טראמפ חוזר לבית הלבן - ומניות השבבים חוגגות
מניות המוליכים למחצה פותחות את יום המסחר הראשון תחת הנשיא החדש-ישן בעליות , על רקע ביטול רגולציות בתחום הבינה המלאכותית; אנליסטים בסיטי: "2025 צפויה להיות שנה חיובית נוספת ליצרניות השבבים"
היום הראשון של טראמפ בבית הלבן מסמן שינוי מגמה משמעותי, כאשר אחד מצעדיו הראשונים היה ביטול שורת צווים נשיאותיים מתקופת ביידן. התגובה בשוק המניות לא איחרה לבוא, במיוחד במגזר הטכנולוגיה. מניית אנבידיה NVIDIA Corp. -3.15% , המובילה העולמית בתחום שבבי הבינה המלאכותית, רשמה עלייה של עד 1% במסחר המוקדם. במקביל, החוזים עתידיים על שלושת המדדים העיקריים עלו עד 0.5%, לאחר שהמסחר היה סגור ביום שני לרגל יום מרטין לותר קינג.
על פי הדיווחים, טראמפ ביטל כ-80 צווים נשיאותיים מתקופת ביידן, בהם צו מאוקטובר 2023 שנועד להסדיר את תחום הבינה המלאכותית. הצו המקורי דרש מחברות המפתחות בינה מלאכותית לחלוק את תוצאות בדיקות הבטיחות עם הממשל טרם פרסומן לציבור.
בעוד שההשלכות המעשיות של ביטול הצו על יצרניות השבבים טרם התבררו במלואן, המהלך מצביע על נכונותו של טראמפ להקל על הרגולציה בתחום הבינה המלאכותית, שהתהדקה בתקופת ביידן וזכתה לביקורת מצד התעשייה על עיכוב תהליכי חדשנות. צעד זה מגיע בעקבות ניסיונו של ביידן, בימיו האחרונים בתפקיד, להחמיר את המגבלות על ייצוא שבבים - מדיניות שנתקלה בהתנגדות מצד אנבידיה, שטענה כי היא אינה משרתת את יעדי הביטחון הלאומי.
האווירה החיובית בשוק השבבים ניכרת גם במניות נוספות בסקטור: AMD רשמה עלייה של 0.6%, בעוד ברודקום ומארוול טכנולוגיות התחזקו ב-1.4% כל אחת.
- אנבידיה מכה את התחזיות ומאותתת שהביקוש ל-AI עדיין חזק
- AMD מציגה תחזית צמיחה אגרסיבית - שוק הבינה המלאכותית לא עוצר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אנליסטים בבנק ההשקעות סיטי מציגים תחזית אופטימית ל-2025 עבור תעשיית השבבים. הם מעריכים כי הצמיחה תתבסס בעיקר על המשך ההשקעות בבינה מלאכותית, כאשר תקציבי ההון של מרכזי הנתונים של ספקיות הענן הגדולות צפויים לגדול ב-40% השנה.
עם זאת, הבנק מבחין בין
סוגי החברות בתעשייה: בעוד כל החברות בתחום הבינה המלאכותית צפויות לצמוח ב-2025, ספקיות
שבבי ASIC כדוגמת ברודקום ומארוול עשויות להציג קצב צמיחה מהיר יותר בהשוואה ליצרניות כרטיסים גרפיים כמו אנבידיה ו-AMD.
השינוי בגישה הרגולטורית תחת טראמפ עשוי לסמן תקופה חדשה של הקלות משמעותיות בתחום הטכנולוגיה, דבר שעשוי לתמוך בהמשך התרחבותן של חברות השבבים. התפתחויות אלו מתרחשות בעת שתעשיית השבבים חווה תקופת שגשוג חסרת תקדים, המונעת מהביקוש הגובר לפתרונות בינה מלאכותית במגוון רחב של תחומים, מהמגזר העסקי ועד ליישומים ביטחוניים.
ה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיותתוך פחות משנתיים, שיאומי רווחית יותר מטסלה
19 חודשים בלבד אחרי השקת הסדאן החשמלית SU7, חטיבת הרכב וה-AI של שיאומי מייצרת רווח רבעוני של כ-98 מיליון דולר, הרבה לפני טסלה ואחרים בענף; האקוסיסטם, המותג והיעילות הובילו לרווחיות מהירה
שיאומי ממשיכה להפתיע את תעשיית הרכב החשמלי, כאשר חטיבת ה-EV והבינה המלאכותית שלה מסכמת את הרבעון השלישי עם רווח של כ-98 מיליון דולר, פחות משנתיים לאחר שהשיקה את הסדאן החשמלית SU7. החברה הגיע לאיזון משמעותית מהר יותר מהמתחרות, היות וטסלה נזקקה ליותר
מחמש שנים עד שהציגה רווח רבעוני ראשון, ולי-אוטו הגיעה לכך רק אחרי כשנתיים. בעידן שבו רוב הסטארט-אפים בתחום שורפים מזומנים לאורך שנים, שיאומי נכנסת לתמונה עם יתרון מבני יוצא דופן: קהל עצום של משתמשים קיימים, אמון מותג גבוה, ואקו-סיסטם שמחברת את העולם הדיגיטלי
של הלקוחות עם עולם הרכב החדש.
