טראמפ חוזר לבית הלבן - ומניות השבבים חוגגות
מניות המוליכים למחצה פותחות את יום המסחר הראשון תחת הנשיא החדש-ישן בעליות , על רקע ביטול רגולציות בתחום הבינה המלאכותית; אנליסטים בסיטי: "2025 צפויה להיות שנה חיובית נוספת ליצרניות השבבים"
היום הראשון של טראמפ בבית הלבן מסמן שינוי מגמה משמעותי, כאשר אחד מצעדיו הראשונים היה ביטול שורת צווים נשיאותיים מתקופת ביידן. התגובה בשוק המניות לא איחרה לבוא, במיוחד במגזר הטכנולוגיה. מניית אנבידיה NVIDIA Corp. -1.55% , המובילה העולמית בתחום שבבי הבינה המלאכותית, רשמה עלייה של עד 1% במסחר המוקדם. במקביל, החוזים עתידיים על שלושת המדדים העיקריים עלו עד 0.5%, לאחר שהמסחר היה סגור ביום שני לרגל יום מרטין לותר קינג.
על פי הדיווחים, טראמפ ביטל כ-80 צווים נשיאותיים מתקופת ביידן, בהם צו מאוקטובר 2023 שנועד להסדיר את תחום הבינה המלאכותית. הצו המקורי דרש מחברות המפתחות בינה מלאכותית לחלוק את תוצאות בדיקות הבטיחות עם הממשל טרם פרסומן לציבור.
בעוד שההשלכות המעשיות של ביטול הצו על יצרניות השבבים טרם התבררו במלואן, המהלך מצביע על נכונותו של טראמפ להקל על הרגולציה בתחום הבינה המלאכותית, שהתהדקה בתקופת ביידן וזכתה לביקורת מצד התעשייה על עיכוב תהליכי חדשנות. צעד זה מגיע בעקבות ניסיונו של ביידן, בימיו האחרונים בתפקיד, להחמיר את המגבלות על ייצוא שבבים - מדיניות שנתקלה בהתנגדות מצד אנבידיה, שטענה כי היא אינה משרתת את יעדי הביטחון הלאומי.
האווירה החיובית בשוק השבבים ניכרת גם במניות נוספות בסקטור: AMD רשמה עלייה של 0.6%, בעוד ברודקום ומארוול טכנולוגיות התחזקו ב-1.4% כל אחת.
- אוקראינים תובעים את אינטל, AMD וברקשייר: "שבבים אמריקאיים הגיעו לנשק רוסי"
- סין נגד ארה"ב: לא מוכנים לקבל מאנבידיה שבבים נחותים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אנליסטים בבנק ההשקעות סיטי מציגים תחזית אופטימית ל-2025 עבור תעשיית השבבים. הם מעריכים כי הצמיחה תתבסס בעיקר על המשך ההשקעות בבינה מלאכותית, כאשר תקציבי ההון של מרכזי הנתונים של ספקיות הענן הגדולות צפויים לגדול ב-40% השנה.
עם זאת, הבנק מבחין בין
סוגי החברות בתעשייה: בעוד כל החברות בתחום הבינה המלאכותית צפויות לצמוח ב-2025, ספקיות
שבבי ASIC כדוגמת ברודקום ומארוול עשויות להציג קצב צמיחה מהיר יותר בהשוואה ליצרניות כרטיסים גרפיים כמו אנבידיה ו-AMD.
השינוי בגישה הרגולטורית תחת טראמפ עשוי לסמן תקופה חדשה של הקלות משמעותיות בתחום הטכנולוגיה, דבר שעשוי לתמוך בהמשך התרחבותן של חברות השבבים. התפתחויות אלו מתרחשות בעת שתעשיית השבבים חווה תקופת שגשוג חסרת תקדים, המונעת מהביקוש הגובר לפתרונות בינה מלאכותית במגוון רחב של תחומים, מהמגזר העסקי ועד ליישומים ביטחוניים.
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים
ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס
אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.
כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.
הון של 500 מיליארד דולר
ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.
העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון.
- טסלה מתקרבת לנהיגה אוטונומית מלאה - נתוני FSD מצביעים על קפיצה בביצועים
- חנות המחשבים הראשונה נפתחת לקהל הרחב ומה קרה היום לפני 15 שנה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד.
ריביאן אתר החברהריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום
יצרנית הרכבים החשמליים מציגה שבב עיבוד עצמאי, חבילת נהיגה מתקדמת בתשלום ומערך ליידאר בדגמי R2, אך המשקיעים מודאגים מהעלויות ומהקצב האיטי של הייצור; המניה נופלת ב-4.5%
ריביאן Rivian Automotive -6.11% חשפה שורה של מהלכים טכנולוגיים חדשים במטרה לחזק את מעמדה בשוק הרכב החשמלי ולבסס יכולות נהיגה מתקדמות בכלי הרכב העתידיים שלה. במסגרת אירוע ייעודי שעסק באוטונומיה ובינה מלאכותית, הציגה החברה לראשונה שבב עיבוד שפותח באופן עצמאי, מערכת סיוע לנהג בתשלום, ותוכנית הדרגתית לשילוב מערכות נהיגה ברמות מתקדמות יותר.
הצעד המשמעותי ביותר הוא המעבר לשבב ייעודי שפותח בתוך החברה, מהלך שמחליף את השימוש במעבדי אנבידיה שהיו בלב מערכות הנהיגה של דגמי ריביאן עד כה. השבב החדש צפוי להתממשק עם מצלמות, חיישני ליידאר ומערכות נוספות, ולספק יכולת עיבוד גבוהה יותר מבעבר. בריביאן אומרים כי ההחלטה לבנות שבב עצמאי התקבלה לאחר שנים של פיתוח, וכי הוא ישפר משמעותית את ביצועי מערכת הנהיגה המתקדמת, תוך הפחתת עלויות הייצור. לטענת החברה, מדובר בשילוב נדיר בין שיפור ביצועים לבין הורדת עלויות, מהלך שאינו נפוץ בפיתוח שבבים לרכב.
החברה הציגה גם חבילה חדשה של סיוע לנהג, Autonomy+, שתוצע בתשלום חד-פעמי או כמנוי חודשי. החבילה תאפשר נהיגה ללא מגע ידיים במיליוני קילומטרים של כבישים בארה״ב וקנדה, ומיועדת להפוך למנוע הכנסה נוסף עבור החברה בתקופה של ביקוש מתון לרכבים חשמליים.
דגמי R2 החדשים ועוזר הבינה המלאכותית
דגמי ה־R2, הצפויים לצאת לשוק במחצית הראשונה של השנה הבאה, יצוידו בשבב החדש ובחיישני ליידאר מתקדמים. בכך מצטרפת ריביאן לשורה של יצרניות רכב ופתרונות רובוטקסי המשלבות ליידאר כמנגנון בטיחות ותפיסת מרחב נוסף. מנגד, הדגמים הנוכחיים, מסדרת R1, לא יזכו למלוא היכולות של הדור החדש, אך יקבלו שדרוגי תוכנה שירחיבו את היכולות הקיימות. חלק מהשדרוגים נועדו לשפר נהיגה ללא מגע ידיים, ואחרים יאפשרו ניווט מתקדם יותר כאשר הרכב עדיין מחייב השגחת נהג.
- ריביאן מפטרת עובדים ומתכוננת לאתגרים כלכליים בשוק הרכבים החשמליים
- ריביאן מתפצלת: משיקה חברה בת למיקרו-ניידות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לצד פיתוח השבב, חשפה החברה עוזר בינה מלאכותית חדש המיועד לתפעל פונקציות ברכב, לסנכרן אפליקציות ולזהות תקלות פוטנציאליות. זהו צעד נוסף בכיוון של שילוב מערכות תוכנה מורכבות כחלק מהערך המסחרי של כלי הרכב.
