עליבאבא משרד
צילום: טוויטר

עליבאבא חוזרת לככב: זינקה ב-70% מתחילת השנה

מודל ה-AI Qwen רושם צמיחה של מאות אחוזים; ג'ק מא חוזר לחיק הממשל הסיני; האנליסטים חלוקים: ג'פריס צופה עלייה נוספת, מורגן סטנלי מזהירה מירידה של 30%

אדיר בן עמי | (1)
נושאים בכתבה עליבאבא

ענקית המסחר האלקטרוני הסינית עליבאבא Alibaba -0.53%  רושמת תחייה מרשימה בשנת 2025, עם זינוק של כמעט 70% במניותיה הנסחרות בארה"ב. הסיבה המרכזית: הפיכתה למניית המפתח בתחום הבינה המלאכותית הסינית.


בדו"חות האחרונים שפרסמה החברה נחשף כי ההכנסות ממוצרי הבינה המלאכותית שלה צמחו במאות אחוזים - רבעון שישי ברציפות של צמיחה תלת-ספרתית. מודל ה-AI שלה, Qwen, הוכיח את עצמו כמתחרה ראוי ל-DeepSeek, וזכה בעסקת ענק לאייפונים הנמכרים בסין.


ג'ק מא, מייסד החברה שבעבר הודר מהזירה הפוליטית, שב לאור הזרקורים ב-17 בפברואר כאשר הופיע בשורה הראשונה בפגישה שקיים הנשיא הסיני שי ג'ינפינג עם יזמים, ביניהם גם ליאנג וונפנג מ-DeepSeek.


אנליסטים רבים צופים כי מגמת העלייה של עליבאבא תימשך. חברת ג'פריס קבעה מחיר יעד של 156 דולר למניה נכון ל-20 בפברואר, המשקף אפסייד של יותר מ-8% ממחיר הסגירה ביום שישי שעמד על 143.75 דולר. האסטרטגים של UBS הודיעו ביום חמישי כי החליפו את PDD בעליבאבא בתיק המודל שלהם "בהתחשב בחשיפתה לבינה מלאכותית וגורמים כמותיים". זאת למרות שלפני מספר חודשים בלבד, חברת האם של Temu הציגה שווי שוק גבוה יותר, מה שעורר חששות לגבי יכולתה של עליבאבא להתחרות בעסקי הליבה שלה במסחר האלקטרוני.


עם זאת, קבוצת Taobao ו-Tmall הציגה עלייה של 5% במכירות ברבעון האחרון. למרות ההתלהבות של משקיעים רבים מהזדמנויות ה-AI בסין, הצפיפות במניות הקשורות לתחום עלתה ב-0.02 בלבד השנה על פי מערכת הניקוד של UBS. זהו נתון נמוך משמעותית מהעלייה של 0.2 בציון הצפיפות של מניות AI אמריקאיות בשנתיים האחרונות, על פי UBS. לעליבאבא היה ציון הצפיפות הגבוה ביותר בין חברות האינטרנט הסיניות הגדולות. מדד האנג סנג בהונג קונג הגיע לשיא של שלוש שנים ביום שישי, כאשר China Unicom, לנובו ומניות אליבאבא הנסחרות מקומית הובילו את העליות.


אנליסט ג'יי פי מורגן, אלכס יאו, כתב כי אין להמליץ למשקיעים לעבור מעליבאבא למניות AI מפגרות כמו טנסנט ובאידו בשלב זה. לדבריו, "אנחנו חושבים שמחירי המניות של טנסנט ובאידו יכולים להיות מונעים מהתפתחות ה-AI בדרכים שונות עם סיכונים שונים."


מניות באידו הנסחרות בארה"ב עלו בכ-8% מתחילת השנה, למרות שהחברה דיווחה ב-18 בפברואר כי הכנסות ענן ה-AI שלה עלו ב-26% לעומת השנה שעברה ל-7.1 מיליארד יואן ברבעון הרביעי. 