כוחו של הרגל
הכניסה של שיאומי לעולם הרכב מתבססת על נכסים שהחברות המסורתיות פשוט אינן מחזיקות. מאות מיליוני משתמשים שכבר רכשו סמארטפונים, שעונים חכמים ומוצרים ביתיים של החברה הפכו לקהל טבעי לשלב הבא: הרכב
החשמלי. עבורם, עליית המדרגה מרכישת טלפון לרכישת רכב לא מצריכה שינוי תודעתי גדול: הם כבר נמצאים עמוק באקוסיסטם של שיאומי, סומכים על המותג ורגילים לממשקיו. בנוסף, הארכיטקטורה מבוססת התוכנה של רכבי החברה מאפשרת לה לייצר מקורות הכנסה נוספים מתוך מערכות הרכב, בדומה
למודלים שמוכרים מעולם המובייל. כך נוצרת סביבה שבה עלות גיוס הלקוח כמעט אפסית, וזה יתרון אדיר לחברה, בענף שבדרך כלל משלם סכומי עתק על כל לקוח חדש.
האסטרטגיה המנצחת: דגם יחיד והשקה שמתנהלת כמו מוצר אלקטרוני
שיאומי אימצה גישה שונה
לחלוטין מהמקובל בענף הרכב. במקום להשיק מספר רחב של דגמים ולחלק משאבים בין פיתוחים מקבילים, היא התמקדה בדגם אחד ויחיד, ה-SU7, וטיפלה בו כמו מוצר אלקטרוני מהונדס היטב. שרשרת אספקה הדוקה, שליטה גבוהה ברכיבים קריטיים ותכנון השקה המדמה את עולם הסמארטפונים יצרו
ביקוש גדול כבר מהרגע הראשון. וברגע שהחברה עמדה ביעדי הביקוש, היא היתה יכולה להתמקד ברווחיות ולא בהגדלת נפח מכירות, ובכך חסכה שנים של הפסדים שמאפיינות את רוב הכניסות החדשות לענף הרכב.
ה-YU7: הדגם השני שהפך להצלחה מסחררת בתוך שעות
כמעט
בלי להתאמץ, דגם ה-SUV השני של החברה, YU7, הפך במחצית 2025 לאחד הסיפורים החמים בשוק הרכב הסיני. בתוך שעות ספורות מקבלת ההזמנות כבר נרשמו כ-289 אלף הזמנות, נתון שממחיש כיצד מותג טכנולוגיה מצליח לייצר באזז שהמתחרות מתקשות לשחזר. ההתרחבות הזו הפכה את פעילות הרכב
של שיאומי לאחת המרכזיות בחברה, כאשר יותר מרבע מהכנסות הקבוצה כבר מגיעות ממנה, הרבה מעבר לזרוע ה-IoT ההיסטורית.
לצד האופטימיות, הענף הסיני כולו נכנס לתקופה מאתגרת. הממשלה מתכוונת לצמצם את הטבת המס על רכבים חשמליים והיברידיים, והמשך סבסוד הטרייד-אין
עדיין לא מובטח. כבר באוקטובר הורגשו ירידות במכירות הרכב, ושיאומי נאלצה לפעול כדי למזער פגיעה בביקוש. החברה מציעה ללקוחות הנחת גישור של עד כ-2,100 דולר למי שיזמין רכב עד סוף נובמבר ויקבל אותו במהלך 2026, צעד שמעודד הזמנות אך בהכרח יפגע במרווחי הרווח.
מי תשתלט על וורנר ברוס? 3 מתחרות הגישו הצעות
פרמאונט, קומקאסט ונטפליקס הגישו הצעות לרכישת וורנר ברוס דיסקברי - כל אחת עם גישה שונה, וגם - 10 עובדות על וורנר ברוס שכנראה לא ידעתם
חברת וורנר ברוס דיסקברי, הבעלים של אולפני הסרטים והטלוויזיה האגדיים וורנר ברוס ושל שירות הסטרימינג HBO Max, הפכה באחרונה ליעד אסטרטגי מבוקש עבור שלושה שחקנים מרכזיים בענף המדיה: פרמאונט, קומקאסט ונטפליקס.
לפי דיווחים, שלוש החברות הגישו הצעות רכישה לא מחייבות, כאשר וורנר דיסקברי מקווה להשלים את תהליך הבחינה עד לסוף השנה. עם זאת, המורכבות הרגולטורית והמבנה העסקי של וורנר, הכולל גם ערוצי כבלים כמו CNN, TNT ו-Food Network, הופכים את העסקה לאתגר לא קטן.
מבין המציעות, רק פרמאונט מתעניינת ברכישת כלל נכסי החברה, כולל האולפנים, שירותי הסטרימינג וערוצי הכבלים. לעומתה, נטפליקס וקומקאסט מבקשות לרכוש רק את חטיבת האולפנים והשירותים הדיגיטליים – ללא ערוצי הכבלים.
העניין הגובר ברכישת וורנר מגיע על רקע יוזמה פנימית של החברה לפצל את נכסיה לשתי חברות, אחת שתתמקד באולפנים ובסטרימינג, והשנייה שתאגד את ערוצי הכבלים. המהלך נועד לפשט את המבנה ולאפשר מיזוגים או רכישות גמישות יותר.
- וורנר ברוס למכירה: המניה זינקה 10% לאחר פתיחת המידע הפיננסי לרוכשים
- וורנר ברוס מסרבת להצעת רכישה של פראמאונט
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פרמאונט כבר הגישה שלוש הצעות קודמות כאשר האחרונה עמדה על כ-23.50 דולר למניה, והייתה אמורה להתבצע בעיקר במזומן. במקביל, קומקאסט ונטפליקס בוחנות רכישה ממוקדת ללא התחייבות מלאה לכלל הפעילויות.
