פלטפורמת X של מאסק שווה שוב 44 מיליארד דולר - טסלה עולה ב-3%
החברה שנרכשה ב-44 מיליארד דולר וצנחה לשווי של פחות מ-10 מיליארד, חוזרת לשווי הרכישה המקורי; משקיעי טסלה נושמים לרווחה כשהסיכון למכירת מניות נוספות על ידי מאסק פוחת
פלטפורמת המדיה החברתית X (לשעבר טוויטר) של אילון מאסק עומדת לגייס כספים לפי שווי של 44 מיליארד דולר, כך דווח היום בבלומברג. מדובר בהתאוששות מרשימה עבור החברה, שערכה צנח לפחות מ-10 מיליארד דולר לאחר רכישתה על ידי מאסק באוקטובר 2022.
הדיווח על התאוששות שווי X מהווה בשורה חיובית במיוחד עבור משקיעי טסלה, שמניותיה עלו היום ב-2.6% למחיר של 363.40 דולר.
בעת רכישת טוויטר, מאסק נאלץ למכור מניות טסלה Tesla 3.9% בשווי של
מיליארדי דולרים כדי לממן את העסקה. מכירות אלו העיבו על מחיר המניה, שכן המשקיעים נוטים להימנע מרכישת מניות כאשר מנכ"ל החברה מוכר חלקים גדולים מאחזקותיו.
ההתאוששות בשווי X מפחיתה משמעותית את הסיכון שמאסק ייאלץ למכור מניות טסלה נוספות כדי לתמוך בפלטפורמה. עם זאת, העובדה שהחברה מגייסת הון חיצוני מרמזת כי היא עדיין אינה מייצרת תזרים מזומנים חופשי חיובי.
גלן אנדרסון, מנכ"ל Rainmaker Securities, חברה המתמחה בעסקאות בחברות פרטיות, ציין כי ייתכן שמאסק ישתתף בסבב הגיוס החדש. אם כך יקרה, מאסק יוכל לגייס את הכסף הנדרש באמצעות הלוואות כנגד אחזקותיו בחברות הקיימות שלו, כולל טסלה. לדברי אנדרסון, X לא הייתה שם נסחר באופן משמעותי בפלטפורמה של Rainmaker, אך לאחרונה חלה עלייה בהתעניינות. הוא הוסיף כי הערכת השווי של 44 מיליארד דולר הייתה מפתיעה.
- האם קיצבה אוניברסלית היא השלב הבא בעולם התעסוקה?
- "לפעמים אני חושב מה לא בסדר איתי" - אילון מאסק על השימוש באות X ועל החזון
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
החזקה של 10% ב-xAI
נקודה מעניינת נוספת היא ש-X מחזיקה ב-10% מחברת xAI, ששווייה מוערך בכ-75 מיליארד דולר על פי Rainmaker. משמעות הדבר היא שאחזקה זו לבדה שווה לפחות 7.5 מיליארד דולר. האחזקה ב-xAI תורמת משמעותית להערכת השווי של X, אך בסופו של דבר, רווחיות החברה תהיה המפתח להצלחתה. כחברה פרטית, X אינה מחויבת עוד בפרסום דוחות כספיים סדירים, מה שמקשה על הערכת מצבה הפיננסי.
במבט לאחור, ההחלטה של מאסק לרכוש את טוויטר תמורת 44 מיליארד דולר הייתה שנויה במחלוקת. לאחר הרכישה, החברה חוותה משבר משמעותי שכלל פיטורי עובדים נרחבים ועזיבת מפרסמים. אחד האתגרים המשמעותיים של X היה אובדן הכנסות מפרסום, כאשר מפרסמים רבים עזבו את הפלטפורמה בעקבות שינויים במדיניות התוכן והתבטאויות שנויות במחלוקת של מאסק.
הערכת השווי החדשה מצביעה על כך שהשינויים שהוביל מאסק, כולל קיצוצי עלויות משמעותיים והשקת מודל המנויים, עשויים להתחיל לשאת פרי.
אנבידיה"אנבידיה נסחרת במכפיל שפל היסטורי" בנק אוף אמריקה ממליץ לנצל את ההזדמנות
המניה נסחרת ב-177 דולר, בבנק אוף אמריקה סבורים שהיא תגיע ל-275 דולר; לא חוששים מתחרות מגוגל, רואים במכפיל רווח של 25 הזדמנות כניסה חד פעמית
מניית אנבידיה (NVDA) NVIDIA Corp. -0.31% נסחרת במכפיל רווח עתידי של כ-25 - רמה שעשויה להיות נקודת שפל אטרקטיבית למשקיעים. כך עולה מדוח חדש של צוות האנליסטים של בנק אוף אמריקה, בראשות ויוויק אריה שהוא אחד מהתומכים הנלהבים של אנבידיה. לפי הניתוח שלו, בכל פעם שמניית אנבידיה התקרבה למכפיל 25, היא התאוששה לרמות של 30 עד 40 תוך 3-6 חודשים.
הדוח מגיע על רקע שבוע חזק במיוחד למדד ה-SOX של מניות השבבים, שזינק בכ-10% והצליח לחזור מעל הממוצע הנע ל-50 יום, תוך ביצועי יתר מול מדד ה-S&P 500 שעלה 3.7% בלבד. זאת למרות ירידה של כאחוז במניית אנבידיה עצמה, מה שמעיד על התרחבות הראלי לחברות נוספות בסקטור.
