונית כדי לשרוד, טאן היא בחירה מוזרה". מדוע מוזרה? כי לדעתו של אורסקוביץ', שהוא ללא ספק אחד הכתבים הרציניים ביותר בתחום, אינטל התדרדרה בשנים האחרונות בגלל חוסר היכולת לקבל החלטות קשות לגבי איזו מין חברת מוליכים למחצה היא בדיוק?


טאן, שבין 2022 ל-2024 היה דירקטור באינטל, מגלם, לדעתו של אורסקוביץ', את חוסר היכולת של הנהלת החברה להחליט כך שהוא למעשה ממשיך דרכו של קודמו. טאן מבין אמנם היטב את הצד העיצובי של עסקי השבבים כמו גם את צד הייצור וזה לא קל למצוא מישהו עם מערך המיומנויות הזה אבל המיומנות הזו אינה מחייבת את אינטל להחליט בבירור על דרך מסוימת. אורסקוביץ' טוען שהסיבה שטאן נבחר היא שבחירתו משמחת את כולם (Goldilocks CEO) "ואם זה באמת מה שאינטל צריכה עכשיו נוכל לדעת רק במהלך 2025, זה יהיה הסיפור הגדול לצפייה של השנה".


כלומר, הבחירה של טאן, לפי דעתו של אורסקוביץ' היא, כרגע הבחירה הטובה ביותר על מנת לרצות את כול הצדדים המעורבים (הנהלה, עובדים, משקיעים, תקשורת..) אבל הוא מפקפק אם אכן זו הדרך המתאימה להציל את אינטל. אורסקוביץ', שמאמין שהצעד הראשון חייב להיות פיצול החברה, מגיע למסקנה שטאן לא יעשה זאת מתוך המכתב ששלח טאן לעובדי החברה לאחר מינויו, "בתחומים שבהם יש לנו מומנטום", כתב טאן לעובדי החברה, "אנחנו צריכים להכפיל ולהרחיב את היתרון שלנו. בתחומים שבהם אנחנו מפגרים אחרי המתחרים, אנחנו צריכים לקחת סיכונים מחושבים כדי לשבש ולקפוץ ובתחומים שבהם ההתקדמות שלנו הייתה איטית מהצפוי, עלינו למצוא דרכים חדשות להגביר את הקצב". כלומר, להבנתו של אורסקוביץ' אין בכוונת טאן לנקוט במהלכים קיצוניים לשינוי אלא לשפר את המצב הקיים.


למה טאן הוא האיש הנכון להוביל את המהפך של אינטל

צודק אורסקוביץ' שלא קל למצוא מישהו עם מערך המיומנויות של טאן אבל הוא טועה כשהוא ממשיך שהמיומנות הזו אינה מחייבת את אינטל להחליט בבירור על דרך מסוימת. טאן לקח את Cadence ב-2009 כאשר ב- 2008 הציגה הכנסות של 1.04 מיליארד דולר, הפסד של 1.86 מיליארד או הפסד של 7.3 דולר למניה. האיש עזב את החברה בסוף, 2021 אז הציגה החברה הכנסות של 2.99 מיליארד ורווח נקי של 696 מיליון או 2.5 דולר רווח למניה מניית החברה עלתה, בין 2009 ל-2021, פי 60! לצד ניהול Cadence ניהל טאן גם את קרנות הון הסיכון הגלובליות של Walden International, שאותה ייסד ביחד עם רוני חפץ הישראלי.


את השם Walden נתן טאן לקרן ע"ש הספר Walden שכתב Henry David Thoreau שהגדיר עצמו כמנהל שלא הולך בעקבות המגמה אלא חושב ופועל מחוץ לקופסא, ואדם כזה אינו מתכוון "לרצות את כול הצדדים המעורבים" כפי שחושש אורסקוביץ' , ההפך.

קיראו עוד ב"גלובל"


בנוסף וזה חשוב בתחום הפעילות של אינטל, האיש מקושר מאוד בעולם העסקים של דרום מזרח אסיה שהוא קריטי לצמיחת השבבים. לבסוף, חשיבות האופרציה הישראלית של אינטל על עסקיה של החברה הולכת וגדלה וחשוב שהמנכ"ל החדש יהיה "אוהד". עד כמה ששמעתי הוא אכן אוהד של ישראל. בקיצור וכפי שכתב גיל דיבנר מקרן הון הסיכון Angular Venture, "נתקלתי לראשונה בליפ-בו טאן בדירקטוריון של סטארטאפ ישראלי לפני עידנים, הוא חריף במיוחד ובעל ידע מסחרי. כנראה בדיוק מסוג האאוטסיידר שאינטל צריכה עכשיו".