קיראו עוד ב"גלובל"


במורגן סטנלי נוקטים בגישה זהירה יותר עם המלצת "משקל שוק" ומחיר יעד של 100 דולר, המשקף ירידה פוטנציאלית של 30% ממחיר הסגירה ביום שישי. החברה הצביעה על כך שהוצאות ההון של עליבאבא היוו 11% מההכנסות ברבעון האחרון, לעומת 3% ברבעון הקודם. לבסוף, האנליסטים מצביעים גם על סיכונים כמו צריכה חלשה יותר וקצב איטי יותר של דיגיטציה בתעשייה, אך רוב בתי ההשקעות הגדולים עדיין ממליצים על קנייה של מניית עליבאבא.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    אנונימי 23/02/2025 23:42
    הגב לתגובה זו
    הבעיה היא שכל יום ציוץ כזה או אחר של טראמפ יכול להפיל את המנייה בלי קשר לביצועים של החברה
רובוטיקה  (רשתות)רובוטיקה (רשתות)

למה מניית הרובוטיקה הזאת מזנקת היום ב-80%?

חברת AMC Robotics, שפועלת מאז 2014 והשלימה לאחרונה מיזוג SPAC, מציגה רובוט אבטחה אוטונומי למחסנים, שווי שוק של כ־250 מיליון דולר והיקף מצומצם של מניות זמינות למסחר

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה רובוטיקה

מניית AMC Robotics (AMCI) מזנקת ב-80%, יום אחד בלבד לאחר זינוק חד של כ־168%. העלייה האחרונה מצטרפת לגל עניין שנוצר סביב החברה בעקבות שורת התפתחויות עסקיות, ובראשן המעבר לשלב מסחור של טכנולוגיית הרובוטיקה מבוססת הבינה המלאכותית שפיתחה. בשוק רואים במהלך זה שינוי מהותי באופי החברה, ממיזם טכנולוגי בשלב מוקדם לחברה המבקשת לייצר הכנסות בפועל.

AMC Robotics פועלת מאז 2014, אך עד לאחרונה פעלה הרחק מאור הזרקורים של שוק ההון. פעילותה התמקדה בפיתוח פתרונות אבטחה חכמים, בעיקר באמצעות שילוב של ראייה ממוחשבת, עיבוד תמונה ובינה מלאכותית במערכות פיקוח וניטור. אחד המוצרים המרכזיים בפעילות ההיסטורית של החברה הוא קו מצלמות האבטחה YI, שנועד לשימושים מסחריים ותעשייתיים. עם השנים הרחיבה החברה את תחומי הפעילות שלה מעבר למצלמות, מתוך ניסיון להציע פתרונות אבטחה אוטונומיים ומבוססי תוכנה.

לאחרונה חשפה החברה רובוט ארבע-רגלי אוטונומי, המבוסס על טכנולוגיית Visual-AI, המיועד לסיורי אבטחה ותגובה לאירועים במחסנים, מרכזים לוגיסטיים ואתרים תעשייתיים. הרובוט נועד לפעול באופן עצמאי, לנווט בסביבה מורכבת ולהגיב לאירועים בזמן אמת. לפי תיאורי החברה, הרובוט משלב חיישנים מתקדמים עם יכולות עיבוד תמונה ובינה מלאכותית, ומסוגל לקבל החלטות תפעוליות ללא צורך במפעיל אנושי צמוד. השוק הלוגיסטי, שבו נרשמת מגמה מתמשכת של אוטומציה, נתפס כיעד המרכזי ליישום הטכנולוגיה.

מנכ״ל החברה, שון דה, אמר עם פרסום התוכניות למסחור כי החברה נכנסת לשלב חדש בפעילותה. לדבריו, השאיפה היא להביא לשוק מוצרים שיספקו רמת אוטומציה גבוהה יותר ללקוחות ארגוניים, תוך שיפור היעילות והבטיחות באתרי פעילות.


כבר לא שלד בורסאי

בתחילת דצמבר הושלם מיזוג שבמסגרתו חדלה החברה לפעול כשלד בורסאי מסוג SPAC, והחלה להיסחר כחברה תפעולית בנאסד״ק תחת הסימול AMCI. לפני המיזוג, פעילותה הציבורית של החברה הייתה מוגבלת להחזקת כספים בנאמנות, ללא פעילות עסקית שוטפת. עם השלמת העסקה שוחררו הכספים, והחברה קיבלה גישה להון שנועד לממן את המעבר משלב פיתוח לשלב מסחור.