בין המניות הבולטות בשבוע האחרון: Credo Technology זינקה ב-33%, ברודקום עלתה 18%, Coherent הוסיפה 18%, אינטל קפצה 18% על רקע כותרות בתקשורת לגבי זכיות פוטנציאליות בייצור שבבים, ו-Marvell עלתה 15% לקראת פרסום דוחות ולקראת כנס re:Invent של אמזון.
הדיון עבר מהשקעות הון לחשש מתחרות
בחודשים האחרונים, הדיון המרכזי בקרב משקיעים בתחום הבינה המלאכותית עבר ממוקד. אם בעבר החשש היה מהיקפי ההשקעות האדירים של חברות הענן, כעת הדיון מתמקד בתחרות - בין מודלי השפה של OpenAI לבין Gemini של גוגל, ובמקביל בין שבבי ה-TPU של גוגל וברודקום לבין שבבי ה-GPU של אנבידיה.
- אמזון משיקה שבב AI חדש שיתחרה באנבידיה- "השבב שלנו יעיל יותר וחוסך בעלויות"
- אנבידיה תשקיע 2 מיליארד דולר בסינופסיס - עוד עסקה סיבובית?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
האנליסטים של בנק אוף אמריקה מדגישים מספר נקודות מרכזיות שמטות את הכף לטובת אנבידיה: ראשית, היצע השבבים בתעשייה הדוק, ואנבידיה שולטת בהקצאה - מה שמקשה על לקוחות לשנות את תמהיל הרכישות שלהם בשנה הקרובה. שנית, שבבי ה-TPU הוכיחו את עצמם רק במרכזי הנתונים של גוגל עצמה, בעוד ש-GPU זמינים בסביבות ענן מרובות כולל בענן של גוגל. למעשה, הבנק מעריך כי רכישות ה-GPU של גוגל צפויות להגיע לכ-10 מיליארד דולר ב-2025, סכום דומה לרכישות ה-TPU שלה מברודקום.

למה איירובוט מזנקת ב-70%?
המניה מזנקת על רקע שמועות לתמיכה אפשרית של הממשל בארה״ב; החברה ממשיכה להתמודד עם שיעור שורט גבוה, ירידה של יותר מ־65% מתחילת השנה ואתגרים תחרותיים ופיננסיים עמוקים
מניית איירובוט iRobot Corp 68.46% מזנקת בכ־70%, על רקע גל שמועות בשוק הנוגע לתמיכה אפשרית של הממשל האמריקאי בתעשיית הרובוטיקה המקומית. המניה, שהפכה באחרונה לאחת התנודתיות בוול סטריט, מגיבה בחדות לכל דיווח הנוגע לתחום, בין היתר בשל שיעורי שורט גבוהים במיוחד.
לפי הערכות של חלק מהמשקיעים, ההודעה הצפויה מהבית הלבן בנוגע לעידוד תעשיית הרובוטיקה בארה״ב עשויה להיות גורם מניע לעלייה החדה. עם זאת, הקשר בין הצעדים הממשלתיים לבין פעילותה של איירובוט אינו ברור, שכן החברה מתמקדת ברובוטים לשימוש ביתי, בעיקר שואבי אבק רובוטיים ומוצרי ניקיון חכמים ולא בתעשיות שקהל היעד שלהן הוא המגזר העסקי או התשתיתי. שיעור השורט על מניית איירובוט עומד כיום על כ־39% מסך המניות שבמחזור, נתון שמגביר את התנודתיות ומייצר תנאים לפעילות ספקולטיבית. גם לאחר העלייה החדה היום, מניית החברה עדיין נמוכה ביותר מ־65% מתחילת השנה.
שחקניות נוספות בענף נהנו מהעניין הגובר. מניית Serve Robotics, הפועלת בתחום משלוחים רובוטיים לעסקים, עולה ב-11%. העליות מתמקדות בעיקר בחברות קטנות שבהן היקף השורט גבוה, מה שמגביר את המומנטום.
תחרות גוברת ומחירים נמוכים
איירובוט פועלת בשוק הצרכני ומוכרת את מוצריה בעיקר דרך רשתות קמעונאיות ואתרי מסחר מקוון. פעילותה מתמקדת בשילוב בין רובוטיקה לניהול בית חכם, תוך פיתוח מערכות ניווט, מיפוי והתאמה לסביבת המשתמש. למרות המוניטין בתחום השואבים הרובוטיים, החברה מתמודדת בשנים האחרונות עם תחרות גוברת ומחירים נמוכים יותר מצד יצרניות אסייתיות.
- אמזון בהסכם לרכישת iRobot תמורת 1.7 מיליארד דולר
- המנייה שירדה יותר מ-50% - האם נוצרה הזדמנות קנייה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שווי השוק של החברה עומד כיום על כ־100 מיליון דולר בלבד, נפילה דרמטית ביחס לשנים קודמות והנתונים הפיננסיים מלמדים על אתגרים משמעותיים. הכנסות החברה בשנה האחרונה הסתכמו ב־547 מיליון דולר, אך שיעור ההכנסות נמצא במגמת ירידה מתמשכת לאורך שלוש השנים האחרונות. נתוני הרווחיות מציגים גם כן תמונה מורכבת: שיעור הרווח הגולמי ירד לכ־22%, ושולי התפעול שליליים בלמעלה מ־27%. בשורה התחתונה, החברה הפסידה כ־38% מהיקף ההכנסות, נתון המשקף קושי עמוק במודל העסקי ובמבנה ההוצאות.