הסיכום הוא שהאנליסטים, כרגע, מצפים לראות אם טאן יפצל את עסקי היציקה ועיצוב השבבים של החברה, מה שלדעתם יציף ערך. אם טאן לא יכריז על ספליט מסוג זה בקרוב אז אפשר להניח שהמניה תירגע עד לאותו רגע בו תוצג לעולם מפת הדרכים החדשה של טאן לגבי הבראת אינטל.


העובדות מראות שטאן הוא מסוג האנשים שדבקים במשימה, הוכיח זאת בקיידנס ויש לו את כול הידע הנחוץ. אבל להבריא חברה כמו אינטל זו משימה לא פשוטה, לא פחות גדולה מלהבריא חברות כמו IBM או GE. אז לא צריך לרדוף שהרי ראינו, בכול סיפורי ההבראה של הענקיות האחרות, מה קורה למניות בתהליכים כאלו וכמה זמן התהליך לוקח.

תגובות לכתבה(17):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 11.
    תודה רבה (ל"ת)
    אנונימית 15/03/2025 08:29
    הגב לתגובה זו
  • 10.
    אינטל בדרך לחדלות פרעון 15/03/2025 07:10
    הגב לתגובה זו
    עניין של שבועות עד ל CHAPTER 11.מי שמחזיק במניה כדאי לו למכור לפני שהחברה נסגרת.
  • 9.
    אינטל לקראת חדלות פרעון 15/03/2025 04:27
    הגב לתגובה זו
    אף חברה לא מעוניינת לקנות חלקים מאינטל.הממשל נמצא בחדלות פרעון מול סין ולא יתמוך באינטל.החוב הענק לסין מעיק כל הממשל שמחפש היכן לקצץ.תוך מספר שבועות אינט נכנסת להליך CHAPTER 11 חדלות פרעון.
  • 8.
    קפלניסט 14/03/2025 21:07
    הגב לתגובה זו
    נראה משום מה שטסלה יותר מעניינת את הממשלה
  • יעלי 15/03/2025 04:29
    הגב לתגובה זו
    הבורסה נופלת בארהב וחברה כמו אינטל שגם ככה הפסדית מאוד נמצאת שבועות מחדלות פרעון ולכן מומלץ למכור.
  • 7.
    גם אני אמיץ כשאני משחק בכסף של אחרים. (ל"ת)
    אריק 14/03/2025 18:13
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    תודה רבה וחג שמח שלמה (ל"ת)
    אנונימי 14/03/2025 13:57
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    יהוושוילי 14/03/2025 00:58
    הגב לתגובה זו
    גם לאחר הפיאסקו של טבח נתניהו
  • כגן 14/03/2025 13:54
    הגב לתגובה זו
    .
  • טוני 14/03/2025 22:53
    לא למדנו כלום
  • 4.
    אנונימי 13/03/2025 23:09
    הגב לתגובה זו
    כבר שניםכל דבר שהם קונים או בונים קורסיש שם תרבות ניהול ועבודה כושליםרק רכישה אולי תציל את כל העסק.
  • 3.
    אבי3 13/03/2025 18:34
    הגב לתגובה זו
    הוא שלטבע היו ויש מוצרים טובים אבל הנהלה גרועה שהפילה אותה פה המוצרים של החברה לא טןבים וזה לא רק ניהול נכון זה גם לעשות מוצרים טובים שזה קשה
  • כגן 14/03/2025 13:55
    הגב לתגובה זו
    שהם עשו בחירה גרועה.אני בטוח שהם ישמחו לשמוע אותך.כן זה נתח השוק נכון לשנת 2023
  • 2.
    אנונימית 13/03/2025 18:11
    הגב לתגובה זו
    התרגום של more of the same thing זה לא יותר מאותו הדבר אלא עוד מאותו הדבר
  • נו באמת 14/03/2025 01:00
    הגב לתגובה זו
    זה אותו הדבר או היינו אך
  • אנונימית 14/03/2025 08:19
    זה פשוט תרגום קלוקל
  • 1.
    אופטימיזציה למוליך 13/03/2025 18:10
    הגב לתגובה זו
    כולל דירקטורים.אינטל צריכה לשנס מותניים לייצר ולהתחרות בטיוואן.עיצוב מחדש של הx86.כניסה להשקעה במכונות מהולנד.
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)

אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים

ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אילון מאסק


אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.

כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.

הון של 500 מיליארד דולר

ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.

העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר  - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון. 

השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד. 

ריביאן אתר החברהריביאן אתר החברה

ריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום

יצרנית הרכבים החשמליים מציגה שבב עיבוד עצמאי, חבילת נהיגה מתקדמת בתשלום ומערך ליידאר בדגמי R2, אך המשקיעים מודאגים מהעלויות ומהקצב האיטי של הייצור; המניה נופלת ב-4.5%

אדיר בן עמי |

דגמי R2 החדשים ועוזר הבינה המלאכותית

דגמי ה־R2, הצפויים לצאת לשוק במחצית הראשונה של השנה הבאה, יצוידו בשבב החדש ובחיישני ליידאר מתקדמים. בכך מצטרפת ריביאן לשורה של יצרניות רכב ופתרונות רובוטקסי המשלבות ליידאר כמנגנון בטיחות ותפיסת מרחב נוסף. מנגד, הדגמים הנוכחיים, מסדרת R1, לא יזכו למלוא היכולות של הדור החדש, אך יקבלו שדרוגי תוכנה שירחיבו את היכולות הקיימות. חלק מהשדרוגים נועדו לשפר נהיגה ללא מגע ידיים, ואחרים יאפשרו ניווט מתקדם יותר כאשר הרכב עדיין מחייב השגחת נהג.


לצד פיתוח השבב, חשפה החברה עוזר בינה מלאכותית חדש המיועד לתפעל פונקציות ברכב, לסנכרן אפליקציות ולזהות תקלות פוטנציאליות. זהו צעד נוסף בכיוון של שילוב מערכות תוכנה מורכבות כחלק מהערך המסחרי של כלי הרכב.


ריביאן Rivian Automotive -6.11%  חשפה שורה של מהלכים טכנולוגיים חדשים במטרה לחזק את מעמדה בשוק הרכב החשמלי ולבסס יכולות נהיגה מתקדמות בכלי הרכב העתידיים שלה. במסגרת אירוע ייעודי שעסק באוטונומיה ובינה מלאכותית, הציגה החברה לראשונה שבב עיבוד שפותח באופן עצמאי, מערכת סיוע לנהג בתשלום, ותוכנית הדרגתית לשילוב מערכות נהיגה ברמות מתקדמות יותר.


החידושים מגיעים בתקופה מאתגרת לשוק הרכב החשמלי בארה״ב, לאחר סיום הטבת המס הפדרלית בגובה 7,500 דולר. ריביאן צמצמה את תחזית המסירות השנתית שלה וציינה כי הביקוש צפוי להישאר תנודתי גם בהמשך השנה. החברה מייחסת חשיבות גדולה לדגם ה־R2, שמחירו אמור להיות נמוך יותר משל רכבי החברה הקיימים. בדומה לדגמי הכניסה של טסלה, ה־R2 נועד להרחיב את קהל היעד ולאפשר חדירה לשוק רגיש יותר למחיר.


הצעד המשמעותי ביותר הוא המעבר לשבב ייעודי שפותח בתוך החברה, מהלך שמחליף את השימוש במעבדי אנבידיה שהיו בלב מערכות הנהיגה של דגמי ריביאן עד כה. השבב החדש צפוי להתממשק עם מצלמות, חיישני ליידאר ומערכות נוספות, ולספק יכולת עיבוד גבוהה יותר מבעבר. בריביאן אומרים כי ההחלטה לבנות שבב עצמאי התקבלה לאחר שנים של פיתוח, וכי הוא ישפר משמעותית את ביצועי מערכת הנהיגה המתקדמת, תוך הפחתת עלויות הייצור. לטענת החברה, מדובר בשילוב נדיר בין שיפור ביצועים לבין הורדת עלויות, מהלך שאינו נפוץ בפיתוח שבבים לרכב.