טסלה מבפנים
צילום: טסלה

קליפורניה נגד טסלה: אולטימטום לשינוי הפרסומים על הנהיגה האוטונמית

הרגולטורים בקליפורניה הציבו קו אדום לטסלה: משרד הרישוי לרכב של קליפורניה (DMV) העניקה לחברה 90 יום לבצע שינויים מהותיים באופן שבו היא משווקת את מערכות הנהיגה האוטונומית שלה, לאחר ששופט מנהלי קבע כי טסלה הטעתה צרכנים בכך שיצרה רושם שמכוניותיה מסוגלות לנהוג בעצמן

רן קידר |
נושאים בכתבה טסלה

הרגולטורים בקליפורניה הציבו קו אדום לטסלה Tesla 3.07%  . רשות הרישוי לרכב של קליפורניה (DMV) העניקה לחברה 90 יום לבצע שינויים מהותיים באופן שבו היא משווקת את מערכות הנהיגה האוטונומית שלה, לאחר ששופט מנהלי קבע כי טסלה הטעתה צרכנים בכך שיצרה רושם שמכוניותיה מסוגלות לנהוג בעצמן. לפי החלטת השופט, שאומצה על ידי ה-DMV, השימוש במונחים כמו “Autopilot” ו-“Full Self-Driving Capability” מהווה פרסום מטעה, משום שהוא עלול לגרום לנהגים להבין שהרכב אוטונומי, למרות שבפועל מדובר במערכות סיוע לנהג המחייבות פיקוח אנושי רציף. 

הגירסה המרוככת של הרגולטור

במקור, השופט המליץ להשעות את רישיון הסוחר והיצרן של טסלה בקליפורניה ל-30 יום. עם זאת, הרגולטור בחר בגישה מרוככת יותר: השעיית רישיון הסוחר הוקפאה ל-90 יום, כדי לאפשר לחברה להתאים את הפרסום והמדיניות שלה, ואילו ההחלטה להשעות את רישיון הייצור הוקפאה לצמיתות. לדברי מנהל ה-DMV, המהלך נועד לאפשר פתרון ולא לפגוע מיידית בפעילות החברה. “רצינו להיות הוגנים ולתת להם הזדמנות למצוא דרך לתקן את המצב”, אמר. 

טסלה: "אף לקוח לא הוטעה" 

טסלה דחתה את הטענות. בהודעה רשמית מסרה החברה כי מדובר בהחלטה צרכנית-רגולטורית שמתמקדת במינוח בלבד, וכי לא הוגשה ולו תלונה אחת מצד לקוח שטען כי הוטעה. לדברי החברה, מכירות הרכב בקליפורניה יימשכו כסדרן. טסלה מדגישה כי לאורך השנים הבהירה ללקוחות שמערכות ה-Autopilot וה-FSD אינן הופכות את הרכב לאוטונומי, וכי הנהג מחויב להישאר קשוב ובמידת הצורך להשתלט על הנהיגה.  

לדבריה, האזהרות וההסברים מופיעים באתר החברה, במסכי הרכב ובמדריכי המשתמש. עם זאת, הרגולטורים טוענים כי המסר השיווקי הכולל - ולא האותיות הקטנות - הוא שיצר את ההטעיה. נציגי ה-DMV העידו כי בפרסומים שונים נמסר מידע סותר לגבי יכולות הרכב, וכי השמות עצמם יוצרים ציפייה לא מציאותית. "כשאומרים Autopilot, רוב האנשים מבינים שהרכב נוהג לבד", אמרה אחת החוקרות בעדותה. 

סיכון אסטרטגי לחזון של מאסק 

העימות עם הרגולטור בקליפורניה אינו נקודתי. טסלה נמצאת תחת פיקוח גובר מצד רשויות מדינתיות ופדרליות סביב טכנולוגיית הנהיגה האוטונומית, דווקא בתקופה שבה אילון מאסק מציב את התחום בלב החזון העתידי של החברה, כולל שירותי הרובוטקסי. מעבר לפן הרגולטורי, טסלה מתמודדת גם עם חזית משפטית. באוגוסט האחרון חייב חבר מושבעים בפלורידה את החברה לשלם כ-243 מיליון דולר, לאחר שקבע כי היא נושאת באחריות חלקית לתאונה קטלנית מ-2019 שבה היה מעורב רכב עם מערכת סיוע לנהג.